Τέμπη: Ο ΣΥΡΙΖΑ επιμένει στην πρόταση για κοινό πόρισμα στα κόμματα του δημοκρατικού τόξου

Την πρότασή τους προς τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου, να εκδώσουν κοινό πόρισμα στην εξεταστική επιτροπή για τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» επανέλαβαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βασίλης Κόκκαλης και Γιάννης Σαρακιώτης.

«Η δικαίωση των αθώων θυμάτων είναι πολύ πιο πάνω από την μικροπολιτική. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, οι προσπάθειές μας να είναι κοινό πόρισμα δεν έχουν τελεσφορήσει» ανέφερε ο κ. Κόκκαλης με τον κ. Σαρακιώτη να προσθέτει ότι «σήμερα που τα βλέμματα ολόκληρης της κοινωνίας είναι

στραμμένα στα πορίσματα για την εξεταστική των Τεμπών και η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών μιλά για συγκάλυψη, καταθέτουμε αίτημα προς τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου, έστω την ύστατη στιγμή, να προσυπογράψουν το πόρισμα που θα καταθέσουμε την Κυριακή το πρωί».

Ερωτηθείς εάν στο πόρισμά του ο ΣΥΡΙΖΑ θα εντοπίζει «ποινικές ευθύνες για πολιτικά πρόσωπα», ο κ. Κόκκαλης απάντησε: «Βεβαίως».

Για «νέο ”επεισόδιο” της Νέας Δημοκρατίας στην προσπάθεια συγκάλυψης του εγκλήματος των Τεμπών» που «είναι ακόμη πιο θλιβερό και πιο εξοργιστικό, απ′ όσο μπορεί να συλλάβει ανθρώπινος νους», κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ.

Σε ανακοίνωση του αναφέρει συγκεκριμένα: «Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κύριος Μακάριος Λαζαρίδης και επανέλαβαν σε διαφορετικά Μέσα οι κύριοι Άδωνις Γεωργιάδης και Άγγελος Συρίγος, το μπάζωμα της περιοχής, το οποίο ”δεν είναι ακριβώς μπάζωμα”, έγινε γιατί έξι μέρες μετά ακούγονταν από τα συντρίμμια ανθρώπινες φωνές που καλούσαν σε βοήθεια. ”Γιατί συνέβη αυτό το οποίο δεν είναι μπάζωμα; Επειδή έπρεπε να επιχειρήσουν οι γερανοί να σηκώσουν τα βαγόνια γιατί ακούγονταν ακόμη και φωνές κυρία Αναστασοπούλου για να δούμε αν υπήρχαν είτε θύματα, είτε άνθρωποι οι οποίοι έχρηζαν βοήθειας” είπε».

Ο ΣΥΡΙΖΑ ρωτά: «Yπήρχαν, δηλαδή, έξι ημέρες μετά επιζώντες κάτω από τα βαγόνια; Υπήρχαν όντως, τόσες ημέρες μετά το δυστύχημα, θύματα που χαροπάλευαν και καλούσαν σε βοήθεια; Ή μήπως ο κύριος Λαζαρίδης φτάνει στο σημείο να διατυπώσει ένα τόσο μακάβριο ψέμα για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα;».

Αναφέρει ότι «είναι αδιανόητο μέχρι που μπορούν να φτάσουν για να συντηρήσουν το αφήγημα της μη ευθύνης της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Κώστα Αχ. Καραμανλή για το έγκλημα» και τονίζει ότι «πρέπει να μπει ένα τέλος στην χυδαιότητα. Τώρα».

Το πόρισμα του ΚΚΕ

Το ΚΚΕ, στο πόρισμά του κάνει αναφορά σε συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες σε βάθος 15ετίας, που προέκυψαν κατά τις διαδικασίες της εξεταστικής επιτροπής.

«Συγκεκριμένα, [..] προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 - 2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων. Και πιο συγκεκριμένα των Υπουργών Δ.Ρέππα (2009-2011), Γ.Ραγκούση (2011), Μ.Βορίδη (2011-2012), Κ. Χατζηδάκη (2007-2009 και 2012-2013), Μ. Χρυσοχοϊδη (2013-2015), Χ. Σπίρτζη (2015-2019), Κ. Καραμανλή (2019-2023)».

