"παγωσε" η αγορα αυτοκινητου εξαιτιας του φορου πολυτελους διαβιωσης

11:55 15/1/2013 - Πηγή: Fimotro
Ρεπορτάζ : Γιώργος Ανδρής
(από την Ημερησία)
Σάλο έχει προκαλέσει σε εισαγωγείς, εμπόρους αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων η επαναφορά του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης (παλιά έκτακτη εισφορά στα ΙΧ άνω των 2.000 κ.εκ.) ο οποίος είναι...
πλέον μόνιμος, άδικος και καθαρά φοροεισπρακτικός.
Πέραν όμως των εσόδων που υπολογίζει να εισπράξει το κράτος τα οποία κυμαίνονται στα 68 εκατ. ευρώ ετησίως τινάζονται στον αέρα κυριολεκτικά οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί
όσων κατέχουν αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω και υπολογίζεται πως είναι περισσότεροι από 100.000 ιδιοκτήτες καθώς δεν μπορούν να τα πουλήσουν. Παράλληλα ακόμη και αν καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους δεν πρόκειται να γλιτώσουν από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος θα είναι ανάλογος των μηνών που κράτησαν το αυτοκίνητό τους σε κυκλοφορία εντός του 2013.Ομως πέραν των παραπάνω η συντριπτική πλειοψηφία ιδιοκτητών αυτοκινήτων με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω είχαν προβεί σε τοποθετήσεις συστημάτων υγραεριοκίνησης ώστε να μειώσουν το κόστος χρήσης των οχημάτων τους δαπανώντας τουλάχιστον 1.500 ευρώ έκταστος. Η συγκεκριμένη ενέργεια είχε ως αποτέλεσμα να «αναβιώσουν» πολλές μονάδες οι οποίες έκαναν επενδύσεις, προσέλαβαν υπαλλήλους τοποθετώντας συστήματα υγραεριοκίνησης.Σύμφωνα μάλιστα με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ περισσότερα από 60.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν προβεί σε τοποθέτηση συστημάτων υγραεριοκίνησης με την συντυριπτική πλειοψηφία να αφορά αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.800 κ.εκ. και άνω.Tο μέλος του δ.σ. του ΣΕΕΑΕ κ. Ευρυπίδης Κωσνταντινίδης δήλωσε στην «Η» μεταξύ άλλων πως: «Με την εφαρμογή του μέτρου της πολυτελούς διαβίωσης όσον αφορά τα αυτοκίνητα με κινητήρες άνω των 2 λίτρων είναι οριστική η ταφόπλακα στον κλάδο του αυτοκινήτου που έχει πάθει ανυπολόγιστες ζημιές τα τελευταία 4 χρόνια και μετράει δεκάδες χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας και περισσότερα από 4.800 λουκέτα. Παράλληλα απαξιώνει τα αυτοκίνητα των καταναλωτών που έχουν πληρώσει δεκάδες χιλιάδες ευρώ σε φόρους για την απόκτησή τους και τους αναγκάζει είτε να τα πετάξουν στα σκουπίδια ή να τα εξάγουν σε εξευτελιστικές τιμές πώλησης ή να παραδώσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους έχοντος όμως καταβάλλει τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2013. Τέλος δεν έχει να οφεληθεί το κράτος απολύτως τίποτα για τους παραπάνω λόγους και το μοναδικό πράγμα που θα καταφέρει η κυβέρνηση είναι να δημιουργήσει ένα επιπλέον έλλειμμα στα δημοσιονομικά έσοδα.».Παράλληλα από χθες το πρωί που δημοσιοποιήθηκε το θέμα του φόρου πολυτελούς διαβίωσης έχει «παγώσει» κυριολεκτικά η αγορά αυτοκινήτου και δεκάδες υποψήφιοι αγοραστές καινούριων και μεταχειρισμένων ΙΧ ακύρωσαν τις προγραμματισμένες μεταβιβάσεις αυτοκινήτων.