Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, τα άγχη των οδηγών και η επιδότηση

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα μπαίνουν στη ζωή μας μεετά τα κίνητα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, ενώ γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν αρκετοί μύθοι και αλήθειες, με την εξάντληση της ενέργειας και το μεγάλο χρόνο φόρτισης να αποτελούν τα άγχη του οδηγού.

Πρόσφατα, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας &Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), μελέτησε τις δυνατότητες φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

Η

μελέτη έφτασε στο συμπέρασμα για 100 σταθμούς εξοπλισμένους με ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος (DC) και άλλους άλλους 3.000, με συσκευές εναλλασσομένου ρεύματος (AC), με τους οποίους  μπορεί να καλυφθεί το δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, επιτρέποντας στους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων να πραγματοποιούν και ταξίδια από τη μία πόλη στην άλλη, πραγματοποιώντας βεβαίως μία στάση 20-30 λεπτών.

Αυτοί οι φορτιστές είναι για το εθνικό οδικό δίκτυο χωρίς να υπολογίζονται οι ανάγκες των πόλεων.

Σημειώστε ότι σε κάθε σταθμό θα πρέπει να υπάρχουν πολλοί φορτιστές, ώστε να μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτοχρόνως 3, 4 ή και περισσότερα αυτοκίνητα, ανάλογα με την περίπτωση.

Ο φόβος του οδηγού στα ηλεκτρικά

Ο φόβος της εξάντλησης της ενέργειας σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ο μεγάλος χρόνος φόρτισης που συνδυάζεται με συνήθως μικρή αυτονομία, όταν το αυτοκίνητο ξεφύγει από τη συμβατική οδήγηση, μπορεί να δημιουργήσουν ένα επιπλέον άγχος σε κάποιον οδηγό που μπορεί να σκέφτεται την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Είναι γεγονός ότι η εξάντληση της ενέργειας σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή του καυσίμου στα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης αποτελούν προβλήματα που δημιουργούν ένα επιπλέον άγχος, την στιγμή που υπάρχει η τάση των οδηγών να γεμίζουν το ρεζερβουάρ τους όταν ανάψει το λαμπάκι της βενζίνης. Σύμφωνα με αναλυτές, άγχος δημιουργείται ακόμη και όταν έχουμε ένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης και το βενζινάδικο είναι αρκετά μακριά και δεν γνωρίζει ο οδηγός αν θα καταφέρει να πάει στον τελικό προορισμό του.

Πάνω σε αυτή τη συνήθεια των οδηγών θα πρέπει να βασιστεί η διάδοση και η επέκταση του δικτύου φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι καθημερινά ο μέσος οδηγός κάνει λιγότερα από 100 χλμ. Τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αυτονομία άνω των 200 χλμ., ενώ υπάρχουν και ηλεκτρικά με αυτονομία 400 χλμ..

Σε ότι αφορά τη φόρτιση υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία φορτίζονται στο 80% της χωρητικότητας των συσσωρευτών τους (αντιστοιχεί σε αυτονομία αρκετά μεγαλύτερη των 250 χιλιομέτρων) σε περίπου 30΄.

Η τιμή των ηλεκτρικών

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πληθύνει αρκετά όσον αφορά τα μοντέλα που διατίθενται στην αγορά, αφού πλέον αρκετοί κατασκευαστές έχουν τέτοια οχήματα στην γκάμα τους από σχετικά προσιτές έως πολύ υψηλές τιμές. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι σημαντικά πιο ακριβό από ένα αντίστοιχο με κινητήρα βενζίνης. Αυτή την περίοδο το πιο οικονομικό σε τιμή ηλεκτρικό αυτοκίνητο που πωλείται στην Ελλάδα, είναι με τιμή λανσαρίσματος στις 19.800 ευρώ, ενώ υπάρχουν και μεγαλύτερα όπου οι τιμές ξεκινούν από τις 30.000 ευρώ και ξεπερνούν τις 85.000 ευρώ.

Ο κάτοχος ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου για να διανύσει 100 χιλιόμετρα, δεν θα δαπανά -πλέον- από 8-12 ευρώ που χρειάζονται σήμερα τα περισσότερα βενζινοκίνητα μοντέλα, αλλά θα δαπανούν μόλις 1-2,5 ευρώ.

Τα κίνητα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκίνητου

Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο της Κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση, για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή επαγγελματικού οχήματος θα προσφέρεται 15% έκπτωση επί της λιανικής τιμής του, με το ανώτερο ποσόν να φθάνει τα 5.500 ευρώ.

Επίσης, για τα ταξί θα παρέχεται έκπτωση ίση με το 25% της λιανικής τους τιμής και η οποία θα μπορεί να φθάσει έως τα 8.000 ευρώ για τα ηλεκτρικά και έως τα 5.500 ευρώ για τα plug-in υβριδικά.

Ακόμη περισσότερο είναι το όφελος για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου (20% επί της αξίας και έως 800 ευρώ) ή για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου (40% επί της αξίας και έως 800 ευρώ).

Επιπλέον των παραπάνω, θα προσφέρονται επιπλέον 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή (ταχυφορτιστή, wallbox κ.λπ.).

Τέλος, σε περίπτωση απόσυρσης ή αντικατάστασης παλαιού οχήματος, τότε δίδονται επιπλέον 1.000 ευρώ. Στα ταξί, το όφελος της απόσυρσης είναι 2.500 ευρώ.

Τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται επίσης από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% και το 70% στα νησιά του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτων. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. 

Keywords
Τυχαία Θέματα