ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Ιταλικό μοντέλο σε 35 λιμάνια;

Οι προσδοκίες από την ιδιωτικοποίηση των λιμένων είναι μεγάλες, δεδομένου ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει την πλήρη ιδιωτικοποίηση ή παραχώρηση τμημάτων σε 35 λιμάνια στην πρώτη φάση της διαδικασίας. Σήμερα, η Ελλάδα διαθέτει 800 περίπου λιμενικές εγκαταστάσεις, διαφόρων μεγεθών και τύπων. Υπάρχουν στρατιωτικές, εμπορικές, μαρίνες, αλιευτικά καταφύγια και για επιβατηγά πλοία. Τα μεγαλύτερα δώδεκα λιμάνια, είναι οργανωμένα σε Ανώνυμες Εταιρείες, από τις οποίες οι δύο είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο

Αθηνών. Τα υπόλοιπα ανήκουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Επίσης, υπάρχουν και ιδιωτικά λιμάνια, που ανέρχονται σε 73 και σε αυτά διακινούνται αποκλειστικά φορτία της επιχείρησης στην οποία ανήκουν οι λιμένες. Επισημαίνεται ότι για μεγάλο αριθμό των μη ιδιωτικών εγκαταστάσεων, το ιδιοκτησιακό καθεστώς είναι ασαφές.

Τις τελευταίες ημέρες υπάρχει έντονη κινητικότητα για τα λιμάνια. Μάλιστα, διέρρευσε ότι σε μυστική συνάντηση με εκπροσώπους των ευρωπαϊκών λιμένων υπό την προεδρία του υπουργού Κ. Μουσουρούλη, αποφασίστηκε να ακολουθηθεί η διαδικασία παραχώρησης τμημάτων των λιμένων και όχι ολόκληρες οι λιμενικές εγκαταστάσεις κατά το ιταλικό μοντέλο.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι φαίνεται ότι η κυβέρνηση απομακρύνεται από το σενάριο που πρότεινε συγχωνεύσεις ευρύτερων λιμενικών υποδομών, κάτω από τις σοβαρές και σημαντικές ενστάσεις του Ναυτικού Επιμελητηρίου. Επίσης στην «μυστική σύσκεψη» παρουσιάσθηκε και η μελέτη της Morgan Stanley, που έγινε ειδικά για την ανάπτυξη των λιμένων. Μετά την σύσκεψη, ο υπουργός Κ. Μουσουρούλης κατέθεσε, υπόψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, εισήγηση 100 σελίδων που αναφέρονται λεπτομερώς για τις ιδιωτικοποιήσεις και την ανάπτυξη των λιμένων.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στην κλειστή τεχνική σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν η ομάδα της Task Force, ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, εκπρόσωποι των μεγάλων λιμένων της Ευρωπαικής Ένωσης και επιστημονικοί σύμβουλοι, έγινε ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον των λιμενικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα και για την διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την ιδιωτικοποίηση τους.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί η προετοιμασία και η σύνταξη των σχετικών διακηρύξεων και στη συνέχεια να ακολουθήσει ο διεθνής διαγωνισμός που αφορά συνολικά τα λιμάνια: Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλο, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο, που λειτουργούν ως Ανώνυμες Εταιρείες, καθώς και το Κατάκολο, η Κως, η Σαντορίνη, η Πάτμος, η Σύρος, Ζάκυνθος, Τούρλος Μυκόνου, Χίος, Πύλος Μεσσηνίας, Νέα Επίδαυρος, Γλυφάδα, Πόρος, Σκιάθος, Σκύρος, Αγιος Νικόλαος Κρήτης, Ιτέα Φωκίδος, Καλαμαριά (Αρετσού), Άλιμος, Ύδρα, Ρέθυμνο, Ρόδος (Ακαντιά και Μανδράκι), Σούδα και Αργοστόλι.

Αξίζει να επισημανθεί ότι στην μυστική σύσκεψη, δεν συμμετείχαν, επειδή δεν κλήθηκαν, οι θεσμικοί εκπρόσωποι των Οργανισμών Λιμένων και των άλλων μικρών και περιφερειακών λιμένων, α

Keywords
Τυχαία Θέματα