Θεσσαλονίκη: Μια αποθήκη με ιστορία ενός και πλέον αιώνα
Κατασκευάσθηκε λίγο πριν από την μεγάλη πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη και υπήρξε ένα από τα πολλά κτήρια του λιμανιού της πόλης, αρκετά από τα οποία έχουν παραχωρηθεί σήμερα για πολιτιστικές χρήσεις.
Είναι η Αποθήκη 10 απέναντι από το εμβληματικό κτήριο του παλιού Τελωνείου (σήμερα επιβατικός σταθμός), το οποίο μαζί και με άλλα οικοδομήματα του λιμένα έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα από το υπουργείο Πολιτισμού.
Το αίτημα που κατατέθηκε έτσι στο Κεντρικό Συμβούλιο
Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, μεταξύ των οποίων και φωτογραφικό υλικό η αποθήκη κτίσθηκε μεταξύ του 1909 και του 1914 και είναι ένα ισόγειο κτίσμα με ενιαίο τον εσωτερικό χώρο του και με δίρριχτη στέγη, επικαλυμμένη με γαλλικού τύπου κεραμίδια. Παρά το χρόνο που έχει περάσει εξάλλου, η κατάσταση διατήρησής της είναι σχετικά καλή, καθώς δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες φθορές, με εξαίρεση τον μεταλλικό σκελετό της.
Το θαλάσσιο τείχος της Θεσσαλονίκης που κατεδαφίστηκε το 1869Από τους Ρωμαίους ως σήμεραΌλη η περιοχή στην οποία βρίσκεται, το λιμάνι δηλαδή της Θεσσαλονίκης αποτελεί ιστορικό κομμάτι της ήδη από την Ρωμαϊκή εποχή με ιδιαίτερη ακμή και στους βυζαντινούς χρόνους. Η παρακμή ήρθε, όπως ήταν αναμενόμενο μετά την κατάκτηση από τους Οθωμανούς το 1430, όταν και ο πληθυσμός της πόλης μειώθηκε αισθητά για να αυξηθεί και πάλι όμως μισό αιώνα αργότερα με τις μετακινήσεις χριστιανών, μουσουλμάνων αλλά και Εβραίων προσφύγων (κυρίως Σεφαραδίτες από την Ισπανία).
Στους αιώνες που ακολούθησαν, μόνον μετά τα μέσα του 19ου θέλησαν οι Οθωμανοί να κάνουν σημαντικές παρεμβάσεις στο λιμάνι, γιατί το τότε μέγεθός του από τον Λευκό Πύργο ως την σημερινή Προβλήτα Α΄ ήταν πολύ μικρό.
Χρειάστηκε βέβαια, πρώτα να κατεδαφίσουν, το 1869, το παραλιακό τείχος της πόλης και στην συνέχεια να προχωρήσουν στην κατασκευή προκυμαίας αναθέτοντας το έργο σε μια γαλλική εταιρεία. Για να γίνει ωστόσο αυτό πέρασαν αρκετά χρόνια, φθάνοντας στα 1904 όταν υπογράφηκε η σχετική σύμβαση μεταξύ τους, σύμφωνα με την οποία η γαλλική εταιρεία είχε για 40ετη εκμετάλλευση του λιμανιού και ιδιοκτησία έκτασης 150.000 τ.μ.
Το 1930 πάντως, το ελληνικό κράτος εξαγόρασε το δικαίωμα λειτουργίας του και τότε κατασκευάστηκε μεγάλο μέρος των υποδομών του λιμανιού που σώζονται ως σήμερα, μεταξύ των οποίων και η Αποθήκη 10.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στην μεταξύ 19020-1930Βιομηχανικό κτήριοΣήμερα το κτίσμα –το κέλυφός του για την ακρίβεια – αξιολογείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ως ένα αξιόλογο δείγμα βιομηχανικού κτηρίου, που η ιστορία του συμπίπτει με την εποχή ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα ενός αρχιτεκτονικού συνόλου, που χρήζει διατήρησης καθώς συνδέεται με την αρχική φάση κατασκευής του σύγχρονου λιμανιού της πόλης. Θεωρείται μάλιστα μοναδικό ως προς την κατασκευαστική δομή του για την πόλη, ενδεχομένως και για όλη τη Βόρειο Ελλάδα.
Ιστορικά, αρχιτεκτονικά αλλά και παρακολουθώντας την οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης το κτήριο αποτελεί ένα τεκμήριο της πορείας της στο χρόνο. Ας σημειωθεί εξάλλου, ότι το υπουργείο Πολιτισμού έχει χαρακτηρίσει ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία, πλην του Τελωνείου και άλλα τέσσερα κτήρια από το συγκρότημα των στάβλων, καθώς και τα κελύφη δύο κτηρίων του ίδιου συγκροτήματος.