Επίσης η επιβολή του Φόρου απαξιώνει δεκάδες χιλιάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που έχουν στην κατοχή τους έμποροι αυτοκινήτων οι οποίοι αναμένεται να γράψουν ζημιές εκατομμυρίων καθώς θα τα διαθέσουν πολύ κάτω από τις τιμές απόκτησής τους...Χαμένα έσοδαΤη στιγμή που το κράτος αναζητά απεγνωσμένα έσοδα αντί να προβεί σε δοκιμασμένες λύσεις που θα αποφέρουν τα αναμενόμενα επέλεξε να φορολογεί μέχρι τελικής πτώσεως συγκεκριμένους κλάδου όπως είναι αυτός του αυτοκινήτου.Ωστόσο η πορεία εξέλιξης των εσόδων από τα Τέλη Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ και τον Φόρο Πολυτελείας στα αυτοκίνητα είναι αντίστροφη των αναμενομένων καθώς από το 1,5 δισ. ευρώ που εισέπρατε το κράτος πριν λίγα χρόνια τώρα τα έσοδα δεν καταφέρνουν να υπερβαίνουν ούτε τα 100 εκατ. ευρώ!Παράλληλα σύμφωνα με επίσημα στοιχεία το κράτος από κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα από 1.929 κ.εκ. και άνω εισπράτει κατά μέσο όρο 18.264 ευρώ τη στιγμή που από τις μικρές κατηγορίες αυτοκινήτων τα αντίστοιχα έσοδα αναλογούν σε μόλις 1.000 με 1.300 ευρώ!Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να προσπαθήσει να διατηρήσει στην κυκλοφορία την συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων με τους Φόρους το μόνο που κάνει είναι να τα εξαφανίσει!Ειδικότερα το 2008 που διατέθηκαν 35.261 ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω το κράτος εισέπραξε περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα το 2009 που πουλήθηκαν 31.492 τέτοιου τύπου ΙΧ το κράτος εισέπραξε περίπου 400 εκατ. ευρώ. Αντίθετα το 2010 που πουλήθηκαν μόλις 8.980 ΙΧ με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω το κράτος εισέπραξε 164 εκατ. ευρώ ενώ το 2011 εισέπραξε μόλις 72 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά στο 2012 που διατέθηκαν μόλις 2.115 ΙΧ με κινητήρες άνω των 2 λίτρων το κράτος εισέπραξε 38 εκατ. ευρώ.Εξαρση «κλοπών» και πυρκαγιών...Συναγερμός έχει σημάνει στις ασφαλιστικές εταιρείες καθώς ήδη έχει καταγραφεί μεγάλη έξαρση στις «κλοπές» αλλά και πυρκαγιές αυτοκινήτων με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω καθώς μεγάλος αριθμός ιδιοκτητών αφού δεν μπορούσαν να τα διαθέσουν στην αγορά επέλεξαν το δρόμο της παρανομίας ώστε να λάβουν τουλάχιστον την αποζημίωση.Οι τρόποι είναι γνωστοί και σύμφωνα με στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς οι περισσότεροι που διακινδυνεύουν να «εξαφανίσουν» ή να «κάψουν» τα αυτοκίνητά τους είναι πολύ πιθανό όχι μόνο να μην αποζημιωθούν αλλά να βρεθούν και ως κατηγορούμενοι στα δικαστήρια.Οι λόγοι είναι απλοί καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες άτυπα συνεργάζονται με επιτείδιους ώστε να βρουν τα «κλεμμένα ή καμμένα ΙΧ» και να μην καταβάλλουν τις αποζημιώσεις. Από την άλλη μεριά πάρα πολλά πολυτελή αυτοκίνητα διαθέτουν σε διάφορα σημεία του αμαξώματος αλλά και σε ανταλλακτικά ειδικούς κωδικούς που μπορούν να ανιχνευτούν εύκολα από όσους γνωρίζουν που πρέπει να κοιτάξουν.