Διαφορετικοί άνθρωποι δε σημαίνει και αρνητικοί: Τρόποι διαχείρισης για κάθε περίπτωση

20:17 25/9/2021 - Πηγή: iPop

Είναι η διαφορετικότητα πηγή άγχους και αρνητισμού στη ζωή μας; Κι αν ναι, γιατί; Μπορούμε να επικοινωνήσουμε πραγματικά με διαφορετικούς ανθρώπους; Τι μπορούμε να κάνουμε αν στο περιβάλλον μας έχουμε αρνητισμό; Με αφορμή το νέο κύκλο σεμιναρίων «Αντιμετωπίζω τον αρνητισμό στη ζωή μου», η σύμβουλος προσωπικής και ανάπτυξης Εύη Ξυραφά δίνει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα και χρήσιμες συμβουλές για να χτίσουμε μια πιο θετική καθημερινότητα!

Γιατί μερικές φορές συγχέουμε τη διαφορετικότητα με την έννοια της αρνητικότητας; Συχνά, οι άνθρωποι οτιδήποτε διαφορετικό το βλέπουμε ως αρνητικό…

Είναι

αλήθεια! Οι λόγοι είναι πολλοί. Καταρχάς, να αναγνωρίσουμε ότι ζούμε σε μία κουλτούρα που δεν ευνοεί τη διαφορετικότητα. Από το σχολείο ακόμα το διαφορετικό παιδί είναι «περίεργο», «αλλόκοτο», ένα σωρό ταμπέλες! 

Επιπλέον, υπάρχουν και σφάλματα αντίληψης στην επικοινωνία στα οποία πέφτουν πολύ συχνά οι άνθρωποι που έχουν να κάνουν με τη διαφορετικότητα. Υπάρχει για παράδειγμα το «similar-to-me effect». Έχει αποδειχθεί ότι οι άνθρωποι βλέπουν πιο ευνοϊκά αυτούς που τους μοιάζουν. Πιο βαθιά, πιστεύω ότι έχει να κάνει με τη ζώνη άνεσής μας. Οι διαφορετικοί άνθρωποι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο – είτε γιατί πρέπει να δοκιμάσουμε νέους τρόπους επικοινωνίας, είτε γιατί βλέπουμε πάνω τους στοιχεία που θα θέλαμε π.χ. να έχουμε, αλλά δεν τα έχουμε-, μας πετάνε έξω από τη ζώνη άνεσής μας κι αυτό σε ένα πρώτο επίπεδο μπορεί να βιώνεται ως αρνητικό.

Ωστόσο, είναι πάρα πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι κάθε άλλο παρά αρνητικό είναι! ΄Ισα- ίσα έχουμε πάρα πολλά να κερδίσουμε από τους διαφορετικούς ανθρώπους: μπορούμε να δοκιμάσουμε νέα πράγματα, να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας, να μας βοηθήσουν να γίνουμε πιο ανοιχτοί, τεράστια η λίστα! Είναι, λοιπόν, θέμα του πώς το “βαφτίζουμε” και του πώς το έχουμε μάθει. Οι άνθρωποι δεν έχουν μάθει στη διαφορετικότητα και για αυτό τους φαίνεται κάτι αρνητικό και μάλιστα δυσκολεύονται, δημιουργούνται παρεξηγήσεις κ.ο.κ.

Για αυτόν το λόγο θεώρησα σημαντικό να εντάξω και τη διαχείριση διαφορετικότητας στο νέο κύκλο σεμιναρίων «Αντιμετωπίζω τον αρνητισμό στη ζωή μου», γιατί εφόσον γίνουμε πιο ανοιχτοί στη διαφορετικότητα σε όλα τα επίπεδα, απαλλασσόμαστε από σημαντικά αρνητικά συναισθήματα δυσφορία, θυμός κ.λπ. 

