Ποιά είναι τα δικαιώματα του πολίτη απέναντι στο δημόσιο

Διαβάστε πως μπορείτε να αντιδράσετε σε περίπτωση που ένας δημόσιος υπάλληλος δεν σας εξυπηρετεί όπως οφείλει.

Τη «Χάρτα Δικαιωμάτων» του πολίτη, έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, θέλοντας να επεκτείνει, όσο το δυνατόν, την έγκυρη και σωστή πληροφόρηση των πολιτών για τα δικαιώματά τους έναντι της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτησή τους.

Με τη «Χάρτα Δικαιωμάτων» παρέχεται ενημέρωση σχετικά με το συνδυασμό των ισχυουσών νομοθετικών ρυθμίσεων με τις εφαρμογές της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, όπως είναι
η «Διαύγεια», η Διαδικτυακή Πύλη «Ερμής», το Ενιαίο Κέντρο Εξυπηρέτησης, ώστε να μην υπάρχει περίπτωση αμφισβήτησης κατά την εφαρμογή τους. Επίσης, διευκολύνει τους πολίτες στις καθημερινές τους συναλλαγές με τις δημόσιες υπηρεσίες και αναφέρονται τα θεσμοθετημένα δικαιώματα των πολιτών και ο τρόπος με τον οποίο αυτά μπορούν να ασκούνται, όπως είναι μεταξύ των άλλων η προσφυγή στις ανεξάρτητες Αρχές και τα ελεγκτικά σώματα.

Η προστιθέμενη αξία της προσπάθειας αυτής, χωρίς να επιβαρύνει καθόλου το Δημόσιο, συνίσταται στο ότι έχοντας κωδικοποιήσει το σύνολο της διοικητικής πληροφορίας μπορεί να διευκολύνει και τα όργανα ελέγχου. Παράλληλα, η ηγεσία του υπουργείου απηύθυνε έκκληση προς τους δημοσίους υπαλλήλους, προκειμένου να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, για να βελτιώσουν την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει η Δημόσια Διοίκηση στους πολίτες και στις επιχειρήσεις, συμβάλλοντας στην κοινωνική συνοχή και την οικονομική ανάπτυξη.

Στη «Χάρτα Δικαιωμάτων» του πολίτη, περιλαμβάνονται δώδεκα ενότητες. Συνοπτικά αναφέρουν:

1. Αιτήσεις προς τη Διοίκηση
Για τη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων, χρησιμοποιούνται έντυπα αιτήσεων, τα οποία χορηγούν υποχρεωτικώς οι δημόσιες αρχές για όλα τα θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους. Τα έντυπα αποτελούν μέσο αμφίδρομης επικοινωνίας πολιτών-διοίκησης και διοίκησης-πολιτών, ενώ οι υπάλληλοι οφείλουν να δέχονται τις αιτήσεις που αποστέλλονται με τηλεομοιοτυπία και να απαντούν σε αιτήματα παροχής πληροφοριών που υποβάλλονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Οι πολίτες, παράλληλα με τη δυνατότητα που τους παρέχεται να μεταβαίνουν στα ΚΕΠ ή στις διοικητικές αρχές και να ζητούν την έκδοση αντιγράφων βεβαιώσεων ή πιστοποιητικών, έχουν και το δικαίωμα να υποβάλουν τηλεφωνική αίτηση, μέσω του ΟΤΕ. Έτσι, καλώντας τον τετραψήφιο αριθμό 1502 ζητούν την έκδοση και αποστολή, με συστημένη επιστολή, ορισμένων πιστοποιητικών ή βεβαιώσεων, στη διεύθυνση που δηλώνουν, καταβάλλοντας 4,20 ευρώ (τηλεφωνικό και ταχυδρομικό τέλος).

Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να υποβάλλουν αιτήσεις για τη χορήγηση πιστοποιητικών του Δημοσίου και μέσω του προσωπικού τους ηλεκτρονικού υπολογιστή, εφόσον, βέβαια, διαθέτουν σύνδεση με το Διαδίκτυο, με επίσκεψή τους στον κυβερνητικό διαδικτυακό τόπο της Δημόσιας Διοίκησης, στην ηλεκτρονική διεύθυνση «ermis.gov.gr».

2. Προθεσμί
Keywords
Τυχαία Θέματα