Πιέσεις για «συνεργασία» στον ενεργειακό τομέα

Γράφει ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ

Οι απαιτήσεις της Τουρκίας σε βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων επανέρχονται λόγω της προγραμματισμένης σύγκλησης του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας την ερχόμενη βδομάδα στην Τουρκία. Θα μετέχουν δέκα υπουργοί από κάθε χώρα και θα συμπροεδρεύσουν οι πρωθυπουργοί Σαμαράς και Ερντογάν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνεδρίαση του «Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας» θα συζητηθούν θέματα «χαμηλής πολιτικής»,

όπως η συνεργασία στον τουρισμό, στον επιχειρηματικό τομέα, στη λαθρομετανάστευση κ.ά. Στην κατ’ ιδίαν συνάντηση των Σαμαρά και Ερντογάν, που θα συμμετέχουν οι υπουργοί Εξωτερικών, Νταβούτογλου και Αβραμόπουλος, πιθανότατα θα συζητηθεί το θέμα της οριοθέτησης των θαλάσσιων ζωνών, ενώ ο πρωθυπουργός της Τουρκίας θα θέσει θέματα σχετικά με τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Ασκούνται πιέσεις, ειδικά από την αμερικανο-βρετανική διπλωματία, να υπάρξει μια καταρχήν ελληνοτουρκική συμφωνία για συνεργασία στον ενεργειακό τομέα που θα περιλαμβάνει την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου του Αιγαίου και της Ανατ. Μεσογείου, αλλά και συνεργασία για τους άξονες μεταφοράς του φυσικού αερίου και του πετρελαίου (διέλευση αγωγών), είτε από την Α. Μεσόγειο, είτε από την Κ. Ασία, προς την Ευρώπη, ευρω-ατλαντικών συμφερόντων.
Η ελληνοτουρκική συνάντηση κορυφής της επόμενης βδομάδας δεν αποκλείεται να κρύβει εκπλήξεις όχι κατ’ ανάγκη ευχάριστες…

Τα «αγκάθια»
Αρχικά είναι αναγκαίο να διευκρινίσουμε ότι, δεν υπάρχει ταύτιση απόψεων για το «πακέτο» των ελληνοτουρκικών διαφορών. Η Ελλάδα, αναγνωρίζει μία μόνο διαφορά με την Τουρκία, την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο. Τα υπόλοιπα (εύρος εναέριου χώρου, χωρικά ύδατα, «γκρίζες ζώνες» κ.ά.), που επιδιώκει η Άγκυρα να αποτελέσουν αντικείμενο ελληνοτουρκικού διαλόγου, είναι μονομερείς τουρκικές διεκδικήσεις σε βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, που εντάσσονται σε μια καλοσχεδιασμένη τουρκική επιθετική και αναθεωρητική πολιτική. Πιο συγκεκριμένα:

