Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι influencers - Στη λίστα 20 Ελληνες, τι έδειξαν οι έλεγχοι
Έλεγχο σε 576 ευρωπαίους influencers, μεταξύ αυτών και 20 Έλληνες, για τυχόν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές, έγινε με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media, στις οποίες έχουν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών.
Ο έλεγχος, στον οποίο συμμετείχε και το Υπουργείο Ανάπτυξης έγινε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης.
Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε
Το αμέσως προσεχές διάστημα οι influencers θα λάβουν επιστολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.
Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες influencers από το Υπουργείο Ανάπτυξης:
επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια καιπροτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια.Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες:
«συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.
Τι έδειξαν οι έλεγχοι για τους Έλληνες «influencers»Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).
Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).
Έρευνα για παραβάσεις
Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.
Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.
Οι έρευνες στην Ευρώπη-Από το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.
-To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.-Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.-Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).-Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.-Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.-Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.
Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.
Related...Ιταλία: "Τέλος στην...Άγρια Δύση των influencers" - Κανόνες και πρόστιμαΕλέγχους στους influencers ξεκινά το Υπουργείο ΑνάπτυξηςΣφίγγει ο κλοιός γύρω από τους influencers - Έλεγχοι για τον εντοπισμό «μαύρου χρήματος»»- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Έφυγε» ο Κώστας Ηλίας – Θλίψη στην οικογένεια του ελληνικού στίβου
- Καιρός: Πολικός αεροχείμαρρος σε λίγες ώρες θα σαρώσει τη χώρα - Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν
- Πληροφορίες για θετικό δείγμα ντόπινγκ σε Έλληνα διεθνή ποδοσφαιριστή
- Το Ντουμπάι στο έλεος νεροποντής – Πλημμύρισαν τα πάντα
- Νικόλαος: «Πού αλλού να πάω; Δεν υπάρχει κάπου καλύτερα από την Ελλάδα»
- Πιερία: Συνελήφθη αλλοδαπή για τηλεφωνικές απάτες σε Κατερίνη, Πέλλα και Δράμα
- Οπαδοί του Ολυμπιακού στο ΣΕΦ για να στηρίξουν παίκτες και Μπαρτζώκα
- «Απογείωση» του τουρισμού για το 2024 – Τι αγοράζουν οι επισκέπτες που έρχονται στην Ελλάδα
- Σερβία: Αντιδράσεις για την έγκριση του αιτήματος του Κοσόβου για ένταξη στο Συμβούλιο της Ευρώπης
- Χιλιάδες κόσμου στις απεργιακές συγκεντρώσεις ΠΑΜΕ και ΓΣΕΕ - Πως θα κινηθούν τα ΜΜΜ την υπόλοιπη μέρα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Η AEGEAN ετοιμάζεται για πιο μακρινά ταξίδια με νέα αεροσκάφη
- Σοβαρή καταγγελία πατέρα θυμάτων για τα Τέμπη: «Ο σταθμάρχης ήταν με ιερόδουλη»
- Συνάντηση Χάρη Δούκα με τη Δήμαρχο Παρισιού Αν Ινταλγκό
- Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Δωρεά 40 εκατ. ευρώ στη μνήμη των Γιάννη και Εριέττας Λάτση
- Η PIF στο Delphi Economic Forum: «Επαναπροσδιορίζουμε τον διάλογο για τη σημασία της καινοτομίας σε ένα δίκαιο, προσβάσιμο σε όλους και βιώσιμο σύστημα Υγείας».
- Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι influencers - Στη λίστα 20 Ελληνες, τι έδειξαν οι έλεγχοι
- Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι influencers - Τι έδειξαν οι έλεγχοι για τους 20 Έλληνες
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι influencers - Στη λίστα 20 Ελληνες, τι έδειξαν οι έλεγχοι
- Σοβαρή καταγγελία πατέρα θυμάτων για τα Τέμπη: «Ο σταθμάρχης ήταν με ιερόδουλη»
- Συνάντηση Χάρη Δούκα με τη Δήμαρχο Παρισιού Αν Ινταλγκό
- Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι influencers - Τι έδειξαν οι έλεγχοι για τους 20 Έλληνες
- Η PIF στο Delphi Economic Forum: «Επαναπροσδιορίζουμε τον διάλογο για τη σημασία της καινοτομίας σε ένα δίκαιο, προσβάσιμο σε όλους και βιώσιμο σύστημα Υγείας».
- Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Δωρεά 40 εκατ. ευρώ στη μνήμη των Γιάννη και Εριέττας Λάτση
- Η AEGEAN ετοιμάζεται για πιο μακρινά ταξίδια με νέα αεροσκάφη
- Η νούμερο 1 αλλαγή στο δέρμα μας που μπορεί να σημάνει καμπανάκι για διαβήτη
- «Mαρία τη Νύχτα» - Tο απόλυτο YouΤube Series, powered by Betsson
- Δένδιας: Δημιουργία αντιαεροπορικού αντι-drone θόλου αλά Ισραήλ στην Ελλάδα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Η 1 η Συνάντηση των Εταίρων του FOODCITYBOOST στο Πανεπιστήμιο Vrije Universiteit Amsterdam
- Πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς: «Βουλιάζουν» οι προσπάθειες για εκεχειρία στη Γάζα
- ΕΑΔ: Ανακαλούνται 367 αποφάσεις μεταδημότευσης στην Κρήτη - Οι αιτήσεις έγιναν το 2023
- Θεσσαλονίκη: Προφυλακιστέος 63χρονος για γενετήσιες πράξεις σε βάρος της 7χρονης ανιψιάς του
- Θεσσαλονίκη: Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Αθλητισμός και αδερφοσύνη»
- Η AEGEAN επενδύει σε 4 νέα Airbus A321neo
- Ερντογάν: Ο Νετανιάχου έχει ξεπεράσει ακόμη και τον Χίτλερ
- Σφακιά: Έντονη διαμαρτυρία για την «γιορτή Σφακιανής πίτας» στην Θεσσαλονίκη
- Τουρκία: Νεκρός 73χρονος τουρίστας- Πήδηξε από πλοίο στη θάλασσα για να δροσιστεί
- Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης: Ποιος είναι ο Άγιος που επικαλέστηκε ο Στέφανος Κασσελάκης