Ταξίδι στον κόσμο των δημοπρασιών με τον Θάνο Λούδο

14:16 14/4/2024 - Πηγή: Emea.gr

Στον κόσμο των δημοπρασιών, όπου οι τιμές συγκρούονται και οι συναισθηματικές αντιδράσεις συνδέονται με την διεκδίκηση, ο Θάνος Λούδος αναδεικνύεται ως οδηγός σε έναν κόσμο γεμάτο μυστήριο, Τέχνη και Ιστορία. Από την Θεσσαλονίκη προς τον ευρύ κόσμο των δημοπρασιών, η πορεία του αποτυπώνει το πάθος και την αφοσίωσή του στον χώρο της εκτίμησης αντικειμένων και κοσμημάτων.

Θα ήθελα να μου πείτε πως ξεκίνησε η πορεία σας στον

χώρο της εκτίμησης αντικειμένων και των κοσμημάτων;

Η σχέση μου με τον κόσμο των δημοπρασιών ήταν εντελώς καρμική. Όταν ήμουν μικρός, επισκέφτηκα τον αδερφό μου στην Αγγλία. Μία μέρα όπως περπατούσαμε στην New Bond Street περάσαμε έξω από την διεξαγωγή μια δημοπρασίας. Επειδή σαν άνθρωπος είμαι φιλομαθής μου κίνησε το ενδιαφέρον και θέλησα να δω.

Διαβάστε εδώ το Business Voice Week

Πλησίασα τον πορτιέρη της εισόδου και τον ρώτησα εάν θα μπορούσα να μπω, για να σβήσω την άγνοια μου. Αυτός μου απάντησε γεμάτος ευγένεια κάτι που χρησιμοποιώ και εγώ σήμερα… «Οι πόρτες των δημοπρασιών μας είναι ανοιχτές για όλους».

Μπαίνοντας μέσα στον χώρο αισθάνθηκα να με πλημμυρίζει ένα δέος από το μεγαλείο της διαδικασίας. Όλα ήταν καλοστημένα όπως τα βλέπεις στις ταινίες. Η  διεξαγωγή, το πάθος, η αδρεναλίνη για την διεκδίκηση ενός αντικειμένου από το κοινό με γοήτευσε. Εκεί λοιπόν κόλλησα το μικρόβιο των δημοπρασιών.
Μεγαλώνοντας, πέρα από τις σπουδές μου, που τις ολοκλήρωσα πάνω στο οικονομικό τομέα, ειδικεύτηκα παράλληλα και στην τέχνη λόγω της γνωριμίας μου με τον μέντορά μου, Τάκη Ευσταθίου.

Έτσι μπήκα σιγά σιγά στο χώρο. Στην αρχή, ξεκίνησα με ένα πολύ μικρό μπάτζετ να κάνω αγοραπωλησίες και στην συνέχεια μέσα από πολύ δουλειά, κόπο και μάθηση ήρθε και η ενασχόληση μου με το εμπόριο έργων τέχνης, κοσμημάτων και αντικειμένων, αλλά πάνω απ όλα με την διεξαγωγή των δημοπρασιών.
Σήμερα είμαι πλέον δημοπράτης έχοντας δημιουργήσει τον προσωπικό μου οίκο δημοπρασιών με την επωνυμία μου Loudos Auctions. Τα γραφεία μου βρίσκονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ διαθέτω και δυο Gallery, μια στην Κέρκυρα και μία στην Ελούντα.

Ποιο είναι το πιο ενδιαφέρον ή αξιομνημόνευτο αντικείμενο που έχετε εκτιμήσει;

Το πιο αξιομνημόνευτο αντικείμενο που έχω εκτιμήσει μέχρι σήμερα θα έλεγα πως είναι έργα τέχνης της περίφημης συλλογής έργων ρωσικής πρωτοπορίας της οικογένειας Κωστάκη. Έχω τη μεγάλη τιμή να έχω τον μοναδικό οίκο δημοπρασιών σε όλη την Ελλάδα, με εξαίρεση τους πολύ μεγάλους Sothebys Christies, που έχουν δημοπρατήσει έργα της συλλογής. Ο Γεώργιος Κωστάκης ήταν ο Έλληνας που κατείχε την μεγαλύτερη συλλογή έργων ρωσικής πρωτοπορίας στη Σοβιετική Ένωση.

Διαβάστε εδώ το Business Voice Week

Ένα τεράστιο κομμάτι της συλλογής το έφερε στην Ελλάδα. Ένα μέρος της συλλογής αγοράστηκε και από τον Ευάγγελο Βενιζέλο, όταν ήταν υπουργός Πολιτισμού και δημιούργησε το MOMus- Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης- Συλλογή Κωστάκη, στη Θεσσαλονίκη.

Πώς αντιμετωπίζετε την αποδοχή και την απόρριψη των εκτιμήσεών σας από τους πωλητές;

Στις δημοπρασίες μου εγώ ορίζω την τιμή εκκίνησης, πάντα σε συνεννόηση με τους πωλητές που μου φέρνουν τα αντικείμενα τους. Εάν δεν με ικανοποιεί η τιμή που θέλουν, δεν θα βάλω το αντικείμενο στην δημοπρασία. Στην τηλεοπτική εκπομπή Cash or Trash, το οποίο αποτελεί ένα μεγάλο σταθμό της καριέρας μου και της ζωής μου, είναι γεγονός ότι πολλές φορές μπορεί κάποιοι πωλητές να θεωρούν ότι η τιμή εκτίμησης δεν είναι αντικειμενική και ότι είναι ίσως μικρότερη από αυτή που έχουν στο μυαλό τους.

