Σ.Π.Π.Κ: Ευτυχισμένοι οι τραπεζίτες και δυστυχείς οι πολίτες

Ίσως η Κυβέρνηση τελικά να οραματίζεται ένα κράτος με ευτυχισμένους τραπεζίτες και δυστυχείς πολίτες, τονίζει με ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Προστασίας Πρώτης Κατοικίας και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους κυβερνώντες για τη δυστυχία που προκλήθηκε στους πολίτες.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Σταύρος Παπαδούρης, σε ανακοίνωση - αποτίμηση του έργου, αναφέρει ότι έχουν κλείσει σχεδόν τρία χρόνια από τη μέρα σύστασης του Σ.Π.Π.Κ. και αν και ψηφίστηκαν νομοθετικές ρυθμίσεις εντούτοις οι κερδισμένοι είναι οι τράπεζες

και όχι οι πολίτες

"Τρία χρόνια στα οποία κύριο χαρακτηριστικό ήταν οι μνημονιακές υποχρεώσεις του κράτους για σημαντικές νομοθετικές ρυθμίσεις που λογικά σκοπό έχουν ή θα έπρεπε να έχουν την καλυτέρευση της οικονομίας, με τελικό και θεμιτό αποτέλεσμα πάντα την καλυτέρευση της ποιότητας της ζωής του απλού πολίτη".

Παράλληλα στην ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος, επισημαίνει άβουλες στάσεις των κυβερνώντων και διαβεβαιώσεις που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ.

Νομοθεσία Εκποιήσεων - Οι δανειολήπτες σε προδικασμένη θέση

Ψήφιση εκσυγχρονιστικής νομοθεσίας με προσθήκη δικαιώματος διαδικασίας ιδιωτικών πλειστηριασμών ενυπόθηκων ακινήτων. Ως θέση αρχής, ο εκσυγχρονισμός αυτός κάποτε έπρεπε να γίνει, όμως το γεγονός ότι η νομοθεσία εμμέσως πλην σαφώς επηρεάζει αναδρομικά προϋπάρχουσες δανεικές συμβάσεις φέρνει τους δανειολήπτες σε πολύ δύσκολη και προδικασμένη θέση. Ταυτόχρονα τα όποια αντίβαρα προστασίας έχουν ψηφιστεί δεν φαίνεται να φέρνουν σοβαρό αποτέλεσμα.

Μη εξυπηρετούμενα Δάνεια - Άβουλη στάση ΚΤΚ

Τον Σεπτέμβρη του 2013 γίνεται προσπάθεια εφαρμογής της Οδηγίας Διαχείρισης Καθυστερήσεων του 2013 από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, ακολουθούμενη τον Απρίλιο του 2015 από τη νέα Οδηγία Διαχείρισης Καθυστερήσεων του 2015. Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι πολύ λίγα έχουν γίνει στον τομέα των αναδιαρθρώσεων με αποτέλεσμα τα κόκκινα δάνεια να αποτελούν ίσως τη μεγαλύτερη απειλή της σημερινής οικονομίας. Το θέμα των ΜΕΔ δεν είναι θέμα μόνο αριθμών αλλά και ψυχολογίας των ατόμων πέρα και πίσω από τους αριθμούς, μιας και οι περισσότεροι έχουν βρεθεί στη θέση αυτή χωρίς να φέρουν άμεσα την ευθύνη. Βαρύτατες ευθύνες για τους αργοπορημένους και λανθασμένους χειρισμούς φέρουν τα Πιστωτικά Ιδρύματα καθώς και η Κεντρική Τράπεζα για την άβουλη στάση εποπτείας που έχει τηρήσει. Μια γρήγορη ματιά στην σχετική έκθεση της κομισιόν και τις σχετικές υποδείξεις είναι αρκετές για κατανόηση των προαναφερθέν.

