Ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων μέτρων

Σύμφωνα με τα προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2014, το οποίο κατατέθηκε στη βουλή σήμερα (Δευτέρα), προβλέπεται ύφεση 4% έναντι 6,4% το 2012, τη στιγμή που ο προϋπολογισμός του 2013 προέβλεπε μείωση του φετινού ΑΕΠ κατά 4,5%. Σχετικά με το πρωτογενές πλεόνασμα, αυτό αναμένεται να διαμορφωθεί στα 340 εκατ. ευρώ.

«Είναι μια συντηρητική εκτίμηση», υπογράμμισε ο αναπληρωτής

υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημειώνοντας ότι δεν περιλαμβάνει την επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα. «Οι επιστροφές φόρων και δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα είναι όσα προβλέφθηκαν στον προϋπολογισμό», σχολίασε αναφέροντας ότι με τα αποτελέσματα του προϋπολογισμού η Ελλάδα θα αξιώσει από τους εταίρους της, περαιτέρω μείωση του χρέους στη βάση των ευρωπαϊκών αποφάσεων.

Όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2014 λαμβάνει υπόψη τις πρώτες θετικές ενδείξεις που καταγράφηκαν το 2013. Σύμφωνα με το προσχέδιο, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των ανέργων έχει μειωθεί, με το μέσο ποσοστό ανεργίας να κυμαίνεται στο 27% το 2013.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, και το 2014 θα είναι μια χρονιά σκληρής λιτότητας, καθώς θα λείψουν συνολικά 5,6 δισ. ευρώ από την οικονομία. Σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπονται περικοπές 3,12 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2013 στις κρατικές δαπάνες και αύξηση στις εισπράξεις φόρων κατά 2,5 δισ. ευρώ.

«Παραθυράκι» για νέα μέτρα

Πάντως, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο για επιβολή νέων μέτρων και παρεμβάσεων στο ασφαλιστικό το 2014.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε από το βήμα της βουλής πως τα μέτρα αυτά θα επιβληθούν, επειδή η Τρόικα δεν δέχεται ως επαρκή αντίμετρα την επέκταση της έκτακτης εισφοράς και την επιβολή του φόρου πολυτελείας, προκειμένου να αναπληρώσουν τη μη επιβολή του φόρου στις επιχειρήσεις και τη μείωση των συντάξεων στους ενστόλους.

Παράλληλα σημείωσε ότι:

- οι στόχοι του νέου προϋπολογισμού θα επιτευχθούν «χωρίς νέα μέτρα που δεν έχουν ψηφιστεί ήδη από τη Βουλή» και

- θα έχουν «εφαλτήριο» το «αυξημένο» (σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες) πρωτογενές πλεόνασμα των340 εκατ. ευρώ του 2013,

ωστόσο:

- παραδέχτηκε ότι το υπουργείο Εργασίας θα προτείνει νέα μέτρα, που θα μπουν στη θέση του φόρου στις επιχειρήσεις και των μειώσεων στους μισθούς και τις συντάξεις των ενστόλων

- η Τρόικα αξιολογεί το μέγεθος της «τρύπας» που δεν καλύπτεται από τον Φόρο Πολυτελείας και τη μη εφαρμογή

- ο κ. Σταϊκούρας απέφυγε να δηλώσει κατηγορηματικά ότι δεν πρόκειται να υπάρξει νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο το 2014, περιοριζόμενος να πει πως «δεν προκύπτει» τέτοια ανάγκη προς το παρόν.

Όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας:

Για το 2013

1. Η ύφεση επιβραδύνεται και αναθεωρούνται, επί τα βελτίω, οι αρχικές εκτιμήσεις. Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 4,0%, έναντι πρόβλεψης για 4,5% στον προϋπολογισμό του 2013, ενώ ήταν 6,4% το 2012.

2. Ο ρυθμός αύξησης της ανεργίας περιορίζεται. Το μέσο ποσοστό ανεργίας εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 27,0%, ενώ η απασχόληση εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 3,5%.

3. Εκτιμάται ότι εφέτος θα υπάρξει ένα μικρό αλλά βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους, τουλάχιστον, 340 εκατ. ευρώ.

Και πρόκειται για συντηρητική εκτίμηση, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η οποία ενδέχεται να αναθεωρηθεί και πάλι προς τα πάνω -και χωρίς να περιλαμβάνεται η αναδρομική μείωση του επιτοκίου σε χορηγούμενα από τους εταίρους δάνεια, χωρίς τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs) και χωρίς τα ποσά που αντιστοιχούν στα Securities Market Programme (SMPs) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

4. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, θα περιορισθεί στις 2,4 εκατοστιαίες μονάδες από 6 εκατοστιαίες μονάδες το 2012.

5. Θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,4 δισ. ευρώ ή 1,9% του ΑΕΠ, έναντι ελλείμματος 1,9 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ το 2012.

6. Το δημόσιο χρέος το 2013 θα φτάσει στα 321 δισ. Ο ρυθμός αύξησης, παρά την προσωρινή αύξηση του δημόσιου χρέους, περιορίζεται.

Ωστόσο, αυτή η αύξηση ούτε αιφνίδια είναι ούτε μπορεί να αποτελέσει αιτία για την πρόκληση οποιασδήποτε ανησυχίας.

Για το 2014

1. Η ελληνική οικονομία να σημειώσει θετικό ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ +0,6%, λόγω της ανάκαμψης των επενδύσεων και της ενίσχυσης των εξαγωγών. Εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις στην πραγματική οικονομία θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, η ολοκλήρωση της προγραμματισμένης διαδικασίας αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κόστους και η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Καθοριστική προβλέπεται να είναι και η βελτίωση στις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας, που αναμένεται να επηρεαστούν θετικά από την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης και αναδιάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος.

2. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να αρχίσει σταδιακά να μειώνεται. Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 26% του εργατικού δυναμικού. Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,6%, λόγω της ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας και των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας.

3. Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 2,8 δισ. ευρώ ή στο 1,6% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για 1,5% του ΑΕΠ, από 344 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ εφέτος.

Η βελτίωση αυτή του πρωτογενούς αποτελέσματος θα προέλθει, κυρίως, από τη βελτίωση του αποτελέσματος του ισοζυγίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και των δαπανών.

4. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 4,3 δισ. ευρώ ή στο 2,4% του ΑΕΠ το 2014.

Ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 5,3 δισ. ευρώ ή στο 2,9% του ΑΕΠ, από 3,4 δισ. ευρώ ή 1,9% του ΑΕΠ εφέτος.

5. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 319,4 δισ. ευρώ ή στο 174,5% του ΑΕΠ. Για πρώτη φορά προβλέπεται ότι το χρέος θα μειωθεί το 2014 ως απόλυτο μέγεθος, σε σχέση με το 2013, λόγω, κυρίως, της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, της συγκράτησης των δαπανών για τόκους και της υλοποίησης του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων.

Ο κ. Σταϊκούρας παραδέχτηκε πάντως ότι το ζήτημα της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους παραμένει ανοικτό και σημείωσε πως «εφόσον εμείς είμαστε συνεπείς προς τις δεσμεύσεις μας, θα αξιώσουμε, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012, την έμπρακτη συμβολή των εταίρων μας στην ελάφρυνση του δημοσίου χρέους. Θα αναζητήσουμε, μέσα από την διαπραγμάτευση, τους βέλτιστους τρόπους».

Keywords
Τυχαία Θέματα