Στασιμότητα στη μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ το 2023. Στο -5% η Ελλάδα
Το 2023 έχασαν τη ζωή τους περίπου 20.400 άτομα σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, ποσοστό που συνιστά μικρή μείωση κατά 1% σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Κομισιόν.
Όπως επισημαίνεται, παρά τη σχετική πρόοδο από το έτος αναφοράς του 2019[1], λίγα κράτη-μέλη βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ και του ΟΗΕ για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Αντιφατική η εικόνα μεταξύ των κρατώνΣε επίπεδο ΕΕ, οι θάνατοι
Από το 2019, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έχει μειωθεί ελάχιστα στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ έχει αυξηθεί στην Ιρλανδία, τη Λετονία, τις Κάτω Χώρες, τη Σλοβακία και τη Σουηδία.
Αντιθέτως, την τελευταία τετραετία, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία και η Πολωνία βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών έως το 2030[2].
Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θανάτων των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, καθώς οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27/million).
Η Βουλγαρία (82/million) και η Ρουμανία (81/million) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2023, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Οι ομάδες που επηρεάζονται περισσότεροΤα διαθέσιμα στοιχεία σε επίπεδο ΕΕ για το 2022 (δεν είναι ακόμη διαθέσιμα λεπτομερή στοιχεία για το 2023) δείχνουν ότι το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκαν σε αγροτικές οδούς, έναντι 38% σε αστικές περιοχές και 9% σε αυτοκινητόδρομους.
Η τάση του αριθμού των ποδηλατών που σκοτώνονται στους δρόμους της ΕΕ προκαλεί σοβαρή ανησυχία, καθώς το 2000 έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 2022 ποδηλάτες.
Αυτή είναι η μόνη κύρια ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου που δεν διαπιστώνει σημαντική μείωση των θανάτων κατά την τελευταία δεκαετία, ιδίως λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης κατάλληλων υποδομών και της μη ασφαλούς συμπεριφοράς όλων των χρηστών του οδικού δικτύου, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η διάσπαση της προσοχής και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών.
Οι άνδρες ευθύνονταν για 3 στους 4 θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς αντιπροσώπευαν το 29% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ αντιπροσωπεύουν το 21% του πληθυσμού.
Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, αλλά το 7% του πληθυσμού.
Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45% του συνόλου των θανάτων, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 10%. Τα μοτίβα αλλάζουν σημαντικά ανάλογα με την ηλικία. Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω, οι πεζοί αντιπροσωπεύουν το 29% των θανάτων και των ποδηλατών το 17%.
Στις αστικές περιοχές, οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων. Οι θάνατοι των χρηστών αστικών οδών σημειώνονται ως επί το πλείστον όταν μια σύγκρουση αφορά αυτοκίνητα και φορτηγά, υπογραμμίζοντας την ανάγκη βελτίωσης της προστασίας αυτών των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Στατιστικά στοιχεία για την οδική ασφάλειαΘάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων – προκαταρκτικά στοιχεία 2023
Πηγή: Βάση δεδομένων της ΕΕ CARE σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα και τις εθνικές πηγές·
Τα στοιχεία για τον πληθυσμό προέρχονται από την Eurostat
Τα αριθμητικά στοιχεία για το 2023 βασίζονται σε προκαταρκτικά στοιχεία για τις περισσότερες χώρες και υπόκεινται σε αλλαγές κατά τη δημοσιοποίηση των τελικών στοιχείων το φθινόπωρο του 2024. Οι εκτιμήσεις για το 2023 καλύπτουν ολόκληρο το έτος και όλους τους δρόμους και αναφέρονται σε θανάτους εντός 30 ημερών, αλλά για τις ακόλουθες χώρες βασίζονται σε αποσπασματικά στοιχεία: Ισπανία (αγροτικοί δρόμοι), Κάτω Χώρες (μερικά στοιχεία· οι θάνατοι που καταγράφονται από την αστυνομία δεν αναφέρονται επίσης επαρκώς σε ποσοστό περίπου 10-15 %), Πορτογαλία (θάνατοι εντός 24 ωρών) και Ελβετία (6 μήνες). Το 2023 δεν σημειώθηκαν θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στο Λιχτενστάιν.
