Τέμπη: «Καταπέλτης» η δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, ισοπεδώνει το προκλητικό πόρισμα της ΝΔ – «Η σύμβαση 717 θα είχε αποτρέψει την τραγωδία»

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έρχεται να ισοπεδώσει το προκλητικό πόρισμα της ΝΔ για το έγκλημα στα Τέμπη, που ουσιαστικά ρίχνει όλες τις ευθύνες στον σταθμάρχη της Λάρισας και τους μηχανοδηγούς. Το πολυσέλιδο κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας αποτελεί κυριολεκτικά κόλαφο για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και ξεκαθαρίζει ότι η τραγωδία των Τεμπών δεν θα είχε συμβεί ποτέ, εάν είχαν αποπερατωθεί τα απαιτούμενα της «αμαρτωλής» σύμβασης 717, δηλαδή αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και η σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Να διευκρινιστεί ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία συντάσσει δική της ξεχωριστή δικογραφία από εκείνη του εφέτη ανακριτή στη Λάρισα. Ενώ το πόρισμα της ΝΔ βγάζει εντελώς εκτός κάδρου ευθυνών τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, το ευρωπαϊκό πόρισμα εκθέτει ευθέως τον πρώην υπουργό Μεταφορών, ο οποίος θυμίζουμε ότι είχε πει στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής ότι tα συστήματα ελέγχου κυκλοφορίας «δεν είναι σίγουρο ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα», γιατί και «αυτά τα συστήματα τα χειρίζονται άνθρωποι».

«Οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν την Σύμβαση 717/2014 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτής —το οποίο μάλιστα συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, όπως αποδείχθηκε με τον τραγικότερο τρόπο από το δυστύχημα στο Άδενδρο και το πρόσφατο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τα οποία θα είχαν με βεβαιότητα αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί το αντικείμενο της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία», αναφέρει ρητά και κατηγορηματικά η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία στρέφεται κατά 14 στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ, τα οποία χειρίστηκαν τη Σύμβαση 717, το διάστημα 2016-2021.

Η δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας έχει ήδη αποσταλθεί στον εφέτη – ειδικό ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος διεύρυνε τον κύκλο των κατηγορουμένων για το δυστύχημα στα Τέμπη καλώντας σε απολογία πρώην στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ που ελέγχονται ποινικά και για τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717.

«Πάρτι» εργολάβων με τις πλάτες της ΕΡΓΟΣΕ

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ουσιαστικά σκιαγραφεί ένα «πάρτι» από εργολάβους, μεγάλους και μικρούς, που στήθηκε για χρόνια στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Μάλιστα κάποιες από τις εταιρείες δεν διέθεταν καν την τεχνογνωσία για να φέρουν εις πέρας το έργο που είχαν αναλάβει. Η Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ υπογράφτηκε το 2014 με αρχικό προϋπολογισμό 41,3 εκατ. ευρώ και ορίστηκαν ως ανάδοχοι του έργου, δύο εταιρείες: η γαλλική ALSTOM TRANSPORT SA και η θυγατρική του Άκτορα, ΤΟΜΗ.

Με αυθαίρετο τρόπο, αυτές οι 2 εταιρείες χώρισαν το έργο σε δύο κομμάτια, δηλαδή σε βόρειο και νότιο τμήμα. Τότε ξεκίνησε ένα στυγερό «παιχνίδι» ανταγωνισμού εις βάρος της ασφάλειας των πολιτών, όπου η μία εταιρεία δεν αναγνώριζε το λογισμικό της άλλης. Την ίδια στιγμή η ΕΡΓΟΣΕ επέτρεπε τη διαιώνιση αυτής της εργολαβικής «κόντρας».

Επιπλέον, κάποια υποτμήματα του έργου είχαν «μοιραστεί» ως κομμάτια της «πίτας» σε μικρότερες εταιρείες που δεν είχαν καν εμπειρία σε έργα σιδηροδρόμου ή δεν είχαν καταθέσει καν μελέτες για τα σχετικά έργα που θα αναλάμβαναν. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από μάρτυρες που κατέθεσαν στον ανακριτή (αλλά για «περίεργους» λόγους δεν κλήθηκαν στην Εξεταστική Επιτροπή) ότι για κάποια τμήματα του έργου είχαν εγκριθεί παρατάσεις χωρίς να υποβληθούν μελέτες.

«Εάν είχαν πραγματικά πρόθεση να εκτελέσουν το έργο-αντικείμενο της Σύμβασης 717/2014 (σσ: οι κατηγορούμενοι πρώην στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ), δεν θα αποδέχονταν σιωπηρά τον αυθαίρετο διαχωρισμό της εκτέλεσης του φυσικού αντικειμένου σε δύο μέρη (στο τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ τεχνολογίας Bombardier και στο τμήμα Πλατύ-Προμαχώνας τεχνολογίας Alstom) και τη μη εμπλοκή στο τμήμα ΣΚΑ–Πλατύ της δανειοπαρόχου εταιρείας ALSTOM Ferroviaria S.p.A., η οποία έγινε αποδεκτή από την ΕΡΓΟΣΕ ακριβώς γιατί διέθετε αυτήν την “ειδική εμπειρία”», σημειώνεται στο κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.

«Ούτε θα αποδέχονταν την εκτέλεση του έργου στο νότιο τμήμα από μόνη την εταιρεία ΤΟΜΗ, η οποία, όχι μόνον δεν διέθετε την ειδική εμπειρία σε σιδηροδρομική σηματοδότηση […] αλλά επιπροσθέτως χρησιμοποίησε παρανόμως την εταιρεία KOMEL, η οποία όμως δεν κατείχε το αντικείμενο της σηματοδότησης και δεν διέθετε καμία ειδική τεχνογνωσία».

Το έργο ξεμπλόκαρε στα μέσα του 2018, μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου να δοθεί πράσινο φως για μία συμπληρωματική σύμβαση. Στη συνέχεια όμως η κυβέρνηση άλλαξε και χρειάστηκε να περάσουν άλλα δύο χρόνια (Μάιος 2021) για να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση 13,2 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, με το πέρας τόσων χρόνων, μέρος του λογισμικού και των τερματικών θεωρήθηκαν απαρχαιωμένα και έπρεπε να ξηλωθούν.

Για όλα ευθύνεται το «ανθρώπινο λάθος» στο πόρισμα της ΝΔ 

Καλύπτοντας όλο αυτό το «φαγοπότι» διαρκείας που κορυφώθηκε επί υπουργίας Καραμανλή, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έρχεται σήμερα να πει ότι τίποτα από όλα τα παραπάνω που έκαναν το σιδηρόδρομο να λειτουργεί σε τριτοκοσμικές συνθήκες δεν έχει σημασία, και ότι έφτανε απλώς ο σταθμάρχης Λάρισας και οι μηχανοδηγοί να… κάνουν σωστά τη δουλειά τους, ώστε να αποφευχθεί το δυστύχημα.

«Εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» αναφέρει συγκεκριμένα το πόρισμα της ΝΔ. «Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα», προσθέτει.

Ενώ τα καταιγιστικά στοιχεία που έχουν βγει στο φως τις τελευταίες εβδομάδες, δείχνουν σαφέστατο σχέδιο συγκάλυψης με την επιχείρηση βιαστικού μπαζώματος του τόπου της τραγωδίας, η ΝΔ αναφέρει προκλητικά και κυνικά ότι : «δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης, ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων».

Αλέξανδρος Ορφανίδης για το sportime.gr.

Keywords
Τυχαία Θέματα