Διαβάστε επίσης:
Γιατρός και ασθενοφόρο σε έξι αρχαιολογικούς χώρους – Μέτρα για ασφάλεια των επισκεπτών
Πρόσκληση για έγκλημα: Η Άγκαθα Κρίστι και η παρέα της στο Κέιμπριτζ
Νέα στρατηγική για τη σωτηρία του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Τέμπη: Στην αντεπίθεση οι συγγενείς των θυμάτων για τις δηλώσεις Αδειλίνη
- Οι δύο νέοι μισθωτές των γραφειακών χώρων του Μινιόν
- Stylianidis: Decarbonization of shipping dominates his visit to Oslo
- Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει στις τράπεζες – Πώς θα λειτουργεί
- Κέντρο «Ειδικών Δυνάμεων» για ελέγχους στήνεται στην Εφορία
- Αν γλιτώσει το παιδί υπάρχει ελπίδα
- Επιδόματα: Ποια αυξάνονται έως και 50 ευρώ τον μήνα από το τέλος Απριλίου
- Red Alert για την ασφάλεια των κρίσιμων ενεργειακών υποδομών στην Ευρώπη
- Χάθηκαν τα 9 ευρώ για το ελληνικό ελαιόλαδο, μάχη στα 8,5 για τις νέες πράξεις
- ΥΠΑΑΤ: Πρώτο μέλημά μας η προστασία των ελληνικών προϊόντων – Στήριξη στους αγρότες αξιοποιώντας όλα τα ευρωπαϊκά προγράμματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Θεσσαλονίκη: Μια αποθήκη με ιστορία ενός και πλέον αιώνα
- Γιατρός και ασθενοφόρο σε έξι αρχαιολογικούς χώρους – Μέτρα για ασφάλεια των επισκεπτών
- Ο Μπάμπης Στόκας υποψήφιος ευρωβουλευτής με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου
- Καιρός: Εως 29 βαθμούς η θερμοκρασία – Άνεμοι 8 μποφόρ
- Σε εξέλιξη επιχειρήσεις του Ισραήλ στην κεντρική Λωρίδα της Γάζας
- Τελευταία Νέα Mononews
- Θεσσαλονίκη: Μια αποθήκη με ιστορία ενός και πλέον αιώνα
- Γιατρός και ασθενοφόρο σε έξι αρχαιολογικούς χώρους – Μέτρα για ασφάλεια των επισκεπτών
- Ο Μπάμπης Στόκας υποψήφιος ευρωβουλευτής με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου
- Σε εξέλιξη επιχειρήσεις του Ισραήλ στην κεντρική Λωρίδα της Γάζας
- Καιρός: Εως 29 βαθμούς η θερμοκρασία – Άνεμοι 8 μποφόρ
- Δίκη Folli Follie: Τζώρτζης και Καίτη Κουτσολιούτσου «βρήκαν» τους ενόχους του σκανδάλου
- Zeus International: Επενδύσεις 80 εκατομμυρίων και στροφή στα ιδιόκτητα ξενοδοχεία
- Η μεγάλη, ψηφιακή ανατροπή στις τράπεζες έχει ήδη ξεκινήσει
- Κωτσόβολος: Μπόνους 2,4 εκατ. ευρώ σε εργαζόμενους
- Παπαστεργίου: Στην τελική ευθεία η κατάργηση της γραφειοκρατίας στο Δημόσιο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Loggerhead Ventures: Έρχονται οι πρώτες επενδύσεις του fund
- Μειώθηκε κατά 6 μήνες η προστασία δεδομένων του φαρμάκου
- Οι δύο νέοι μισθωτές των γραφειακών χώρων του Μινιόν
- Κίνα: Ενεργοποιήθηκε το εθνικό δίκτυο υπερ-υπολογιστών
- Με το Βραβείο σχεδιασμού Red Dot τα τρακτέρ MF 9S της Massey Ferguson
- Χάθηκαν τα 9 ευρώ για το ελληνικό ελαιόλαδο, μάχη στα 8,5 για τις νέες πράξεις
- Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει στις τράπεζες – Πώς θα λειτουργεί
- Το mega-deal των 2 δισ. ευρώ, η ΔΕΗ σπάει τα σύνορα, γεμάτη ειδήσεις η αγορά, αυθημερόν για INTRALOT ξανά η Nvidia
- Σταθερά η πιο καλή απόδοση τιμής στο βερίκοκο, βάζουν εμπόδια οι ώρες ψύχους