Μικρές «ανάσες» σε λιανεμπόριο και εστίαση εφέτος το Πάσχα
Την ίδια ώρα προβληματισμός επικρατεί στον εμπορικό κόσμο για το κατά πόσο ανέκαμψαν οι τζίροι μετά από μια κατά γενική παραδοχή υποτονική περίοδο ενώ το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στον Τουρισμό και στην σεζόν που έχει ήδη ξεκινήσει.
Όπως εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ,
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, παρά την καταβολή του δώρου του Πάσχα στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και την προσπάθεια των επιχειρήσεων να συγκρατήσουν τις τιμές, οι ελπίδες του εμπορικού κόσμου για αυξημένους τζίρους την πασχαλινή περίοδο δεν επιβεβαιώθηκαν. «Το εμπόριο έχει εναποθέσει όλες τις ελπίδες του στο τουρισμό. Οι Έλληνες καταναλωτές δεν μπορούν να διορθώσουν το έλλειμμα ρευστότητας που παρατηρείται στην αγορά. Η ακρίβεια έχει επηρεάσει την ψυχολογία των καταναλωτών και έχει μεταβάλλει ριζικά τις αγοραστικές τους συνήθειες», επισημαίνει ο ίδιος.
Καλύτερη σε σχέση με πέρυσι φαίνεται πως ήταν η εικόνα στην εστίαση, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εστιατορίων & Συναφών Αττικής, Γιάννη Δαβερώνη. «Η κίνηση κατά την εορταστική περίοδο του Πάσχα ήταν ικανοποιητική για τις επιχειρήσεις. Ο κλάδος της εστίασης βοηθήθηκε ως έναν βαθμό» σημείωσε ο κ. Δαβερώνης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και συνέχισε: «Είναι ένας κλάδος που πρέπει να παραμένει δυνατός και ζωντανός διότι έχει να κάνει με την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό. Τα εστιατόρια αποτελούν βασικό εργαλείο Τουρισμού και πρέπει να τα στηρίζει η πολιτεία». Εστιάζοντας στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο ίδιος σημείωσε ότι τα τελευταία χρόνια το λειτουργικό κόστος είναι αυξημένο, κυρίως λόγω της ενέργειας και των πρώτων υλών, ωστόσο γίνονται προσπάθειες από τις επιχειρήσεις να διατηρηθεί η ποιότητα και να συγκρατηθούν οι τιμές ώστε να αποτελούν τα καταστήματα μια σταθερή έξοδο για τις ελληνικές οικογένειες αλλά και τους Τουρίστες. Ωστόσο, τις επιχειρήσεις του κλάδου συνεχίζει να προβληματίζει η στελέχωση με προσωπικό. Όπως εξηγεί ο κ. Δαβερώνης «είναι ένα ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί» και τονίζει ότι η πολιτεία μέσα από τις σχολές Τουρισμού πρέπει να αναδείξει το κομμάτι της στελέχωσης των εστιατορίων για καλύτερα αποτελέσματα στον κλάδο.
Αισιοδοξία για ενισχυμένο τζίρο στην αγορά«Αυξημένη συγκριτικά με πέρυσι ήταν η αγοραστική κίνηση, κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα». Αυτό υποστήριξε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης. Βεβαίως, σε αυτή έχει συμπεριλάβει και τους κλάδους της εστίασης αλλά και της διαμονής.
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, η πασχαλινή αγορά ήταν αρκετά έντονη σε κύκλο και όγκο εργασιών, τόσο στο κλάδο των τροφίμων, λόγω του πασχαλινού τραπεζιού, όσο και σε πολλούς άλλους κλάδους της λιανικής, λόγω των παραδοσιακών δώρων. «Εφέτος ο τζίρος φαίνεται να κινήθηκε, έστω και πληθωριστικά, αυξημένος συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, τόσο στις τοπικές αγορές τροφίμων, όσο και στα εμπορικά καταστήματα της Αττικής» ανέφερε ο ίδιος.
