ΦΣΑ: Ανακοίνωση για το ζήτημα της «απελευθέρωσης» του ωραρίου

Σειρά πρόσφατων δημοσιευμάτων στον ηλεκτρονικό και τον γραπτό τύπο για τη λεγόμενη «απελευθέρωση» του ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων, έχουν επιτείνει τη σύγχυση γύρω από το ισχύον νομικό πλαίσιο, η οποία προέκυψε μετά την ψήφιση του νόμου 3918/2011 και την –απρόσφορη, όπως αποδείχθηκε- απόπειρα επιβολής με αυτόν πλήρως «απελευθερωμένου» ωραρίου.

Ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αττικής συμβάλλοντας, ως εκ του θεσμικού του ρόλου, στην αποκατάσταση της ασφάλειας και της βεβαιότητας του δικαίου στον ευαίσθητο χώρο

της λιανικής διάθεσης φαρμάκων και φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων, επισημαίνει τα εξής:

1. Με τον νόμο 3918/2011 (άρθρο 36 παράγραφος 2) επιχειρήθηκε η θεμελίωση της δυνατότητας λειτουργίας των φαρμακείων το Σάββατο και τις απογευματινές ώρες της Δευτέρας και της Τετάρτης. Συγχρόνως, παρασχέθηκε με την ίδια διάταξη εξουσιοδότηση στον υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να εκδώσει απόφαση για τη ρύθμιση των σχετικών λεπτομερειών. Η εν λόγω απόφαση, η οποία, σημειωτέον, είναι αναγκαία για την εφαρμογή της ανωτέρω νομοθετικής πρόβλεψης, εκδόθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Ωστόσο, η έκδοση της απόφασης αυτής του υπουργού αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων νομιμότητας, αφού χωρίς την αναγκαία νομοθετική εξουσιοδότηση επεκτείνει τη δυνατότητα λειτουργίας των φαρμακείων σε «όλες τις εφημερίες», καθώς και κατά τις απογευματινές ώρες της Τρίτης και της Πέμπτης «κατά περίπτωση». Επιπλέον, καταστρατηγεί ευθέως τις διατάξεις του νόμου 3852/2010 (Νόμος για το πρόγραμμα «Καλλικράτης»), με τον οποίο προβλέπεται κατά τρόπο ειδικό η αρμοδιότητα των Δήμων για τον καθορισμό του ωραρίου λειτουργίας των Φαρμακείων στη διοικητική τους περιφέρεια. Πέραν τούτου, η ως άνω υπουργική απόφαση αντίκειται ευθέως στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία από τις συνταγματικές διατάξεις που προστατεύουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό υπό συνθήκες ισότητας (άρθρα 4 και 5), συνάγεται ότι διαφορετική ρύθμιση του ωραρίου λειτουργίας καταστημάτων που εμπορεύονται όμοια ή παρεμφερή είδη δεν είναι επιτρεπτή.

2. Πέραν τούτων, κάθε ρύθμιση για την «απελευθέρωση» του ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων αντίκειται ευθέως στις διατάξεις του Συντάγματος και του ενωσιακού δικαίου που κατοχυρώνουν την προστασία της δημόσιας υγείας. Σημειώνεται ότι η ρύθμιση του ωραρίου των φαρμακείων αποσκοπεί, μαζί με τις νομοθετικές προβλέψεις για τα χωροταξικά και τα πληθυσμιακά κριτήρια αδειοδότησης της λειτουργίας τους, σε υψηλό επίπεδο διασφάλισης της δημόσιας υγείας μέσω της διατήρησης ενός ορθολογικού και αποτελεσματικού συστήματος λειτουργίας των Φαρμακείων και επίτευξης υγιούς ανταγωνισμού στον ευαίσθητο αυτό τομέα της αγοράς φαρμάκων και φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων. Όπως έχει κρίνει άλλωστε το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της χώρας, η θέσπιση ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων μπορεί να δικαιολογηθεί εφόσον εξυπηρετεί λόγους δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος. Τούτο έκρινε για παράδειγμα πρόσφατα προκειμένου για τα πρατήρια καυσίμων. Κατά μείζονα λόγο

Keywords
Τυχαία Θέματα