«Κίνητρό μου η συνεισφορά»

Με παιδικές φωνές, συμμετοχές από την Αυστρία, την Εσθονία, την Πολωνία, την Ταϊβάν, την Αγγλία και τη Γαλλία, μεγάλους συνθέτες αλλά και μεγάλους ποιητές, κλασικούς και σύγχρονους, επιστρέφει το διεθνές φεστιβάλ «γύρω από το πιάνο», που θα πραγματοποιηθεί φέτος για ένατη συνεχή χρονιά στο κέντρο της Αθήνας. Η Αλεξάνδρα Νομίδου, διοργανώτρια και σολίστ πιάνου μίλησε στον Αθήνα 9.84 και στον

Αίαντα Αρτεμάκη.

Συνεπές στο ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό αλλά και τις αξίες του, το φεστιβάλ προσφέρει τέσσερις συναυλίες, τέσσερις καλές ευκαιρίες να αποδράσουμε για λίγο από την καθημερινότητα, να καθίσουμε ανέμελοι «γύρω από το πιάνο» και να εμπιστευτούμε τα πλήκτρα του να μας οδηγήσουν εκεί που η μουσική έχει το λόγο.

Είναι το 9ο κατά σειρά που διοργανώνετε. Το κίνητρό σας, ποιο είναι;

Αλεξάνδρα Νομίδου: Το κίνητρο μου είναι να συνεισφέρω, αν μπορώ, με το δικό μου μικρό επίπεδο, στην πολιτιστική ζωή της Ελλάδας. Παρόλο που ζω χρόνια στο εξωτερικό, είμαι βαθιά Ελληνίδα και θέλω να συνεισφέρω όσο μπορώ στον τόπο μου. Οπότε γίνεται αυτό το φεστιβάλ 9 χρόνια τώρα, με αρκετές οικονομικές δυσκολίες βέβαια. Αλλά προσπαθούμε να το κρατήσουμε, γιατί νομίζω είναι λίγο «οξυγόνο», σε αυτήν την δύσκολη περίοδο που περνάμε, αυτές οι τέσσερις συναυλίες.

Τι θα ακούσει το κοινό στο 4ήμερο φεστιβάλ; Γνωρίστε μας τους συντελεστές.

Α.Ν.: Θα ξεκινήσουμε την Δευτέρα 4 Νοεμβρίου με δύο παιδικές χορωδίες. Αυτήν την φορά, δίνουμε προτεραιότητα στα παιδιά, σαν ένα μήνυμα αισιοδοξίας κιόλας, και ελπίδας και ελαφράδας. Ξεκινάμε με την παιδική χορωδία του Ωδείου Κόνταλυ υπό την διεύθυνση του Μιχάλη Πατσέα. Θα παρουσιάσει πολλά έργα γραμμένα για παιδικές φωνές. Και το δεύτερο μέρος θα είναι η παιδική χορωδία Ευμέλεια, με την υψίφωνο Τζίνα Φωτεινοπούλου. Θα μας παρουσιάσουν πολλές μελωδίες από μιούζικαλ, κυρίως από την «Μελωδία της Ευτυχίας». Θα είναι μια βραδιά πάρα πολύ ευχάριστη νομίζω για το κοινό. Ύστερα συνεχίζουμε την Παρασκευή 8 του μήνα με δύο τρίο. Δηλαδή με συγκροτήματα που αποτελούνται από πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο. Το πρώτο τρίο έρχεται από την Βιέννη και λέγεται «Τρίο Μπετόβεν» και θα παίξουν βιενέζικη μουσική, Joseph Haydn και Ludwig van Beethoven. Και το δεύτερο τρίο, που έρχεται από την Εσθονία, θα παίξουν Sergei Rachmaninoff, ένα πολύ ωραίο τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο. Ύστερα, το Σάββατο 9 Νοεμβρίου, είναι μια ρομαντική βραδιά όπου ένα κουαρτέτο από την Πολωνία, το «Prima Vista» θα παρουσιάσει έργα του Antonín Dvořák, και στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστεί κονσέρτο για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων με μία νεαρά πιανίστρια από την Ταϊβάν, την Ching-Yun Hu, η οποία είναι διεθνώς καταξιωμένη, έχει κερδίσει σε διεθνείς διαγωνισμούς και είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται στην Ελλάδα. Και θα τελειώσουμε την Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου, με τη διπλή επέτειο του Wagner και του Καβάθη. 200 χρόνια από την γέννηση του Richard Wagner και 150 χρόνια από την γέννηση του Κωνσταντίνου Καβάθη. Οπότε στο πρώτο μέρος η υψίφωνος Λένια Ζαφειροπούλου μαζί με τον Νίκο Λαάρη στο πιάνο θα τραγουδήσει μελωδίες του Wagner και αυτό που είναι αρκετά πρωτότυπο, σε αυτό το πρώτο μέρος θα υπάρξουν ποιητικά σχόλια από τέσσερις σύγχρονους ποιητές. Έχουν γράψει ποιήματα για το έργο του Wagner. Θα απαγγείλουν τα ποιήματά τους, ανάμεσα στην μουσική. Στο δεύτερο μέρος θα έχει μελοποιήσεις ποιημάτων του Καβάθη σε μουσική του Σάββα Κασσώτη. Και θα τραγουδήσει η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη και πάλι ο Νίκος Λαάρης θα είναι στο πιάνο.

