Κεσσανλής, Κανιάρης, Δασκοπούλου, Μολφέσης: Η έκθεση του ΦΚΘ για τα Φαντάσματα
Τέσσερις από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, οι οποίοι έχουν φύγει από τη ζωή, επιστρέφουν στο παρόν μας με έργα που άλλαξαν την ιστορία της σύγχρονης ευρωπαϊκής τέχνης.
Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνει μια μεγάλη εικαστική έκθεση με έργα των Νίκου Κεσσανλή, Βλάση Κανιάρη, Σίλειας Δασκοπούλου και Ιάσονα Μολφέση και με φωτογραφικά σχόλια του Δημήτρη Τσουμπλέκα, στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος σταΦαντάσματα.
Το εμβληματικό
Όπως αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, στο επιμελητικό του σημείωμα: «Ο Νίκος Κεσσανλής, ο Βλάσης Κανιάρης, η Σίλεια Δασκοπούλου και ο Ιάσων Μολφέσης επιστρέφουν στο δικό μας παρόν με έργα που ζητούν μια δεύτερη ανάγνωση και, κάτω από τον τίτλο Φαντάσματα, θέτουν ερωτήματα για την έννοια της αναπαράστασης του φανταστικού κόσμου, τη φαντασμαγορική μνήμη των σκιών, την απουσία της ζωής, τις φασματικές μορφές της τεχνολογίας. Ένας νέος φωτογράφος, ο Δημήτρης Τσουμπλέκας, τούς παρατηρεί και τους σχολιάζει με τον φακό του. Προσθέτει μικρές ψηφίδες ζωής, ανοίγει ρωγμές στον χρόνο, ακολουθεί την κοίτη του παρελθόντος και μαζεύει παλιά ρούχα και βιβλία – λατρεύει τα ξεχασμένα αντικείμενα μιας χώρας που δικαιωματικά ανήκει στα φαντάσματα».
Νίκος ΚεσσανλήςΟ Νίκος Κεσσανλής (1930-2004) παρουσίασε τη σειρά έργων Φαντασμαγορίες της ταυτότητας τον Μάιο και τον Ιούνιο 1965 στο Βερολίνο, στη Ρώμη και στο Παρίσι. Η σειρά εντάχθηκε στο κίνημα της Mec Art (μηχανικής τέχνης).
Ο Κεσσανλής τοποθέτησε ανθρώπους πίσω από μια διάφανη οθόνη, τους ζήτησε να ποζάρουν και να κινούνται παίρνοντας διαφορετικές στάσεις και τους φώτισε με προβολείς. Οι σκιές που εμφανίζονταν στην οθόνη φωτογραφήθηκαν από τον Κεσσανλή, ο οποίος, διαφοροποιώντας την ένταση του φωτός, πέτυχε μια τεράστια γκάμα φωτοσκιάσεων, αποχρώσεων του μαύρου και του λευκού και αλλοιώσεων των περιγραμμάτων. Οι μεγάλες σκιές των ανθρώπων του Κεσσανλή βγαίνουν μέσα από το «Τραγούδι του νεκρού αδελφού» («να περπατούν οι ζωντανοί με τους απεθαμένους») διεκδικώντας την αιώνια επιστροφή τους στο άχρονο παρόν.
Βλάσης Κανιάρης, Ζεύγος Courbet, 1980Ο Βλάσης Κανιάρης (1928-2011) κατασκεύασε το 1962 τις πρώτες ντυμένες με κουρέλια κούκλες. Στην πραγματικότητα, ήταν ρούχα από τα οποία απουσίαζε η ανθρώπινη σάρκα. Το εξωτερικό περίβλημα έμοιαζε με ένα σχήμα χωρίς νεύρα και ζωή, ένα φάντασμα που αναζητούσε να ξαναβρεί τη γήινη χαμένη του διάσταση. Το 1964 παρουσιάστηκαν στην παριζιάνικη γκαλερί J οι κούκλες του, οι οποίες άρχισαν να καταλαμβάνουν ολοένα σημαντικότερο χώρο στο έργο του. Πήραν διάφορες μορφές, τοποθετήθηκαν σε έργα επιδραστικά με πολιτικό πρόσημο, αφέθηκαν στους δρόμους της Αθήνας και σε Ουρητήρια, έπαιξαν Κουτσό και αναρωτήθηκαν για τη σχέση που έχει ο Ζωγράφος με το μοντέλο του.
