Οι ευρωεκλογές του… TikTok: To «όπλο» των Μητσοτάκη, Κασσελάκη, Ανδρουλάκη για να προσελκύσουν ψήφους

Σε βασικό επικοινωνιακό εργαλείο και εκλογικό «όπλο» των πολιτικών έχει αναδειχθεί το δημοφιλές TikTok. Η εμπειρία των εθνικών εκλογών του 2023, όπου η χρήση της εφαρμογής καθόρισε εν πολλοίς –αν όχι τον νικητή- τη διαφορά μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας με τα άλλα κόμματα, δημιουργεί νέα δεδομένα και στις ευρωεκλογές που είναι σε λιγότερο από ένα μήνα.

Τα επικοινωνιακά επιτελεία των κομμάτων προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα των social

media και στην ανάγκη να απευθυνθούν στην «Gen Z», στους Gen Z-ers, στη στη νεολαία που δεν διαβάζει εφημερίδες, δεν βλέπει δελτία ειδήσεων κι ενημερωτικές εκπομπές, δεν ακούει ραδιόφωνο.

Αλλά και που αδιαφορεί πλέον για το «γεροντίστικο» Facebook ή ακόμη και το Instagram αλλά ασχολείται με τις ώρες με τα αστεία βιντεάκια λίγων δευτερολέπτων του TikTok.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με έρευνα που είχε γίνει πέρυσι, το 35% των νέων ηλικίας 17-21 ετών επιλέγει να ενημερωθεί από το TikTok, το 24% από το Instagram, το 13% από το Facebook, 20% από το Youtube, 5% από το Twitter.

Επίσης, 75% αυτών ενημερώνεται για την πολιτική επικαιρότητας από το διαδίκτυο (ηλεκτρονικές σελίδες και Social Media) και μόλις 3% από εφημερίδες και 5% από ραδιόφωνο.

H αλήθεια είναι ότι δεν… το έχουν όλοι με την πολιτική διαφήμιση μέσω του TikTok. Το είδαμε πέρυσι όταν ο Αλέξης Τσίπρας θέλησε να ακολουθήσει την επιτυχημένη καμπάνια του Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά έδειχνε στην κάμερα αμήχανος.

@kyriakosmitsotakis_

Εγώ σας το είπα!

original sound – Kyriakos Mitsotakis

Το βλέπουμε και φέτος. Ο πρωθυπουργός, με την σκηνοθετική μπαγκέτα της εξαιρετικής διευθύντριάς του, Κύρας Κάππη, δίνει… πόνο στο TiKTok, στοχεύοντας στους περισσότερους από 430 χιλιάδες νέους που ψήφισαν για πρώτη φορά στις εθνικές εκλογές το 2023 αλλά και σε άλλους τόσους που έγιναν 17άρηδες και μπορούν να πάνε στην κάλπη στις 9 Ιουνίου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν το… είχε ούτε αυτός. Ενας boomer, ας πούμε, που βρίσκεται μια ζωή στην πολιτική αλλά με τους όρους της δεκαετίας του ’90 και του ’00, όταν δεν υπήρχαν social media.

Όμως, ο πρωθυπουργός αντιλήφθηκε έγκαιρα ότι οι νέοι δεν κερδίζονται ούτε με τις ρυπογόνες αφίσες στις κολώνες, ούτε με την ξύλινη πολιτική γλώσσα που χρησιμοποιείται στις ομιλίες και τα τηλεοπτικά πάνελ.

Για το λόγο αυτό αφέθηκε στα χέρια των έμπειρων επικοινωνιολόγων οι οποίοι τον «ξεκλείδωσαν». Και… κέρδισε.

@kyriakosmitsotakis_

Μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου#youthpass

original sound – Kyriakos Mitsotakis

Η βραβευμένη περσινή καμπάνιά του και το αποτέλεσμα που είχε στην επιλογή των νέων στις εκλογές του 2023, έδειξε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης πέτυχε αυτό που ήθελε.

Δηλαδή να βγει από το στενό πολιτικό κοστούμι, από τα τείχη του Μαξίμου και από τις καλά προσεγμένες πολιτικές ομιλίες και να μιλήσει στο θυμικό του νέου.

Τα βιντεάκια στο TikTok συνεχίστηκαν και μετά τις εθνικές εκλογές, κυρίως για ενημέρωση δράσεων όπως η επιστολική ψήφος, το youth pass κ.λπ, πληθαίνουν όσο πλησιάζουμε στην ευρωκάλπη, και ουδείς μπορεί πλέον να διανοηθεί στο Μαξίμου ότι υπάρχει προεκλογική εκστρατεία χωρίς TikToK.

