Πρόσω ολοταχώς η ψηφιοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου!

Μπορεί να ηχεί παράταιρα, ωστόσο αποτελεί πραγματικότητα πως η ναυτιλιακή διοίκηση κατάφερε να ενσωματώσει στο DNA της την έννοια και το περιεχόμενο του ψηφιακού μετασχηματισμού, εξυπηρετώντας τα πλοία, επιβατηγά, εμπορικά ή ποντοπόρα, που ελλιμενίζονται σε λιμάνια και εν γένει εγχώριες ναυτικές εγκαταστάσεις, πραγματοποιώντας άμεση, όσο και αποτελεσματική διεπαφή των δημόσιων υποδομών και των αντίστοιχων τεχνολογικών τους συστημάτων με τα πληροφοριακά συστήματα με τα οποία και είναι εξοπλισμένα αυτά (σ.σ. τα πλοία).

Διαβάστε εδώ την τελευταία

Business Voice

«Η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, μας έχει οδηγήσει να κατασταλάξουμε στη διαπίστωση πως η τεχνολογία όταν αφορά σε μεγαλύτερη ενσωμάτωση ψηφιακών λύσεων και εφαρμογών, λειτουργεί ως συντελεστής παραγωγής και πολλαπλασιαστή για τον τομέα της ναυτιλίας. Μάλιστα, το σύνολο των stakeholders της εν λόγω αγοράς οφείλουμε να αντιληφθούμε πως το προϊόν που επιθυμούμε να διαμορφώσουμε, προωθήσουμε, τοποθετήσουμε και εν τέλει πουλήσουμε, ως ναυτιλιακές εταιρείες ή το ίδιο το κράτος, θα πρέπει να έλκει τα απαραίτητα δεδομένα και την πληροφορία από την ίδια την αγορά και τις ανάγκες της, προκειμένου να ανάγεται σε πειστική απάντηση και προτιμητέα λύση. Μάλιστα, η τεχνολογία στην ευρύτητά της και οι αντίστοιχες λύσεις που βελτιστοποιούν συγκεκριμένα πεδία, όπως λ.χ. η απόδοση, η πρόληψη, η μοντελοποίηση, η προτυποποίηση και η εξοικονόμιση, αναμφίβολα μπορούν να αναδειχθούν ως ιδιαίτερα αποτελεσματικά εργαλεία σε έναν αποκαλούμενο -τύποις- ως “παραδοσιακό” κλάδο. Πολλοί, μπορεί να θεωρούν πως πρόκειται για έναν επιφυλακτικό ως προς την αλλαγή και δύσκολο σε σχέση με την καινοτομία, εντούτοις όμως η ναυτιλία έχει αποδείξει στην πράξη την πρωτοπορία της στο να μεταβάλλει την πρακτική και το περιεχόμενό της, προκειμένου να ανταποκρίνεται σε προκλήσεις και αναδυόμενες ανάγκες. Μάλιστα, αποδεικνύεται τελευταία, πως ο κλάδος και δη το επιχειρηματικό του μοντέλο μεταβάλλεται διαρκώς, ανάγοντας σε πραγματική… σπαζοκεφαλιά την επιτυχή λήψη αποφάσεων, όπου -πλέον- κυριαρχεί η ταχύτητα και η καθετοποίηση της σχετικής διαδικασίας για την λήψη της κατάλληλης απόφασης. Η δε, all time classic διαδικασία που συνοψίζεται στο τετράπτυχο “Γέφυρα-μηχανή-πλοίο και οι ναύλοι να… τρέχουν”, αποτελεί μακρινό παρελθόν. Αντιθέτως, η ναυτιλιακή κοινότητα έχει ωριμάσει σε δραστικό βαθμό, αντιλαμβανόμενη πως η τεχνολογία αποτελεί, μα και λειτουργεί ως ένα κίνητρο περαιτέρω ανάπτυξης», όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο Μανώλης Κουτουλάκης, Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΓΓΑΙΝΠ).

Μανώλης Κουτουλάκης – Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΓΓΑΙΝΠ).

Σημειώνεται πως το Ελληνικό Κράτος ίδρυσε το Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής το 1985 με ομόφωνη απόφαση του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Το 2009 το Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής συγχωνεύθηκε με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Από τον Σεπτέμβριο του 2010 η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής υπάγεται στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας. Η θεσμοθέτηση και λειτουργία της Γενικής Γραμματείας επιβάλει την εναρμόνιση και προσαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής στην περιοχή του Αιγαίου. Κύρια δράση της δε, είναι ο συντονισμός και κινητοποίηση των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων στα πλαίσια των κυβερνητικών δράσεων στο Αιγαίο.

