Ποιες οι Προτεραιότητες Κυπριακής Προεδρίας στον τομέα των αερομεταφορών

16:23 27/9/2012 - Πηγή: OnlyCY

Αν και ο ευρωπαϊκός κλάδος των αερομεταφορών κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως, έχει υποστεί σοβαρότατο πλήγμα λόγω της ύφεσης και της οικονομικής κρίσης.

Ο ευρωπαϊκός κλάδος των αερομεταφορών περιλαμβάνει εταιρείες που κατέχουν ηγετική θέση παγκοσμίως στην αεροναυπηγική βιομηχανία, τις αεροπορικές εταιρείες, μεγάλους αερολιμένες (hubs), καθώς και στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, την έρευνα και την τεχνολογία. Ωστόσο, η πρωτοπορία αυτή απειλείται από αρκετές νέες προκλήσεις, από τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό και τους νεοεισερχόμενους στην αγορά.

Προβλέπεται ότι τα καθαρά κέρδη

των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών θα μειωθούν από 0,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2011, σε καθαρό έλλειμμα ύψους 1,1 δισεκατ. δολαρίων το 2012.

Υπολογίζεται ότι οι θέσεις εργασίας στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ ανέρχονται σε 5,1 εκατομμύρια, η δε συμβολή του τομέα στο ευρωπαϊκό ΑΕγχΠ ανέρχεται σε 365 δισεκατομμύρια ευρώ ή 2,4%.

Εντούτοις, παρά την σημερινή οικονομική κρίση, οι παγκόσμιες αεροπορικές μεταφορές αναμένεται μακροπρόθεσμα να αυξηθούν κατά 5% ετησίως έως το 2030, δηλαδή αθροιστική αύξηση άνω του 150%.

Τη ζήτηση αεροπορικών μεταφορών ωθούν κατά κύριο λόγο η οικονομική ανάπτυξη και η ευημερία. Δεδομένου ότι το αναμενόμενο μέσο ετήσιο ποσοστό αύξησης του ΑΕγχΠ για την Ευρώπη τοποθετείται στο 1,9% μεταξύ 2011 και 2030, σε σύγκριση, για παράδειγμα, με τους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ινδία και την Κίνα, όπου είναι της τάξης του 7,5% και του 7,2% αντίστοιχα – η ανάπτυξη των αερομεταφορών θα μετατοπιστεί κάπως προς περιοχές εκτός της ΕΕ, ενώ αναμένεται ειδικότερα ότι οι χώρες της Ασίας και της Μέσης Ανατολής θα καταστούν το επίκεντρο των διεθνών ροών της εναέριας κυκλοφορίας.

Το 50% της νέας παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης που θα προστεθεί στα επόμενα 20 έτη θα πραγματοποιείται προς, από ή εντός της περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού, που σημαίνει ότι οι ΗΠΑ δεν θα έχουν πλέον την πρωτοπορία στην παγκόσμια αεροπορική κίνηση το 2030, προσεγγίζοντας μερίδιο αγοράς της τάξης του 38%.

Επειδή οι ρυθμοί ανάπτυξης θα κινηθούν κάτω από τον μέσο όρο, οι αερομεταφορείς της ΕΕ θα χάσουν μερίδιο αγοράς το οποίο θα ανακτήσουν οι μη ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες στις περισσότερες περιοχές.

Το 2003 οι αερομεταφορείς της ΕΕ διέθεταν μερίδιο αγοράς της τάξης του 29% του συνόλου της διηπειρωτικής μεταφορικής ικανότητας στον κόσμο. Μέχρι το 2025, το μερίδιο αυτό αναμένεται να μειωθεί στο 20%. Η τάση αυτή σημαίνει ότι, εάν δεν αναληφθούν δράσεις, θα περιοριστεί η ικανότητα των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών να υποστηρίζουν την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Ταυτόχρονα, οι αερομεταφορείς τρίτων χωρών ενισχύουν τη θέση τους παγκοσμίως. Για παράδειγμα, η ταχύτερη αύξηση της περιφερειακής αεροπορικής κίνησης στον κόσμο αναμένεται να σημειωθεί στη Μέση Ανατολή, όπου μέχρι το 2030 οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες θα αντιπροσωπεύουν το 11% της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης, ποσοστό το οποίο ήταν 7% το 2010.

Keywords
Τυχαία Θέματα