Riddle of the Sphinx The Awakening – Review

Οι φίλοι του GameOver που παρακολουθούν την κάλυψή μας γύρω από τα adventure games, σίγουρα θα έχουν διαβάσει και άλλες φορές τα ιδιαίτερα θερμά λόγια μας γύρω από το αριστούργημα που ακούει στο όνομα Riddle of the Sphinx (που πλέον είναι γνωστό ως Riddle of the Sphinx The Awakening). Δημιούργημα της Old World Studios,

ο τίτλος αυτός αρχικά κυκλοφόρησε έπειτα από αρκετές καθυστερήσεις τον Δεκέμβριο του 2000, και σε γενικές γραμμές δε δέχθηκε και τα καλύτερα review από τον mainstream gaming Tύπο.

Λίγο ότι τεχνικά το παιχνίδι είχε μείνει πίσω από την εποχή του λόγω της καθυστέρησης, λίγο ότι αυτά τα mainstream μέσα είχαν ήδη ψιλοξεγράψει τα adventures και δημοσίευαν τέτοια review σαν αγγαρείες, και λίγο ότι το παιχνίδι ήταν σκληροπυρηνικής δυσκολίας (σε εποχές δίχως internet walkthroughs), οι σχετικά χλιαρές βαθμολογίες ήταν αναμενόμενες.

Για τους οπαδούς των adventures όμως, αλλά και για τα μέσα που ακόμα εκτιμούσαν τα πιο παραδοσιακά παιχνίδια, το Riddle of the Sphinx όχι μόνο δεν ήταν μία μετριότητα, αλλά αποτέλεσε ξεκάθαρα και ένα από τα καλύτερα first person adventures όλων των εποχών. Με το υπέροχο σκηνικό του, το μεράκι στην έρευνα και τη λεπτομέρεια, την υψηλότατη μα δίκαιη δυσκολία του, και τη μαγική του ατμόσφαιρα και ιστορία, κατάφερε να συναρπάσει το κοινό και να σημειώσει εξαιρετικές πωλήσεις για το είδος, που μάλιστα οδήγησαν και σε ένα πολύ καλό απευθείας sequel, το The Omega Stone.

Τα χρόνια πέρασαν, και για κάποιο λόγο, το παιχνίδι σχεδόν χάθηκε από το διαδίκτυο, με την απουσία του από το GoG (και το Steam) να είναι μαζί με το Blade Runner ίσως οι πιο κραυγαλέες απουσίες του adventure είδους. Ξαφνικά, το 2014, οι δύο βασικοί δημιουργοί του, το ζευγάρι Jeff & Karen Tobler, αποκάλυψαν στο Kickstarter την προσπάθειά τους να ακολουθήσουν τα βήματα του RealMyst και να το κάνουν remake σε realtime 3D, μια προσπάθεια που δυστυχώς δεν κατάφερε να συγκεντρώσει το απαραίτητο budget.

Οι δημιουργοί του όμως δεν το έβαλαν κάτω. Το Riddle of the Sphinx ήταν το παιδί τους, και ήθελαν πραγματικά να το ξαναφέρουν στον κόσμο. Έτσι, μετά από έξι χρόνια οικονομίας και πολύ προσεκτικής δουλειάς από όλη την οικογένεια Tobler, κατάφεραν να δώσουν τελικά ένα HD Remaster, με τον υπότιτλο Awakening και με διάφορες μικρές και μεγάλες αλλαγές και βελτιώσεις στην εμπειρία.

Η ιστορία του παιχνιδιού λαμβάνει χώρα στη σύγχρονη εποχή, όπου μετά από μια μεγάλη περίοδο αμμοθύελλων οι πυραμίδες της Γκίζα και η Σφίγγα έχουν καλυφθεί από άμμο, με τις εισόδους σε αυτές να έχουν κλειστεί εντελώς. Το αιγυπτιακό κράτος, μη θέλοντας να χάσει έναν τόσο σημαντικό πόλο έλξης τουρισμού, αποφάσισε να δεχθεί την βοήθεια αρχαιολογικών ομάδων από το εξωτερικό, δίνοντάς τους για πρώτη φορά το δικαίωμα να εξερευνήσουν παραπάνω το μνημείο καθώς εκτελούν τα χρέη καθαρισμού. Κάποια στιγμή όμως, η ομάδα αυτή σταματάει την επικοινωνία της με τον έξω κόσμο και έτσι καλείστε εσείς, ο καλύτερος μαθητής του αρχηγού της ομάδας, να αναζητήσει τα ίχνη της.

