Νέος κινητήρας για το Opel ADAM

Ένας νέος κινητήρας 115 ίππων, 1.000 κ.εκ. Τurbo ανεβάζει τον πήχη στην πολιτισμένη λειτουργία των τρικύλινδρων moteur. Ο πρώτος μιας νέας οικογένειας βενζινοκινητήρων μικρού κυβισμού άμεσου ψεκασμού που θα κάνουν ντεμπούτο στο Opel ADAM.

"Καθαρός", πολιτισμένος, αθόρυβος: Ο νέος τρικύλινδρος κινητήρας της Opel θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το Σεπτέμβριο. Ο βενζινοκινητήρας

1.0 turbo είναι φιλικός προς το περιβάλλον και αποτελεί νέο πρότυπο πολιτισμένης λειτουργίας στην κατηγορία των τρικύλινδρων, διαθέτοντας ανώτερα χαρακτηριστικά που μειώνουν το επίπεδο θορύβων και κραδασμών σε σύγκριση με πολλές τετρακύλινδρες μονάδες.

Με χαρακτηριστικά την υψηλότερη ροπή, την καλύτερη απόδοση καυσίμου ακόμη και από τα moteur των 1.600 κ. εκ. Πολλαπλή εξαγωγής ενσωματωμένη στην κυλινδροκεφαλή.Συνδυάζεται με νέο εξατάχυτο κιβώτιο και είναι 30% ελαφρύτερος από τον προκάτοχό του.

Έχοντας ισχύ 115 ίππων, αυτή η λιλιπούτεια κινητήρια μονάδα αποδίδει υψηλή ροπή 166 Nm από τις 1.800 μέχρι τις 4.700 σ.α.λ παρά τις μικροσκοπικές διαστάσεις της.

Ο 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) παράγει περισσότερη ροπή από εξίσου ισχυρούς αλλά υψηλότερου κυβισμού κινητήρες σε όλη την κλίμακα στροφών, ενώ η κατανάλωση βελτιώνεται κατά 20% συγκριτικά με τον σημερινό, ατμοσφαιρικό 1.6 της Opel.

Ο 12-βάλβιδος 1.0 turbo, που θα λανσαριστεί με το ADAM του χρόνου σε συνδυασμό με εξατάχυτο κιβώτιο, είναι ο πρώτος μιας νέας οικογένειας τρικύλινδρων και τετρακύλινδρων βενζινοκινητήρων στην κατηγορία κυβισμού μέχρι 1.600 κυβ. εκ. Προηγμένες τεχνολογίες όπως άμεσος ψεκασμός, συνεχώς μεταβαλλόμενος χρονισμός βαλβίδων και ένα ελαφρύ αλουμινένιο μπλοκ συμβάλλουν ουσιαστικά στην υψηλή απόδοση. Η Opel εκτιμά ότι η νέα οικογένεια κινητήρων θα προσφέρει εντυπωσιακή οικονομία καυσίμου με εκπομπές CO2 αισθητά χαμηλότερες από 100 g/km.

«Κατά την εξέλιξη αυτού του μικρού κινητήρα, προσπαθήσαμε να ελαχιστοποιήσουμε την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2, αλλά και να αποδείξουμε ότι οι τρικύλινδροι δεν υστερούν σε πολιτισμένη λειτουργία από μονάδες με τέσσερις ή περισσότερους κυλίνδρους» σχολιάζει ο Dr.Matthias Alt, Chief Engineer της Opel στους Μικρούς Βενζινοκινητήρες. «Αντιμετωπίσαμε εν τη γενέσει τους θέματα ζυγοστάθμισης, θορύβων και κραδασμών που παρατηρούνται συνήθως σε συμβατικούς τρικύλινδρους κινητήρες και είμαστε σίγουροι ότι οι πελάτες θα εκπλαγούν ευχάριστα από τα αποτελέσματα. Πρόκειται για έναν ζωηρό και πολιτισμένο τρικύλινδρο που δεν κάνει συμβιβασμούς σε θέματα οδηγικής απόλαυσης.»

Οι μηχανικοί της Opel ξεκίνησαν από ‘λευκή κόλλα χαρτί’, πράγμα που τους έδωσε την ευκαιρία να ενσωματώσουν μία σειρά μέτρων προκειμένου να εξαλείψουν τους συνήθεις κραδασμούς που χαρακτηρίζουν τους οικονομικούς τρικύλινδρους κινητήρες.

Το μπλοκ των κυλίνδρων κατασκευάζεται από χυτό αλουμίνιο υπό υψηλή πίεση, ενώ σχεδιάστηκε με κριτήριο τη μείωση των διαφόρων θορύβων αλλά και του βάρους. Η υψηλής πίεσης μπεκιέρα και τα μπεκ είναι επίσης δομικά απομονωμένα από την κυλινδροκεφαλή ώστε να ελαχιστοποιείται η μετάδοση κραδασμών, ενώ για την αντλία και τις σωληνώσεις καυσίμου έχουν ληφθεί μέτρα ηχομόνωσης.