ΑΟΖ – Υφαλοκρηπίδα: Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι, με βάση τη Σύμβαση της Γενεύης για το Δίκαιο της Θάλασσας, ΟΛΑ τα κατοικημένα νησιά έχουν δική τους υφαλοκρηπίδα, όπως και οι ηπειρωτικές ακτές. Συνεπώς, η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας με τα γειτονικά κράτη μπορεί να γίνει μόνο με βάση τα όσα προβλέπει η συνθήκη, δηλαδή με βάση την αρχή της μέσης γραμμής και της ίσης απόστασης. Επιπλέον, η Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας (Μοντέγκο Μπέι, 1982) παρέχει στη χώρα μας τη δυνατότητα επέκτασης του εύρους των χωρικών μας υδάτων στα δώδεκα (12) ναυτικά μίλια. Η χώρα μας επικύρωσε τη Συνθήκη αυτή το 1995. Η Τουρκία δεν την έχει επικυρώσει, συνεπώς, δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος. Ωστόσο, με ψήφισμά της η Τουρκική Εθνοσυνέλευση απειλεί ανοιχτά την Ελλάδα με πόλεμο (casus belli), σε περίπτωση που η χώρα μας ασκήσει το αναφαίρετο δικαίωμά της και επεκτείνει το εύρος των χωρικών της υδάτων.
Αν η χώρα µας εφαρμόσει το Διεθνές Δίκαιο και επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 μίλια, τότε η κυριαρχία της στο Αιγαίο θα φτάσει στο 64%, της Τουρκίας στο 10%, ενώ τα διεθνή ύδατα περιορίζονται στο 26%… Ίδια θα είναι η εικόνα και στην περίπτωση που οριοθετηθεί και η ΑΟΖ στο Αιγαίο. Η οριοθέτηση εξασφαλίζει στην Ελλάδα δικαιώματα εκμετάλλευσης του βυθού, όπου «κρύβονται» μεγάλες ποσότητες υδρογονανθράκων, στο μεγαλύτερο τμήμα του Αιγαίου.
Η τουρκική πλευρά υποστηρίζει πως τα νησιά δεν έχουν υφαλοκρηπίδα, διότι αποτελούν εξάρσεις του βυθού. Επιπλέον, επικαλείται «ειδικές περιστάσεις» που υπάρχουν στο Αιγαίο, το οποίο θεωρεί «ημίκλειστη θάλασσα». Έτσι, η βασική θέση της Τουρκίας είναι πως τα ελληνικά νησιά του Ανατολικού και νοτιοανατολικού Αιγαίου, γεωλογικά αποτελούν συνέχεια της Ανατολίας, με αποτέλεσμα η Τουρκία να διεκδικεί τον υποθαλάσσιο χώρο στο μισό Αιγαίο! Πρέπει να επισημάνουμε ότι η Τουρκία δεν αμφισβητεί την ελληνικότητα των νησιών του Αιγαίου στον υποθαλάσσιο χώρο που διεκδικεί. Για παράδειγμα, η Τουρκία δεν αμφισβητεί την ελληνικότητα του Καστελόριζου ή της Ρόδου, αρνείται όμως να δεχτεί ότι το Καστελόριζο ή η Ρόδος έχουν δική τους υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ.

Εναέριος χώρος: Σύµφωνα µε τη Συνθήκη της Λωζάννης ο εναέριος χώρος ορίστηκε στα τρία (3) ναυτικά μίλια. Όμως, η Ελλάδα το 1931 (κυβέρνηση Ελ. Βενιζέλου) διεύρυνε τον εναέριο χώρο της στα δέκα (10) ναυτικά µίλια, προτού ακόµη επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 6 µίλια. Η επέκταση αυτή δεν αµφισβητήθηκε από την Τουρκία µέχρι τα µέσα της δεκαετίας του ’70, οπότε και άρχισαν οι υπερπτήσεις και οι παραβιάσεις από τα τουρκικά µαχητικά αεροσκάφη. Η Τουρκία υποστηρίζει πως η Ελλάδα παραβιάζει το ∆ιεθνές ∆ίκαιο, αφού το εύρος του εναέριου χώρου (10 µίλια) δεν αντιστοιχεί στο εύρος των χωρικών της υδάτων (6 µίλια).

«Γκρίζες ζώνες»: Η Τουρκία, μετά τα γεγονότα στα ΙΜΙΑ (1996) εφηύρε την καινοφανή θεωρία των «γκρίζων ζωνών», δηλαδή περιοχών, νησιών, νησίδων και βραχονησίδων του Αιγαίου, όπου είναι υπό αμφισβήτηση η εθνική τους κυριαρχία. Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι η ελληνική κυριαρχία εκτείνεται μόνο σε εκείνα τα νησιά του Αιγαίου, τα οποία αναφέρονται ονομαστικά στα κείμενα των Συνθηκών με τις οποίες αυτά τα νησιά παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα. Έτσι, πλήθος βραχονησίδων και νησίδων, τα οποία δεν κατονομάζονται, η Τουρκία θεωρεί ότι παραμένουν τμήματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και άρα της Τουρκίας ως διαδόχου κράτους.
Όμως, με τη θεωρία των «γκρίζων ζωνών», η Τουρκία δεν διεκδικεί μόνο ελληνικά κυριαρχικά και διοικητικά δικαιώματα, αλλά και ελληνικά εδάφη και μάλιστα ευθέως! Αν η Ελλάδα δεχτεί κάτω από πίεση να συζητήσει τις μονομερείς τουρκικές διεκδικήσεις, τότε θα νομιμοποιήσει τις τουρκικές απαιτήσεις και η Διεθνής Κοινότητα θα τις αντιμετωπίζει πλέον ως νομιμοποιημένες διμερείς διαφορές.