Εγώ, πάντα τους διαβεβαιώ ότι εκτός από την αντικειμενική έρευνα που έχω κάνει μαζί με την ομάδα μου, όλες οι εκτιμήσεις γίνονται με μεγάλη προσοχή και με μεγάλη ευθύνη. Δεν υπάρχει περίπτωση να πούμε κάτι και να μην έχει ερευνηθεί από κάθε πλευρά. Να αναφέρω πως και τα δύο μεταπτυχιακά μου, ειδικά το πρώτο, αφορούσε στο καθορισμό της τιμής των έργων τέχνης και των αντικειμένων.

Ως εκτιμητής, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε και πώς τις ξεπερνάτε;

Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάποιος εκτιμητής είναι στον τομέα τον οποίο μπορεί πολύ εύκολα κάποιος να πλαστογραφήσει ένα έργο τέχνης. Αυτό είναι μια πρόκληση για εμάς. Να μπορούμε να κάνουμε το due diligence (οφειλόμενη επιμέλεια). Να κάνουμε την έρευνα, να ψάχνουμε την προέλευση και να μπορούμε να επικοινωνούμε με τους κατάλληλους ανθρώπους, οι οποίοι θα μπορέσουν με την σειρά τους να μας βοηθήσουν στην πιστοποίηση αυθεντικότητας του έργου τέχνης.

Στην δουλειά μας παρατηρούμε πάρα πολύ συχνά σε ρολόγια vintage, να φτιάχνουν τα χαρτιά τους ή να έχουν παρέμβει στην κατασκευή. Να είναι για παράδειγμα η πλάκα αυθεντική, αλλά η κάσα να μην είναι η γνήσια. Είναι κάτι το οποίο το παρατηρούμε συχνά και θέλει πάρα πολύ προσοχή! Ευτυχώς έχω την καλύτερη ομάδα από επαγγελματίες εκτιμητές και έτσι όλα γίνονται με σχολαστική έρευνα και πολύ προσοχή στην λεπτομέρεια. Πριν βγει κάτι προς δημοπρασία το έχουμε ερευνήσει από όλες τις πλευρές εξονυχιστικά.

Υπάρχει κάποια ιδιαίτερη προετοιμασία που κάνετε ως εκτιμητής πριν την εκπομπή που εμφανίζεστε;

Φυσικά και υπάρχει. Πριν από την καταγραφή ενός επεισοδίου υπάρχει μια ιεραρχία διαδικασιών. Έχουμε μια πολύ μεγάλη δημοσιογραφική ομάδα που ασχολείται με τους πωλητές, οι οποίοι μας έχουν στείλει φωτογραφίες του αντικειμένου που θέλουν να φέρουν στην εκπομπή. Στην συνέχεια έρχονται σε επικοινωνία μαζί μου και λαμβάνω απαντήσεις σε ερωτήσεις που μπορεί να τους έχω θέσει μέσω των δημοσιογράφων. Ποτέ δεν έρχομαι σε απευθείας επαφή με τον πωλητή πριν βρεθούμε στον χώρο των γυρισμάτων.

Στη συνέχεια γίνεται μια αρχική έρευνα. Πριν ξεκινήσει το γύρισμα βλέπω τα αντικείμενα από κοντά για πρώτη φορά πάντα με την αρχισυντάκτρια μου, Ολυμπία Νάκη και τον πρότζεκτ μάνατζερ του Cash or Trash, Γιώργο Εφραιμίδη. Αφού δω και ερευνήσω από κοντά τις υπογραφές, τις σφραγίδες, την ποιότητα και την κατάσταση του αντικειμένου, τους δίνω την τελική μου απόφαση σχετικά με την εκτίμηση.

Διαβάστε εδώ το Business Voice Week

Υπάρχει ανταγωνισμός στο χώρο της εκτίμησης αντικειμένων στην Ελλάδα;

Θα μιλήσω για τον χώρο των δημοπρασιών γιατί εγώ είμαι δημοπράτης. Στο χώρο μας δεν υπάρχει ανταγωνισμός, υπάρχει συναγωνισμός. Πολλές φορές συνάδελφοι μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μου για κάποιο έργο τέχνης ή για κάποιο αντικείμενο που θεωρούν ότι ταιριάζει περισσότερο στη δική μου δημοπρασία, όπως κι εγώ αντίστοιχα θα επικοινωνήσω μαζί τους για τους ίδιους λόγους.

Όλοι θέλουμε το καλό και για τις επιχειρήσεις μας και για τον τομέα γενικότερα. Όλοι οι άνθρωποι του χώρου κάνουμε πολύ καλά και προσεκτικά τη δουλειά μας γιατί ο κόσμος μας εμπιστεύεται και αυτή την εμπιστοσύνη οφείλουμε κι εμείς να τη σεβαστούμε. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε. Αρχικά μας λείπει ένας σύλλογος.

Ένας οίκος δημοπρασιών Ελλάδος, ο οποίος θα μπορεί να ορίζει τους βασικούς και ηθικούς κανόνες της δημοπρασίας, γιατί βλέπουμε και ακούμε να συμβαίνουν πολλά. Μακάρι να δημιουργηθεί στο μέλλον, σε κάθε περίπτωση καλό είναι να λειτουργούμε σαν ομάδα και να προστατεύουμε την δουλειά μας, τον κύκλο και την φήμη που χτίζεται.

Keywords
Αναζητήσεις
taxidi-ston-kosmo-ton-dimoprasion-me-ton-thano-loudo.htm
Τυχαία Θέματα