Αδυναμία προσλήψεων και οδηγίες από τον ΟΟΣΑ ανέβασαν τις ώρες διδασκαλίας

Πράξη γίνονται τελικά από τον Σεπτέμβριο οι προθέσεις της κυβερνήσεις που όπως είχαν διαφανεί από καιρό, επεδίωκε την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έτσι ώστε να μην μείνουν κενά από την αδυναμία πρόσληψης αναπληρωτών αλλά και για λόγους προσαρμογής του χρόνου εργασίας των εκπαιδευτικών σύμφωνα με τον μέσο όρο της Ευρώπης και τις υποδείξεις από τον ΟΟΣΑ.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Έθνος», στο υπουργείο Παιδείας

πραγματοποιούνται τον τελευταίο καιρό, αλλεπάλληλες συσκέψεις, προκειμένου να μπορέσουν να λειτουργήσουν χωρίς προβλήματα τα σχολεία, την επόμενη χρονιά.

Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, θεωρείται βέβαιη η αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας κατά δύο ώρες εβδομαδιαίως ώστε να καλυφθούν οι κενές θέσεις που θα προκύψουν, εξαιτίας των λιγοστών προσλήψεων που θα γίνουν αλλά και των επικείμενων συνταξιοδοτήσεων.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι οι νεοδιόριστοι δάσκαλοι και όσοι έχουν μέχρι δέκα χρόνια προϋπηρεσία θα κληθούν να διδάξουν 26 ώρες, από 24 σήμερα. Καθηγητές με προϋπηρεσία έως έξι χρόνια θα διδάσκουν 23 ώρες την εβδομάδα, από 21 σήμερα.

Το υπουργείο Παιδείας, έχει ήδη ζητήσει στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των οργανικών θέσεων ανά σχολική μονάδα, καθώς έχει διαπιστώσει ότι σε αρκετές περιπτώσεις δεν δικαιολογείται ο αριθμός των εκπαιδευτικών, σε σχέση με τον μαθητικό πληθυσμό.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, η αύξηση του ωραρίου κατά 8 ώρες το μήνα θα οδηγήσει στην «εξοικονόμηση», 10.000 θέσεων αναπληρωτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω του μνημονίου, οι προσλήψεις αναπληρωτών σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τις 2000. Αν σκεφθούμε ότι φέτος ανήλθαν στις 12.000 γίνεται αντιληπτό, το πόσο οξύ είναι το πρόβλημα που θα προκύψει στα σχολεία.

Υποδείξεις από τον ΟΟΣΑ

Οι αποφάσεις για την αύξηση του χρόνου εργασίας των εκπαιδευτικών ενισχύθηκαν και από σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ, η οποία είχε παραδοθεί τον Αύγουστο του 2011 στην κυβέρνηση. Στη μελέτη του ΟΟΣΑ για την κατάσταση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα τονίζεται μεταξύ άλλων ότι «οι καθηγητές δουλεύουν λιγότερο συγκριτικά με τον μέσο όρο της Ευρώπης» και ότι «το κόστος ανά μαθητή στην Ελλάδα είναι υψηλό. Και αυτό εξαιτίας κυρίως της αναλογίας μαθητών-εκπαιδευτικών, αφού ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 14,4 όταν στην Ελλάδα (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) είναι 10,1 μαθητές ανά δάσκαλο».

Για τους λόγους αυτούς ο ΟΟΣΑ είχε κάνει και πρόταση: «Η Ελλάδα θα πρέπει να αυξήσει την εβδομαδιαία υποχρεωτική διδασκαλία κατά μέσο όρο τέσσερις με πέντε ώρες». Όπως είχε υπογραμμίσει πάντως η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, «η κυβέρνηση δεν λαμβάνει υπόψη της μελέτη της UNESCO (2012) ότι ''κάθε ώρα διδακτικού έργου ενός καθηγητή αντιστοιχεί σε 4 ώρες εργασίας γραφείου'', δηλαδή ότι 21 ώρες διδασκαλίας ισοδυναμούν με 84 ώρες δουλειάς. Ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί εργάζονται πάνω από τον Μ.Ο. της Ευρώπης».

Τι ισχύει στην Ευρώπη

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ και του Δικτύου Ευρυδίκη, «Αριθμοί-κλειδιά της εκπαίδευσης στην Ευρώπη» ο μέσος όρος διδασκαλίας στην ΕΕ είναι 19,1 για την κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσια) και 18,4 για την ανώτερη ΔΕ (λύκεια). Στην Ελλάδα δεν υπάρχει αντίστοιχος διαχωρισμός με τον μέσο όρο διδασκαλίας να διαμορφώνεται στις 18,5 ώρες ανά εβδομάδα. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες υποστηρίζουν ότι οι καθηγητές στην Ελλάδα δεν έχουν να εκπληρώσουν μόνο τα διδακτικά τους καθήκοντα αλλά και διοικητικά.

Σύμφωνα με στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα για 27 χώρες και έχει επεξεργαστεί το Κέντρο Μελετών της ΟΛΜΕ τις περισσότερες ώρες διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε Βουλγαρία (24), Εσθονία (έως 24), Μάλτα (26), Σκοτία (23). Τις λιγότερες ώρες οι εκπαιδευτικοί στην Πολωνία (14), Σλοβενία (15), Γαλλία (14-17), Τσεχία (16-17). Στη Φινλανδία οι ώρες διδασκαλίας στα γυμνάσια και τα λύκεια κυμαίνονται από 11 έως 17.

Keywords
Τυχαία Θέματα