Υπογραφές για την Εγνατία από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΑΙΠΕΔ

15:35 27/3/2024 - Πηγή: Emea.gr

Πέφτουν αύριο εκτός απροόπτου, οι υπογραφές για τη ΓΕΚ με το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού διάρκειας 35 ετών, μετά το κλείσιμο της προαίρεσης για τα διόδια, που αναμενόταν για οριστικοποιηθεί και τυπικά η τελική συμφωνία.

Με τη διευθέτηση αυτή, άνοιξε ο δρόμος για τις υπογραφές της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία

ταυτόχρονα αναμένει δύο ακόμη πολύ σημαντικές παραχωρήσεις, αυτή της Αττικής Οδού και του ΒΟΑΚ, με τις οποίες δημιουργεί ένα εντυπωσιακό χαρτοφυλάκιο, που θα φέρει σημαντικά σταθερά έσοδα στην εισηγμένη εταιρία.

Ειδικότερα, όσον αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, η εταιρία ανέμενε την ΚΥΑ για την ανατίμηση των διοδίων, ώστε το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί κατά ένα λεπτό, σε 0,04 ευρώ, από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα. Η ΚΥΑ όπως έγινε γνωστό υπεγράφη χθες από τα συναρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, και αναμένεται και η δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ.

Κατόπιν αυτών, η έναρξη της παραχώρησης αναμένεται στο τέλος του χρόνου με εκπλήρωση και των υπολοίπων εκκρεμοτήτων καθώς η υπογραφή της παραχώρησης ακολουθείται από μια σειρά απαιτητικών αιρέσεων που συνεχίζουν  να βρίσκονται σε εξέλιξη, προκειμένου ο ανάδοχος να παραλάβει την Εγνατία Οδό και τους τρεις κάθετους άξονες, συνολικού μήκους 883 χλμ.

Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στις παραχωρήσεις, όντας ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, εφόσον προστεθούν η Εγνατία Οδός και η Αττική Οδός, ενώ έχει στο χαρτοφυλάκιό του και σημαντικά έργα υποδομών που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ οι οποίες αλλάζουν τη χώρα. Υποδομές όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου κλπ.

Στον διαγωνισμό που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατία Οδού, προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) - EGIS PROJECTS (25%) από τα τέλη του 2021 με ποσό που σήμερα προσδιορίζεται σε περίπου 1,35 δισ. ευρώ. Πρόσφατα ιδρύθηκε η εταιρεία ειδικού σκοπού «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Α.Ε.». Η πράξη ίδρυσης έγινε στις 5 Μαρτίου 2024. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται σε 2,5 εκατ. ευρώ.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα

Τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της παραχώρησης είναι η πιστοποίηση των σηράγγων από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολύκαστρο που δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει και εν συνεχεία η σύμβαση θα περάσει από την Βουλή για να γίνει κυρωθεί και να γίνει νόμος του ελληνικού κράτους. Τέλος, ακολουθεί το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού με την καταβολή του ποσού από την εταιρεία παραχώρησης.

Για να ξεκινήσει και επίσημα η νέα περίοδος παραχώρησης θα πρέπει η υφιστάμενη εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. να παραδώσει αναλυτική καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου χιλιόμετρο-χιλιόμετρο, να ελεγχθεί από το νέο σχήμα «Νέα Εγνατία οδός Παραχώρηση Α.Ε.» και να εγκριθεί για να παραληφθεί.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου, μήκους 658 χλμ., όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ., που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος, για χρονική περίοδο 35 ετών.

Πιο αναλυτικά είναι ο βασικός άξονας της Εγνατίας Οδού μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Επίσης, παραχωρούνται τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Στην επερχόμενη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού το σημαντικότερο έργο θα είναι η βαριά συντήρηση όλου του άξονα που θα προσδώσει νέα αυξημένα χαρακτηριστικά ασφάλειας. Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή ΣΕΑ που σήμερα είναι ελάχιστα. Βασικό μέλημα στη βαριά συντήρηση του δρόμου είναι και οι παρεμβάσεις που θα χρειαστούν στις δεκάδες σήραγγες και γέφυρες.

Ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο είναι η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο σε μήκος 44 χλμ, του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, που είναι η βασική οδική αρτηρία η οποία  συνδέει την Ελλάδα με τη Βόρεια Ευρώπη.

Keywords
Αναζητήσεις
ypografes-gia-tin-egnatia-apo-gek-terna-kai-taiped.htm
Τυχαία Θέματα