Από την πρώτη στιγμή της άφιξής σας είναι ξεκάθαρο ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά. Όλη η βάση των αρχαιολόγων είναι εγκαταλελειμμένη λες και απλά τους κατάπιε η γη, ενώ τα γράμματα και ορισμένες ηχογραφήσεις που βρίσκετε από τον φίλο σας, μιλούν για μια συγκλονιστική ανακάλυψη αλλά και για μια διαμάχη μεταξύ των ερευνητών.

Πρόκειται για μια ιστορία που δίνεται με πολύ όμορφο τρόπο μέσω της ατμόσφαιρας αλλά και της σταδιακής εξέλιξης των ανασκαφών και ανακαλύψεών σας, καθώς και της εντρύφησης στο μεγάλο μυστήριο της πυραμίδας του Χέοπα και της Σφίγγας. Όμως, πάνω από όλα, το ενδιαφέρον σας θα το κρατήσει η φαντασμαγορική δουλειά των δημιουργών γύρω από τον αιγυπτιακό πολιτισμό, αφού έχει γίνει πολυετής έρευνα επάνω στο θέμα αλλά και επιστράτευση ακαδημαϊκών αιγυπτιολόγων, αρχαιολόγων, αλλά και ειδικών στα ιερογλυφικά, έτσι ώστε όλοι οι πάπυροι, τα ιερογλυφικά, ο αρχαιολογικός εξοπλισμός και τα στοιχεία που βρίσκει ο παίκτης να είναι όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται.

Να σκεφτείτε ότι είχαν προχωρήσει μέχρι και σε συνεργασία με τον αιγυπτιακό οργανισμό τουρισμού ώστε στην παλιά ιστοσελίδα τους είχαν προς πώληση αυθεντικά, χειροποίητα σουβενίρ και χειροτεχνίες από την Αίγυπτο.

Ο έντονος αυτός ρεαλισμός διακατέχει το παιχνίδι και στον τεχνικό τομέα, αφού οι δημιουργοί είχαν προσπαθήσει τότε, στο μακρινό 2000, να σχεδιάσουν ένα απόλυτα ακριβές αντίγραφο των μνημείων, τόσο στον όγκο τους όσο και σε όλους τους εσωτερικούς χώρους που έχουν ανακαλυφθεί.

Οι αποστάσεις, οι διαστάσεις, η γεωμετρία και οι λεπτομέρειες όλων των μνημείων είναι σχεδόν απόλυτα ακριβείς (ή όσο τουλάχιστον επέτρεπε η τεχνολογία πριν 20 χρόνια), ενώ τα διάφορα μυστικά δωμάτια, οι περιοχές, η τέχνη και τα αντικείμενα είναι είτε ξεκάθαρα αντίγραφα άλλων αιγυπτιακών μνημείων είτε βαθύτατα εμπνευσμένα από υπάρχοντα ευρήματα του αρχαίου αυτού πολιτισμού.

Όπως προαναφέραμε, ακόμα και για την εποχή που είχε κυκλοφορήσει το αρχικό παιχνίδι, έτσι και σήμερα, το Riddle of the Sphinx δεν ήταν και ούτε είναι μια τεχνική οπτασία. Τα γραφικά τότε ήταν αρκετά θολά και “grainy”, και σήμερα, ως passion project μιας οικογένειας, δεν ήταν δυνατό να αναβαθμιστούν πλήρως σε επίπεδο ενός καθολικού remake. Όμως για τα δεδομένα μιας τόσο μικρής indie παραγωγής, το αποτέλεσμα είναι απολύτως αποδεκτό.

Ναι υπάρχουν διάφορα textures που είναι αρκετά χαμηλής ανάλυσης, όμως όλα τα αντικείμενα και οι φωτισμοί έχουν ξανασχεδιαστεί από το μηδέν και το παιχνίδι έχει βελτιωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό ώστε να είναι πλήρως προσβάσιμο από ένα νέο κοινό.

Επίσης, η αλλαγή της κίνησης της κάμερας σε στατικό στυλ, όπως στα Myst 1 και 2 (δηλαδή κίνηση από εικόνα σε εικόνα και δυνατότητα περιστροφής για να κοιτάξεις εικόνες -στατικές πάλι- προς διάφορες κατευθύνσεις), αντί της πλήρους περιστροφής σε 360 μοίρες, δίνει ακόμα πιο όμορφο αποτέλεσμα, καθώς έχουμε καλύτερη κίνηση στον χώρο, κάτι που θα αναλύσουμε περισσότερο παρακάτω.