Έξι στους δέκα καταναλωτές διατήρησαν και αύξησαν τις αγορές τους, ενώ γονείς και νονοί, όπως κάθε χρόνο, έτσι και εφέτος, ανταποκρίθηκαν στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις, με συνολική μεσοσταθμική δαπάνη τα 190 ευρώ για τα καθιερωμένα πασχαλινά γλυκά και δώρα σε φίλους, συγγενείς και βαφτιστήρια. Επίσης, τα δύο «πασχαλινά καλάθια» του ΥΠΑΝ λειτούργησαν προληπτικά για τη συγκράτηση των τιμών, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων προς όφελος των καταναλωτών. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, ο πασχαλινός εορταστικός τζίρος, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και των υπηρεσιών εστίασης και διαμονής, θα αποτυπωθεί από την ΕΛΣΤΑΤ στα μηνιαία στατιστικά του Απριλίου και του Μαΐου, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση πως ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ.
Υπό πίεση ο καταναλωτήςΤην ίδια ώρα, ο Έλληνας καταναλωτής συνεχίζει να βρίσκεται υπό πίεση και αλλάζει ριζικά τις καταναλωτικές και αγοραστικές του συνήθειες. Το διαθέσιμο εισόδημα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια ενώ σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ για το 60% των νοικοκυριών ο μισθός δεν επαρκεί για όλον το μήνα. Επαρκεί μεσοσταθμικά για 19 ημέρες. Αναφορικά με τις καταναλωτικές τάσεις και δαπάνες, η ίδια έρευνα έδειξε ότι σχεδόν 1 στα 2 νοικοκυριά (49,6%) περιόρισε τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κλπ). Το 49% ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, το 41,5% περιόρισε τις δαπάνες του για ένδυση-υπόδηση και το 38,9% δαπάνησε λιγότερα για οικιακά είδη-έπιπλα-ηλεκτρικές συσκευές. Από την άλλη μεριά σημειώθηκε εκτίναξη του ποσοστού των νοικοκυριών που αύξησε τις δαπάνες του για την κάλυψη βασικών αναγκών. Συγκεκριμένα, το 73,6% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για είδη διατροφής, το 71,5% για λογαριασμούς σπιτιού, το 57,2% για θέρμανση, το 49,4% για μετακινήσεις και το 45,2% για υγεία και φάρμακα.
Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στις πασχαλινές καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών έδειξε ότι οι καταναλωτές επέλεξαν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που δήλωσε ότι θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι άγγιξε το 50% (από 43%) και το βάψιμο αυγών το 79% (από 62%). Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, 33% δήλωσε ότι προτιμά να σουβλίσει αρνί (έναντι 32% το 2023 και 67% το 2019). Το ψήσιμο στο φούρνο ήταν αυξημένο από 40% σε 46%. Η συγκεκριμένη εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δήλωσε ότι προτιμά να αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σούπερ μάρκετ.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα παρέμεινε σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% δήλωσε ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη. Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό εφέτος αγγίζει τα 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα. Οι καταναλωτές προτιμούν για εφέτος μικρότερα πασχαλινά οικογενειακά τραπέζια σε σχέση με το παρελθόν, σύμφωνα με την ίδια έρευνα. Ποσοστό 43% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.
Μ.Τσ.
Το άρθρο Μικρές «ανάσες» σε λιανεμπόριο και εστίαση εφέτος το Πάσχα εμφανίστηκε πρώτα στο Εφημερίς Δημοπρασιών & Πλειστηριασμών.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- ACS: Θέμα χρόνου η πώληση της εταιρείας ταχυμεταφορών
- Τα My market στηρίζουν για 2η χρονιά τους εργαζομένους τους που θέλουν να μεγαλώσουν την οικογένειά τους!
