«Τρέχει» μελέτη για την «πράσινη» ακτοπλοΐα και τις άγονες γραμμές
Σε εξέλιξη βρίσκονται το τελευταίο διάστημα πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας, προκειμένου να προχωρήσουν οι «πράσινες» επενδύσεις στην ακτοπλοΐα με παράλληλη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Το υπουργείο μετά από πρόταση της μονάδας Β της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ στις 05/04, προχώρησε μετά από σχετική προκήρυξη και διαγωνισμό, στην έγκριση εκπόνησης μελέτης σε ιδιωτική εταιρεία για συγκεκριμένες αντιπροσωπευτικές άγονες γραμμές και στο πλαίσιο σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ)
Η συγκεκριμένη
Σχετικά με τις γραμμές που θα καλύπτονται θα πρέπει να προσδιοριστούν οι απαιτήσεις που χρειάζονται αναφορικά με το θέμα των λιμενικών υποδομών. Στην πρόσκληση περιγράφονται αναλυτικά οι γενικοί και ειδικοί όροι που διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις.
Σημειώνεται ότι σε πρώτη φάση το υπουργείο Ναυτιλίας για το θέμα αυτό έχει εξασφαλίσει ένα κονδύλι 80 εκατ. από το ΕΣΠΑ, αλλά για να μπορέσει να εκταμιευθούν περισσότερα χρήματα θα πρέπει να παρουσιαστούν συγκεκριμένα προτάσεις στις Βρυξέλλες.
Επισημαίνεται πως για πρώτη φορά σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει γίνει δεκτό τα πλοία της ακτοπλοΐας να μπορούν να χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα μέχρι και 5% και να λαμβάνουν παράλληλα χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά Ταμεία.
Μέχρι πρόσφατα η ΕΕ κρατούσε αυστηρή θέση, υπέρ της χρηματοδότησης πλοίων που θα χρησιμοποιούν 100% καύσιμα μηδενικών εκπομπών.
Διεθνής διαγωνισμός και από το ΤΑΙΠΕΔΠαράλληλα με τη συγκεκριμένη μελέτη το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού που αφορά την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2 και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτό κλάδο.
Το σύνολο του προϋπολογισμού για το έργο ανέρχεται στο ποσό των 1.233.180 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ενώ σύμφωνα με τον ορίζοντα υλοποίησης αναμένεται να παραδοθεί έως το δεύτερο τρίμηνο του 2025.
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, με δικαιούχο το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως υπουργείο ευθύνης. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ήδη σχετική σύμβαση υπεγράφη μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της Μονάδας Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF). Ο στόχος της μελέτης που θα εκπονηθεί είναι να μπορέσουν να αξιοποιηθούν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Innovation Fund κυρίως για μεγάλες εταιρείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ -ΜΠΕ, ο σύμβουλος που θα επιλεγεί από τη σχετική διαδικασία θα πρέπει μέσω της μελέτης αυτής να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες, την προτεινόμενη τεχνολογία, αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου. Επίσης θα πρέπει να περιλάβει μελέτη κόστους – οφέλους και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.
Επισημαίνεται ότι ο κύριος στόχος της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας «FuelEU Maritime», είναι έως το 2030 να αυξηθεί η χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία , διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και την αποφυγή στρεβλώσεων στην εσωτερική αγορά. Για την Ελλάδα, αναφορικά με τον κανονισμό «FuelEU Maritime», έχει δοθεί εξαίρεση έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους. Ωστόσο, τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας και σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, από το 2024 θα πρέπει να εφαρμόζουν τους δύο κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS (Emission Trading System) και το «FuelEU Maritime».
Σύμφωνα με το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS, είναι αυτό που η κάθε ακτοπλοϊκή εταιρία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καίει, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει, ενώ παράλληλα η εφαρμογή του κανονισμού της Ε.Ε. «FuelEU Maritime» υποχρεώνει τα πλοία της ακτοπλοΐας να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, που είναι και ακριβότερα από το κοινό μαζούτ.