Οπότε το ρίσκο της εξαφάνισης είναι πολύ μεγάλο και επικίνδυνο καθώς ανά πάσα στιγμή μπορεί να αποκαλυφθεί έστω και ένα μέρος του αυτοκινήτου που έχει χαθεί και ο ιδιοκτήτης του όχι μόνο να μην λάβει αποζημίωση αλλά να βρεθεί και στο ειδώλιο ως κατηγορούμενος.Από την αλλη μεριά οι συχνές πυρκαγιές σε πολυτελή αυτοκίνητα εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους και δεν είναι λίγες οι φορές που πιάστηκαν από τις Αρχές ιδιοκτήτες που προσπάθησαν μόνοι τους να κάψουν τα αυτοκίνητά τους και μεταφέρθηκαν με εγκαύματα σε διάφορα νοσοκομεία.Πάντως τα κυκλώματα που τεμαχίζουν αλλά και προβαίνουν σε «μαϊμούδες» αυτοκίνητα αυτή την περίοδο κάνουν «χρυσές» δουλειές καθώς οι κάτοχοί τους τα παραδίδουν οικειοθελώς και καθυστερούν να «δηλώσουν» τις κλοπές μέχρι ότου εξαφανιστεί κάθε ενοχοποιητικό στοιχείο για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα...Ο εκπρόσωπος του κλάδου αυτοκινήτου της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών κ. Κώστας Μπερτσιάς μιλώντας στην «Η» τόνισε μεταξύ άλλων πως: «Τα τελευταία 2 χρόνια είναι αυξημένες οι δηλώσεις κλοπών και πυρκαγιών σε ΙΧ μεγάλης αξίας εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες αποφεύγουν να ασφαλίσουν πολυτελή αυτοκίνητα σε υψηλές αξίες και αντ' αυτού τα ασφαλίζουν σε αξίες πολύ χαμηλότερες. Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αναμένεται να προκαλέσει περαιτέρω έξαρση στα συγκεκριμένα φαινόμενα και θα οδηγήσει την αγορά πολλές δεκαετίες πίσω καθώς οι περισσότεροι θα προτιμούν τα σαραβαλάκια για να γλιτώσουν από τα χαράτσια...».Η λύση της εξαγωγής ή της κατάθεσης πινακίδωνΟι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω μόνο δύο λύσεις νόμιμες έχουν για να γλιτώσουν από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης και τα υπέρογκα τεκμήρια. Ο πρώτος αφορά στην κατέθεση των πινακίδων κυκλοφορίας με την αιτιολογία της προσωρινής ακινησίας και ο δεύτερος την εξαγωγή του αυτοκινήτου ώστε να πουληθεί σε κάποια άλλη χώρα. Οσοι επιλέξουν την πρώτη λύση θα πρέπει να γνωρίζουν πως υποθετικά δεν χάνουν τις χιλιάδες ευρώ που έχουν καταβάλλει για την αποκτησή τους ενώ όσοι επιλέξουν το δρόμο της εξαγωγής θα πρέπει να έχουν υπόψιν τους πως οι τιμές διάθεσης των συγκεκριμένων αυτοκινήτων κυμαίνονται σε εξευτελιστικά επίπεδα. Για παράδειγμα θα αναφέρουμε πως τα δίλτρα βενζινοκίνητα αξίας 50.000 ευρώ πωλούνται έως και 8.000 ευρώ ενώ για αυτοκίνητα με κινητήρες από 3 λίτρα και άνω οι τιμές δεν ξεπερνούν τις 3.500-4.000 ευρώ τη στιγμή που αξία απόκτησής τους πριν λίγα χρόνια μπορεί να είχε υπερβεί ακόμη και τις 100.000 ευρώ!Εκτόξευση κόστους χρήσηςΙδιοκτήτης αυτοκινήτου 3ετίας με κινητήρα 2 λίτρων βενζίνης καταβάλλει για ετήσια Τέλη 270 ευρώ και για ασφάλεια περίπου 600 ευρώ. Η επιβάρυνση από το Φόρο πολυτελείας κυμαίνεται στα 440 ευρώ ετησίως ενώ αντίστοιχα στο ίδιο πετρελαιοκίνητο μοντέλο η επιβάρυνση είναι υψηλότερη καθώς τα ετήσια Τέλη κυμαίνονται σε μόλις 105 ευρώ!Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου 3ετίας με κινητήρα 3λίτρων καταβάλλει για Τέλη 570 ευρώ και για Φόρο Πολυτελούς διαβίωσης 1.780 ευρώ. Αντίστοιχα ο ιδιοκτήτης της πετρελαιοκίνητης έκδοσης του ίδιου μοντέλου με 3λιτρο κινητήρα θα επιβαρυνθεί περισσότερο καθώς τα ετήσια Τέλη κυμαίνονταν σε μόλις 250 ευρώ...