Τι απαντούν τα ΕΛΠΕ για την έκθεση του ΔΝΤ

Σάλο στο χώρο της αγοράς καυσίμων, έχει προκαλέσει η έκθεση του ΔΝΤ την οποία δημοσίευσε η Wall Street Journal η οποία αναφέρει ότι οι Έλληνες πληρώνουν από την τσέπη τους 1 δις δολάρια το χρόνο επειδή δεν υπάρχει ανταγωνισμός.

Το δημοσίευμα αναφερόταν στο Μότορ Οιλ και τα ΕΛΠΕ γεγονός που προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις

των επιχειρήσεων για τα δημοσίευμα. Σε ανακοίνωσή τους τα Ελληνικά Πετρέλαια, διαψεύδουν τα στοιχεία που χρησιμοποίησε το ΔΝΤ και έβγαλε τα συγκεκριμένα συμπεράσματα. Τα ΕΛΠΕ χαρακτηρίζουν ανυπόστατους τους ισχυρισμούς ότι η έλλειψη ανταγωνισμού στην αγορά κοστίζει 1 δισ. ευρώ.  Στην ανακοίνωση αναφέρεται συγκεκριμένα:

- Ο ισχυρισμός ότι – δήθεν – οι Έλληνες καταναλωτές επιβαρύνονται με €1 δισ. ετησίως είναι παντελώς αναληθής και στηρίζεται σε πρόχειρη ανάλυση και λανθασμένους υπολογισμούς. Η δήθεν «επιβάρυνση»  προκύπτει  από το γεγονός ότι, ο αναλυτής χρησιμοποίησε μια εσφαλμένη προ φόρων τιμή για το πετρέλαιο θέρμανσης, υπερτιμημένη κατά €367/m3 έναντι της πραγματικής. Προφανώς, αυτό συνέβη διότι ο αναλυτής χρησιμοποίησε λιανικές τιμές Σεπτεμβρίου 2012, αλλά αφαίρεσε τον μειωμένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που ισχύει μόνο τους χειμερινούς μήνες και είναι 7 φορές χαμηλότερος. Αυτή η λανθασμένη προ φόρων τιμή, πολλαπλασιαζόμενη με το σύνολο της ετήσιας εγχώριας κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης, έχει σαν αποτέλεσμα υπολογισμό πλασματικής «επιβάρυνσης» €1 δισ. τον χρόνο. Στην πραγματικότητα, ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει προ φόρων για το πετρέλαιο θέρμανσης τιμή αντίστοιχη με τον μέσο όρο των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- Το άρθρο αναφέρει επίσης ότι, λόγω της «έλλειψης ανταγωνισμού», οι Έλληνες  καταναλωτές πληρώνουν πολύ ακριβά την αμόλυβδη βενζίνη. Η αλήθεια είναι ότι οι υψηλές τιμές προκύπτουν από τον ιδιαίτερα αυξημένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ 23% που εφαρμόστηκαν το 2010. Οι προ φόρων λιανικές τιμές για την αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα κυμαίνονται κοντά στον μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα, λόγω της γεωμορφολογίας της, έχει υψηλότερο κόστος διακίνησης.

- Ακόμη, το άρθρο κάνει αναφορά στη δήθεν έλλειψη ανταγωνισμού στην Ελληνική αγορά καυσίμων. Πρόκειται για μια επαναλαμβανόμενη παρανόηση καθ’ ό,τι, παρά το μικρό της μέγεθος, η Ελληνική αγορά καυσίμων χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα υπάρχουν δυο εταιρείες διύλισης όταν, σε άλλες μικρές Ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Ουγγαρία, Βουλγαρία, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Φινλανδία, Σλοβακία, Λιθουανία, Τσεχία, Σλοβενία, Κύπρος, Μάλτα), λειτουργεί μια ή καμία εταιρεία διύλισης. Επίσης, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 19 εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, εκ των οποίων οι 13 είναι εντελώς ανεξάρτητες από τους δυο ομίλους που διαθέτουν διυλιστήρια. Ακόμη, λειτουργούν 6.500 πρατήρια καυσίμων, αριθμός υψηλότερος ακόμα και από πολύ μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές αγορές, με συνέπεια ο αριθμός πρατηρίων ανά 1.000 κατοίκους ή ανά 1.000 αυτοκίνητα να είναι υπερδιπλάσιος του Ευρωπαϊκού μέσου όρου

Keywords
Τυχαία Θέματα