Πώς ένα συνοικιακό κατάστημα με είδη πλεξίματος προσαρμόζεται στην ψηφιακή εποχή

18:36 19/4/2024 - Πηγή: Emea.gr

Η τέχνη του πλεξίματος, του ραψίματος και του κεντήματος είναι συνυφασμένη με μια άλλη εποχή, ενώ συχνά συνοδεύεται από την άποψη πως έχει χαθεί. Έκπληξη λοιπόν προκαλεί το γεγονός πως όχι μόνο έχει ανακάμψει ο οικονομικός κλάδος της βιοτεχνίας στα προ κρίσης επίπεδα, αλλά επίσης η ενασχόληση αυτή έχει γίνει «μόδα» στις νεαρές, ακόμα και παιδικές ηλικίες.

Ιδιαίτερα μετά τις καραντίνες λόγω του Covid-19, πολλοί άνθρωποι διαφόρων ηλικιών στράφηκαν στο πλέξιμο, σε αναζήτηση μιας νέας και αγχολυτικής ασχολίας. Μάλιστα, την ίδια εποχή το πλέξιμο με βελονάκι είχε κατακτήσει τα μέσα κοινωνικής

δικτύωσης, φέρνοντας όλο και περισσότερο κόσμο κοντά του.

Χαρακτηριστική περίπτωση που αποτυπώνει αυτήν την πορεία είναι το μαγαζί «Πλέξιμο Ράψιμο Κέντημα» στον Βύρωνα (Κολοκοτρώνη 62, Αγορά Βύρωνα), το οποίο έχει δείξει σημαντική αντοχή στον χρόνο και προσαρμοστικότητα στις νέες εποχές. Από ένα μικρό μαγαζί χονδρικής, επεκτάθηκε σε ένα κατάστημα λιανικής πώλησης, με δικό του e-shop και λογαριασμούς σε Facebook, Instagram, TikTok και YouTube!

Η Μαρία Πατρικαρέα, ιδιοκτήτρια του καταστήματος, μαζί με τον άντρα της, κ. Παναγιώτη, λειτουργεί το μαγαζί εδώ και 39 χρόνια. Στην ερώτηση για το πώς ένα μαγαζί τέτοιου είδους επιβιώνει στον χρόνο, η κ. Μαρία απάντησε πως χρειάστηκε να αλλάξει πορεία και να προσαρμόζεται στις ανάγκες της εκάστοτε εποχής. Όπως είπε, σημαντική βοήθεια είναι τα βιβλία που κρατάει με τα οικονομικά μεγέθη της ανά εβδομάδα, μήνα, εξάμηνο και χρόνο, ώστε να μπορεί να καταγράφει την πορεία της και να θέτει στόχους για το μέλλον.

Ένα παράδειγμα αυτής της προσπάθειας αποτελεί το γεγονός πως πλέον η πελατεία της έχει στραφεί προς πιο οικονομικά προϊόντα, επομένως πρέπει να κάνει σχεδόν τις διπλάσιες πωλήσεις για να φτάσει τους τζίρους των προηγούμενων ετών. «Με οποιονδήποτε τρόπο, ο κόσμος να χαλάσει, δεν επιτρέπω να πέσω κάτω από τα περσινά επίπεδα. Και αυτό το έχω καταφέρει» παραδέχεται.

Αν και το μαγαζί δεν είναι η βασική πηγή εσόδων της οικογένειας, αλλά περισσότερο ένα μέσο αποταμίευσης και μιας καλύτερης ποιότητας ζωής, η ιδιοκτήτρια σχολίασε πως θα μπορούσαν να βιοποριστούν άνετα από αυτό.

Όσον αφορά τη στροφή της στον κόσμο του YouTube και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η κ. Μαρία ανέφερε πως το να ξεκινήσει να γυρίζει βίντεο με πλεκτές κατασκευές δεν ήταν ακριβώς επιλογή της, αλλά μια επιταγή της εποχής και της πελατείας της.

