Ο Νέαρχος θα βρει…πληρώματα!

Πολλά λέγονται και γράφονται σχετικά με την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, στο έλλειμμα ναυτικών που υπάρχει, στην αναγκαιότητα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης. Τις τελευταίες εβδομάδες έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος για την απορρόφηση των ανέργων νέων στα ποντοπόρα πλοία. Μάλιστα, το υπουργείο Ναυτιλίας, λίγες ημέρες μετά την καταψήφιση από την Βουλή της σχετικής διάταξης που θα επέτρεπε την ναυτολόγηση νέων ανειδίκευτων ναυτικών στα πλοία, επιχειρεί να ενεργοποιήσει το πρόγραμμα “Νέαρχος” με κεντρικό σύνθημα

– σλόγκαν “λύνουμε τους κάβους”. Το πρόγραμμα αυτό θα απορροφήσει 1.000 νέους ηλικίας από 18 μέχρι 29 ετών και οι σχετικές δηλώσεις συμμετοχής πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 24 Μάιου. Το πρόγραμμα “Νέαρχος” αφορά 200 αποφοίτους των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και 800 νέους διαφόρων άλλων ειδικοτήτων κατωτέρων πληρωμάτων, οικονομικών και ηλεκτρολόγων. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική κατάρτιση και θεωρητική κατάρτιση πάνω σε πλοίο. Στην πρώτη φάση θα εισπράττουν 5 ευρώ την ώρα για 100 ώρες διδασκαλίας, δηλαδή 500 ευρώ και για 5 μήνες επί του πλοίου, οι μεν αξιωματικοί θα εισπράττουν 5.000 ευρώ και οι άλλες ειδικότητες 4.000 ευρώ, μαζί με τις κρατήσεις.

Μπορεί να λυθεί με αυτούς τους τρόπους η ανεργία στους ναυτικούς ή να πεισθούν οι νέοι να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα. Ο χρόνος θα το δείξει κατά πόσο μπορεί ο “Νέαρχος” να υλοποιήσει αυτό το πρόγραμμα και να φέρει τους νέους να αγαπήσουν την θάλασσα. Βέβαια, δεν μιλάμε για τους 1.000 νέους που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Σίγουρα, θα ακολουθήσουν και άλλα τέτοια προγράμματα. Ουσιαστικά, επιδιώκεται με ταχύρρυθμα μαθήματα να εκπαιδευθούν νέοι στο ναυτικό επάγγελμα και να αντικαταστήσουν τους φθηνούς τριτοκοσμικούς ναυτικούς από τις Φιλιππίνες, την Κορέα, την Κίνα, την Ουκρανία, την Αίγυπτο και τις άλλες χώρες.

Ας υποθέσουμε ότι το πρόγραμμα αυτό θα επιτύχει. Τι θα γίνει με τους άνεργους Έλληνες ναυτικούς. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία υπάρχουν 4.358 άνεργοι. Από αυτούς, οι 910 είναι καπετάνιοι, οι 366 είναι μηχανικοί και 3.082 από τα κατώτερα πληρώματα. Όταν υπάρχουν 17.000 ενεργοί ναυτικοί, τότε μιλάμε για τεράστια ποσιστιαία ανεργία, σε μια ελληνόκτητη ναυτιλία που διαχειρίζεται περί τα 4.000 ποντοπόρα μόνο πλοία, άνω των 1.000 τόνων.

Επιπροσθέτως να επισημάνουμε ότι από τους νέους που εισήχθησαν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, μόνο 400 κατόρθωσαν να μπαρκάρουν το υποχρεωτικό πρώτο εξάμηνο στα πλοία. Άλλοι 1.000 περιμένουν στην στεριά και χάνουν το δικαίωμα να φοιτήσουν στο επόμενο εξάμηνο, γιατί η Πολιτεί και οι εφοπλιστές δεν μπορούν ή δεν θέλουν να τους απορροφήσουν για τους δικούς τους λόγους.

Από την άλλη, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης υποστηρίζει ότι ο ελληνικός εφοπλισμός μπορεί να προσλάβει μέχρι και 370.000 νέους στα πλοία και απορροφήσει τους ανέργους νέους που “δεν μπορούν να πάρουν ούτε ένα καφέ σήμερα”.

Στα διάφορα ερωτήματα που δημιουργούνται γύρω από τα μέτρα και τις δηλώσεις αυτές, απαντούν με το καλύτερο τρόπο ορισμένα αδιάσειστα στοιχεία.

1. Αυτή την στιγμή υπάρχουν 3.760 ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία, και εργάζονται λιγότεροι από 10.000 Έλληνες ναυτικοί σε αυτά. Δηλαδή, εργάζονται 2 Έλληνες σε κάθε πλοίο. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Ο καθένας μπορεί να βγάλει όποιο συμπέρασμα θέλει.

2. Στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο υπάρχουν 71.800 συνταξιούχοι ναυτικοί και μόνο 17.000 εργαζόμενοι ναυτικοί. Η αναλογία είναι 4,2 συνταξιούχοι προς 1 εργαζόμενο ναυτικό.

3. Από το 1999 – 2000 μέχρι το 2008 – 2009 εισήλθαν στις ΑΕΝ, 6.781 πλοίαρχοι και 4.201 μηχανικοί. Στο ίδιο διάστημα αποφοίτησαν μόνο 3.893 πλοίαρχοι και 2.509 μηχανικοί. Η διαρροή είναι τεράστια και επιβάλλεται να διερευνήσουν τα αίτια.

4. Δεν μπορεί να γίνει καμία σοβαρή συζήτηση για τα κορίτσια που μπαίνουν στις ΑΕΝ. Μετριώνται στα δάκτυλα του ενός χεριού αυτές που κατόρθωσαν να σταδιοδρομήσουν στα πλοία.

5. Στην ελληνική επιβατηγό ναυτιλία εργάζονται περίπου 11.000 Έλληνες ναυτικοί. Με τα νέα μέτρα εκτιμάται ότι το 50% θα χάσουν τις θέσεις εργασίας τους.

Τέλος, στο ερώτημα, τι πρέπει να γίνει, προκειμένου να δοθούν λύσεις σε όλα τα προβλήματα που υπάρχουν στην αγορά ναυτικής εργασίας, η απάντηση είναι ότι με το θέμα αυτό πρέπει να ασχοληθούν σοβαρά, άνθρωποι της ναυτιλίας που γνωρίζουν τα προβλήματα. Το να βαφτίζεις θαλασσοπόρους νέους, δεν τους κάνεις ναυτικούς, ούτε αν τους φέρεις στη θάλασσα για να έχουν την οικονομική δυνατότητα να πιουν ένα καφέ. Η θάλασσα θέλει ανθρώπους που να την αγαπήσουν και να έχουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο ζωής και αξιοπρέπεια ότα θα γίνουν απόμαχοι. Δυστυχώς, η Πολιτεία, έχει φερθεί ανέντιμα στους Έλληνες ναυτικούς και ορισμένοι πρέπει να κάνουν την αυτοκριτική τους και να αφήσουν την ναυτιλία στους ανθρώπους της…

Keywords
Τυχαία Θέματα