Ψηφιοποίηση με τρεις οντότητες στον πυρήνα της αντίστοιχης στρατηγικής

Η στρατηγική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής στα θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού έχει αποδείξει πως κατά την διάρκεια των τελευταίων ετών η δημόσια διοίκηση αναπτύσσει εκθετικά τον ψηφιακό της εαυτό. Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής: «Δώσαμε έμφαση σε τρεις μεγάλες οντότητες. Αρχικά είναι το πλοίο και η εταιρεία. Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάσαμε και αναπτύξαμε ψηφιακές εφαρμογές, ενόσω προχωρήσαμε και στην εν γένει ψηφιοποίηση της ναυτιλιακής διοίκησης προκειμένου να εξυπηρετήσει άμεσα, εύκολα, με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα τις εταιρείες και τα πλοία. Επιπροσθέτως, ψηφιοποιήσαμε τα αρχεία και νηολόγια, εισαγάγαμε τα ηλεκτρονικά βιβλία των πλοίων, ενώ δημιουργήσαμε και μια σειρά από απλές εφαρμογές που εξυπηρετούν το ίδιο το πλοίο, όπως λ.χ. η ηλεκτρονική πλοηγική, ακόμη και η διαδικασία ψηφιακής ίδρυσης επιχείρησης one stop shop.

Η δεύτερη οντότητα αφορά στον ναυτικό και κινηθήκαμε σε δύο επίπεδα. Αρχικά, στο πως ψηφιοποιείς τη διαδικασία και ελαχιστοποιείς τον χρόνο που απαιτείται για τον Έλληνα ναυτικό προκειμένου να έρθει σε επαφή με το κράτος και να λάβει ότι χρειάζεται και ζητά, γεγονός που μας οδήγησε στη δημιουργία της θυρίδας του ναυτικού, εξαλείφοντας άσκοπες, δαπανηρές, πολύωρες αναμονές σε γραφεία υπηρεσιών. Παράλληλα, δώσαμε έμφαση στην ψηφιακή εξυπηρέτηση του ναυτικού, εκδίδοντας το ψηφιακό ναυτικό φυλλάδιο, ενώ ξεκινά σταδιακά και η διασύνδεση με τα ναυτολόγια προκειμένου τα κράτος να προλάβει τόσο τις εξελίξεις, όσο και τον ανταγωνισμό που εντείνεται σε επίπεδο σημαιών. Σημαντική βαρύτητα δίνουμε και στη ναυτική εκπαίδευση, όπου στοχεύουμε εντός των προσεχών εβδομάδων να έχουμε ολοκληρώσει την ανάλογη διαδικασία ψηφιοποίησης της ναυτικής εκπαίδευσης. Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου, θα ακολουθήσει το μεγάλο project της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών εκπαίδευσης, αλλά και τεχνικών εκπαίδευσης blend-in learning στη Δημόσια εκπαίδευση, δια μέσω της ψηφιοποίησης περί των 98 θεματικών ενοτήτων. Κατ’ αυτό τον τρόπο, η ναυτική εκπαίδευση θα είναι σε θέση να εντάσσει, αλλά και να ενσωματώνει νέα μαθησιακά αντικείμενα.

Όσο για την τρίτη μεγάλη οντότητα επενδύσεων που έχει λάβει χώρα από μέρους του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, αφορά σε αναγκαίες υποδομές και συστήματα.