Πρόκειται για ακέφαλα ανδρείκελα, φαντάσματα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας τα οποία, αποξενωμένα και αλλοτριωμένα, δεν μπορούν να κατοικήσουν ούτε στο παρελθόν ούτε στο παρόν, αλλά ούτε και στο μέλλον.
Σίλεια Δασκοπούλου, 1981Η Σίλεια Δασκοπούλου (1936-2006) έκανε την πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα το 1962 (Νέες Μορφές), έζησε για λίγο στο Παρίσι και μέχρι το 1970 είχε κερδίσει σημαντική θέση στην αθηναϊκή εικαστική σκηνή. Το έργο της βρίθει αντι-νατουραλιστικών γυναικείων, κυρίως, πορτρέτων, τα οποία θυμίζουν μάσκες απόκοσμων όντων. Ολοκλήρωσε περισσότερα από 100 τέτοια πορτρέτα, συχνά με ειρωνικούς τίτλους, οι οποίοι θέτουν σε αμφισβήτηση τους συμβατικούς κοινωνικούς ρόλους των γυναικών της εποχής.
Τα ακατέργαστα και σχεδόν παραμορφωμένα πρόσωπα των γυναικών της Δασκοπούλου έχουν το βλέμμα των φαντασμάτων -μπλέ τις περισσότερες φορές. Όλα τους είναι τοποθετημένα σε μονόχρωμα φόντα και μας κοιτούν πίσω από μια γυάλινη τρυφερή σκληρότητα.
Ιάσων Μολφέσης Χωρίς τίτλο, 1967Ο Ιάσων Μολφέσης (1925-2009) έζησε και εργάστηκε κυρίως στο Παρίσι και έγινε γνωστός για τα μεγάλων διαστάσεων γλυπτά του, τα οποία βρίσκονται σε ανοιχτούς εξωτερικούς χώρους. Το έργο του ακολουθεί μια επίπονη διαδικασία φιλοσοφικών ερωτημάτων γύρω από τον χρόνο και τον χώρο, το μέλλον και το παρελθόν. Γύρω στο 1966-1967 άρχισε να ενσωματώνει στα έργο του την κωδικοποιημένη γλώσσα των πρώτων ηλεκτρονικών υπολογιστών, μεταφέροντας σε σφυρήλατο μολύβι το σύστημα των σκούρων στιγμών και των λευκών επιφανειών από τις ταινίες του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, και θέλοντας να σχολιάσει την επιδρομή του φαντάσματος της τεχνολογίας, ο Μολφέσης δημιουργεί τα πρώτα του ανάγλυφα, αξιοποιώντας υλικά όπως ο πολυεστέρας, ο γύψος, το μέταλλο, τα φύλλα αλουμινίου.
Η έκθεση με τίτλο «Φ ΝΤΑΣΜ ΤΑ», σε επιμέλεια του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη, θα φιλοξενηθεί στο Glass House, στην προβλήτα 1 (Λιμάνι Θεσσαλονίκης), από τις 3 έως τις 12 Νοεμβρίου, με ελεύθερη είσοδο.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 3 Νοεμβρίου, στις 19:00.
Το αφιέρωμα στα Φαντάσματα επιμελείται ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης και διεθνούς φήμης κριτικός κινηματογράφου, Ντένις Λιμ, ως guest curator.