Θράκη: Στη Θράκη η τουρκική διπλωματία με «μπροστάρη» το τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής επιχειρεί να υλοποιήσει ένα ανθελληνικό σχέδιο. Με πρόσχημα την προστασία των δικαιωμάτων της ελληνικής μουσουλμανικής μειονότητας (τουρκικής κοινότητας για την Άγκυρα), η Τουρκία σχεδιάζει να δημιουργήσει μια παράλληλα διοικητική δομή προς την ελληνική διοίκηση, με τελικό στόχο τη σταδιακή υποκατάστασή της!
Έτσι, λοιπόν, παρατηρούμε, και ως ελληνικό κράτος ανεχόμαστε, τη δημιουργία τουρκικών πολιτικών, οικονομικών και πολιτιστικών δομών, με υποκατάσταση των αντίστοιχων ελληνικών. Επίσης, προχωράει το σχέδιο της «τουρκοποίησης» των πομάκων και των ρομά, ενώ κλιμακώνεται και ο εκφοβισμός των μουσουλμάνων που δεν συμφωνούν με τις ανθελληνικές μεθοδεύσεις του τουρκικού προξενείου της Κομοτηνής. Η ισλαμική κυβέρνηση του Τ. Ερντογάν έχει πλέον εμφανή στόχο: την ανακήρυξη της αυτονομίας της Θράκης, με πρότυπο παράδειγμα το Κόσσοβο!

Θα νοικιάσουμε γαλλικές φρεγάτες

Σε ενοικίαση δύο γαλλικών φρεγατών και τεσσάρων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας προσανατολίζεται η κυβέρνηση, προκειμένου να καλυφθούν επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Κατά τη συνάντηση του υπουργού Άμυνας της Γαλλίας, Ζαν Ιβ Λε Ντριάν, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Π. Παναγιωτόπουλο, που έγινε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αποφασίστηκε η συγκρότηση μιας μεικτής ελληνογαλλικής επιτροπής που θα εξετάσει τις δυνατότητες συνεργασίας στον αμυντικό και στον εξοπλιστικό τομέα, με έμφαση στις προμήθειες ανταλλακτικών και της συντήρησης οπλικών συστημάτων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Επίσης, θα διερευνηθεί η δυνατότητα στενής συνεργασίας σε καίριους τομείς, όπως της θαλάσσιας επιτήρησης και της κυβερνο-άμυνας.
Ο Γάλλος υπουργός Άμυνας μετέφερε την πολιτική δέσμευση του Προέδρου Ολάντ για υποστήριξη της Ελλάδας σε όλα τα επίπεδα, οικονομικό, πολιτικό, διπλωματικό και στρατιωτικό. Ο Π. Παναγιωτόπουλος είπε ότι η Ελλάδα δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να προχωρήσει σε παραγγελίες καινούργιων φρεγατών, αλλά η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να καλύψει με πιο πρόσφορους οικονομικά τρόπους επιτακτικές επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων μας Δυνάμεων.
Το κόστος ενοικίασης μιας γαλλικής φρεγάτας ανέρχεται στο ποσό των 50-60 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο. Η αρχική ελληνο-γαλλική συμφωνία για τη ναυπήγηση έξι φρεγατών τύπου FREMM, με τη συμμετοχή και των Ναυπηγείων Ελευσίνας, κόστους 6-7 δισ. ευρώ, «παγώνει» μέχρι να ανακάμψει η ελληνική οικονομία. Μετά από αυτή την εξέλιξη, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας οδηγούνται, κατά πάσα πιθανότητα, στη χρεοκοπία και στο κλείσιμο.