Διαβάστε εδώ την τελευταία Business Voice

Πολύ σύντομα και έχοντας την πολύτιμη συμβολή του Ναυτικού Επιμελητηρίου προχωράμε στο Port community systmens, στην εφαρμογή της μεγάλης δημόσιας πλατφόρμας, η οποία θα διαθέτει «ευαίσθητα» δεδομένα, τα οποία οφείλει να διαχειρίζεται το κράτος, ωστόσο πρέπει να είναι απόλυτα συναφή, όσο και υποστηρικτικά της δραστηριότητας. Κι αυτό, σε συνδυασμό με την επέκταση της ενιαίας ναυτιλιακής θυρίδας, η οποία μπορεί να ξεκίνησε προ μερικών ετών, αναδεικνύοντας τόσο τη δυναμική, όσο και τα προβλήματα της, με αποτέλεσμα να την μετεξελίξουμε και να αφορά σε πλοία, πράκτορες, και του συνολικότερου οικοσυστήματος που επιθυμεί ένα πλοίο, με ταχύτητα, ακρίβεια, διαφάνεια και καθαρότητα να μπορεί να πλέει προς και να αποπλέει από λιμενικές υποδομές, ανταλλάσσοντας τα δεδομένα του σε σύντομο χρονικό διάστημα. Την ίδια στιγμή, εξετάζουμε και σχεδιάζουμε να αξιοποιήσουμε τα digital twins (ψηφιακά δίδυμα) στις κρίσιμες ναυτιλιακές υποδομές, έχοντας συνάψει και συμφωνία συνεργασίας με το ΚΕΙΤ και το Rutgers University στις ΗΠΑ, προκειμένου να δημιουργήσουμε το πρώτο ψηφιακό δίδυμο στο πλαίσιο του Smart Island project που υλοποιεί η Amazon Web Services στη Νάξο. Μάλιστα, δεν σας κρύβω πως η συγκεκριμένη πτυχή θα μπορέσει να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς, αφού προηγηθεί η διαδικασία της προτυποποίησης, ώστε να αξιοποιηθεί σε όλες τις κρίσιμες λιμενικές υποδομές που διαθέτουμε ως χώρα. Ξεκινώντας από τη νησιωτική Ελλάδα και έχοντας ως ζητούμενο να αξιοποιησουμε δεδομένα που θα μας καταδείξουν τρόπους περισσότερο αποτελεσματικής διαχείρισης και λειτουργίας ενός λιμένα.

Το ίδιο το υπουργείο διαθέτει εκατομμύρια δεδομένων προκειμένου να εξυπηρετήσει την ελληνική ναυτιλία, ωστόσο δεν αξιοποιείται παρά μόλις το 10% εξ’ αυτών. Ξέρετε, τα δεδομένα βρίσκονται σε εντυπωσιακό πλήθος εκεί έξω, ωστόσο απαιτείται μια αξιολογική εργασία καθαρισμού και ανάλυσης, έτσι ώστε να αποκτήσουν την επιθυμητή αξία.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον, τέλος, έχει στο πλαίσιο υποστήριξης της εμπορικής ναυτιλίας, η επίγνωση του τι μεταφέρεται και πότε. Υπό αυτό το πρίσμα, τα ηλεκτρονικά bills of lading, τα οποία και απασχολούν τελευταία ολοένα και περισσότερο την ποντοπόρο ναυτιλία».

Πρόθεση του υπουργείου είναι να ξεκινήσει την πιλοτική λειτουργία, προκειμένου να ανιχνευθεί στην πράξη το ρυθμιστικό πλαίσιο, και στη συνέχεια να προχωρήσει στην ενσωμάτωσή τους στην ελληνική ναυτιλία.

Απαιτείται η δημιουργία cluster marine technology – Έρχεται Ταμείο Γαλάζιας Οικονομίας το 2024!

Όσο για την αναγκαία επίτευξη συνεργειών στο πλαίσιο της ναυτιλιακής τεχνολογίας, ο Μανώλης Κουτουλάκης τάχθηκε υπέρ της δημιουργίας ενός cluster που θα περιλαμβάνει το σύνολο των επιχειρήσεων δραστηριοποιούνται στο marine technology, οι οποίες με τη σειρά τους θα απολαύσουν τα προνόμια των συνεργειών και της οικονομίας κλίμακας. «Το κράτος, πάντως, τάσσεται θετικά απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και να είστε σίγουροι πως θα βοηθήσει στο πλαίσιο που του επιτρέπεται και τον βαθμό που του αναλογεί», όπως σημείωσε με έμφαση ο Γενικός Γραμματέας.

Διαβάστε εδώ την τελευταία Business Voice

Στα ανωτέρω, σημαντική κρίνεται και η λειτουργία -σε συνεργασία με την Ελληνική Επενδυτική Τράπεζα- του Ταμείου Γαλάζιας Οικονομίας το 2024, το οποίο χαρτογραφήθηκε και θεσμοθετήθηκε προκειμένου -μεταξύ άλλων- να αναπτύξει ποικίλα χρηματοδοτικά εργαλεία που με τη σειρά τους θα στηρίξουν τις επενδύσεις για έργα που αφορούν στο marine technology.

Αλλάζει εκ βάθρων η μορφή και το γνωστικό αντικείμενο του ναυτιλιακού στελέχους

Ο κυριότερος παράγοντας επιτυχούς ή -έστω- αποτελεσματικής χρήσης των όσων ο «παραδοσιακός» χώρος της πληροφορικής και των επικοινωνιών έχει να προσφέρει, δεν είναι άλλος από το στέλεχος της ναυτιλίας και ο βαθμός κατανόησης, αλλά και ταχύτητας προσαρμογής στο δικό του περιβάλλον, αξιοποιώντας τα επιμέρους τεχνολογικά επιτεύγματα. Διαδικασία που εξελίσσεται ραγδαία. Βέβαια, σημαντικό ρόλο στην αναδυόμενη πραγματικότητα, παίζει και η εμφανής προσπάθεια ενίσχυσης των customized λύσεων προς εγκατάσταση και χρήση τόσο στο πλοίο, όσο και στον ναυτιλιακό τομέα εν γένει.

