Τα «αγκάθια» της επερχόμενης Black Friday

Δύο εβδομάδες πριν την εορτή της κατανάλωσης έμποροι και καταναλωτές αγωνιούν για τους δικούς τους λόγους: για τις αρρυθμίες της εφοδιαστικής αλυσίδας και για τη συνεχή άνοδο των κρουσμάτων κορονοιού σε συνδυασμό με τα περιοριστικά μέτρα. 

Εμπειρία δια ζώσης ή ψηφιακά, καλές προσφορές, αλλά και… μέτρα προστασίας και ασφαλείας εν μέσω κρίσεων: υγειονομικής και εφοδιαστικής αλυσίδας: Σε αυτή τη δύσκολη εξίσωση θα δώσουν εξετάσεις μεγάλες αλυσίδες και μικρότερα μαγαζιά την επερχόμενη «Black Friday» για την οποία προετοιμάζονται

πυρετωδώς. Η φετινή περίοδος Black Friday θα λάβει χώρα – εφόσον συνεχίσουν να εφαρμόζονται τα μέτρα που ξεκίνησαν στις 6 Νοεμβρίου – τις τελευταίες ημέρες του μήνα 26 Νοεμβρίου εν μέσω μιας ιδιαίτερης κατάστασης, με τους ανεμβολίαστους καταναλωτές να οφείλουν να διαθέτουν απαραίτητα αρνητικό rapid test, προκειμένου να εισέλθουν στα εμπορικά καταστήματα. Φαίνεται όμως ότι λύση στην δύσκολη εξίσωση θα δώσει το e-commerce, το οποίο αναμένεται και φέτος να έχει ανοδική πορεία.
Στην παρούσα φάση τα συναισθήματα στην αγορά είναι ανάμικτα: Οι καταστηματάρχες βρίσκονται από τη μια πλευρά σε διαδικασία παραγγελιών, προκειμένου να στοκάρουν σε προϊόν ενώ από την άλλη υπάρχουν και αυτοί τηρούν στάση αναμονής, βιώνοντας για δεύτερη συνεχή σεζόν μια πρωτόγνωρη κατάσταση.
Η έκρηξη των κρουσμάτων και τα επιβαλλόμενα μέτρα είναι ανασταλτικοί παράγοντες για την επερχόμενη Black Friday σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σωτήρη Αντωνίου: «Έχοντας πίσω μας δύο εβδομάδες ενδιάμεσων εκπτώσεων κατά τις οποίες η κίνηση ήταν πάρα πολύ χαμηλή, τόσο σε Αθήνα, όσο και σε Θεσσαλονίκη, γενικά δεν υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες για τη φετινή εκπτωτική περίοδο της Black Friday. Αυτή τη στιγμή η αγορά, σε σχέση τόσο με τα Χριστούγεννα, όσο και με την Black Friday έχει ένα μεγάλο ερωτηματικό».
Σύμφωνα με τον εν λόγω φορέα, υπάρχουν καταστήματα τα οποία έχουν αδιάθετο στοκ, το οποίο θα βάλουν σε καλές τιμές στη Black Friday και άλλα τα οποία βρίσκονται σε… αναμονή για το τι θα γίνει το επόμενο χρονικό διάστημα, πως θα λειτουργήσει η αγορά με τα μέτρα, προκειμένου να παραγγείλουν εμπόρευμα για εκείνες τις ημέρες, κάτι το οποίο, όμως, θα δυσκολέψει τους προμηθευτές, οι οποίοι είναι υπ’ ατμόν για νέες παραγγελίες».

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η φετινή Black Friday αναμένεται να είναι διαφορετική από τις προηγούμενες, με το e-commerce να εξακολουθεί να βρίσκεται σε αύξηση, ειδικά ανάμεσα στις πιο μικρές ηλικίες, οι οποίοι και φέτος θα επικεντρωθούν σε ηλεκτρονικές συσκευές, ενώ κατηγορίες προϊόντων όπως ενδύματα και παπούτσια να καταγράφουν σταθεροποίηση.