Pexels

Υπάρχουν φορές που επηρεαζόμαστε καθημερινά απ’ την παρουσία αρνητικών ανθρώπων στη ζωή μας. Εάν δεν είναι επιλογή μας να τους απομακρύνουμε απ’ τη ζωή μας γιατί βρίσκονται, για παράδειγμα, στο εργασιακό μας περιβάλλον, με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να μάθουμε να τους διαχειριζόμαστε;

Υπάρχουν, ναι. Είναι πολύ σημαντικό, όμως, να θυμόμαστε ότι η διαχείριση των αρνητικών ανθρώπων και μέχρι ποιο σημείο θα μας επηρεάσουν τελικά, είναι στην πραγματικότητα στο δικό μας χέρι! Ακόμα, κι αν κάποιος μας προσβάλει ξεκάθαρα, αν θέλουμε να φέρουμε ένα πιο ακραίο παράδειγμα, δε σημαίνει ότι εμείς πρέπει να προσβληθούμε! Με άλλα λόγια το πώς και πόσο θα επηρεαστούμε τελικά, είναι δική μας ευθύνη και ως τέτοια είναι καλό να την αντιμετωπίζουμε, γιατί αλλιώς γινόμαστε έρμαιο της διάθεσής των άλλων… 

Τώρα, ως προς τους τρόπους υπάρχουν πάρα πολλές τεχνικές και πρακτικές συμβουλές και θα τις αναλύσω στα επερχόμενα σεμινάρια. Ενδεικτικά να πούμε ότι η διαχείριση των αρνητικών ανθρώπων έχει ουσιαστικά 2 σκέλη 1) να φροντίσουμε να είμαστε εμείς θετικοί και 2) να αναπτύξουμε τεχνικές για να οριοθετήσουμε την επίδρασή τους. Ένας πολύ απλός τρόπος να είμαστε εμείς πιο θετικοί που έχει αποτέλεσμα και στην επικοινωνία μας με τους αρνητικούς ανθρώπους είναι να διατυπώνουμε αυτά που θέλουμε θετικά π.χ. να λέμε «θα ήθελα να μου χαμογελάς πιο συχνά» αντί για «μην είσαι όλη την ώρα κατσούφης». 

Αντίστοιχα, στην οριοθέτηση υπάρχουν πολλές τεχνικές όπως το να διαχωρίζουμε  πάντα τα γεγονότα από την άποψη π.χ. αν κάποιος μας κατηγορεί, μας χαρακτηρίζει, σε ποια γεγονότα το στηρίζει ακριβώς; Υπάρχουν άνθρωποι που εξαπολύουν κατηγορίες για το τίποτα. Δε σημαίνει ότι πρέπει να τους πιστεύουμε. Αντίστοιχα, και άλλες τεχνικές: να σταματήσουμε μία συζήτηση που μας επηρεάζει αρνητικά, να κάνουμε ερωτήσεις, να τους αντιμετωπίσουμε με χιούμορ κ.λπ..

Μπορούμε να φτάσουμε σε σημείο να μην μας ενοχλεί η αρνητική ενέργεια;

Βέβαια μπορούμε! Θέλει γνώσεις, θέλει εργαλεία, θέλει απόφαση, αλλά μπορούμε. Δεν θα το δίδασκα αν ήξερα ότι δε μπορεί να γίνει. Να διευκρινίσουμε, όμως, κάτι. Αρνητικά συναισθήματα έχουμε όλοι. Είναι φυσιολογικό κομμάτι της ζωής. Το να περιμένουμε να μην έχουμε αρνητικά συναισθήματα είναι ουτοπικό. Το ζητούμενο είναι να διαχειριζόμαστε σωστά τα δικά μας αρνητικά συναισθήματα και φυσικά να φτάσουν να μην μας επηρεάζουν τα αρνητικά συναισθήματα των άλλων. Θέλει, όμως, θετική προδιάθεση και δουλειά με τον εαυτό μας. Να αναλαμβάνουμε σε κάθε κατάσταση την ευθύνη του συναισθήματός μας, να είμαστε σταθεροί και αποφασισμένοι να διατηρήσουμε τη διάθεσή μας, να είμαστε πάντα οι ίδιοι θετικοί. 

Pexels

Αυτά σε ένα φυσιολογικό περιβάλλον. Τώρα αν κάποιος βρίσκεται π.χ. σε ένα εργασιακό περιβάλλον που είναι κακοποιητικό ή σε μία κακοποιητική σχέση, εκεί δεν τίθεται θέμα απόφασης, εκεί πρέπει να απομακρυνθεί. Στην καθημερινότητά μας, όμως, δεν είναι τόσο δύσκολο όσο ακούγεται, απλώς η εκπαίδευσή μας δεν μας έχει δώσει τις απαραίτητες γνώσεις για το πώς και αυτό το κενό θέλω να καλύψω με τα σεμινάρια και τα προγράμματα του Believe In You. 