Όπως σημειώνεται στο πόρισμα, η πρωτοβουλία του ΚΚΕ για τη συγκρότηση της εξεταστικής επιτροπής με θέμα τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό συνέβαλε αφενός στο να μην ξεχαστεί το έγκλημα και αφετέρου έφερε στο φως πολλά και ουσιαστικά στοιχεία για την απόδοση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών.

«Θεωρούμε δεδομένο πως αν δεν υπήρχε αυτή η πρωτοβουλία το πιθανότερο είναι πως το έγκλημα θα είχε θαφτεί, καθώς όλα τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν τις τελευταίες δεκαετίες γνωρίζουν πολύ καλά πως έχουν σοβαρές ευθύνες για το τραγικό συμβάν» υπογραμμίζεται στο πόρισμα, και επισημαίνεται ότι «η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ψηφίσει τη σύσταση της εξεταστικής καθόσον δεν μπορούσε να την αποτρέψει, γνωρίζοντας βέβαια πολύ καλά ότι μπορούσε, εκμεταλλευόμενη και την κυβερνητική πλειοψηφία στην επιτροπή, να κατευθύνει τη λειτουργία της. Την ίδια στιγμή, καταψήφισε τη συγκρότηση της προανακριτικής επιτροπής, όπως άλλωστε αναμενόταν», τονίζεται στο πόρισμα. Αναφέρτεται, δε, ότι «με τη σειρά τους τα υπόλοιπα κόμματα, κύρια το ΠΑΣΟΚ, επέμειναν στη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, με την αιτιολογία δήθεν ότι μόνο με την προανακριτική θα αναδεικνύονταν και θα αποδίδονταν οι ποινικές ευθύνες στα πολιτικά πρόσωπα. Επέμειναν στη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, με το ΠΑΣΟΚ μάλιστα να επιτίθεται στο ΚΚΕ, παρότι γνωρίζουν πως η σύστασή της απαιτεί και τις ψήφους των κυβερνητικών βουλευτών και άρα με βεβαιότητα θα καταψηφιζόταν η συγκεκριμένη πρόταση. Οι προτάσεις αυτές του ΠΑΣΟΚ αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ, για την προανακριτική επιτροπή, στηρίζονταν στην δικογραφία της Ευρωπαίας Εισαγγελέως, η οποία διερευνούσε μόνο την οικονομική ζημία της ΕΕ, από την μη υλοποίηση της σύμβασης 717 και όχι το εγκληματικό συμβάν των Τεμπών πέρα από την οικονομική του διάσταση. Προτάσεις τις οποίες, παρ′ όλα αυτά, στήριξε το Κόμμα μας».

Ακολούθως, αναφέρεται ότι ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, γνωρίζουν ότι «όλες οι κυβερνήσεις, σίγουρα της τελευταίας δεκαπενταετίας, φέρουν βαρύτατες πολιτικές και ποινικές ευθύνες για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο, για τη λογική του ”πάμε κι όπου βγει” με τα ελλιπέστατα μέτρα ασφαλείας που αποτελούν ”μη επιλέξιμο” κόστος για τα συμφέροντα του κεφαλαίου, με αποτέλεσμα ο λαός και τα παιδιά του να παίζουν το κεφάλι τους κορώνα - γράμματα και μάλιστα χωρίς να το γνωρίζουν».

Για τα όρια των εργασιών της επιτροπής, σημειώνεται ότι «δεν είχαμε καμία αυταπάτη [...] λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθεσή της και τον αντίστοιχο συσχετισμό των κομμάτων. Ωστόσο παρά τον αρνητικό συσχετισμό, την προσπάθεια συγκάλυψης, τη μη κλήτευση ουσιαστικών μαρτύρων και τις ανέξοδες αντιπαραθέσεις της κυβερνητικής πλειοψηφίας με άλλα κόμματα, προκειμένου να κρύψει καθένα απ′ αυτά τις ευθύνες της δικής του κυβερνητικής περιόδου, φωτίστηκαν αρκετές πλευρές που συντέλεσαν καθοριστικά στο έγκλημα».