Αντώνης Ζαϊρης (Γενικός Διευθυντής ΣΕΛΠΕ): Η αγορά είναι έτοιμη, αλλά υπάρχει ζήτημα με την εφοδιαστική αλυσίδα
Για ετοιμότητα της αγοράς να δεχθεί εκ νέου τους καταναλωτές, μετά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, και για τη Black Friday κάνει λόγο στο BusinessNews.gr ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνης Ζαϊρης, προσθέτοντας ότι η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει δημιουργήσει προβλήματα, τα οποία θα αργήσουν να ξεπεραστούν.
«Η αγορά είναι πάντα έτοιμη, ωστόσο τα ζητήματα με την εισαγωγή προϊόντων δεν έχουν ακόμα αποκατασταθεί, δεν λειτουργεί όπως πρέπει η εφοδιαστική αλυσίδα και αυτό θα έχει τις επιπτώσεις του στην ποικιλία και το ποσοστό των εκπτώσεων». Σύμφωνα μάλιστα με τον ίδιο, η κανονικότητα στην αγορά θα επανέλθει τον Μάιο του 2022.

Παρ' όλα αυτά, ο κ. Ζαϊρης δηλώνει αισιόδοξος καθώς, όπως τονίζει, η Black Friday «ποντάρει» φέτος στον κόσμο που έχει στερηθεί την έξοδο στα μαγαζιά και θέλει να συνδυάσει τις αγορές με την εμπειρία:

«Το διαφορετικό με αυτές τις ημέρες είναι ότι προσφέρουν έναν συνδυασμό τόσο κατανάλωσης όσο και βιωματικής κατάστασης. Μετά τα lockdown ο κόσμος είχε μεγάλη στέρηση για αγορές και βόλτες, δεν το έχει χορτάσει όλο αυτό, θέλει να βγει και να καταναλώσει. Ως άνθρωποι της αγοράς, ελπίζουμε ότι όντως ο κόσμος θα ανταποκριθεί, καθώς ειδικά φέτος έχει ανάγκη αυτά τα χάπενινγκ, θέλει η βόλτα του να είναι ένας συνδυασμός εμπειρίας και αγοράς και αυτό είναι ένα κύριο χαρακτηριστικό της Black Friday».

Ανεβασμένο και φέτος το e-commerce
Τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους καταναλωτές αναμένεται να φέρουν και πάλι αύξηση στο ποσοστό αυτών που θα ψωνίσουν μέσω διαδικτύου εκτιμά, μιλώντας στο BusinessNews.gr ο καθηγητής Διοικητικής Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Δουκίδης: «Παρότι το προηγούμενο χρονικό διάστημα τόσο στα e-shops του εξωτερικού, όσο και σε αυτά στην Ελλάδα υπήρχαν αναφορές για προβλήματα και διαθεσιμότητα προϊόντων, λόγω της γενικότερης κρίσης στα logistics, φαίνεται πως θα… προλάβουν να είναι έτοιμοι στη φετινή Black Friday. Σύμφωνα με όσα στοιχεία υπάρχουν μέχρι τώρα, η τάση είναι και πάλι ανοδική για το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο λόγω των μέτρων που έχουν επιβληθεί στους ανεμβολίαστους, όσο και του ρεύματος που υπήρχε γενικά από το προηγούμενο χρονικό διάστημα, καθώς αρκετοί ήταν οι καταναλωτές που δοκίμασαν το e-commerce την περίοδο των Lockdown και μάλιστα κάποιοι, ένα σημαντικό ποσοστό σε σχέση με το παρελθόν, ‘’έμειναν’’ σε αυτό».
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνη πάντως, τα καταστήματα, έχοντας φόρα, ήδη, από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις και λόγω της υποτονικής κίνησης την οποία κατέγραψαν, αναμένεται στο τέλος του μήνα να διαθέσουν μεγάλο στοκ εμπορεύματος σε ακόμα καλύτερες τιμές την εβδομάδα της Black Friday.