Στροφή προς το digital

Το 2020, λόγω του ότι το μαγαζί πλέον δεν χωρούσε όλο το εμπόρευμα, και με αφορμή τις καραντίνες του Covid-19, το «Πλέξιμο Ράψιμο Κέντημα» μεταφέρθηκε και στο διαδίκτυο, με την κατασκευή ενός e-shop. Σήμερα, ο απώτερος σκοπός είναι να αναπτυχθεί το ηλεκτρονικό κατάστημα και η λιανική στο φυσικό μαγαζί να αφορά επιλεγμένα προϊόντα. 

Όσο εξελισσόταν το μαγαζί και οι δημιουργίες της κ. Μαρίας, όλο και περισσότεροι πελάτες επισκέπτονταν το κατάστημα με σκοπό να της ζητήσουν συμβουλές και οδηγίες για τα κομμάτια που έβλεπαν στη βιτρίνα. Ώσπου μια πελάτισσα της πρότεινε -μεταξύ σοβαρού και αστείου- να κάνει βίντεο με τις οδηγίες για τα πλεκτά της, ώστε να μην χρειάζεται να τα λέει συνεχώς στη καθεμιά ξεχωριστά.

Έχοντας έναν γιο με σπουδές στο βίντεο και το μοντάζ, η ψηφιακή μετάβαση ήταν μονόδρομος. Εδώ και έναν χρόνο, η κ. Μαρία γυρίζει βίντεο για το YouTube και το TikTok μέσα στο μαγαζί της, με κάθε λογής δημιουργίες, όχι μόνο με διδακτικό σκοπό, αλλά και για την «παρέα».

Όπως αποκαλύπτει, πολλές πελάτισσες έρχονται στο μαγαζί ή παίρνουν τηλέφωνο για να την ευχαριστήσουν για την συντροφιά που τους παρέχει στο σπίτι, ένα συναίσθημα αμφίδρομο, καθώς και για την ίδια είναι μια στενή μορφή επικοινωνίας. Πλέον, αυτή η παρέα που έχει δημιουργήσει στο YouTube μετράει 7 χιλιάδες συνδρομητές και συνεχίζει να μεγαλώνει.

Η ιστορία του μαγαζιού

Το μαγαζί άνοιξε το 1985, σε εποχή που η βιοτεχνία ήταν σε άνθιση, επομένως και ο προσανατολισμός του ήταν κυρίως προς τη χονδρική πώληση. Μέχρι το 2000 η κατάσταση με τη χονδρική πώληση ήταν αρκετά δυσχερής, καθώς το μαγαζί κρατούσε μόλις το 10% από τις πωλήσεις του, χωρίς σε αυτό να συμπεριλαμβάνονται τα επιπλέον λειτουργικά έξοδα, η φορολογία κτλ.

«Όταν είδα ότι η βιοτεχνία αρχίζει να φθίνει, αποφάσισα να μειώσω τη χονδρική και να βάλω στο μαγαζί την λιανική πώληση και συγχρόνως να κάνω αυτό το οποίο λάτρευα, δηλαδή το πλέξιμο».

Ο «άσσος στο μανίκι» του μαγαζιού ήταν ότι αυτά τα 15 χρόνια, ταυτόχρονα με τη χονδρική πώληση, προσέφερε και επισκευές σε ραπτομηχανές και πρέσες. Αυτό ήταν ουσιαστικά και η πραγματική πηγή εσόδων του, η οποία τροφοδοτούσε και την δραστηριότητα στην χονδρική πώληση και συντέλεσε σημαντικά στην επιβίωση και μετέπειτα εξέλιξη του μαγαζιού. Επομένως, όταν έγινε η στροφή στη λιανική και εξαλείφθηκαν τα έξοδα της χονδρικής, υπήρχε ένα σταθερό κεφάλαιο να επενδυθεί σε αυτήν την πρωτοβουλία.