Αλαλούμ με τα εισαγόμενα μεταχειρισμέναΔεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων φαίνεται πως έχουν πέσει στην τσιμπίδα του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης καθώς το αυτοκίνητό τους φαίνεται ως «καινούριο» και όχι ως μεταχειρισμένο. Ειδικότερα πάρα πολλοί ιδιοκτήτες εκμεταλλευόμενοι της μείωση του Τέλους Ταξινόμησης κατά 50% το 2009 έσπευσαν να εισάγουν μεταχειρισμένα ΙΧ από άλλα κράτη μέλη γλιτώνοντας πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Ωστόσο σήμερα στα αυτοκίνητά τους φαίνεται ως 1η άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα η ημερομηνία εισαγωγής τους με αποτέλεσμα να μην έχουν μειώσεις καθόλου στα τεκμήρια. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να καταβάλλουν Φόρο ανάλογο ενός καινούριου ΙΧ καθώς δεν γλιτώνουν εξαιτίας της παλαιότητας!Φόρος Πολυτελείας σε ΙΧ 13 ετών!Χιλιάδες είναι οι άτυχοι που έσπευσαν εισάγουν μεταχειρισμένα ΙΧ από άλλα κράτη μέλη το 2009 εξαιτίας της μείωσης του Τέλους Ταξινόμησης κατά 50% και σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης. Ωστόσο μερικοί ιδιοκτήτες εισήγαγαν τότε αυτοκίνητα παραγωγής του 2000 με αποτέλεσμα σήμερα να πρέπει να καταβάλλουν Φόρο για ένα ΙΧ με πραγματική ηλικία έως και 13 έτη!Φόρος σε Κia, ατέλεια σε Mercedes, BMW, AudiΧιλιάδες επίσης είναι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που εξαιτίας του κυβισμού του κινητήρα τους θα καταβάλλουν Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης σε αντίθεση με κάποιους άλλους οι οποίοι έχουν καταβάλλει μια περιουσία για να αποκτήσουν πολυτελή ΙΧ με κινητήρες όμως κάτω των 2 λίτρων.Ειδικότερα κάτοχος ενός Kia ή Hyundai με 2λιτρο κινητήρα αξίας ούτε 2.000 ευρώ θα καταβάλουν Φόρο σε αντίθεση με όσους έχουν αποκτήσει κάποια Mercedes, BMW ή Audi έναντι πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ που όμως κινούνται από κινητήρες μικρότερου κυβισμού και δεν αποτελούν καμία απολύτως πολυτέλεια...Χάος στις εταιρείες χρονομίσθωσης...Αναστάτωση επικρατεί και στις εταιρείες ενοικίασης και χρονομίθωσης αυτοκινήτων καθώς ο Φόρος Πολυτελείας αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω τα μισθώματα. Ωστόσο στελέχη της αγοράς διατηρούν τις επιφυλάξεις τους σχετικά με το αν θα δεχθούν οι πελάτες τους να καταβάλλουν το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ή θα απαιτήσουν να επιστρέψουν πίσω τα πολυτελή ΙΧ τους και να τα αντικαταστήσουν με μικρότερα δημιουργώντας μεγάλες ζημιές στις εταιρείες του κλάδου...Στα 1,1 δισ. τα έσοδα από τα ΤέληΕξοικονόμηση 15 εκατ. ευρώ πέτυχε το υπουργείο Οικονομικών από την κατάργηση των αυτοκόλλητων σημάτων για τα Τέλη Κυκλοφορίας ενώ παράλληλα τα έσοδα από τα Τέλη για κυμάνθηκαν σε 1,13 δισ. ευρώ από 1,08 δισ. ευρώ που ανήλθαν το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Τώρα πως είναι δυνατόν να έχει μειωθεί ο στόλος των αυτοκινήτων, να έχουν παραμείνει αμετάβλητα τα Τέλη και να αυξήθηκαν τα έσοδα αποτελεί απορίας άξιον
Keywords
Τυχαία Θέματα