Βόμβες στο… Παρασκήνιο

• Από τις κορυφαίες στιγμές της δημοσιογραφίας: Μετά την ολοκλήρωση της ενημέρωσης του προέδρου της ΔΗΜΑΡ από την πολιτική και τη στρατιωτική ηγεσία, οι κύριοι Π. Παναγιωτόπουλος και Φώτης Κουβέλης έκαναν δηλώσεις στο τηλεοπτικό συνεργείο (ΤΥΣ) του στρατού μόνοι τους, χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων! Οι διαπιστευμένοι στρατιωτικοί συντάκτες περίμεναν τις δηλώσεις τους σε άλλο μέρος, εντός του υπουργείου! Ευτυχώς…
• «Υπεύθυνη για τη μη επίλυση του Κυπριακού δεν είναι η Τουρκία και η ΤΔΒΚ, αλλά η ελληνοκυπριακή πλευρά, η οποία το 2004 είπε όχι» υποστήριξε ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Αχμέτ Νταβούτογλου, κληθείς να σχολιάσει το αποτέλεσμα των εκλογών στην Κυπριακή Δημοκρατία και την προοπτική των συνομιλιών στην Κύπρο. «Ο Αναστασιάδης είχε κάνει εκστρατεία υπέρ του «ναι» και αν συνεχίσει τη στάση του αυτή ανοίγοντας τον δρόμο για την ειρήνη, οπωσδήποτε θα βρει ανταπόκριση» είπε ο Α. Νταβούτογλου μιλώντας στην «Πολιτική Ακαδημία» του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης στην Άγκυρα. Χρειάζονται σχόλια;
• Κατά την επίσημη επίσκεψή του στον Καναδά, ο υπουργός Εξωτερικών, Δ. Αβραμόπουλος, επισκέφθηκε το Μόντρεαλ, πόλη με σημαντική ομογενειακή παρουσία, όπου είχε συνάντηση με τον δήμαρχο της πόλης, Michael Applebaum, ο οποίος εξήρε τον ρόλο της ελληνικής παροικίας στην οικονομική, επιχειρηματική και πολιτική ζωή του Μόντρεαλ και εξεδήλωσε ενδιαφέρον για την οργάνωση επιχειρηματικής αποστολής στην Αθήνα. Επίσης, ο κ. Αβραμόπουλος εκφώνησε ομιλία στο Ελληνο-Καναδικό Εμπορικό Επιμελητήριο του Μόντρεαλ, κατά την οποία αναφέρθηκε διεξοδικά στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, και ιδίως στο ανθρώπινο δυναμικό, τη γεωγραφική θέση και τις υποδομές της. Ευτυχώς, που «έξω» πάμε καλά!
• Ο ελληνικής καταγωγής Τζορτζ Ζαμπέλλας κατέχει τη θέση του ναυάρχου και ορίστηκε νέος αρχηγός Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού. Γεννήθηκε στη Ζιμπάμπουε από Έλληνα πατέρα και Βρετανίδα μητέρα το 1958, ενώ από τον ερχόμενο Απρίλιο θα λέγεται «σερ», καθώς θα πάρει τον τίτλο του πρώτου Λόρδου της Θάλασσας! Μεγαλουργούν οι ικανοί Έλληνες, αλλά εκτός Ελλάδας…

Keywords
ιμια 1996, φώτης κουβέλης, υπουργοι, σαμαρας, αβραμοπουλος, πετρελαιο, ελλαδα, αιγαιο, αοζ, υφαλοκρηπίδα, ροδος, βενιζελος, ιμια, εφηύρε, γαλλια, συμμετοχή, χρεοκοπια, δημαρ, τδβκ, κυπρος, αθηνα, Αντωνης Σαμαρας, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, σταση εργασιας, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, νεα κυβερνηση, υπουργειο δικαιοσυνης, θεμος αναστασιαδης, νίκος αναστασιάδης, σχεδιο αθηνα, φώτης κουβέλης, κουβελης, το θεμα, δημοκρατια, εθνικη, ζιμπαμπουε, ηγεσια, θεμα, θρακη, ιμια, μητερα, νησια, οικονομια, πιεση, τδβκ, υφαλοκρηπίδα, αγκυρα, αξονες, ασια, αχμετ, βδομαδα, γεγονοτα, γινει, δυνατοτητα, δηλωσεις, διοικηση, δικη, δωδεκα, δομη, δυναμικο, εγινε, ευρω, ειπε, υπαρχει, ειρηνη, εκστρατεια, εμπορικο επιμελητηριο, εξελιξη, εξι, ενοικιαση, ερντογαν, ευρωπη, εφηύρε, ζωη, ιδια, θεωρια, εικονα, ομιλια, καστελοριζο, κυβερνηση, λαθρομεταναστευση, οπωσδηποτε, παμε, ρομα, ρολο, συγκεκριμενα, συνεχεια, συμμετοχή, σχεδιο, τμημα, τουρκια, τρια, δικαιωμα, δικαιωματα, ελληνικα, εμφαση, χωρα, υπουργειο, κειμενα, πληροφοριες, θεματα
Τυχαία Θέματα