Ερ. Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των συμμετεχόντων;

Α.Ν.: Το κριτήριο είναι πάντα το ίδιο. Είναι η καλλιτεχνική ποιότητα ανθρώπων που συμμετέχουν. Δηλαδή για εμένα δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία αν το πρόσωπο που καλώ είναι διεθνές γνωστό. Για εμένα έχει αξία η ποιότητα του καλλιτέχνη. Και όλοι αυτοί, τους οποίους προσκαλώ, νομίζω ότι είναι πάρα πολύ ταλαντούχοι άνθρωποι.

Έχοντας εμπειρία από φεστιβάλ σε διάφορες χώρες, ποια πιστεύετε ότι είναι η σχέση του ελληνικού κοινού με την κλασσική μουσική σε σύγκριση με τους λοιπούς Ευρωπαίους;

Α.Ν.: Κοιτάξτε, νομίζω ότι στην κλασσική μουσική επειδή δεν έχουμε μεγάλη παράδοση, είμαστε ας πούμε κάπως λίγο πιο πίσω από τις ευρωπαϊκές χώρες ως προς την ακροαματικότητα της κλασσικής μουσικής. Παρόλα αυτά, κάθε φορά που έρχομαι στην Ελλάδα βλέπω ότι γίνονται πάρα πολλά πράγματα με την κλασσική μουσική και όλο και περισσότερα. Πολλές συναυλίες, εκδηλώσεις και αυτό είναι πολύ καλό. Πολύ πρωτότυπες και πλούσιες. Εκεί που ίσως, νομίζω, θα πρέπει να το κοιτάξουμε (εκεί που χωλαίνουμε δηλαδή), είναι στην εκπαίδευση. Να υπάρξει μεγαλύτερη εκπαίδευση του κοινού για αυτήν την μουσική και μία μεγαλύτερη εξοικείωση με αυτήν την τέχνη. Γιατί νομίζω ότι υπάρχει ένα φράγμα ότι αν πάμε σε μια συναυλία κλασσικής μουσικής είναι κάτι που δεν θα το καταλάβουμε ή είναι κάτι που αφορά λίγους. Αυτό πρέπει να «σπάσει», γιατί είναι κρίμα. Δηλαδή να δώσουμε ευκαιρία και στον κόσμο να έρχεται σε μία συναυλία κλασσικής μουσικής και από εκεί και πέρα είναι ελεύθερος κάποιος να κρίνει αν του αρέσει ή δεν του αρέσει. Αλλά τουλάχιστον να έχει την ευκαιρία να μπει στην αίθουσα χωρίς να φοβάται ότι δεν θα καταλάβει, ότι δεν είναι για αυτόν αυτή η μουσική.