Ένας ακόμα βασικός συντελεστής πολιτισμένης και αθόρυβης λειτουργίας είναι η τοποθέτηση ενός αντικραδασμικού άξονα στο κάρτερ λαδιού. Κινούμενος από μία καδένα με ανάστροφη οδόντωση για αθόρυβη λειτουργία, ο αντικραδασμικός άξονας περιστρέφεται με την ταχύτητα του στροφάλου αλλά με αντίθετη φορά, ενώ η μάζα του έχει βελτιστοποιηθεί προσεκτικά ώστε να εξουδετερώνονται οι κραδασμοί που προκαλεί η λειτουργία τριών κυλίνδρων.

Άλλα μέτρα μείωσης θορύβων περιλαμβάνουν: ακουστικά βελτιστοποιημένα καλύμματα για το πάνω και το εμπρός τμήμα του κινητήρα, την πολλαπλή εισαγωγής και τους εκκεντροφόρους, απομόνωση στροφάλου με σιδερένια βασικά κουζινέτα, ανάστροφη οδόντωση γραναζιών καδένας εκκεντροφόρων, συμπιεστής τουρμπίνας χαμηλού θορύβου (σφύριγμα) και ατσάλινο κάρτερ λαδιού.

Χάρη σε αυτές τις βελτιώσεις, ο νέος 1.0 SIDI Turbo είναι όχι μόνο πιο πολιτισμένος από άλλους τρικύλινδρους αλλά και πιο αθόρυβος από πολλές τετρακύλινδρες μονάδες. Για παράδειγμα, στην εργαστηριακή δοκιμή με τέρμα γκάζι, εκπέμπει χαμηλότερα επίπεδα θορύβων σε όλες τις στροφές από εξίσου ισχυρούς υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες 1.600 κυβ. εκ. Λόγω του εκ φύσεως πολιτισμένου χαρακτήρα του, η ανάγκη για πρόσθετα ηχομονωτικά μέτρα ή περίπλοκες βάσεις κινητήρα και υποπλαίσια περιορίστηκε σημαντικά.

Ο 1.0 SIDI Turbo συνδυάζεται με ένα νέο, εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ειδικά σχεδιασμένο γι’ αυτή την κατηγορία ροπής. Με απόβαρο μόλις 37 kg, είναι περίπου 30% ελαφρύτερο από τη σημερινή έκδοση. Επίσης είναι εξαιρετικά συμπαγές, με μήκος μόνο 375mm.

Προσφέροντας ανώτερη ποιότητα αλλαγών σχέσεων με κοντή διαδρομή λεβιέ και απαιτώντας ελάχιστη προσπάθεια, το νέο κιβώτιο ενσωματώνει πολλές από τις βελτιώσεις που εφάρμοσε η Opel στα κιβώτια επόμενης γενιάς, όπως: γρανάζια με φαρδιές ασύμμετρες οδοντώσεις, συγχρονιζέ τριπλού κώνου για την 1η/2η σχέση, συγχρονιζέ διπλού κώνου για την 3η/4η σχέση, αλλά και συγχρονισμένη όπισθεν.

Το νέο κιβώτιο προορίζεται για μία ευρεία γκάμα μικρών και υπο-συμπαγών μοντέλων Opel με κινητήρες ροπής έως 220 Nm. Για βέλτιστη απόδοση σε κάθε χρήση, σχεδιάστηκαν 12 σετ κλιμάκωσης και 7 τελικές μεταδόσεις.

Το λανσάρισμα του 1.0 SIDI Turbo και του νέου εξατάχυτου κιβωτίου είναι το πιο πρόσφατο βήμα στην ανανέωση της γκάμας κινητήριων συνόλων Opel, όπου προγραμματίζεται το λανσάρισμα 3 νέων οικογενειών κινητήρων και 13 νέων κινητήρων μεταξύ 2012 και 2016, αλλά και μιας σειράς νέων κιβωτίων.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το λανσάρισμα των πρώτων κινητήρων στις κατηγορίες μεσαίων συνόλων βενζίνης και diesel. Αυτές οι μονάδες 1.6 l turbo πλαισιώνονται τώρα από τον 1.0 turbo, τον πρώτο εκπρόσωπο μιας νέας οικογένειας κινητήρων μικρού κυβισμού. Όλοι θα κατασκευάζονται στο νέο εργοστάσιο της GM στο Szentgotthard της Ουγγαρίας με τους βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες σε κοινή γραμμή συναρμολόγησης.

Τα κινητήρια σύνολα νέας γενιάς της Opel στοχεύουν στην ικανοποίηση της αυξανόμενης ζήτησης για κινητήρες μειωμένου κυβισμού (τάση downsizing) που παράλληλα προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση και εκπομπές CO2, σε συνδυασμό με την ισχύ και την πολιτισμένη λειτουργία μονάδων μεγαλύτερου κυβισμού.

Keywords
Τυχαία Θέματα