Ποιον τρόπο σκέψης πρέπει να αποβάλλουμε όταν καλούμαστε να συναναστραφούμε με ανθρώπους διαφορετικούς από εμάς;

Θα έλεγα πάνω από όλα να αποβάλλουμε την σκέψη ότι είναι κάτι αρνητικό. Η συναναστροφή μας με διαφορετικούς ανθρώπους είναι «ευκαιρία» και όχι «εμπόδιο». Αν το βαφτίσουμε ως εμπόδιο, θα συναντήσουμε και εμπόδια: δυσκολία στην επικοινωνία, έλλειψη κατανόησης κ.λπ. Αντίθετα, αν το δούμε ως ευκαιρία, θα είναι και πιο εύκολο να βρούμε τελικά τρόπους να καλλιεργήσουμε ουσιαστική επικοινωνία. 

Σε επόμενο βήμα, είναι σημαντικό να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που βλέπουμε μία διαφορετική άποψη. Να θυμόμαστε δηλαδή ότι μία διαφωνία δε σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να οδηγήσει και σε σύγκρουση. που σαν κατάσταση δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα. Διαφωνώ σημαίνει απλώς και μόνο διαφωνώ, δε σημαίνει ότι πρέπει να συγκρουστώ. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να διαφωνούμε με σεβασμό, το οποίο δυστυχώς δεν το έχουμε καλλιεργήσει στην Ελλάδα και κυριαρχεί η βίαιη επικοινωνία στον δρόμο, στα social media, στην εξυπηρέτηση πελατών, πολλά παραδείγματα!

Είναι καλό, επομένως, στην επικοινωνία μας με διαφορετικούς ανθρώπους να αποβάλλουμε την σκέψη ότι η διαφωνία ταυτίζεται με τη σύγκρουση και να είμαστε πραγματικά ανοιχτοί στο να ακούσουμε κάτι διαφορετικό, ασχέτως αν θα το δεχτούμε τελικά ή όχι.

Πώς μπορεί η αποδοχή της διαφορετικότητας να γίνει κτήμα μας;

Οι τρόποι είναι πολλοί. Να κρατήσουμε από αυτά που είπαμε παραπάνω τη θετική προδιάθεση, το ανοιχτό μυαλό και τον σεβασμό. Όλα αυτά μπορούμε να τα καλλιεργήσουμε στην καθημερινότητά μας. Ενδεικτικά, για παράδειγμα, η ενεργητική ακρόαση, το να ακούμε δηλαδή με προσοχή, να κάνουμε ερωτησεις κ.λπ. είναι μία τεχνική που μπορεί πραγματικά να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε, αρά και σε δεύτερο χρόνο να αποδεχτούμε την διαφορετικότητα. 

Επιπλέον, το να αποφεύγουμε συνειδητά την αρνητική κριτική σε κάθε μας συναναστροφή με διαφορετικούς ανθρώπους και αυτό έχει πρακτικά αποτελέσματα.  Να σπάσουμε τις περιοριστικές μας πεποιθήσεις, επίσης. Είναι ένα θέμα που δεν καλύπτεται σε λίγες γραμμές, ίσως ακόμα δεν καλύπτεται και σε ένα σεμινάριο, αν και θα δώσουμε πάρα πολλές συμβουλές και εργαλεία. 

Freepik

Σαν κατακλείδα να μας μείνει ότι η διαφορετικότητα είναι το πιο φυσιολογικό πράγμα στον κόσμο, όλοι είμαστε διαφορετικοί και έχουμε πολλά περισσότερα να κερδίσουμε αποδεχόμενοι τη διαφορετικότητα, παρά πολεμώντας την. Να τη βαφτίσουμε θετικά, λοιπόν, είναι το πρώτο βήμα και να καλλιεργήσουμε την επικοινωνία το δεύτερο!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News

Το άρθρο Διαφορετικοί άνθρωποι δε σημαίνει και αρνητικοί: Τρόποι διαχείρισης για κάθε περίπτωση εμφανίζεται στο iPop.

Keywords
Τυχαία Θέματα