H αδιαμεσολάβητη επικοινωνία, το χιούμορ, ο αυτοσαρκασμός αλλά και το αφιλτράριστο μήνυμα που περνά στους νέους είναι το στοίχημα της επικοινωνιακής ομάδας του κ. Μητσοτάκη.

@kyriakosmitsotakis_

Παμε #ευρωεκλογες

original sound – Kyriakos Mitsotakis

Είναι χαρακτηριστικό ότι και τη «ρετσινιά» του… γκαντέμη που ακολουθεί την οικογένεια Μητσοτάκη (και τον σημερινό πρωθυπουργό), μπόρεσε ο κ. Μητσοτάκης να την μετατρέψει σε όπλο.

Το TiKTok με το επικό σχόλιο «γατάκια εγώ γκαντέμης» και τις προβλέψεις του για τον Ολυμπιακό και Παναθηναϊκό στο Final Four, δείχνει ότι και ο Μητσοτάκης απέκτησε κάτι που… δεν είχε, ένα επιπλέον όπλο στη σκληρή πολιτική αντιπαράθεση, αλλά και ότι έχει καλή ομάδα που τον κοουτσάρει.

To απέδειξε και με το σκέιτ που ήθελε να κάνει αλλά και με το «τα τα τα» της Σάττι σε συνδυασμό με τις ευρωεκλογές.

Ο Μητσοτάκης έχει πάνω από 263 χιλιάδες ακόλουθους, έχουν κάνει like 4 εκατ. ενώ τα βίντεό του γίνονται συχνά viral. Αυτό με τον… γκαντέμη το είχαν δει μέχρι χθες 655 χιλιάδες χρήστες ενώ 2,8 εκατ. χρήστες είδαν το βίντεο της Πρωταπριλιάς για την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ. Και δεν… ήταν ψέμα.

Ο TikToker Κασσελάκης

Στην απέναντι πλευρά συναντάμε τον Στέφανο Κασσελάκη. Έναν νέο πολιτικό ο οποίος έχει διαφορά ηλικίας από τον πρωθυπουργό πάνω από 20 χρόνια.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του και το… έχει και το χρησιμοποιεί ως βασικό εργαλείο επικοινωνίας.

Τα βιντεάκια, ενημερωτικά ή χιουμοριστικά ήταν αυτά που του έφεραν τη νίκη στις εσωκομματικές εκλογές. Απέναντι σε μια συνηθισμένη, χοντροκομμένη και παλαιοκομματική καμπάνια των αντιπάλων του, ο «φρέσκος» Κασσελάκης, παρουσιάστηκε στον κόσμο, όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ και κέρδισε άνετα την αρχηγία.

Με τα social media να παίζουν ξεχωριστό ρόλο στην προσωπική, κατά κύριο λόγο, καμπάνιά του, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ καθημερινά μας βομβαρδίζει με βιντεάκια από την περιοδεία του.

@skasselakis

5 δισ. ευρώ δολάρια και γιεν #fyp

♬ πρωτότυπος ήχος – Stefanos Kasselakis

Μέχρι και από τον στρατό που πήγε 20 ημέρες έφτιαξε TikTok ενώ καταφέρνει με άνεση να διεισδύσει σε πιο νεανικά κοινά, στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, αλλά και γενικά στο απολιτίκ εκλογικό σώμα.

Θέλοντας να απαντήσει στον Κυριάκο Μητσοτάκη και στα συνεχόμενα βίντεο με το… κομματόσκυλο Πίνατ, ο Στ. Κασσελάκης επιστράτευσε την Φάρλι αλλά επειδή την αγαπά κι όχι ως μέσο για να πάρει ψήφους.

Τα βίντεο από την άλλη είναι και μια προσπάθεια του κ. Κασσελάκη να κρύψει εμφανείς ελλείψεις τόσο σε πολιτικά επιχειρήματα, θέσεις και προτάσεις για βασικά προβλήματα της κοινωνίας, όσο και σε βασικές γνώσεις της σύγχρονης πολιτικής ιστορίας. «Καλύτερα να μιλά στα βίντεο, παρά να κάνει λεκτικές γκάφες στις συναντήσεις», λένε στελέχη και εντός του ΣΥΡΙΖΑ.

Πολλοί λένε ότι αν δεν υπήρχαν αυτά τα βιντεάκια, αν απαγορευόταν ξαφνικά το TikTok τότε θα έπρεπε ο Κασσελάκης να εφεύρει κάτι παρόμοιο γιατί απλά… δεν μπορεί να επιβιώσει πολιτικά χωρίς αυτή την επικοινωνία.

