Η κρίση βαθαίνει, οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται

Παρά την υποτίμηση των εισοδημάτων και την πρωτοφανή οικονομική ύφεση, οι τιμές στα βασικά είδη διατροφής συνεχίζουν απτόητες την ανοδική τους πορεία.

Έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΣΕ) καταγράφει άνοδο σε βασικά προϊόντα διατροφής, δυσκολεύοντας τη διαβίωση των νοικοκυριών.

Τα καρτέλ στην αγορά των τροφίμων και άλλων προϊόντων νοικοκυριού, οι υψηλοί έμμεσοι και άμεσοι φόροι, καθώς και η γραφειοκρατία εμποδίζουν τις επιχειρήσεις στο να ρίξουν τις

τιμές, με αποτέλεσμα η ακρίβεια να συντηρείται.

Την περίοδο 2008-2013, σωρευτικά τις μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσίασαν η ζάχαρη, τα αβγά, το ρύζι και οι σοκολάτες, ενώ οι χυμοί φρούτων και το αλεύρι δεν σημείωσαν μεγάλες μεταβολές.

Το ζήτημα της τιμής είναι ακόμα πιο πολύπλοκο, αφού στο συγκεκριμένο κλάδο η διαμόρφωση της τιμής των προϊόντων είναι ανεξάρτητη από το μέγεθος της επιχείρησης σε πολλές κατηγορίες ειδών. Αντίθετα, η τιμή του παραγωγού κρίνεται κομβικής σημασίας για τα μεγάλα καταστήματα, ενώ το χονδρεμπόριο στο συγκεκριμένο κλάδο, ιδίως για τις μικρές επιχειρήσεις, αποτελεί τον παράγοντα «κλειδί» για τη διαμόρφωση των τιμών.

Τα κυριότερα συμπεράσματα της έρευνας της ΕΣΕΕ στον τομέα της ένδυσης και υπόδησης συνοψίζονται ως εξής:

Οι τιμές σε προϊόντα ένδυσης και υπόδησης το 2012 έχουν υποχωρήσει σε αξιοσημείωτο βαθμό σε σχέση με το 2011 (-21,3%).Η τελική τιμή πώλησης του αγαθού διαφέρει σε σημαντικό βαθμό από την αναγραφόμενη τιμή, αφού ο καταναλωτής δεν αγοράζει πλέον, εάν δεν επιτύχει πρώτα περαιτέρω μείωση στην τιμή (τιμή ταμείου κατόπιν διαπραγμάτευσης). Η σύγκριση μεταξύ της τιμής ταμείου (αναγραφόμενης) του 2012 και του 2011 αναδεικνύει τη μεγάλη πτώση των τιμών.Σε σχέση με το 2011, η διαπραγμάτευση (το παζάρι) της τιμής έχει λάβει σχεδόν καθολικό χαρακτήρα, ακόμα και σε προϊόντα με εξαιρετικά χαμηλές τιμές (π.χ. αξίας 3 ευρώ). Μάλιστα, ακόμη και στη νέα, χαμηλότερη τιμή που πετυχαίνουν οι καταναλωτές κατόπιν διαπραγμάτευσης (παζάρι), ζητούν απόδειξη.Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι έμποροι προχωρούν σε ειδικές προσφορές με πολύ χαμηλές τιμές, οι οποίες, όσο περνάει ο καιρός και βαθαίνει η κρίση, τείνουν να γίνουν μόνιμος τρόπος προσέλκυσης πελατών.Η σωρευτική συρρίκνωση του κύκλου εργασιών των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων για την περίοδο 2010 -2012 κυμαίνεται μεταξύ 40%-60%, σύμφωνα με δηλώσεις των επιχειρηματιών, με κυριότερη αιτία της εν λόγω εξέλιξης τη μείωση του διαθέσιμου πραγματικού εισοδήματος των καταναλωτών, μία παράμετρος η οποία βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την περικοπή των εορταστικών δώρων στο δημόσιο τομέα.Δευτερευούσης σημασίας, αλλά εξίσου σημαντικοί παράγοντες για την κάθετη πτώση του τζίρου των επιχειρήσεων αποτελούν η αβεβαιότητα αναφορικά με τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, καθώς επίσης και η έλλειψη ρευστότητας και η διακοπή πίστωσης από τους προμηθευτές, οι οποίοι πλέον επιθυμούν την εκ των προτέρων και εις ολόκληρον πληρωμή του εμπορεύματος.

Την ίδια ώρα, δυσοίωνες είναι οι εκτιμήσεις για νέες αυξήσεις προκειμένου οι επιχειρήσεις να καλύψουν τα έξοδά τους και να μην κλείσουν.

Και όλα αυτά την ώρα που οι μισθοί έχουν μειωθεί κατά 25% κατά μέσον όρο σε σχέση με το 2010.

Keywords
Τυχαία Θέματα