Η εξέλιξη αυτή όμως δημιούργησε μια νέα ανάγκη, και αυτή ήταν ένας μεγαλύτερος χώρος για να φιλοξενήσει το νέο εμπόρευμα. Παρά τις αναστολές της, η κ. Μαρία αποφάσισε να κάνει αυτό το βήμα και νοίκιασε έναν μεγαλύτερο κατάστημα, απέναντι από τον παλιό. Το «Πλέξιμο Ράψιμο Κέντημα» μετακόμισε, και ο παλιός χώρος αφιερώθηκε αποκλειστικά στις επισκευές.

Καθώς το μαγαζί αποτελούσε περισσότερο οικονομική βοήθεια για μια πιο άνετη ζωή, παρά τη βασική πηγή εσόδων της οικογένειας, υπήρχε η δυνατότητα μεγάλο μέρος των εσόδων να «επιστρέφουν» στο μαγαζί, με αποτέλεσμα η εξέλιξή του να επιταχυνθεί ραγδαία.

Η κ. Μαρία σχολίασε πως κινητήρια δύναμή της ήταν τα νέα υλικά και φυσικά οι πελάτες του καταστήματος, οι οποίοι σταδιακά βοήθησαν στο να μεγαλώσει η επιχείρηση.

Η πρώτη δημιουργία της κ. Μαρίας για τη βιτρίνα του μαγαζιού, με σκοπό να αναδείξει να νέα νήματα πλεξίματος που πωλούνταν πλέον στο μαγαζί, ήταν ένα παιδικό σετ με σκουφάκι, κασκόλ και ζακετάκι. Από εκεί συνέχισε να σχεδιάζει και να υλοποιεί κάθε είδους δημιουργίες, μέχρι που ξαναήρθαν στη μόδα οι χειροποίητες τσάντες. Θυμούμενη ό,τι της είχε μάθει η μητέρα της όταν ήταν παιδί για τις τσάντες από ψάθα, άρχισε να εφαρμόζει τις συμβουλές της με τα νέα νήματα του μαγαζιού.

Οι κατασκευές που κοσμούν τη βιτρίνα του μαγαζιού πλέον έχουν ακόμα μεγαλύτερη σημασία, καθώς δεν λειτουργούν μόνο ως δείγματα για τα υλικά πλεξίματος, αλλά και των τελικών αποτελεσμάτων από τα βίντεο στο Youtube. Πολλές πελάτισσες επισκέπτονται το μαγαζί για να δουν από κοντά μια δημιουργία πριν τη φτιάξουν ακολουθώντας τις οδηγίες της κ. Μαρίας. 

Ωστόσο, τα προϊόντα αυτά δεν είναι προς πώληση. Όταν επιτελέσουν τον σκοπό τους, η κ. Μαρία τα δωρίζει σε ιδρύματα για να τους δώσει μια δεύτερη ζωή. Άλλωστε, για να τα πουλήσει θα έπρεπε είτε να τα βάλει σε μια τιμή που δεν αντέχει η τσέπη του καταναλωτή, είτε να μην είναι η ίδια ευχαριστημένη με το κέρδος της. Άρα, με το να τα δωρίσει και κάνει καλό και δεν πάει στράφι το προϊόν και η σκληρή δουλειά της. «Έτσι όλοι είμαστε χαρούμενοι» σχολιάζει.

Το «Πλέξιμο Ράψιμο Κέντημα» είναι μια τρανταχτή απόδειξη του πόσο σημαντική είναι η προσαρμοστικότητα στη σημερινή εποχή. Σε ένα τοπίο που διαρκώς μεταλλάσσεται, ιδιαίτερα με την εξέλιξη της τεχνολογίας, οι γρήγορες και αποφασιστικές κινήσεις παίζουν καθοριστικό ρόλο στο αν μια επιχείρηση θα επιβιώσει ή θα χαθεί στον χρόνο. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, η υιοθέτηση των ψηφιακών μέσων έδωσαν δυνατότητες στην κ. Μαρία και την πελατεία της που ποτέ δεν τις είχε φανταστεί.

Keywords
Αναζητήσεις
pos-ena-synoikiako-katastima-me-eidi-pleximatos-prosarmozetai-stin-psifiaki-epochi.htm
Τυχαία Θέματα