@skasselakis

Μην ανησυχείτε έχω συνεργάτες, εγώ είμαι στρατό! #fyp

♬ πρωτότυπος ήχος – Stefanos Kasselakis

Από το κούρεμα που κάνει, τη βόλτα που πάει με τον σύζυγο Τάιλερ και την Φάρλι, τα αυτοαναφορικά βιντεάκια ή τη ναυτική περιοδεία στο Αιγαίο, μέχρι το τρολάρισμα στον Αδωνι Γεωργιάδη ή και στον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Κι από τον ηλικιωμένο που αγκαλιάζει συγκινημένος μέχρι ακόμη πιο βαριά πολιτικά θέματα όπως η τραγωδία στα Τέμπη, οι γυναικοκτονίες κλπ.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ είναι γεννημένος για TikTok, άλλωστε του βγαίνει αν σκεφτεί κανείς ότι έχει πάνω από 123 χιλιάδες ακόλουθους, έχουν κάνει like στο προφίλ του περισσότεροι από 1,5 εκατ. άνθρωποι ενώ τα βιντεάκια του τα βλέπουν συνήθως από 300 χιλιάδες και πάνω.

Ένα βίντεο πριν να παρουσιαστεί στον στρατό, όπου μιλά με τη μαμά του και πακετάρει κάλτσες και χαρτιά υγείας το είδαν… 3,4 εκατ.

Τι κάνουν τα άλλα κόμματα

Δειλά – δειλά, αλλά εμφανώς αμήχανα ο Νίκος Ανδρουλάκης κάνει ορισμένα βιντεάκια, αλλά δεν φαίνεται ούτε να πείθει, ούτε και να πείθεται από τους συνεργάτες του για την πολιτική σημασία του TikTok. Εχει μόλις 19 χιλιάδες ακόλουθους και 140 χιλιάδες likes ενώ αυτοί που βλέπουν τα βίντεό του ανέρχονται σε μερικές χιλιάδες. Ισως η μόνη προσπάθεια που είχε «πέρασμα» στο κοινό της συγκεκριμένης εφαρμογής ήταν οι… μπουμπουριστοί χοχλιοί της μαμάς Ανδρουλάκη. Είχε χιούμορ, είχε προσωπικά χαρακτηριστικά, μακριά από τα «βαριά» πολιτικά συνθήματα που δεν συγκινούν τους νέους.

@nikos.androulakis

Ξεκιναμε ομιλία στην Κρήτη και κάνουμε pit stop για χοχλιούς στο σπίτι της Πόπης #crete

original sound – Nikos Androulakis

Σκεφτείτε ότι μέσα σε λίγες ώρες είδαν το βίντεο από το TikTok του Νίκου Ανδρουλάκη ο οποίος κάνει περιοδεία στην Κρήτη υπό τους ήχους του «Ζαριού» της Μαρίνας Σάττι και της εύχεται καλή επιτυχία με τη φωτογραφία του… Ανδρέα.

@nikos.androulakis

Από την Κρήτη… στη Σουηδία! Στέλνουμε τις ευχές για την αποψινή παρουσία της Μαρίνας @SATTI στη #eurovision

original sound – Nikos Androulakis

Το ΚΚΕ και ο Δημήτρης Κουτσούμπας δεν δείχνουν σπουδή να επενδύσουν στο συγκεκριμένο εργαλείο. Αλλά γιατί να το κάνουν. Ο γραμματέας του κόμματος απέκτησε πρωτοφανή δημοφιλία χάρη στο Luben που έφερε νέους και μη ΚΚΕ στον Περισσό.

Τα μικρότερα κόμματα κάνουν προσπάθειες, άλλοτε αποτυχημένες, άλλοτε επιτυχημένες, όμως, κάποια στιγμή κι αυτά θα υποκύψουν στη γοητεία των ολιγόλεπτων βίντεο που γυρίζονται με χιούμορ, ενίοτε με σενάριο, άλλες φορές με αυθορμητισμό. Τελευταία υπέκυψε στο TikTok η Εφη Αχτσιόγλου η οποία «μας άνοιξε» το σπίτι της και είδαμε την πολιτικό στην καθημερινότητά της.

Οι ανησυχίες

Σε παγκόσμιο επίπεδο, πάντως, γίνεται μεγάλη συζήτηση για τον φόβο παρεμβάσεων μέσω του TikTok σε εκλογικές διαδικασίες και ουσιαστικά για «σαμποτάζ» στη δημοκρατία.