Παράλληλα, αναφέρεται ότι «επιβεβαιώθηκαν τόσο οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του, αλλά προέκυψαν και ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, εν προκειμένω διαχρονικά των Υπουργών Μεταφορών, αλλά και άλλων, που δια των ενεργειών τους ή των σημαντικών παραλείψεών τους, υπονόμευσαν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, αποδεχόμενοι έτσι το ενδεχόμενο, αν όχι προδιαγράφοντας την εξέλιξη και του συγκεκριμένου εγκλήματος των Τεμπών.

Συγκεκριμένα, αναδείχθηκαν οι ανταγωνιστικές σχέσεις που διαμόρφωσε ο προβληματικός διαχωρισμός του Οργανισμού Σιδηροδρόμων σε θυγατρικές, όπως και η απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια του μεταφορικού έργου, που γιγάντωσε τα αντικρουόμενα πολλές φορές συμφέροντα. Αντίστοιχα, η επιλογή της κατάτμησης των διαφόρων συμβάσεων προκειμένου να εξυπηρετηθούν διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα, οδήγησε σε ασυμβατότητες των διαφόρων συστημάτων αλλά και σε μεγάλες καθυστερήσεις που προέκυπταν ακριβώς από την εκδήλωση αυτών των ανταγωνιστικών συμφερόντων (προσφυγές, ενστάσεις, συνεχείς παρατάσεις). Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα κατά το χρόνο του τραγικού εγκλήματος στα Τέμπη να μην έχει παραδοθεί και τεθεί ολοκληρωμένα σε λειτουργία κανένα από τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, που προβλέπονταν σε τέσσερις τουλάχιστον συμβάσεις των οποίων ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης είχε παρέλθει προ πολλών ετών.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την πλημμελή συντήρηση δικτύου και υποδομών, λόγω της υποχρηματοδότησης καθώς και τη μεθοδευμένη, συνεχή μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και την ελλιπή εκπαίδευση και εμπειρία του, διαμόρφωσε το εκρηκτικό μείγμα για τον πολλαπλασιασμό των ανθρώπινων λαθών με παντελή απουσία των τεχνολογικών μέσων αποτροπής τους.

Παντελώς ανεπαρκής αποτυπώθηκε ότι είναι και η ελεγκτική δυνατότητα και δραστηριότητα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σε σχέση με την πιστοποίηση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών».

Τέλος, καταγράφεται ότι «το εσπευσμένο κλείσιμο των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, όπως και ο αποκλεισμός από την κυβερνητική πλειοψηφία καθοριστικών μαρτύρων, δεν επέτρεψαν να διερευνηθούν τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων, όταν μάλιστα αρκετοί εκ των 57 νεκρών υπήρξαν θύματα πυρκαγιάς, καθώς επίσης δεν διερευνήθηκαν οι υπαίτιοι για την απαράδεκτη αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, λίγες μόλις μέρες μετά το δυστύχημα και πριν τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων.

Σίγουρα ως προς αυτά τα δύο τουλάχιστον ζητήματα, η Εξεταστική Επιτροπή όφειλε να συνεχίσει τις εργασίες της, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από την κατεύθυνση των ανακριτικών ερευνών, μέσα και από τη σχετική δικογραφία που απεστάλη στην Επιτροπή.

Πόσο μάλλον που ο ίδιος ο Δ. Ρέππας, πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, την περίοδο 2009 - 2011, επιβεβαίωσε κατά την εξέτασή του στην Εξεταστική Επιτροπή ότι υπήρχαν ”μαύρα βαγόνια”, δηλαδή συρμοί του ΟΣΕ που μετέφεραν εμπορεύματα ιδιωτών χωρίς να είναι καταγεγραμμένα, εις βάρος των εσόδων του ΟΣΕ, αλλά και βαγόνια - ”φαντάσματα”, που έρχονταν από το εξωτερικό χωρίς να καταγράφονται, και που στην πορεία χάνονταν σε κάποιο παρακλάδι και λειτουργούσαν για μήνες ως αποθηκευτικοί χώροι ιδιωτών. ’Αλλωστε τόσο από στελέχη της Hellenic Train όσο και του ΟΣΕ επιβεβαιώθηκε ότι στα δρομολόγια εσωτερικού δε γίνεται έλεγχος στο περιεχόμενο των φορτίων, ενώ, για τα δρομολόγια από το εξωτερικό ο έλεγχος γίνεται στο τελωνείο».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Keywords
Τυχαία Θέματα
Τέμπη, ΣΥΡΙΖΑ,tebi, syriza