Οι κινεζικές μπίζνες στην Ελλάδα

Πριν από λίγα χρόνια όταν είχαν αρχίσει να θερμαίνονται οι σχέσεις της Ελλάδας με την Κίνα, κυκλοφορούσε ένα ανέκδοτο. «Ο Έλληνας υπουργός Τουρισμού είχε επισκεφτεί το Πεκίνο για να υπογράψει συμφωνία τουριστικής συνεργασίας με τον Κινέζο ομόλογό του. “Πόσο πληθυσμό έχει η χώρα σας;”, ρώτησε ο Έλληνας. “Πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια”, απάντησε ο Κινέζος προσθέτοντας, “μπορούμε να σας στείλουμε ακόμα και εκατοντάδες εκατομμύρια τουρίστες αν θέλετε. Εσείς πόσο πληθυσμό έχετε;”. Ο Έλληνας χλώμιασε και με χαμηλή φωνή απάντησε: “Κάτι

παραπάνω από 10 εκατομμύρια”. “Θαυμάσια”, αποκρίθηκε ο Κινέζος, “με ποιο πούλμαν θα έρθετε;”».

Έχει περάσει αρκετός καιρός από τότε και τα ανέκδοτα έχουν δώσει τη θέση τους σε μπίζνες, και μάλιστα σοβαρές. Η συμφωνία της κινεζικής Cosco με τη Hewlett Packard και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη διακίνηση των προϊόντων της αμερικανικής εταιρίας στην Ευρώπη μέσω του λιμένος Πειραιά, είναι ακόμα μια ένδειξη ότι οι Κινέζοι ήρθαν στην Ελλάδα για να μείνουν. Και απ’ ό,τι φαίνεται, αν όλα πάνε καλά, οι δουλειές μόλις αρχίζουν.

Ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Κούρκουλας, ο οποίος πραγματοποιεί πολυήμερη επίσκεψη στην Κίνα, συζήτησε με τον Κινέζο ομόλογό του Σίε Χανγκσχέγκ και με την εταιρική ηγεσία της Cosco την πορεία της συνεργασίας με τον κινεζικό κολοσσό, ο οποίος διαχειρίζεται την Προβλήτα ΙΙ στο μεγάλο λιμάνι. Όπως όλα δείχνουν, η Cosco δεν θα μείνει μόνο με αυτό.

Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση ή παραχώρηση του λιμανιού και η πιθανή πώληση μετοχών που κατέχει το Δημόσιο ενδιαφέρουν τους Κινέζους οι οποίοι έχουν το βλέμμα στραμμένο στον ΟΛΠ αλλά και συνολικά στο πακέτο ιδιωτικοποιήσεων λιμανιών και των σχετιζόμενων υπηρεσιών που προωθεί η κυβέρνηση.

Οι υπηρεσίες στις οποίες επικεντρώνεται το ενδιαφέρον είναι πρωτίστως οι Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) και άλλες όπως οι μαρίνες, η κρουαζιέρα, ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας, η διαχείριση απορριμμάτων, το real estate, η ηλεκτροδότηση λιμένων. Η Cosco ενδιαφέρεται, μεταξύ άλλων, για το ΣΕΜΠΟ Θεσσαλονίκης.

«Η συμφωνία αυτή (Cosco – Hewllet Packard – ΤΡΑΙΝΟΣΕ) βάζει την Ελλάδα στις ράγες της εξόδου από την κρίση και αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης των Ευρωπαίων εταίρων μας και των διεθνών δανειστών μας στο πρόγραμμα σταθεροποίησης, που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση», δήλωσε ο Δ. Κούρκουλας από την Κίνα, ενώ οι συνομιλητές του από την Cosco τον διαβεβαίωσαν ότι θεωρούν την Ελλάδα πύλη εισόδου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική.

Η Cosco, η οποία απασχολεί 130.000 υπαλλήλους και διακινεί προϊόντα σε 80 χώρες μέσω 1.600 λιμανιών, πληροφόρησε επίσης τον Έλληνα υφυπουργό ότι λόγω της επιτυχίας της επένδυσής της στον Πειραιά προτίθεται να αυξήσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα και να διευρύνει τις δραστηριότητές της και στον τομέα της ενέργειας. Χαρακτηριστικό της σημασίας που δίνουν οι Κινέζοι στη συνεργασία με την ελληνική πλευρά είναι ότι ο πρόεδρος της Cosco, Γουέι Τζιαφού, στη συνάντηση με τον Έλληνα υφυπουργό είχε καλέσει να είναι

Keywords
Τυχαία Θέματα