Πλαίσιο Αφερεγγυότητας - Αργοί ρυθμοί και λάθος πρακτικές

Μια από τις νομοθεσίες που θα εξισορροπούσαν τους κινδύνους που δημιουργήθηκαν από την εκσυγχρονισμένη νομοθεσία των εκποιήσεων είναι και το λεγόμενο Πλαίσιο Αφερεγγυότητας. Ειδική αναφορά κάνουμε στο σχέδιο για τα φυσικά πρόσωπα μιας και αυτό ενδιαφέρει περισσότερο τον απλό κόσμο. Τα επιβαλλόμενα προσωπικά σχέδια αποπληρωμής μπορούν να βοηθήσουν δανειολήπτες να υπερασπιστούν τα σπίτια τους σε σχέση με τα δάνεια τους, μόνο αν ο Σύμβουλος Αφερεγγυότητας κρίνει ότι τα άτομα αυτά είναι βιώσιμα. Έχοντας υπόψη τους αργούς ρυθμούς και τις λάθος πρακτικές που ακολουθούνται ακόμη σε σχέση με τις αναδιαρθρώσεις, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι άτομα που το 2013 θεωρούνταν βιώσιμα σήμερα πλέον δεν έχουν καμιά σχέση με τον όρο αυτό, με αποτέλεσμα να μην είναι τελικά επιλέξιμοι για οποιοδήποτε σχέδιο. Το δε υψηλό κόστος για να επωφεληθεί κάποιος από τις υπηρεσίες ενός σύμβουλου αφερεγγυότητας αποτρέπει τα πλείστα άτομα να αποταθούν. Ενδεικτικός είναι ο αριθμός των μόνο 8 αιτήσεων που αναφέρει και πάλι η έκθεση της Κομισιόν.

Νομοθεσία για εγκλωβισμένους αγοραστές ακινήτων - Διαβεβαιώσεις δεν έχουν υλοποιηθεί

Η σχετική νομοθεσία που έχει ψηφιστεί όντως λύνει το πρόβλημα της μη μεταβίβασης τίτλου ιδιοκτησίας στους νόμιμους ιδιοκτήτες. Τα εμπράγματα βάρη σε πιστωτικά ιδρύματα και άλλους, που αφορούν άτομα άλλα από τους αγοραστές (εταιρείες ανάπτυξης γης κλπ), δεν έπρεπε ποτέ να επηρεάζουν τους εν λόγω αγοραστές μιας και αυτοί έχουν εξοφλήσει πλήρως το τίμημα πώλησης. Παρόλα αυτά κρίνουμε ότι το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται μιας και η κατά βάση μνημονιακή απαίτηση ήταν όχι μόνο η μεταβίβαση των ήδη εκδομένων τίτλων αλλά και η άμεση έκδοση και μεταβίβαση τίτλων των ήδη αποπερατωμένων ακινήτων. Οι σχετικές διαβεβαιώσεις του Υπουργού Εσωτερικών ότι το πρόβλημα αυτό θα λυνόταν με νέα νομοθεσία στους επόμενους μήνες δεν έχουν υλοποιηθεί με αποτέλεσμα το πρόβλημα των ατιτλοποίητων ακινήτων να εξακολουθεί να υπάρχει στην μετά-μνημονιακή εποχή.

Προστασία Πρώτης Κατοικίας και Σχέδιο Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης - Τραγικό αδιέξοδο

Αρχικά οι διαβεβαιώσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας ανάφεραν εφαρμογή του Ιρλανδικού μοντέλου, το οποίο αποτελείτο από δύο σχέδια, το σχέδιο ενοικίου έναντι δόσης και το σχέδιο επιχορήγησης των τόκων. Τελικά το σχέδιο ενοικίου έναντι δόσης έχει κλειδωθεί στα συρτάρια του Προεδρικού μιας και δεν υπάρχουν τα σχετικά κονδύλια για να εφαρμοστεί. Φυσικά το ερώτημα παραμένει κατά πόσο υπήρχαν ποτέ τα κονδύλια αυτά προ διαβεβαιώσεων ή αν ήταν μόνο κούφια λόγια. Από την άλλη το σχέδιο επιχορήγησης των τόκων έχει αναφερθεί από τον Έφορο Κρατικών Ενισχύσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για έγκριση, μιας και εμμέσως πλην σαφώς θα αποτελέσει και πάλι κρατική ενίσχυση προς τα Πιστωτικά Ιδρύματα. Το δε τρομακτικό ποσό των δύο εκατομμυρίων που έχει εγκριθεί για το σχέδιο αυτό για το 2016 φαντάζει λιλιπούτειο σε σχέση με τα Δισεκατομμύρια που έχουν δοθεί προς διάσωση των πιστωτικών Ιδρυμάτων. Όσον αφορά τα σχετικά κριτήρια επιλεξιμότητας όπως αυτά έχουν αναρτηθεί στο παρελθόν στην ιστοσελίδα του ΚΟΑΓ, σίγουρα αφήνουν πολλά άτομα εκτός με αποτέλεσμα το τραγικό αδιέξοδο στην περιπέτεια ενός καλού δανειολήπτη.

Keywords
Τυχαία Θέματα