Η απαγόρευση της εφαρμογής στις ΗΠΑ με ευθείες επιθέσεις στην Κίνα, έχουν ανοίξει έναν ευρύτερο διάλογο για το πώς το TikTok θα μπορούσε να επηρεάσει το εκλογικό σώμα στις αμερικανικές εκλογές του Νοεμβρίου. Ταυτόχρονα στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ξεκινήσει μια συζήτηση για το αν πρέπει να απαγορευτεί η χρήση του σε όλα τα επίπεδα των εθνικών κυβερνήσεων και στα θεσμικά όργανα της ΕΕ, υπό το φόβο ρωσικών ή κινεζικών παρεμβάσεων.

@effieachtsioglou

Γεια σας! Είμαι η Έφη Αχτσιόγλου, κι αυτό είναι το πρώτο μου TikTok! Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερα.

♬ πρωτότυπος ήχος – Effie Achtsioglou

Υπενθυμίζουμε ότι η κινεζική πλατφόρμα βίντεο TikTok έχει κερδίσει γρήγορα δημοτικότητα και τώρα διαθέτει περισσότερους από 150 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες σε όλη την Ευρώπη. Οι φόβοι για παραπληροφόρηση και χειραγώγηση των εκλογών αναγκάζει τις χώρες να εξετάζουν μέτρα, όπως εργαλεία εποπτείας περιεχομένου, αύξηση της διαφάνειας για τους χρήστες σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις και τον τρόπο με τον οποίο οι αλγόριθμοι προτείνουν περιεχόμενο.

Η ουσία είναι ότι ζούμε στον αστερισμό του TikTok και οι ευρωεκλογές που έρχονται θα δείξουν πραγματικά πόσο οι νέοι ψηφοφόροι θα ψηφίσουν επηρεασμένοι από τα μηνύματα των πολιτικών μέσω της δημοφιλούς πλατφόρμας.

Διαβάστε επίσης:

«Καμπάνες» 500 ευρώ για τα ανασφάλιστα οχήματα – Κλιμακωτά πρόστιμα για εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας
Citi για Mytilineos: Αυξάνει τις εκτιμήσεις και παραμένει αγοραστής με τιμή στόχο τα €46,00
Απόστολος Βακάκης: Έσοδα €257,1 εκατ. από τα 3 τελευταία placement – Γιατί δεν φοβάται μήπως χάσει τον έλεγχο της Jumbo
 

Keywords
αλέξης τσίπρας, final four, τελη κυκλοφοριας 2014, νέα, media, facebook, instagram, youtube, twitter, τσιπρας, original, εκλογες, ιουνίου, youth, παμε, ολυμπιακος, συριζα, γιεν, κουρεμα, αιγαιο, likes, nikos, κρητη, pit, ΚΚΕ, συγκεκριμένο, ηπα, ενωση, γεια, παναθηναικος, τελη κυκλοφοριας, εφημεριδες, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, www.facebook.com, www.youtube.com, στρατος, αδωνις γεωργιαδης, Καλή Χρονιά, εκλογες 2012, εκλογες ηπα, final four 2013, τελη κυκλοφοριας 2015, τελη κυκλοφοριας 2016, αλέξης τσίπρας, κομματα, instagram, μιλα, το στοιχημα, βιντεο, νικητη, χωρες, αφισες, δημοκρατια, εργαλεια, ευχες, ηπα, ηχος, κινα, ραδιοφωνο, φωτογραφια, ψεμα, youtube, αυξηση, ανδρουλακης, αστεια, βγαινει, βρισκεται, γινει, γινεται, γινονται, γιεν, γλωσσα, γοητεια, δειχνει, διαδικτυο, ευρω, υπαρχει, εκστρατεια, ενημερωση, ενιοτε, επικοινωνια, επρεπε, επιτυχια, ερευνα, ερχονται, ετων, ευρωπη, ζωη, ιδιο, υπηρχαν, διαφημιση, ομιλια, λογο, μαμας, μακρια, μαμα, μαξιμου, μηνυματα, μητσοτακης, νεολαια, νικη, ομαδα, οικογενεια, ουσιαστικα, ουσια, οχηματα, προβληματα, ρολο, σελιδες, σεναριο, συγκεκριμένο, συζητηση, συζυγο, σωμα, σπιτι, συνθηματα, τεμπη, τιμη, τειχη, φορα, χιουμορ, ωρες, δημητρης, εκπομπες, ενωση, final four, γκαφες, γνωσεις, ηταν ψεμα, ιουνίου, κυριακου, likes, media, nikos, original, οργανα, pit, θεματα, θεσεις, υγειας, βακακης, χερια, youth
Αναζητήσεις
oi-evroekloges-tou-tiktok-to-oplo-ton-mitsotaki-kasselaki-androulaki-gia-na-proselkysoun-psifous.htm
Τυχαία Θέματα