Ενώ στην ποντοπόρο ναυτιλία το πλεονέκτημα της εξαγοράς εμπορίας ρύπων ETS είναι ότι η ευθύνη αυτή περνά στον ναυλωτή (ο ρυπαίνων πληρώνει), ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την ακτοπλοΐα καθώς οι ίδιες οι εταιρίες είναι και οι διαχειριστές των πλοίων.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- New York Times: Το Ισραήλ θα αντεπιτεθεί κατά του Ιράν μέσα στις επόμενες 48 ώρες
- Συνεδριάζουν εκτάκτως οι ΥΠΕΞ της ΕΕ για την κατάσταση Ισραήλ – Ιράν
- Πέθανε ο πρώην βουλευτής Έβρου της ΝΔ, Θεοφάνης Δημοσχάκης
- Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτης καταστήματος ακινητοποίησε διαρρήκτη που μπήκε από τον φωταγωγό
- Αποτοξίνωση πριν από το Πάσχα: Τι θα πρέπει να τρώμε
- Δολοφονία 27χρονου στα Πατήσια: Τον μαχαίρωσε και μετά προσπάθησε να αυτοκτονήσει
- Γιάννης Φέρτης: Πέθανε σε ηλικία 86 ετών
- NYT: Πρωτοφανής η επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ, με προηγμένο εξοπλισμό
- Επίθεση Ιράν στο Ισραήλ: Πώς η αεροπορία του Τελ Aβίβ μπορεί να «γονατίσει» την Τεχεράνη
- Ν. Ανδρουλάκης: "Στις 9 Ιουνίου κρίνεται να μη δώσει ο ελληνικός λαός λευκή επιταγή στο σύστημα εξουσίας της ΝΔ"
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Emea.gr
- Μήνυμα του Χατζηδάκη στην αντιπολίτευση για στρέβλωση σχετικά με τα funds
- «Τρέχει» μελέτη για την «πράσινη» ακτοπλοΐα και τις άγονες γραμμές
- Η ΔΕΗ τετραπλασίασε τις επενδύσεις της και δεκαπλασίασε την ισχύ της στις ΑΠΕ την περίοδο 2019 – 2023
- Θανάσης Λασκούδης: Καταστροφές Παγκοσμίως το 2023 – Ένα Έτος Ακραίων Καιρικών Φαινομένων
- Η κυβέρνηση «ποντάρει» στον Απόδημο Ελληνισμό για εξωστρεφή εξωτερική πολιτική
- Τελευταία Νέα Emea.gr
- «Τρέχει» μελέτη για την «πράσινη» ακτοπλοΐα και τις άγονες γραμμές
- Μήνυμα του Χατζηδάκη στην αντιπολίτευση για στρέβλωση σχετικά με τα funds
- Θανάσης Λασκούδης: Καταστροφές Παγκοσμίως το 2023 – Ένα Έτος Ακραίων Καιρικών Φαινομένων
- Η κυβέρνηση «ποντάρει» στον Απόδημο Ελληνισμό για εξωστρεφή εξωτερική πολιτική
- Η ΔΕΗ τετραπλασίασε τις επενδύσεις της και δεκαπλασίασε την ισχύ της στις ΑΠΕ την περίοδο 2019 – 2023
- Ταξίδι στον κόσμο των δημοπρασιών με τον Θάνο Λούδο
- Η Θεσσαλονίκη «φιλοξένησε» το μεγαλύτερο πλοίο εμπορευματοκιβωτίων που έχει εξυπηρετήσει ποτέ
- Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα «υπόσχεται» δημοσιονομική σταθερότητα
- Η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει ότι δεν θα δεχτεί αναιτιολόγητες αυξήσεις στα καύσιμα
- Ο Μητσοτάκης βλέπει «τις πρώτες δειλές ενδείξεις» για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Οι ηγέτες της G7 προειδοποιούν για τον κίνδυνο ανεξέλεγκτης περιφερειακής κλιμάκωσης - Πλήρης υποστήριξη στην ασφάλεια του Ισραήλ
- Το Λονδίνο επιβεβαιώνει ότι κατέρριψε ιρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη
- Συνεδριάζουν εκτάκτως οι ΥΠΕΞ της ΕΕ για την κατάσταση Ισραήλ – Ιράν
- Η BNP Paribas δίνει στην κινεζική Fosun 730 εκατ. ευρώ για τη βελγική Ageas
- Το Ιράν ενημέρωσε τους γείτονές του 72 ώρες νωρίτερα για τα αντίποινα στο Ισραήλ
- Τουρκία: Τηλεφωνική επικοινωνία Χακάν Φιντάν με τον υπουργό Εξωτερικών του Ιράν
- Παγκόσμια έκκληση για αυτοσυγκράτηση και αποκλιμάκωση στη Μέση Ανατολή
- Πέθανε ο πρώην βουλευτής Έβρου της ΝΔ, Θεοφάνης Δημοσχάκης
- Τραγωδία στον Ασπρόπυργο: Νεκρό άτομο σε πυρκαγιά σε παράγκα
- Πέθανε ο ηθοποιός Γιάννης Φέρτης