Ο ερχομός του κάπτεν Γουέι και το λιμάνι του Πειραιά

Την Τετάρτη μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα θα εγκαινιαστεί ο τρίτος προβλήτας του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα Πειραιά. Η παρουσία του προέδρου της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιανφού, αλλά και του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά θα σηματοδοτήσουν την δυναμική που αναπτύσσεται στον πρώτο λιμένα της χώρας και την διεύρυνση της συνεργασίας της Ελλάδας

και της Κίνας.

Ανεξάρτητα από τα εντυπωσιακά εφφέ που θα υπάρχουν θα ξετυλιχθούν στο παρασκήνιο έντονες συζητήσεις γύρω από το θέμα της διευθέτησης των θεμάτων που εκκρεμούν σε σχέση με τον τρίτο προβλήτα και το ετήσιο τίμημα που που καταβάλλουν οι κινέζοι. Από τον Νοέμβριο του 2012 ο κάπτεν Γουέι έχει θέσει ζήτημα επαναδιαπραγμάτευσης για το εγγυημένο τίμημα που έχει συμφωνηθεί αρχικά και επικαλείται την συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική κρίση.

Επιπλέον οι κινέζοι που θα επενδύσουν συνολικά 220 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του τρίτου προβλήτα διατυπώνουν μια σειρά επιχειρημάτων για την τροποποίηση της σύμβασης, όσον αφορά το τίμημα, και τονίζουν ότι με το οικονομικό μοντέλο που προτείνουν ο ΟΛΠ θα είναι τελικά περισσότερο κερδισμένος. Επιπλέον αναφέρουν ότι προτίθεται να διαθέσουν επιπλέον 10 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του προβλήτα πετρελαιοειδών, που είναι υποχρέωση της ελληνικής πλευράς και του ΟΛΠ.

Η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς δεν φαίνεται διατεθειμένη να αποδεχθεί τις προτάσεις των κινέζων και διαφαίνεται ότι την τελική απόφαση θα την λάβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας μαζί με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Ωστόσο, το μείζον θέμα, ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι αν το ΤΑΙΠΕΔ θα παραραχωρήσει σε ιδιώτες, ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό, το 74% των μετοχών του ΟΛΠ που κατέχει σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο. Βέβαια, τόσο η διοίκηση του ΟΛΠ, όσο και ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, έχουν διαφορετική άποψη. Επιμένουν ότι δεν πρέπει να δοθεί η πλειοψηφία των μετοχών και το μάνατζμεντ του ΟΛΠ σε μια μόνο εταιρεία, αλλά να παραχωρηθούν τμήματα του λιμένα σε ιδιώτες και να διατηρηθεί η αυτονομία του ΟΛΠ, ως μητρική εταιρεία.

Λέγεται ότι η επίσκεψη του Κ. Μουσουρούλη στις Βρυξέλλες έχει σχέση με το θέμα της φιλικής διευθέτησης, αλλά και με αυτό της ολικής παραχώρησης του ΟΛΠ σε ιδιώτες και κυρίως στους κινέζους που το διεκδικούν με μεγάλη επιμονή και πίεση.

Οι Βρυξέλλες, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχουν ξεκαθαρίσει αν θα δώσουν την τελική έγκριση για την παραχώρηση σε ιδιώτες ( ουσιαστικά στους κινέζους που έχουν το προβάδισμα και την οικονομική δυνατότητα σε αυτή τη φάση ) του ΟΛΠ . Μαθαίνουμε ότι κυρίως Ευρωπαίκά συμφέροντα που δραστηριοποιούνται στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης δεν καλοβλέπουν την προοπτική των κινέζων στην Ελλάδα, επειδή κινδυνεύουν οι δικές του επενδύσεις. Ο λόγος είναι ότι όταν ολοκληρωθεί η επένδυση στον τρίτο προβλήτα το 2016 η συνολική χωρητικότητα του ΣΕΜΠΟ θα φτάσει τα 6,5 εκατ. teu ετησίως.

Η διαφορετική άποψη που υπάρχει μεταξύ της ηγεσίας του ΟΛΠ και του υπουργείου Ναυτιλίας με αυτή του ΤΑΙΠΕΔ προεξοφλεί σίγουρα εντάσεις, διεργασίες και συγκρούσεις. Σε αναμονή λοιπόν να δούμε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα στο πρώτο λιμάνι της χώρας, αλλά και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας.

Keywords
Τυχαία Θέματα