Σαν σήμερα, εννέα χρόνια πριν: Πτώση της πτήσης 522 των Αερογραμμών Helios

Εννέα χρόνια κλείνουν σήμερα από την πτώση και συντριβή του επιβατικού αεροσκάφους των Αερογραμμών Helios με νηολόγιο 5B-DBY στο Γραμματικό Αττικής.

Το αεροπλάνο μετέφερε 115 επιβάτες και αποτελείτο από εξαμελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες, οι 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για την Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω τον 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι.

Από το σημείο

συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα, ενώ οι νεκροψίες έδειξαν ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους. Παράλληλα οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν.

Το γεγονός συγκλόνισε την κοινή γνώμη κι αμέσως ξεκίνησαν οι έρευνες για τα αίτια που προκάλεσαν το τραγικό αυτό αεροπορικό ατύχημα.

Οι πρώτες εκτιμήσεις έδειξαν πως υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροπλάνο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού, το οποίο όμως δε δικαιολογεί την πτώση. Ανεξιχνίαστος παραμένει ακόμα και σήμερα ο λόγος για τον οποίο ο κυβερνήτης δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του.

Η δίκη των πέντε στελεχών της εταιρείας με κατηγορίες ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, ξεκίνησε στη Λευκωσία στις 17 Σεπτεμβρίου 2009. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας είναι 123 χρόνια.

Το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι του ποσού των 80.000 ευρώ η καθεμία.

Το ιστορικό της μοιραίας πτήσης:

Το αεροπλάνο ξεκίνησε από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα (Τσεχία) με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα. Η αναχώρηση έγινε στις 09:07 από την Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών, αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροπλάνο, ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα, με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις. Ο Α-ΓΕΕΘΑ διέταξε την απογείωση αεροσκαφών για τον εντοπισμό του αεροπλάνου.

Έτσι, στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16, τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο λίγα λεπτά αργότερα (στις 11:18), για να διαπιστώσουν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ενώ ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του. Επιπλέον, είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Επισημαίνεται πως το μοιραίο αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο, κατευθυνόμενο προς Εύβοια.

Κάποια στιγμή πραγματοποίησε στροφή προς νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

Εννέα χρόνια κλείνουν σήμερα από την πτώση και συντριβή του επιβατικού αεροσκάφους των Αερογραμμών Helios με νηολόγιο 5B-DBY στο Γραμματικό Αττικής.

Το αεροπλάνο μετέφερε 115 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες, οι 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για την Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω τον 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι.

Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα, στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένα από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά την συντριβή. Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους, και οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν ή να κατάπιαν.

Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και τάφηκαν στην Κύπρο.

Το γεγονός συγκλόνισε την κοινή γνώμη κι αμέσως ξεκίνησαν οι έρευνες για τα αίτια που προκάλεσαν το τραγικό αυτό αεροπορικό ατύχημα. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροπλάνο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Σημειώνεται πως οι ειδικοί εμπειρογνώμονες κι ερευνητές ακόμα και σήμερα δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο την βλάβη. Ανεξιχνίαστος παραμένει ακόμα ο λόγος για τον οποίο ο κυβερνήτης δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του. Τα «μαύρα κουτιά» που καταγράφουν το ιστορικό της πτήσης βρέθηκαν στο σημείο συντριβής και στάλθηκαν στη Γαλλία για ανάλυση.

Η δίκη των πέντε στελεχών της εταιρείας με κατηγορίες ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, ξεκίνησε στη Λευκωσία στις 17 Σεπτεμβρίου 2009. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας είναι 123 χρόνια.

Το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ εκάστη.

Το ιστορικό της μοιραίας πτήσης:

Το αεροπλάνο ξεκίνησε από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα (Τσεχία) με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα. Η αναχώρηση έγινε στις 09:07 από την Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροπλάνο ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Α-ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν αεροσκάφη για να βρουν το αεροπλάνο.

Στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο.

Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου (ο οποίος είχε πτυχίο πιλότου) να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.

Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.

Keywords
Τυχαία Θέματα