Related...Ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος για πρώτη φορά στο Εθνικό ΘέατροΗ Αλέκα Κανελλίδου ξυπόλητη μάγεψε το Ηρώδειο με μια «αφοπλιστική» εμφάνιση«The Fall of the House of Usher»: Ο Έντγκαρ Άλαν Πόε συναντά το Succession- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κόρη Αχιλλέα Μπέου: «Ο πατέρας μου είναι ομοφοβικός - Λυπάμαι την οικογένεια που είναι δίπλα του»
- Αποτελέσματα εκλογών: Οι επώνυμοι που δεν εκλέγονται δημοτικοί σύμβουλοι μετά την ήττα Μπακογιάννη
- Ερευνητής, εναλλακτικός και εργένης: Αυτός είναι ο Χάρης Δούκας
- Δήμος Αθηναίων: Έτσι νίκησε ο Δούκας τον Μπακογιάννη και τριπλασίασε τις ψήφους του
- Το πρώτο δείγμα του Παναθηναϊκού είναι αρνητικό
- «Δραματική απώλεια εξουσίας»: Άνευ σημασίας πλέον η Παλαιστινιακή Αρχή;
- Τι συνδέει τον Χάρη Δούκα με τον Στέφανο Κασσελάκη
- Νέο σύστημα για την τηλεθέαση μετά το σφάλμα; -
- Πειραιάς: Ναυτικός με καταγωγή από την Κρήτη ο 38χρονος που σκοτώθηκε στο τροχαίο
- Airbnb: Ενδιαφέρον από Ισραηλινούς για μεγάλα σπίτια στην Αθήνα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Πέρασμα Ράφα: Ποια είναι η τελευταία πύλη εξόδου των κατοίκων της Γάζας
- Κεσσανλής, Κανιάρης, Δασκοπούλου, Μολφέσης: Η έκθεση του ΦΚΘ για τα Φαντάσματα
- HYUNDAI: Αυτό κι αν είναι KONA να το χαρείς
- Πειραιάς: Βίντεο ντοκουμέντο από θανατηφόρο τροχαίο τα ξημερώματα
- Nissan: Mία τετράδα SUV πιο ελκυστική από ποτέ
- Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής: Ωρα να προστατεύσουμε το νερό για την τροφή και τη ζωή μας
- Ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο
- Βίντεο: Η στιγμή που η Χαμάς αιχμαλωτίζει γυναίκα στο μουσικό φεστιβάλ Supernova
- Volvo: Επιδόσεις και τεράστια αυτονομία στα αμιγώς ηλεκτρικά C40 και XC40 Recharge
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Κεσσανλής, Κανιάρης, Δασκοπούλου, Μολφέσης: Η έκθεση του ΦΚΘ για τα Φαντάσματα
- Πειραιάς: Βίντεο ντοκουμέντο από θανατηφόρο τροχαίο τα ξημερώματα
- Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής: Ωρα να προστατεύσουμε το νερό για την τροφή και τη ζωή μας
- Πέρασμα Ράφα: Ποια είναι η τελευταία πύλη εξόδου των κατοίκων της Γάζας
- Ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο
- Nissan: Mία τετράδα SUV πιο ελκυστική από ποτέ
- Βίντεο: Η στιγμή που η Χαμάς αιχμαλωτίζει γυναίκα στο μουσικό φεστιβάλ Supernova
- Volvo: Επιδόσεις και τεράστια αυτονομία στα αμιγώς ηλεκτρικά C40 και XC40 Recharge
- HYUNDAI: Αυτό κι αν είναι KONA να το χαρείς
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Εντός 24ώρου τελειώνουν τα καύσιμα στα νοσοκομεία της Γάζας
- Ελλάδα Ολλανδία: Τα πλάνα του Πογέτ για τον “τελικό” [vid]
- Γλαβίνας: Είναι η πρώτη σημαντική πολιτική ήττα του κ. Μητσοτάκη
- Μάρτι Αχτισάαρι: Πέθανε ο νομπελίστας πρώην πρόεδρος της Φινλανδίας
- Σ. Κολοκούρης, αντιστράτηγος ε.α.: Πιθανώς η Χαμάς να έχει τους ομήρους σε τούνελ – Δύσκολο να εντοπιστούν που ακριβώς είναι
- ΕΣΡ: Στα «προσεχώς» η εξέταση των περιστατικών ρατσισμού και ομοφοβίας στα ΜΜΕ
- Κασσελάκης: Αυτή είναι η πρώτη "ήττα" του Μητσοτάκη και της ΝΔ και δεν θα είναι η τελευταία
- Στους 10 μεγαλύτερους Δήμους της χώρας, μόνο ένας είναι «καθαρόαιμος» Νεοδημοκράτης και ο... Μπέος
- Ο Guardian απέλυσε γελοιογράφο του μετά από 40 χρόνια, για αντισημιτικό σκίτσο του Νετανιάχου
- Αίγυπτος: Το Ισραήλ δεν επέτρεψε να ανοίξει το πέρασμα της Ράφα στη Λωρίδα της Γάζας