Αττική Οδός: Το παρασκήνιο της γιγαντομαχίας και η «εκτόξευση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

08:00 10/9/2023 - Πηγή: Emea.gr

Με μία εντυπωσιακή προσφορά που «εξουδετέρωσε» τον ανταγωνισμό, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατάφερε να «κόψει πρώτη το νήμα» των προσφορών για την Αττική Οδό.

Ο αμιγώς ελληνικός όμιλος «τίναξε την μπάνκα στον αέρα» και με 3,27 δισ. Ευρώ, φαντάζει το ακλόνητο φαβορί

για την 25ετή Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ο ανταγωνισμός, σε κάθε περίπτωση, ήταν ιδιαιτέρως σκληρός, αφού και οι έξι προσφορές που είχε το ΤΑΙΠΕΔ στα χέρια του μαρτυρούσαν την μεγάλη επιθυμία των επενδυτικών σχημάτων να επικρατήσουν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.

Μάλιστα, και η δεύτερη υψηλότερη προσφορά, την οποία κατέθεσε το «σχήμα» Mytilineos – Vinci, ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ (συγκεκριμένα 3,106 δισ), οριακά όμως δεν κατάφερε να έχει μια «δεύτερη ευκαιρία».

Αυτό γιατί, οι δύο προσφορές έχουν διαφορά λίγο πάνω από 5%, που ήταν και ο πήχης προκειμένου να ζητηθεί από τις εταιρείες να επανέλθουν με νέες προτάσεις.

Αναλυτικά, τα έξι επενδυτικά σχήματα που υπέβαλαν οικονομικές προσφορές είναι τα ακόλουθα (με αλφαβητική σειρά):

ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ.

Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. -INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.

Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD – 2.350.000.000 ευρώ.

Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ.

Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.

Γίνεται αντιληπτό ότι η «μάχη» που δόθηκε μεταξύ εταιρειών-κολοσσών ήταν σκληρή, η ΓΕΚ Τέρνα όμως, όπως όλα δείχνουν, θα καταφέρει να είναι εκείνη που θα επικρατήσει.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έλαβε μέρος αυτόνομα στον διαγωνισμό, αλλά με option εκ των υστέρων συμμετοχής της First Sentier.

Γιατί κινήθηκαν σε αυτά τα ύψη οι προσφορές

Στα δημοσιογραφικά γραφεία υπήρχε τις τελευταίες ημέρες η πληροφορία ότι οι προσφορές που κατέθεσαν οι εταιρείες και τα επενδυτικά σχήματα που συμμετείχαν στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό ήταν εντυπωσιακές.

Μάλιστα, δικαιώθηκε και η πρόβλεψη που είχε πραγματοποιήσει πριν περίπου δύο χρόνια ο CEO του Ταμείου, Δ. Πολίτης, ο οποίος παρουσιαζόταν σίγουρος πως «με την Αττική Οδό θα σπάσουμε κάθε ρεκόρ προσφοράς».

Σύμφωνα με τις αναλύσεις, αυτό συνέβη εξαιτίας:

α) των επεκτάσεων που έχουν δρομολογηθεί και θα αυξήσουν ακόμα περισσότερο τους χρήστες

β) της αυξημένης κίνησης που φτάνει και ξεπερνά τα επίπεδα προ πανδημίας

γ) της τιμής των διοδίων. Η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως τα διόδια θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ ανά διέλευση, από 2,8 ευρώ σήμερα, για την πρώτη πενταετία. Μετά όμως από την παρέλευση του ανωτέρου χρονικού διαστήματος θα γίνει αναπροσαρμογή του κόστους, εφόσον κατατεθούν στοιχεία που να δικαιολογούν την ανατίμηση.

Τι αλλάζει για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αν και είναι μια πανίσχυρη εταιρεία με μεγάλη ρευστότητα, η αλήθεια είναι ότι διέψευσε κάπως τα προγνωστικά. Αυτό γιατί ο διαγωνισμός που σχεδίασε και υλοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ είχε ως αρχικό στόχο την προσέλκυση διεθνών μεγάλων funds υποδομών.

Παρά το γεγονός ότι αυτά όντως κατέθεσαν προσφορές, ήταν χαμηλότερες από εκείνη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ενός αμιγώς ελληνικού ομίλου που πρωταγωνιστεί στα έργα Παραχωρήσεων, ανήκει στους ηγέτες κατασκευαστές, η σύμβαση όμως για την Αττική Οδό περιλαμβάνει μόνο κάποια μικρά έργα συντήρησης και δεν διαθέτει κατασκευαστικό αντικείμενο.

Σίγουρα η επιτυχία αυτή αλλάζει τα δεδομένα για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με την AXIA να δημοσιεύει ήδη flash note.

Σε αυτό προβλέπεται ότι η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει το έργο χωρίς ΑΜΚ, ενώ γίνεται λόγος για ένα εξαιρετικά κερδοφόρο έργο που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αποφέρει ακόμα και διψήφια απόδοση (IRR).

Αναφορικά με την αποτίμηση, το incremental value υπολογίζεται σε 2 έως και 7 ευρώ ανά μετοχή, την ώρα που η τρέχουσα τιμή στόχος χωρίς την Αττική Οδό είναι στα 21,20.

Όπως όλα δείχνουν λοιπον,  η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η μεγάλη νικήτρια του -εντυπωσιακού- διαγωνισμού. Πλέον, στόχος είναι η όλη διαδικασία να ολοκληρωθεί πριν τον Οκτώβριο του 2024, όταν και ολοκληρώνεται η υφιστάμενη σύμβαση που έχει υπογράψει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ

Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες, παραμένει «ανοιχτό» το ενδεχόμενο παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης. Αξίζει να σημειωθεί ότι, μετά την υπογραφή της σύμβασης, είναι αναγκαίο αυτή να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή.

Keywords
Αναζητήσεις
attiki-odos-to-paraskinio-tis-gigantomachias-kai-i-ektoxefsi-tis-gek-terna.htm
Τυχαία Θέματα