Ο τομέας της ναυτιλίας οφείλει να δώσει έμφαση και στο ανθρώπινο δυναμικό, την εκπαίδευση και το εν γένει upskilling του, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την εξέλιξη της τεχνολογίας, καθώς αυτή συνεχίζει ακάθεκτη να αναπτύσσεται.

Μάλιστα, ο κ. Κουτουλάκης είναι υπέρμαχος της λογικής που ισχυρίζεται πως ο άνθρωπος, πάντοτε, αποτελεί και λειτουργεί ως φορέας αλλαγής, ενώ εκτιμά πως σύντομα, οι εργαζόμενοι στην ναυτιλία ενδεχομένως να μην εδράζουν την βάση των σπουδών τους στο ναυτιλιακό επάγγελμα και την αντίστοιχη διοίκηση, αλλά να αναζητούνται στελέχη που θα διακρίνονται από μεγαλύτερο βαθμό εξειδίκευσης στη μηχανολογία της ναυτιλίας. «Γεγονός, που θα πρέπει να μας παρακινήσει, τόσο ως κράτος, όσο και αγορά, προκειμένου να καλύψουμε το πιθανό κενό. Στην περίπτωση κατά την οποία ο άνθρωπος της ναυτιλίας δεν καταφέρει να κατανοήσει και στη συνέχεια απαιτήσει να μάθει, να πληρώσει και να εφαρμόσει πρακτικές και εργαλεία σε ένα καθεστώς έντονης ψηφιοποίησης, τότε πολύ φοβάμαι πως είναι καταδικασμένος να αποτύχει… Σε όρους ναυτιλίας, δε, μια τέτοια εξέλιξη “μεταφράζεται” σε πλοίο δίχως ναύλους!», σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.   

Το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει προβεί σε σημαντικά βήματα, τα τελευταία χρόνια, έτσι ώστε να αντιμετωπίσει σε πρώτη φάση τον ίδιο του τον εαυτό και εν συνεχεία να μπορέσει να εποπτεύσει επιτυχημένα και να συνδράμει αποτελεσματικά τον κλάδο της ναυτιλίας. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία εκτός από καίριας σημασίας οικονομικός παράγοντας ανάπτυξης στην χώρα μας, διακρίνεται και από παγκόσμια δραστηριότητα, τέτοια, που συνεπάγεται έντονη κινητικότητα χρήματος, μα και επιλογών.

Διαβάστε εδώ την τελευταία Business Voice

Keywords
εν λόγω, dna, business, λύση, time, classic, δραση, αιγαιο, εταιρεία, ηλεκτρονική, shop, project, νέα, community, twins, κειτ, ηπα, smart, island, amazon, web, ελλαδα, voice, βιβλια, τραπεζες, αξια, Καλή Χρονιά, αλλαγη ωρας 2012, εκλογες ηπα, τελος του κοσμου, ηλεκτρονική, εργασια, εργαλεια, ηπα, πλαισιο, amazon, dna, smart, time, αγορα, ανθρωπος, γεγονος, γραφεια, διαστημα, διοικηση, δωσει, διδυμο, δυναμικο, ευκολα, εκπαιδευση, εν λόγω, εννοια, εργα, εξελιξη, εξυπηρετηση, επενδυσεις, ερχεται, εταιρεία, ετων, εφαρμογες, τεχνολογια, ζητα, ιδια, ιδιο, ιδρυμα ευγενιδου, ιδρυμα, κειτ, κυρια, λειτουργια, ληψη, λύση, μοιρα, μορφη, ναυτικο, ναξο, ναυτιλια, ξερετε, πεδια, περιβαλλον, πλοια, πλοιο, προβληματα, πρισμα, πρωτοπορια, ρολο, συγκεκριμενα, συνεχεια, συντομα, σειρα, τριτη, φυλλαδιο, ψηφιακη, ψηφιακο, βηματα, blend, business, classic, community, εφαρμογη, εμφαση, web, φοβαμαι πως, χωρα, ιδιαιτερα, island, ηλεκτρονικα, project, υπουργειο, shop, τραπεζα, twins, θεματα, θετικα, ξεκινησε
Αναζητήσεις
proso-olotachos-i-psifiopoiisi-tou-naftiliakou-kladou.htm
Τυχαία Θέματα