Ο δε ήχος εναλλάσσεται συνεχώς, με αποτέλεσμα να ακούμε μερικές όμορφες ατμοσφαιρικές μελωδίες σε συγκεκριμένες περιοχές ενώ σε άλλες στιγμές της ιστορίας ακούμε απλούς περιβαλλοντικούς ήχους, που εντείνουν τη μοναξιά και την ατμόσφαιρα της εξερεύνησης μέσα σε αυτά τα αρχαία κτίρια.

Εκεί, όμως, που το παιχνίδι πραγματικά ξεχωρίζει, είναι στον τομέα των γρίφων, καθώς το Riddle of the Sphinx The Awakening περιέχει ένα από τα πιο πλούσια και καλοσχεδιασμένα πακέτα γρίφων που έχουμε αντικρίσει στο είδος. H δυσκολία τους είναι μεν πολύ υψηλή, αλλά θα λέγαμε πως είναι 100% δίκαιη και λογική, και απλά απαιτεί από τον παίκτη να αντιμετωπίσει το παιχνίδι ως ένας πραγματικός ερευνητής ή αρχαιολόγος, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός στις ανακαλύψεις του και να κρατήσει πολλές σελίδες σημειώσεων πάνω σε αυτά που βρίσκει.

Ευτυχώς το Riddle of the Sphinx The Awakening προσφέρει και μία φωτογραφική μηχανή έτσι ώστε να βγάζετε φωτογραφία οποιασδήποτε τοιχογραφίας, αγάλματος ή σκηνικού που εκτιμάτε ότι μπορεί να σας είναι χρήσιμη παρακάτω, σταματώντας την παλιά ανάγκη να σκιτσάρετε ανηλεώς. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι δε θα σκιτσάρετε περιοχές πολύ συχνά ούτως ώστε να μπορείτε να έχετε μια καλύτερη ιδέα του χώρου τριγύρω σας, καθώς είναι πολύ εύκολο να χαθεί κανείς μέσα σε μια τεράστια πυραμίδα!

Και φυσικά, θα χρειαστείτε και αρκετές σελίδες σημειώσεων και συνδυασμών για να μεταφράσετε ιερογλυφικά, να κατανοήσετε παραστάσεις, να συνδυάσετε στοιχεία, αλλά και να βάλετε τις σκέψεις σας σε μια σειρά.

Πέρα της φωτογραφικής μηχανής, η remastered έκδοση του παιχνιδιού έχει κάνει και ορισμένες αλλαγές σε διάφορους γρίφους, είτε για να τους δέσει καλύτερα με την ιστορία του είτε για να διώξει κάποια πιο περίεργα μεταφυσικά στοιχεία, είτε απλά για να συμμαζέψει κάποια puzzle όπου η εύρεση ορισμένων αντικειμένων ήταν πολύ δύσκολη.

Βέβαια, παρά την προσπάθεια και το μεράκι των δημιουργών, θα λέγαμε πως το Riddle of the Sphinx The Awakening χάνει την ευκαιρία για μερικές ακόμα βελτιώσεις και προσθήκες που θα το έκαναν πιο κατάλληλο για τη σημερινή εποχή. Καταρχάς, το σύστημα κίνησης με τις στατικές εικόνες είναι πολύ πιο βολικό από το παλιό με την 3D περιστροφή, καθώς ψάχνεις πιο εύκολα την κάθε εικόνα. Όμως, υπάρχουν στιγμές που μπορείς να πεις ότι υπάρχουν υπερβολικά πολλές εικόνες, ενώ στιγμές που αν δεν κοιτάξεις σε συγκεκριμένη πλευρά, μπορεί να χάσεις ένα σημαντικό στοιχείο.

Θα μπορούσαν ίσως οι εικόνες να είχαν γίνει λίγο πιο μαζεμένες ή για να μη χαθεί υλικό, θα μπορούσε να υπάρχει ένα κουμπί “hotspot indicator”, που όταν το πατάς να σου δείχνει προς ποιες κατευθύνσεις μπορείς να πας, αλλά και ποια αντικείμενα μπορείς να επεξεργαστείς. Όλα αυτά θα μπορούσαν να γλιτώσουν τον παίκτη από ορισμένα εφιαλτικά σημεία όπου απλά του διέφυγε ένα βλεφάρισμα αριστερά στις τελευταίες 500 οθόνες και δε βρήκε τη λύση για ένα γρίφο παρά έπειτα από 5-6 ώρες ξεσκονίσματος (οποιαδήποτε ομοιότητα με τη ζωή του γράφοντος είναι 100% τυχαία).

