Δομική σχέση και λειτουργία των μαθημάτων ιστορίας και γεωγραφίας στα προγράμματα σπουδών της γαλλικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Tweet Κατηγορία: ΆρθραΑρθρογράφος: Χρυσούλα Γαλάνη

     Χρυσούλα Γαλάνη                                          Δρ. Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας   * Το άρθρο αυτό έχει δημοσιευτεί στο 129ο τεύχος του περιοδικού «ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ»                                                                                                              Ο Ηρόδοτος είναι ταυτόχρονα ο πατέρας της ιστορίας και της γεωγραφίας                                                                        αυτές οι δύο επιστήμες είναι στενά συνδεδεμένες από την αρχή 

                                                                                                                             Jacques Scheibling   Η εισήγηση αυτή  επιχειρεί να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση του γαλλικού εκπαιδευτικού συστήματος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικότερα της διδασκαλίας των μαθημάτων ιστορίας και γεωγραφίας.     Συγκεκριμένα θα εξεταστεί η σχέση και λειτουργία των μαθημάτων αυτών στην γενική εκπαίδευση. Η προσέγγιση περιλαμβάνει :   •  Σύντομη ιστορική επισκόπηση της σχέσης των δύο μαθημάτων μέσα στο χρόνο και διερεύνηση τυχόν μεταβολών της.  • Εξέταση της συγχρονικής διάστασης μέσα από μελέτη των Προγραμμάτων Σπουδών.   • Προβληματική σύγχρονων γάλλων πανεπιστημιακών, ιστορικών και γεωγράφων για τη συνέχιση αυτής της σύζευξης.       Ένα διάσημο  ζευγάρι 1   Αν θα θέλαμε να εντοπίσουμε τα πρωτότυπα χαρακτηριστικά της διδασκαλίας της ιστορίας στη Γαλλία θα διακρίναμε τέσσερα μεγάλα χαρακτηριστικά στοιχεία :  •  Η ιστορία και η γεωγραφία σχηματίζουν  ένα μοναδικό  ζευγάρι, που    διαφοροποιεί το εκπαιδευτικό σύστημα της Γαλλίας από τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη    •  Τα δύο αυτά μαθήματα διδάσκονται υποχρεωτικά καθόλη τη διάρκεια της σχολικής φοίτησης.  • Η διδασκαλία της ιστορίας και της γεωγραφίας συνδέεται με την αγωγή του  πολίτη.   •  Ο σκοπός και οι στόχοι της διδασκαλίας έχουν εξελιχθεί, προσαρμοζόμενοι στην σημερινή κοινωνία και στο « περικείμενο» της εποχής.   Ο Antoine Prost2 υπενθυμίζει  ότι η σύνδεση Ιστορίας και Γεωγραφίας είναι μια γαλλική πρωτοτυπία.3 Το ζευγάρι αυτό υπάρχει από την εποχή του Διαφωτισμού.    Η Εγκυκλοπαίδεια μαρτυρεί ότι:   «η Χρονολογία και η Γεωγραφία είναι οι δύο παραφυάδες και τα δύο υποστηρίγματα της επιστήμης για την οποία μιλάμε (Ιστορία ) η μία λόγου χάριν τοποθετεί τους ανθρώπους μέσα στον χρόνο και η άλλη τους κατανέμει πάνω στον πλανήτη μας».4     Αυτό το ζευγάρι προέρχεται από τη δημιουργία ενός σχολικού μαθήματος. Κατά τον Antoine Prost  αυτή η σύζευξη δεν είναι προϊόν λόγιας λογικής  αλλά εκπαιδευτικών αλλαγών, η οποία ενδυναμώθηκε από τις επιστημονικές αλλά κυρίως παιδαγωγικές πρακτικές, κατά την περίοδο των δημοκρατιών.     Στις περισσότερες ξένες χώρες η γεωγραφία δεν είναι συνδεδεμένη  με τις ανθρωπιστικές  και τις κοινωνικές επιστήμες, αλλά με τις επιστήμες της φύσης και γειτονεύει με την γεωλογία ,την οικολογία και την βιολογία.5      Στην Ιταλία, η ιστορία είναι συνδεδεμένη με τη φιλοσοφία. Στ
Keywords
Τυχαία Θέματα