Το «μπλόκο» στη Cyber Monday

Κατά τους αρμόδιους φορείς, πάντως, η Black Friday εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει παραδοσιακά καλά, κυρίως σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά, όπου παρά τις καθυστερήσεις στις μεταφορές, οι ελληνικές αλυσίδες έχουν αρκετό στοκ για να μπορέσουν να καλύψουν τη ζήτηση.
Μάλιστα, φέτος, σύμφωνα με πληροφορίες του BusinessNews.gr, η τάση που υπάρχει και θα κορυφωθεί τις επόμενες ημέρες είναι οι εταιρείες ηλεκτρονικών να προωθούν μέσω διαφημίσεων και εκτεταμένης παρουσίας στα Social media την Black Friday για τις προσφορές τους και να υποβαθμίσουν το ‘’αδελφάκι’’ της, την Cyber Monday, η οποία είναι η αμέσως επόμενη Δευτέρα, κατά την οποία γίνονται μεγάλες προσφορές, μέσω διαδικτύου, σε κινητά, τηλεοράσεις και υπολογιστές.

Τα είδη που θα ζητήσουν οι καταναλωτές

Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η μηχανή αναζήτησης ηλεκτρονικών αγορών Picodi, ότι ένα σημαντικό τμήμα των καταναλωτών στην Ελλάδα εξακολουθεί να μην είναι ιδιαίτερα πρόθυμο για αγορές και μάλιστα επιθυμούν από τις μεγάλες φίρμες λιανικής, σε ποσοστό 41%, ακόμα πιο υψηλά ποσοστά εκπτώσεων εκείνη τη συγκεκριμένη περίοδο.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει και το top-10 των προϊόντων τα οποία σκοπεύουν να αγοράσουν κατά τη φετινή Black Friday οι καταναλωτές στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την έρευνα της Picodi, οι δέκα κορυφαίες κατηγορίες προϊόντων στις οποίες οι εγχώριοι αγοραστές θα δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα τις ημέρες της Black Friday είναι τα ρούχα, σε ποσοστό 61%, οι ηλεκτρονικές συσκευές σε ποσοστό 59%, τα καλλυντικά / αρώματα με 39%, τα εσώρουχα 16%, τα αθλητικά αξεσουάρ 16%, τα είδη παντοπωλείου 13%, τα έπιπλα εσωτερικού χώρου 10%, ενώ τελευταία έρχονται τα βιβλία και τα παιδικά είδη με 6%.

To… ηλεκτρονικό άλμα του 2020

Εν τω μεταξύ, οι φορείς της αγοράς αναμένουν τους καταναλωτές τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και online, όχι τόσο σε μεγάλο βαθμό, βέβαια, όσο το 2020, οπότε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο του Νοεμβρίου υπήρξε η ιδιαίτερη συνθήκη των κλειστών καταστημάτων λόγω πανδημίας, με συνέπεια όλες οι αγορές να γίνονται μέσω διαδικτύου.
Σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), με στοιχεία που αντλήθηκαν από e-shops που συνεργάστηκαν με την skroutz.gr και την BestPrice, πέρυσι εν μέσω Black Friday είχε καταγραφεί σημαντική άνοδος της τάξης του 154,9% στην αξία των online αγορών για την εβδομάδα Σάββατο 21 έως Παρασκευή 27 Νοεμβρίου σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 εβδομάδων του 2020 (μέσα Σεπτέμβρη – μέσα Νοέμβρη 2020).
Εξάλλου, σημειώθηκε έντονη αγοραστική τάση των καταναλωτών, με αποτέλεσμα 43,6% μεγαλύτερο τζίρο στην περσινή Black Friday σε σχέση με αυτή του 2019 και 73,5% μεγαλύτερος τζίρος σε επίπεδο εβδομάδας, γεγονός που δικαιολογείται απόλυτα με το ότι τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά εξαιτίας του lockdown.

Keywords
Τυχαία Θέματα