Η ιστορία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

του Χρήστου Καπούτση

Στην επικαιρότητα επανέρχεται, μετά τη σφοδρή σύγκρουση στη βουλή, με αφορμή τη ναυπήγηση υποβρυχίων για το Πολεμικό Ναυτικό, μεταξύ του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και προέδρου του ΠαΣοΚ Ευάγγελου Βενιζέλου και του υπ. Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου, η ιστορία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, του μεγαλύτερου και πιο σύγχρονου Ναυπηγείου της

Μεσογείου.

Ο ΥΠΕΘΑ Δ. Αβραμόπουλος αρνήθηκε να καλύψει τον Β. Βενιζέλο, για τη σύμβαση ναυπήγησης δυο ακόμη υποβρυχίων τύπου 214, κόστους 1,6 δισεκ. ευρώ, που συνήψε το 2010, ως Υπουργός Εθνικής Άμυνας με τον νέο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ισκαντάρ Σάφα, που έγινε νόμος του Κράτους, αφού ψηφίστηκε στη Βουλή από τους Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ. Η Ν.Δ. είχε καταψηφίσει τη συμφωνία ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ-ΣΑΦΑ.

Η ιστορία έχει ως εξής:
Το 2000, η Κυβέρνηση (Πρωθυπουργός Κ. Σημίτης, ΥΠΕΘΑ Α. Τσοχατζόπουλος) παράγγειλαν τη ναυπήγηση 4+2 σύγχρονων υποβρυχίων στη Γερμανική εταιρεία HDW, κόστους 2,6 δισεκ. ευρώ. Η Γερμανική εταιρεία «αγόρασε» και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με τη δέσμευση, να μην απολυθεί κανείς εργαζόμενος. Η παράδοση των υποβρυχίων, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα άρχιζε το 2006 και θα είχε ολοκληρωθεί το 2008.

Σήμερα, Οκτώβριος του 2013, έχει καταβληθεί το σύνολο του κόστους κατασκευής των υποβρυχίων στη Γερμανική εταιρεία, και τα 2,6 δισεκ. ευρώ, ενώ έχουμε παραλάβει ένα μόνο υποβρύχιο, το υποβρύχιο «Παπανικολής», που είχε προβλήματα ...ευστάθειας. Υπάρχουν, άλλα τρία ετοιμοπαράδοτα υποβρύχια, τα οποία «σαπίζουν» στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τα «καθηλωμένα» υποβρύχια έχουν υποστεί ζημιές, που με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις είναι περίπου 70 εκατομμύρια ευρώ και πάντως, οι μπαταρίες τους είναι σχεδόν άχρηστες.

Οι Γερμανοί, αφού εισέπραξαν το σύνολο του κόστους της ναυπήγησης των υποβρυχίων, αλλά χωρίς να έχουν παραδώσει ούτε ένα υποβρύχιο, αποχωρούν, από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, λίγο πριν από τις εκλογές του 2009 και η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αναζητεί νέο ιδιοκτήτη.

Το 2010, πωλήθηκε το 75% των μετοχών των Ελληνικών Ναυπηγείων από τη γερμανική ThyssenKrupp στην Privinvest του Ισκαντάρ Σάφα. Ο νέος ιδιοκτήτης υποσχότανε την αναβάθμιση των εργασιών του Ναυπηγείου με νέες αναθέσεις έργου από χώρες του εξωτερικού, που θα εξασφάλιζαν τη βιωσιμότητα των ναυπηγείων.

Η πώληση των Ναυπηγείων στον Άραβολιβανέζο Ισκαντάρ Σάφα έγινε επί υπουργίας στο Εθνικής Άμυνας Β. Βενιζέλου. Οι Βενιζέλος και Σάφα συμφώνησαν, να γίνει και νέα παραγγελία, ναυπήγησης 2 ακόμη υποβρυχίων 214, κόστους 2,6 δισεκ. ευρώ. Το εντυπωσιακό είναι ότι, η σύμβαση προέβλεπε την καταβολή δόσεων από το Ελληνικό Δημόσιο προς την εταιρεία του Σάφα, σε ημερολογιακές δόσεις, δηλαδή ανεξάρτητα από την πορεία εξέλιξης του έργου.

Ο Βενιζέλος επιμένει η συμφωνία να περάσει από τη Βουλή, ώστε όλα τα κόμματα να είναι «δεσμευμένα». Με τον νόμο 3885/2010, επικυρώθηκε η νέα σύμβαση από τη Βουλή (με ψήφους των Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ). Όμως η συμφωνία, παρότι έγινε νόμος του Κράτους, παραμένει ανεφάρμοστη, αφού οι μετά τον Β. Βενιζέλο πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΕΘΑ (Δ. Αβραμόπουλος, Φ. Φράγκος, Π. Παναγιωτόπουλος), έκριναν, ότι είναι ασύμφορες για το Ελληνικό Δημόσιο.

Keywords
Τυχαία Θέματα