Πέραν αυτού, ενώ οι δημιουργοί έχουν κάνει υπέροχη δουλειά με ένα από τα καλύτερα hint & solution συστήματα που έχουμε δει (όπου σε κάθε περιοχή δίνει πολύ υλικό αλλά και πληροφορίες για τη δημιουργία του παιχνιδιού αλλά και ιστορικά δεδομένα πίσω από το κάθε στοιχείο), αυτό είναι κλειδωμένο πίσω από ένα αρκετά ακριβό DLC, μειώνοντας κατά την άποψή μας και όσους στηρίξουν το παιχνίδι αλλά και τη γενικότερη, αξιόλογη προσπάθειά τους.

Ναι τα παραπάνω πραγματάκια που κοστίζουν είναι λίγο ενοχλητικά. Και ναι, το παιχνίδι θα μπορούσε να διαθέτει λίγο ακόμα “γυάλισμα” στον τεχνικό τομέα αλλά και στα μενού του. Αλλά στην τελική, όλα αυτά λίγο μπορούν να επηρεάσουν την τελική εμπειρία που προσφέρει το Riddle of the Sphinx, στην Awakening έκδοσή του.

Το στυλ του και η δυσκολία του ίσως να το κάνουν αποτρεπτικό για πολλούς παίκτες, ειδικά στη σημερινή εποχή που τα adventures έχουν γίνει ενασχολήσεις ωρών και ημερών, αντί εβδομάδων και μηνών όπως παλιά. Αλλά για τον παίκτη που αγαπάει τίτλους με αρχαίους θησαυρούς και θέλει πραγματικά να εξασκήσει το μυαλό του, το remaster αυτό της οικογένειας Tobler αποτελεί μία μαγευτική πρόταση για ένα από τα καλύτερα adventure games όλων των εποχών.

Το Riddle of the Sphinx The Awakening κυκλοφορεί από την 1/2/21 για PC. Το review βασίστηκε σε ψηφιακή έκδοση που προμηθεύτηκε ο συντάκτης.

The post Riddle of the Sphinx The Awakening – Review appeared first on GameOver.

Keywords
awakening, awakening, gameover, adventure, games, world, studios, sequel, omega, gog, steam, blade, runner, budget, μυστήριο, επιστρατευση, αιγυπτος, project, στυλ, σημαίνει, puzzle, λύση, dlc, Καλή Χρονιά, αλλαγη ωρας 2012, χειροτεχνιες, χειροποιητα, δουλεια, εικονες, ηχος, θεμα, ιχνη, μνημειο, οθονες, παιχνιδια, περιεργα, σημερινη, σφιγγα, φωτογραφια, dlc, games, omega, runner, απλα, αρχαια, ατμοσφαιρα, βαθμολογιες, βοηθεια, γινει, γινεται, γκιζα, δυνατοτητα, δυστυχως, δειχνει, διαδικτυο, δωματια, ευκαιρια, ευκολο, ευκολα, υπαρχει, ελξης, εξι, επικοινωνια, εποχη, εποχες, ερευνα, τεχνη, τεχνολογια, ζωη, ιδεα, ειδος, εικονα, κινηση, κτιρια, λεπτομερειες, ρεαλισμος, λύση, λογια, λογο, μυστήριο, μηδεν, μοιρες, μοναξια, μπορεις, μπορειτε, μυαλο, μυστικα, ομαδα, οικογενεια, ονομα, οπτασια, οπως παλια, παιδι, πυραμιδες, πωλησεις, σελιδες, σιγουρα, σειρα, σκεψεις, στυλ, τιτλος, υψηλη, φυσικα, φορα, χαθηκε, χεοπα, ψηφιακη, ωρες, budget, βηματα, blade, sequel, δικαιωμα, adventure, εξοπλισμος, puzzle, φιλοι, γεωμετρια, gameover, gog, χωρα, ιδιαιτερα, project, μεινει, ογκο, παιχνιδι, πληροφοριες, πωληση, studios, σημαίνει, υλικο, υπεροχο, υπεροχη, world, ζευγαρι
Τυχαία Θέματα