Οι πολλές φωνές της τεχνητής νοημοσύνης

Το νέο λειτουργικό σύστημα της Apple για τα iPhone έχει μια ενδιαφέρουσα νέα δυνατότητα, κυρίως για τους χρήστες με προβλήματα στην ομιλία: ο χρήστης μπορεί να εκπαιδεύσει το τηλέφωνο ώστε να «μιλάει» με τη φωνή του. Παρόμοια τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε για να αναπαραχθεί η φωνή του ηθοποιού Βαλ Κίλμερ, που έχει χάσει τη δική του από τον καρκίνο, στο πρόσφατο «Top Gun:

Maverick». Αλλά αυτή η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αλλιώς. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, κάποιοι χρησιμοποίησαν αντίστοιχο εργαλείο για να εισπράξουν λύτρα από τη μητέρα ενός κοριτσιού, αναπαράγοντας άψογα τη φωνή του στο τηλέφωνο για να την παραπλανήσουν. Και, βέβαια, ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα, υπάρχουν και άλλες συζητήσιμες εφαρμογές. Στις δημιουργικές βιομηχανίες, για παράδειγμα.

Το YouTube είναι ήδη γεμάτο με διασκευές τραγουδιών από εντελώς απροσδόκητους ερμηνευτές. Μπορείτε, ας πούμε, να βρείτε τον Φρέντι Μέρκιουρι να ερμηνεύει το «My heart will go on» της Σελίν Ντιόν, ένα τραγούδι που κυκλοφόρησε τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του. Ή τον Φρανκ Σινάτρα να ερμηνεύει το «Get Low» του Λιλ Τζον. Ή τον Τζόνι Κας να ερμηνεύει το «Barbie Girl». Υπάρχουν ήδη online εργαλεία που επιτρέπουν σε οποιονδήποτε να «κουμπώσει» το ηχόχρωμα διάσημων καλλιτεχνών σε σύγχρονα τραγούδια. Όπως καταλαβαίνετε, πολλά καμπανάκια χτυπάνε εδώ. Ποιος διατηρεί τα δικαιώματα των παραγόμενων έργων; Ποιος πληρώνεται και πώς; Πώς προστατεύεται ο ήχος που παράγει η καθεμιά και ο καθένας μας με το στόμα μας από ηχογράφηση, αποθήκευση, αναπαραγωγή και ΑΙ επεξεργασία;

Αυτές δεν είναι προκλήσεις του μέλλοντος -είναι προκλήσεις που οι δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες αντιμετωπίζουν ήδη. Στην απεργία των Αμερικανών σεναριογράφων και ηθοποιών που έληξε πρόσφατα, η χρήση του ήχου και της εικόνας των δημιουργών από εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης ήταν κομβικό θέμα διαπραγμάτευσης. Το επόμενο βήμα, ωστόσο, είναι ακόμα πιο σημαντικό, και ίσως αναπόφευκτο. Τι θα γίνει όταν δεν θα χρειάζεται καν να αναπαραχθεί το ηχόχρωμα κάποιου, αλλά παράγονται εξολοκλήρου νέες, τεχνητές μα αληθοφανείς φωνές; Τι θα συμβεί όταν στη μουσική, την αφήγηση και την εκφώνηση αφαιρεθεί ο ανθρώπινος παράγοντας εντελώς; Είμαστε σχεδόν εκεί, ήδη.

Keywords
Τυχαία Θέματα