Τα στοιχεία για το 2023 συγκρίνονται με τρεις χρονικές περιόδους: Το 2022 (το προηγούμενο έτος), το 2019 (έτος αναφοράς για τον στόχο μείωσης των θανάτων κατά 50 % έως το 2030) και τον μέσο όρο της περιόδου 2017-2019 (για να ληφθούν υπόψη οι διακυμάνσεις στις μικρές χώρες). Στη Βουλγαρία, ο απόλυτος αριθμός θανάτων μειώθηκε μεταξύ του 2022 και του 2023, αλλά ο πληθυσμός μειώθηκε με ταχύτερο ρυθμό, με αποτέλεσμα την αύξηση του ποσοστού θανάτων. Οι ποσοστιαίες μεταβολές στον πίνακα βασίζονται στον απόλυτο αριθμό θανάτων και όχι στο ποσοστό ανά εκατομμύριο πληθυσμού.
Το άρθρο Στασιμότητα στη μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ το 2023. Στο -5% η Ελλάδα εμφανίστηκε πρώτα στο Metaforespress.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Συντάξεις Απριλίου 2024: Νωρίτερα οι καταβολές – Οι ημερομηνίες
- Ο Oppenheimer δεν μπορούσε να «τρέξει» ούτε καντίνα με χάμπουργκερ – Πώς διηύθυνε ένα μυστικό εργαστήριο;
- Σε πόσα χρόνια τα ηλεκτρικά θα είναι φθηνότερα από συμβατικά αυτοκίνητα
- Μελέτη: Οι μεγαλύτερες πλημμύρες στη Θεσσαλία από το 1540 μέχρι τον Daniel
- Σωτήρης Τσιόδρας: Δεν επιτρέπεται το 2024 να έχουμε επιδημίες ιλαράς
- Χρ. Στυλιανίδης: Η εκπαίδευση του ναυτιλιακού ανθρώπινου δυναμικού ύψιστη προτεραιότητα για την Ελλάδα
- Αττική Οδός: Κλειστή η είσοδος από τη Λεωφ. Φυλής προς Αεροδρόμιο το βράδυ 9/3
- Πάνω από 100.000 έχασαν την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για χρέη από λίγα… λεπτά έως 100 ευρώ
- Ποιο είναι το πειραματικό χάπι που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη απώλεια βάρους από το Ozempic
- Τροχαία Αττικής: 1.789 τροχονομικοί έλεγχοι και 596 παραβάσεις το τελευταίο εικοσιτετράωρο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις metaforespress
- Τελευταία Νέα metaforespress
- Στασιμότητα στη μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ το 2023. Στο -5% η Ελλάδα
- Αττική Οδός: Κλειστή η είσοδος από τη Λεωφ. Φυλής προς Αεροδρόμιο το βράδυ 9/3
- Χρ. Στυλιανίδης: Η εκπαίδευση του ναυτιλιακού ανθρώπινου δυναμικού ύψιστη προτεραιότητα για την Ελλάδα
- Ανακοινώθηκε το θερινό πρόγραμμα πτήσεων της Cyprus Airways
- Υπερδιπλασιάστηκαν οι αιτήσεις στον νέο εξωδικαστικό μηχανισμό
- Νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αττική Οδό από το βράδυ 8 Μαρτίου
- Π. Αναστασόπουλος, ΟΛΠΑ: Το λιμάνι της Πάτρας πρέπει να συνδεθεί σιδηροδρομικά με την υπόλοιπη χώρα… χτες
- Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΕΔ. Επανεκλογή Δ. Κιούση στη θέση του προέδρου
- Διακοπή λειτουργίας του σταθμού «Μανιάτικα» στις 9 και 10 Μαρτίου. Εργασίες τοποθέτησης πυλών εισιτηρίων
- Kuehne+Nagel with a good 2023 result
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Το «ευχαριστώ» Ζελένσκι σε Μητσοτάκη: «Γενναία η επίσκεψή σου στην Οδησσό»
- Σύλληψη 48χρονου για γενετήσιες πράξεις με ανήλικο
- Σωτήρης Τσιόδρας: Δεν επιτρέπεται το 2024 να έχουμε επιδημίες ιλαράς
- Σκρέκας: Εως και 20% οι μειώσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ
- Παρουσία μεγάλου αριθμού υπουργών και βουλευτών έγινε η κοπή πίτας της ΕΝΟΤΗΤΑΣ
- Γιατί οι γυναίκες διαπράττουν πολύ λιγότερα εγκλήματα από τους άνδρες;
- Κεντρικοί τραπεζίτες: Κερδίζουν τη μάχη του πληθωρισμού - Σε απόσταση αναπνοής από τις μειώσεις επιτοκίων
- Καλύβια: Εξιχνιάστηκε απόπειρα ανθρωποκτονίας σε βάρος 16χρονου
- Το «ευχαριστώ» του Ζελένσκι στον Μητσοτάκη: «Γενναία η επίσκεψή σου στην Οδησσό»
- Ξεφεύγει η κατάσταση στο Ιράν – Γυναίκες συνελήφθησαν επειδή χόρεψαν δημοσίως