Ο Κεφαλλονίτης που σημείωσε επιτυχία δίνοντας σε λικέρ το όνομα του Χαρίλαου Τρικούπη!

18:34 9/2/2024 - Πηγή: Antinews

Ο ευφάνταστος Επτανήσιος συμμετείχε στην έκθεση των Ολυμπίων το 1888 και τον αντέγραψαν δεκάδες επαγγελματίες

Του Ελευθέριου Σκιαδά

Το εμπορικό πνεύμα των Κεφαλλονιτών είναι πολυσυζητημένο, όπως και τα σχετικά ιστορικά ανέκδοτα. Ανάμεσα όμως σε εκείνους που δοξάστηκαν στην εποχή τους υπήρξε και ένας «διακεκριμένος οινοπνευματοποιός» από το Ληξούρι, ο οποίος κατόρθωσε να ωφεληθεί από την υψηλή δημοτικότητα του Χαρίλαου Τρικούπη, όταν ο τελευταίος βρισκόταν στην πρωθυπουργία και στις δόξες του. Ο εν λόγω

οινοπνευματοποιός ονομαζόταν Ευάγγελος Σαβινάτσος κι είχε κατασκευάσει ένα εξαιρετικό ροσόλι (ιταλικά rosolio = είδος ποτού), όπως ονόμαζαν το λικέρ με άρωμα από ρόδο στα Επτάνησα.

Αποτελείτο δε το εν λόγω ροσόλι «εξ όλων των ευωδεστέρων χόρτων και ανθέων των ορέων της περιοχής». Eπρεπε όμως να βρεθεί ένας τρόπος ώστε ο αλησμόνητος εκείνος Ληξουριώτης, του οποίου ευτυχώς το όνομα διέσωσε η δημοσιογραφική γραφίδα, να διαφημίσει το προϊόν του για να αποκομίσει κέρδη. Του έδωσε, λοιπόν, το όνομα «Τρικούπης», το οποίο φιγουράριζε πάνω στις καλαίσθητες φιάλες του.

Τα υπόλοιπα ανέλαβε ο ανταποκριτής των αθηναϊκών εφημερίδων από την Κεφαλλονιά: «Η ωραία συσκευασία, η πρωτότυπος ιδέα, κυρίως όμως το σεβαστόν όνομα του πρωθυπουργού μας προυκάλεσαν απειρίαν καταναλωτών, ο δε “Tρικούπης” είναι ονόματι και πράγματι εις το στόμα όλων μας εις πάσαν εορταστικήν ευκαιρίαν και οι πάντες κενώσι και ένα ποτηράκι εις την υγείαν του»! Η πληροφορία όταν κυκλοφόρησε προκάλεσε ευφορία.

Το γεγονός προκάλεσε και το πενάκι του Θέμου Άννινου, που δημιούργησε το ευφάνταστο σκίτσο που αναδημοσιεύουμε και αναπαριστά το μπουκάλι με το κεφάλι του Τρικούπη στο πάνω μέρος ως πώμα. Ο Ληξουριώτης «Τρικούπης» απολάμβανε τιμές και δημοφιλία και ο δημιουργός του τους χυμώδεις καρπούς της ευφυΐας του. Σύντομα διάφορων ειδών επαγγελματίες έσπευδαν να αντιγράψουν τον πρωτοπόρο Κεφαλλονίτη.

Έτσι το επώνυμο «Τρικούπης», το οποίο προφανώς δεν θα μπορούσε να κατοχυρωθεί και εμπορικώς, δόθηκε σε ταβέρνες, κουρεία, αρωματοπωλεία, ψιλικατζίδικα της εποχής, ακόμα και σε μια αμαξοστοιχία της Εταιρίας Σιδηροδρόμου Μεσολογγίου – Αγρινίου!

Ο οξύνους Κεφαλλονίτης επιχειρηματίας όμως, πέρα από την έξυπνη κίνηση με την ονοματοδοσία του άξιου προϊόντος του, φρόντισε να το παρουσιάσει και στην εμποροβιομηχανική έκθεση των Δ’ Ολυμπίων το 1888, όπου υπήρχε ειδικό τμήμα με οινοπνευματώδη ποτά. Δεν ήταν καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι ακόμη και ο Κωνσταντίνος Ζάππας συμμετείχε στην έκθεση με φιάλες οινοπνεύματος που παρήγαγε το ιδιόκτητο Εργοστάσιον Αλεύρων και Οινοπνευμάτων, που λειτουργούσε στη Ρουμανία.

Η εκπροσώπηση της Κεφαλλονιάς στην έκθεση εκείνη ήταν πλούσια, γεγονός που οφειλόταν στην ειδική επιτροπή που είχε συσταθεί στο νησί, με πιο δραστήριο μέλος τον γνωστό σατιρικό ποιητή Μικέλη Γ. Άβλιχο. Άλλωστε, την εποχή εκείνη η βιομηχανία των οινοπνευματωδών είχε σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις χάρη στους προστατευτικούς νόμους της κυβέρνησης Χαρίλαου Τρικούπη.

Αύξησαν και την παραγωγή τους!

Οι οινοπνευματοποιοί είχαν κατορθώσει με το νέο καθεστώς να αυξήσουν την παραγωγή τους, μειώνοντας παράλληλα τις εισαγωγές από το εξωτερικό. Ενώ, δηλαδή, προηγουμένως εισήγαγαν οινόπνευμα 2.000.000-3.000.000 δραχμών, πλήρωναν πια στους ξένους μόλις 350.000 δραχμές. Η έκθεση σημείωσε μεγάλη επιτυχία, καταλαμβάνοντας περίπου 4.500 τετραγωνικά μέτρα, ήταν τρεισήμισι φορές μεγαλύτερη από εκείνη του 1875. Το μέγεθος αυτό αντικατόπτριζε στην πραγματικότητα και την πρόοδο της χώρας, η οποία οφειλόταν στην έως τότε αναπτυξιακή πολιτική που είχε χαράξει ο Χαρίλαος Τρικούπης.

Παρά τις θετικές εξελίξεις όμως, δεν είχε γίνει πλήρως συνείδηση στους εμπορευόμενους και τους βιοτέχνες η χρησιμότητα τέτοιου είδους εκθέσεων. Ακόμη και μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, η Πάτρα και η Καλαμάτα δεν αντιπροσωπεύονταν επαρκώς, καθώς οι εκδηλώσεις αυτού του τύπου θεωρούνταν εσφαλμένα «περιττές επιδείξεις, έργον πολυτελείας, προορισμένον να τα τέρψη τους μέλλοντας να συναθροισθώσιν εν Αθήναις». Τρανή εξαίρεση στο παραπάνω αποτέλεσε η Κεφαλλονιά, η οποία, εκτός από το εξαιρετικό ηδύποτο του Ευάγγελου Σαβινάτσου, παρουσίασε πλείστα άλλα αξιόλογα εκθέματα, με τις μεγαλύτερες εντυπώσεις να κερδίζουν τα προϊόντα υφαντουργίας της.

The post Ο Κεφαλλονίτης που σημείωσε επιτυχία δίνοντας σε λικέρ το όνομα του Χαρίλαου Τρικούπη! appeared first on antinews.gr.

Keywords
Τυχαία Θέματα
Κεφαλλονίτης, Χαρίλαου Τρικούπη,kefallonitis, charilaou trikoupi