Ως μια Ελληνίδα που μένει στην Γαλλία, θα ήθελα να μας μεταφέρετε το κλίμα από εκεί για την Ελλάδα. Τι σας λένε; Τι πιστεύει ο κόσμος;

Α.Ν.: Το κλίμα στην Γαλλία είναι πάρα πολύ καλό για την Ελλάδα. Οι Γάλλοι είναι φοβερά φιλέλληνες. Πάντα είναι πολύ δεμένοι με την αρχαία μας ιστορία και με την τέχνη. Μας θαυμάζουν πάρα πολύ για αυτά. Ως προς την μοντέρνα Ελλάδα, αγαπάνε τον τόπο. Τον βρίσκουν αριστουργηματικό και μας συμπονούν πολύ για όλα αυτά που τραβάμε αυτόν τον καιρό όλοι οι Έλληνες. Μας σκέφτονται. Είναι κοντά μας, όσο γίνεται. Μας καταλαβαίνουν ότι τουλάχιστον περνάμε μία πολύ δύσκολη περίοδο. Αλλά πιστεύουν πολύ στην Ελλάδα.

Ερ. Θα ήθελα το σχόλιό σας για την Βία, την κρίση, την Χρυσή Αυγή και την ανεργία.

Α.Ν.: Κοιτάξτε. Όλα αυτά που μου αναφέρετε συμβαίνουν και σε πολλά άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Δεν είναι κάτι που με εκπλήσσει, διότι το βλέπω και στην Γαλλία. Γίνεται ακριβώς το ίδιο πράγμα σε άλλο επίπεδο. Υπάρχει μία φοβερή βία η οποία αυξάνεται λόγω της ανεργίας. Αυτά τα πράγματα είναι αλληλένδετα. Μία οικονομική κρίση, η οποία είναι σε άλλα επίπεδα από την Ελλάδα αλλά υφίσταται. Και στην Γαλλία είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση. Οπότε σε αυτές τις περιόδους η ιστορία μας έχει δείξει ότι οι άνθρωποι χάνουμε την εμπιστοσύνη προς τους πολιτικούς. Δεν πιστεύουν, δεν έχουν ιδεώδη και στρέφονται προς άλλες κατευθύνσεις, οι οποίες είναι ακραίες και δεν τις πιστεύω βεβαίως. Από εκεί και πέρα, αισιοδοξώ ότι θα τα βγάλουμε πέρα και η Ευρώπη, γιατί η Ελλάδα είναι μέρος της και ελπίζω να μείνει, θα τα βγάλουμε πέρα ειρηνικά. Είμαστε τώρα στο βάθος του λάκκου και νομίζω ότι θα ανέβουμε σιγά, σιγά, χωρίς να υπάρξουν βίαιες αντιδράσεις.

Ερ. Πιστεύετε ότι ο κλάδος σας έχει «χτυπηθεί» το ίδιο από την κρίση, σε σχέση με άλλους;

Α.Ν.: Ναι. Έχει χτυπηθεί εξίσου γιατί ο πολιτισμός θεωρείται ένα είδος πολυτελείας κατά κάποιον τρόπο. Οπότε, όταν σε μία οικονομική κρίση κόβονται κονδύλια, πρώτα κόβονται από τον πολιτισμό. Και στην Γαλλία το ίδιο έχει γίνει. Οπότε φυσικό είναι ότι τα φεστιβάλ μειώνονται, οι οικονομικοί πόροι, οι καλλιτέχνες πληρώνονται λιγότερο ή και δεν πληρώνονται καθόλου πολλές φορές. Και αναγκάζονται να συμμετέχουν χωρίς να πληρώνονται, γιατί, αν ένας καλλιτέχνης δεν συμμετέχει σε μια συναυλία ή κάπου, δεν ζει, οπότε δεν υφίσταται. Είναι πολύ δύσκολο για τους καλλιτέχνες. Πολλές φορές πληρώνονται τόσο χαμηλά που η αμοιβή δεν έχει καμία σχέση με την αξία που έχουν και με την δουλειά που έχουν κάνει.

Περισσότερες πληροφορίες:

Τιμές εισιτηρίων:
5 ευρώ παιδικό / ανέργων
10 ευρώ πλατεία & εξώστης
15 ευρώ διακεκριμένη ζώνη

Πληροφορίες - κρατήσεις:
Υπηρεσία εισιτηρίων: www.ticketservices.gr
210 7 234567

Keywords
Τυχαία Θέματα