- Εξαήμερη εργασία: Ζήτημα κοινής λογικής
- 10 χώρες που το να ζεις σαν βασιλιάς κοστίζει πολύ…φθηνά
- Exalco: Το αλουμίνιο είναι η καλύτερη επένδυση για το σπίτι
- Το θέμα των ανακτήσεων επαναφέρει νέα έκθεση του Ελεγκτικού της ΕΕ
- Νέα συγκρότηση σε σώμα-σύνθεση Δ.Σ. της ΔΕΗ
- Bonus 18 εκατ. ευρώ από τη SWISSPORT HELLAS
- Το ΠΙΟΠ συμμετέχει στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης
- Επιμένει στο όνομα «Μακεδονία» η Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα – «Άκυρη η ορκωμοσία» λέει ο υπουργός Δικαιοσύνης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Μικρές «ανάσες» σε λιανεμπόριο και εστίαση εφέτος το Πάσχα
- Πέθανε ο ηθοποιός Γιάννης Μαλούχος
- Λοκομοτίβα της ελληνικής οικονομίας ο τουρισμός, κάθε 1 ευρώ αυξάνει κατά 2,65 ευρώ το ΑΕΠ
- Ο Κωνσταντίνος Καβάφης «επιστρέφει» στην Αλεξάνδρεια
- Μετά την εστίαση και τον τουρισμό και η βιομηχανία αναζητά εργαζόμενους από τρίτες χώρες
- Πώς μια χούφτα σπόροι από το Μεσοχώρι της Δράμας στήριξαν τις φτωχογειτονιές της Αργεντινής
- Το νήμα μετάξης, που «ενώνει» την Ελλάδα με τη Σκωτία
- Eurovision 2024: Νικήτρια η Ελβετία – Η Ελλάδα στην 11η θέση και η Κύπρος στην 15η
- Εξαρθρώθηκε συμμορία που διακινούσε κοκαϊνη και ακατέργαστη κάνναβη
- Στην Άγκυρα σήμερα ο Κυρ. Μητσοτάκης- Στις 15:30 θα συναντηθεί με Ερντογαν
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Μικρές «ανάσες» σε λιανεμπόριο και εστίαση εφέτος το Πάσχα
- Ο Κωνσταντίνος Καβάφης «επιστρέφει» στην Αλεξάνδρεια
- Λοκομοτίβα της ελληνικής οικονομίας ο τουρισμός, κάθε 1 ευρώ αυξάνει κατά 2,65 ευρώ το ΑΕΠ
- Μετά την εστίαση και τον τουρισμό και η βιομηχανία αναζητά εργαζόμενους από τρίτες χώρες
- Το μεγαλύτερο έργο στη χώρα η γραμμή 4 του Μετρό
- Νέοι βομβαρδισμοί στη Λωρίδα της Γάζας
- Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Τα μουσεία γιορτάζουν με ελεύθερη είσοδο και ποικίλες δράσεις
- Πώς μια χούφτα σπόροι από το Μεσοχώρι της Δράμας στήριξαν τις φτωχογειτονιές της Αργεντινής
- Το νήμα μετάξης, που «ενώνει» την Ελλάδα με τη Σκωτία
- Στην Άγκυρα σήμερα ο Κυρ. Μητσοτάκης- Στις 15:30 θα συναντηθεί με Ερντογαν
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Δολοφονία Λυγγερίδη: Συνελήφθη ο 36χρονος «Ρουμάνος»
- ΥΠΕΞ Β. Μακεδονίας για δήλωση Σιλιάνοφσκα: «Σεβόμαστε απόλυτα τη Συμφωνία των Πρεσπών»
- Σε δημοπρασία 14 παραλίες στην Ηλεία – Πάνω από 1.200 παραχωρήσεις ως 31 Μαΐου
- Burnout: Ανάμεσα στις πιο ανησυχητικές τάσεις στο ελληνικό εργασιακό περιβάλλον
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Στάση για ανάσες μετά το ράλι
- Morgan Stanley: Έρχεται νέο ράλι στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια
- ΔΥΠΑ: Σε ισχύ εφαρμογή που συνδέει επιχειρήσεις με όσους αναζητούν εργασία
- Δημόσιο- ΑΣΕΠ 1Γ/2024: Αρχίζει σήμερα η υποβολή αιτήσεων για το νέο μίνι γραπτό διαγωνισμό-Ποιες ειδικότητες αφορά
- Δωρεά 750.000 ευρώ από το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Στέλιος Χατζηιωάννου στη Unicef για τη Γάζα
- Yutong Bus: Electric buses made in China in Athens and Thessaloniki