Πως ο κινεζικός πολεμικός στόλος εξελίσσεται σε κυρίαρχο των ωκεανών (Video)

Το νεότερο, μεγαλύτερο και πιο προηγμένο αεροπλανοφόρο της Κίνας, το Fujian, κάνει το πρώτο του δοκιμαστικό ταξίδι, για να ενταχθεί στον κινεζικό στόλο σε λίγους μήνες.

«Ο δοκιμαστικός πλους γίνεται για να διαπιστωθεί η αξιοπιστία και η σταθερότητα του συστήματος πρόωσης και τα ηλεκτρικά συστήματα», σύμφωνα με το κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua.

Το δοκιμαστικό ταξίδι γίνεται στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, 130 χιλιόμετρα από το ναυπηγείο Ζιανγκαν, όπου ναυπηγήθηκε το αεροπλανοφόρο. Το πολεμικό πλοίο καθελκύστηκε το 2022 και «ολοκλήρωσε τις δοκιμές πρόσδεσης, τις εργασίες

εξοπλισμού και τις σχετικές ρυθμίσεις» για να φτάσει στο δοκιμαστικό ταξίδι πριν από την επιχειρησιακή ένταξη στον στόλο της Κίνας.

«Οι θαλάσσιες δοκιμές του Fujian είναι ένα σημαντικό βήμα για τα σχέδια του κινεζικού στρατού, καθώς μπαίνει σε ένα μικρό κλαμπ χωρών που διαθέτουν κορυφαίας κλάσης αεροπλανοφόρα», επισήμανε ο Τζον Μπράντφορντ, συνεργάτης του Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων των ΗΠΑ. Η μόνη χώρα που διαθέτει μεγαλύτερο αεροπλανοφόρο από το συγκεκριμένο κινεζικό είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Τα χαρακτηριστικά του κινεζικού αεροπλανοφόρου

Με εκτόπισμα 80.000 μετρικών τόνων, το Fujian είναι μεγαλύτερο από τα άλλα δύο αεροπλανοφόρα που επιχειρούν με τον κινεζικό στόλο – το 66.000 τόνων Shandong και το 60.000 τόνων Lianoning.
Το στρατηγικό πλεονέκτημα του Fujian είναι ένας ηλεκτρομαγνητικός καταπέλτης που δίνει τη δυνατότητα απονήωσης μεγαλύτερων και βαρύτερων αεροσκαφών, σε σύγκριση με τις δυνατότητες που έχουν τα άλλα δύο κινεζικά αεροπλανοφόρα.

Πρόκειται για ένα σύστημα που χρησιμοποιεί μέθοδο απονήωσης που μοιάζει με το άλμα που κάνουν οι σκιέρ όταν μπαίνουν στην πίστα αγώνων. Αναλυτές λένε ότι η δυνατότητα του Fujian για απονηώσεις μεγαλύτερων αεροσκαφών, που φέρουν βαρύτερα πυρομαχικά σε μεγαλύτερες αποστάσεις, δίνει στο αεροπλανοφόρο μεγαλύτερο εύρος επιχειρησιακής δράσης.

«Αυτές οι θαλάσσιες δοκιμές σηματοδοτούν το πρώτο μεγάλο βήμα στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων της Κίνας για επιχειρήσεις στους ανοιχτούς ωκεανούς με την χρησιμοποίηση αεροπορικών δυνάμεων που θα έχουν τη βάση τους στην θάλασσα», δήλωσε ο Καρλ Σούστερ, πρώην πλοίαρχος του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και πρώην διευθυντής επιχειρήσεων στο αμερικανικό Κέντρο Αντικατασκοπείας στη Διοίκηση του Ειρηνικού.

Σύγκριση με τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα

Το σύστημα ηλεκτρομαγνητικού καταπέλτη που έχει το Fujian το κάνει συγκρίσιμο με το νεότερο αμερικανικό αεροπλανοφόρο, το USS Gerald R. Ford, που είναι το μόνο επιχειρησιακά ενεργό στον κόσμο που διαθέτει ένα αντίστοιχο σύστημα απονήωσης. Πάντως στο σύνολό τους τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα διατηρούν δύο σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι του Fujian: την ισχύ και το μέγεθος.

Τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα είναι πυρηνοκίνητα, κάτι που τους δίνει τη δυνατότητα να παραμείνουν εν πλω όσο διαρκούν τα σχέδια του πληρώματος, ενώ το Fujian κινείται με συμβατικά καύσιμα, που σημαίνει ότι είτε θα πρέπει να ανεφοδιάζεται σε κάποιο λιμάνι, είτε από δεξαμενόπλοιο εν πλω.

Ως προς το πλεονέκτημα μεγέθους των αμερικανικών αεροπλανοφόρων έναντι του Fujian, συγκριτικά το USS Gerald R. Ford έχει εκτόπισμα 100.000 τόνων και τα δέκα πλοία κλάσης Nimitz έχουν εκτόπισμα 87.000 τόνων. Τα μεγαλύτερα αμερικανικά πλοία έχουν δυνατότητα μεταφοράς περισσότερων αεροσκαφών. Συγκεκριμένα τα αμερικανικά πλοία μεταφέρουν περίπου 75 αεροσκάφη, ενώ το κινεζικό μεταφέρει 60, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS).

Αναλυτές επισημαίνουν επίσης ότι τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα έχουν περισσότερους καταπέλτες, μεγαλύτερο διάδρομο και περισσότερους ανελκυστήρες, που επιτρέπουν την ταχύτερη μεταφορά ενός αεροσκάφους από το ντεκ φύλαξης στο κατάστρωμα απονήωσης.

Στο μεταξύ ήδη η Κίνα αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα την έναρξη της διαδικασίας ναυπήγησης και τέταρτου αεροπλανοφόρου, σύμφωνα με τους Global Times. Όταν θα ανακοινωθούν αυτά τα σχέδια, θα απαντηθεί και το ερώτημα κατά πόσο η Κίνα θα διαθέτει σε λίγα χρόνια ένα πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο.

Από την άλλη πλευρά οι ΗΠΑ έχουν υπό ναυπήγηση τρία νέα αεροπλανοφόρα κλάσης Ford, που θα είναι τα John F. Kennedy, Enterprise και Doris Miller.

Το «στολίδι» του κινεζικού πολεμικού ναυτικού

«Τα ραντάρ και ο εξοπλισμός επικοινωνιών θα δοκιμαστούν, αλλά οι πρώτες θαλάσσιες δοκιμές πάντα επικεντρώνονται στην ακεραιότητα του σκάφους, την πρόωση και τη μηχανική, αφού αν παρουσιαστούν προβλήματα σε αυτούς τους τομείς δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά», δήλωσε ο Καρλ Σούστερ.

Οι δοκιμές του Fujian θα διαρκέσουν τρεις έως έξι μέρες, χωρίς να περιλαμβάνουν επιχειρήσεις με αεροσκάφη. Θα χρειαστεί περίπου ένας χρόνος για να ολοκληρωθούν όλες οι δοκιμές των συστημάτων του αεροπλανοφόρου και εκτιμάται ότι το 2025 ή το αργότερο το 2026 θα ενταχθεί στις επιχειρήσεις του κινεζικού στόλου.

Όταν θα μπει σε επιχειρησιακή ετοιμότητα, το Fujian θα είναι το στολίδι του μεγαλύτερου πολεμικού στόλου στον κόσμο, καθώς οι Κινέζοι διαθέτουν 340 πολεμικά πλοία και συνεχίζεται με φρενήρεις ρυθμούς η ναυπήγηση περισσότερων προηγμένων σκαφών. «Θα είναι το πιο εντυπωσιακό σύμβολο της αυξανόμενης ναυτικής δύναμης της Κίνας», δήλωσε ο Μπράιαν Χαρτ, συνεργάτης του CSIS.

Διαβάστε επίσης

Γεωργία: Πολιτική ένταση με αφορμή τον ρόλο των ΜΚΟ – Νομοσχέδιο «ρωσικής εμπνεύσεως» καταγγέλλει η αντιπολίτευση (video)

Το Ισραήλ προσπαθεί να δημιουργήσει αντιπαλαιστινιακό μέτωπο με συμμαχίες με αραβικές κυβερνήσεις

Κίνα: Στους 48 οι νεκροί από την κατάρρευση του αυτοκινητόδρομου (photos/video)

Keywords
Τυχαία Θέματα