Tα ηλεκτρικά οχήματα «επιταχύνουν» το τέλος της εποχής του πετρελαίου

Στη διάσκεψη για το κλίμα COP28 στο Ντουμπάι υπάρχει μεγάλος προβληματισμός σχετικά με τον αργό ρυθμό μείωσης της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων που συνδέεται άμεσα με την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Όμως, ένα θετικό στοιχείο που μπορούν να επισημάνουν οι συμμετέχοντες είναι ο αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, ο οποίος έχει ήδη προκαλέσει ένα εκπληκτικά μεγάλο αντίκτυπο στη ζήτηση.

Σύμφωνα με το Reuters, οι αυξημένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια έχουν επηρεάσει τις προβλέψεις των

αναλυτών σχετικά με το πότε θα φτάσουμε στην κορύφωση της παγκόσμιας χρήσης πετρελαίου. Η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων επιταχύνεται χάρη σε δημόσιες επιδοτήσεις και τη συνεχή βελτίωση της τεχνολογίας, που επιτρέπει στους καταναλωτές να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των υψηλών τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό αντανακλά μια αναθεώρηση στις προοπτικές της βιομηχανίας, με τη μετάβαση προς πιο βιώσιμες μορφές κινητικότητας να είναι πλέον προς το προσκήνιο, σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ), που εδρεύει στο Παρίσι, αναμένει ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα φθάσει στο ζενίθ της στο τέλος αυτής της δεκαετίας, στα 103 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

«Το παιχνίδι που άλλαξε την κατάσταση ήταν η πολιτική υποστήριξη προς την ηλεκτροκίνηση, η οποία μείωσε σημαντικά τη ζήτηση πετρελαίου στον τομέα των μεταφορών, που ήταν ο βασικός μοχλός αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου», δήλωσε ο Απόστολος Πετρόπουλος, μελετητής ενεργειακών μοντέλων στον ΙΕΑ.

Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι πολιτικές αλλαγές «θα μπορούσε να καθυστερήσουν αυτή την μετάβαση» και ασφαλώς αναφερόταν στις ανησυχίες ορισμένων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων ότι οι εκλογές του επόμενου έτους στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν σήμερα περίπου το 13% του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων και είναι πιθανό να ανέλθουν στο 40%-45% της αγοράς μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.

Αυτό οφείλεται στα αυστηρότερα προτύπα απόδοσης και επιδοτήσεων που θεσπίστηκαν από διάφορες κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο μετά τη συμφωνία του Παρισιού του 2015 για τη συγκράτηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη σε 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τις προβιομηχανικές θερμοκρασίες.

Τα τελευταία μέτρα επιδότησης περιλαμβάνουν την έκπτωση 7.500 δολαρίων για την αγορά ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος, η οποία ψηφίστηκε πέρυσι και έχει ως στόχο να αντισταθμίσει τις υψηλές τιμές του αμερικανικού νόμου περί μείωσης του πληθωρισμού.

Φθηνότερα τα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα

Οι κυβερνήσεις τόσο των Ηνωμένων Πολιτειών όσο και της Κίνας - των δύο μεγαλύτερων χρηστών πετρελαίου στον κόσμο - έχουν μειώσει τις προβλέψεις για την εγχώρια κατανάλωση.

Το μέσο ηλεκτρικό όχημα στην Κίνα κοστίζει 31.165 ευρώ (33.964 δολάρια) στα μέσα του 2023, σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ερευνών JATO Dynamics. Το φθηνότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κίνα ήταν 8% λιγότερο ακριβό από το αντίστοιχο αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης, διαπίστωσε η JATO. Αυτό οφείλεται στις μαζικές κρατικές επιδοτήσεις και στην εύκολη διαθεσιμότητα σπάνιων γαιών που είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή EV. Τα EV έχουν περίπου το ένα τέταρτο της αγοράς στην Κίνα και η χώρα αναμένεται να ηγηθεί της παγκόσμιας ανάπτυξης.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, αντίθετα, η μέση τιμή για ένα EV είναι πάνω από 53.000 δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αυτοκινήτων Kelley Blue Book, περίπου 5.000 δολάρια περισσότερο από ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες υστερούν επίσης πολύ σε σχέση με την Κίνα σε συνολικό αριθμό δημόσιων σταθμών φόρτισης. Tο Electrification Institute σημείωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν περίπου 52.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης, η Ευρώπη περίπου 400.000 και η Κίνα περίπου 1,2 εκατομμύρια.

#ηλεκτρικά_οχήματα #ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ #αυτοκίνητα #COP28
Keywords
Αναζητήσεις
ta-ilektrika-ochimata-epitachynoun-to-telos-tis-epochis-tou-petrelaiou.htm
Τυχαία Θέματα