ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΔΙΩΡΥΓΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΜΑ

Αποτελεί το δεύτερο σπουδαιότερο πέρασμα στον κόσμο για τις θαλάσσιες μεταφορές ύστερα από τη Διώρυγα Σουέζ. Η Διώρυγα του Παναμά είναι ένα τεχνικό θαύμα που περιλαμβάνει ανισοϋψείς δεξαμενές μέσω τον οποίων ενώνονται ο Ατλαντικός με τον Ειρηνικό ωκεανό, το οποίο άρχισε να λειτουργεί σαν σήμερα, το 1913.

Το μήκος της φτάνει τα 82 ναυτικά μίλια έχει πλάτος 45 μ. και βάθος 11 μ. Καθημερινά μπορούν να τη διασχίσουν μέχρι και 50 πλοία. Το πρώτο πέρασε από αυτήν στις 15 Αυγούστου 1914.

Η προσπάθεια διάνοιξης της διώρυγας είχε αρχίσει απ’ τα πολύ παλιά χρόνια. Πολλοί επιχείρησαν την εκτέλεση

του έργου, αλλά οι εδαφικές ανωμαλίες, η διαφορά της στάθμης μεταξύ των δύο Ωκεανών και της παλίρροιας καθώς ο κίτρινος πυρετός έκαναν την κατασκευή αδύνατη. Το 1876 οι Γάλλοι επιχειρούν να υλοποιήσουν το έργο άλλα οι τροπικοί πυρετοί προκαλούσαν τρομερές απώλειες ζωής στο εργατικό προσωπικό.

Το 1904 η αμερικανική κυβέρνηση εξαγόρασε τα γαλλικά δικαιώματα και μια στενή λωρίδα γης, που είχε μήκος 50 μίλια και πλάτος 10 (η Ζώνη της Διώρυγας). Ο αρχίατρος Ουίλιαμ Κρόουφορντ Γκόργκας ανέλαβε να απαλλάξει την περιοχή από αρρώστιες όπως η ελονοσία και ο κίτρινος πυρετός.

Το 1907, η Επιτροπή Διώρυγας ανετέθη στο στράτευμα και ο συνταγματάρχης Τζορτζ Ουάσινγκτον Γκέταλς ανέλαβε τη διοίκηση. Το κανάλι δε θα γινόταν ένας κρίκος που θα ένωνε απ’ ευθείας τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό, όπως είχαν σχεδιάσει οι Γάλλοι, αλλά ένας υδάτινος διάδρομος, φραγμένος από ξηρά, κατασκευασμένος στη ψηλή ράχη του ισθμού.

Από τον Ατλαντικό τα πλοία θα εισχωρούσαν μέσα σε μια διώρυγα του επιπέδου της θαλάσσης, μήκους 7 μιλίων. Τρία τεράστια φράγματα θα σήκωναν τα πλοία 85 πόδια πάνω από το επίπεδο της θαλάσσης στην πραγματική διώρυγα. Από εκεί θα ταξίδευαν ανεμπόδιστα 32 μίλια στη λίμνη Γκάτουν και θα περνούσαν μέσα από το Κουλέμπρα Κατ στα φράγματα του Ειρηνικού. Το Πέντρο Μιγκουέλ, το πρώτο φράγμα, θα χαμήλωνε τα πλοία 30 πόδια στην τεχνητή λίμνη Μιραφλόρ, πλάτους 2 μιλίων.

Έπειτα, άλλα δύο φράγματα θα χαμήλωναν τα υπόλοιπα 54 πόδια στο κανάλι του επιπέδου της θάλασσας. Από κει και πέρα θα απέμεναν να διασχισθούν μόνο 8,5 μίλια έως τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Τελικά, το έργο ολοκληρώθηκε. Στις 10 Οκτωβρίου 1913, άνοιξαν τα φράγματα της λίμνης και το νερό εισχώρησε στο κανάλι. Στις 15 Αυγούστου του 1914 η Διώρυγα παραδόθηκε στη διεθνή ναυσιπλοΐα και μέχρι το 2000 βρισκόταν κάτω από την οικονομική εκμετάλλευση των ΗΠΑ.

Keywords
Αναζητήσεις
σχεδιασε την διωρυγα του παναμα, ουίλιαμ.κρόουφορντ.γκόργκας.
Τυχαία Θέματα