Εμπορικά ακίνητα: Σταθερότητα για το 2024 μετά την άνοδο του 2023 - O ρόλος του μετρό στη Θεσσαλονίκη

Ωστόσο, τα ποιοτικά εμπορικά ακίνητα και όσα επηρεάζονται από τον τουρισμό θα είναι σε ανοδική πορεία.

Σταθερότητα στις τιμές ενοικίασης, αλλά και πώλησης προβλέπουν οι μεσιτικοί φορείς για τα εμπορικά ακίνητα για το 2024, την ώρα που οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να υφίστανται.

Yπενθυμίζεται ότι με βάση τα διαθέσιμα προσωρινά στοιχεία από πρόσφατη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2022 οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν

κατά μέσο όρο κατά 5,0% σε σχέση με το 2021, για το σύνολο της Ελλάδος, έναντι αύξησης 2,5% το 2021. Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των τιμών ήταν 6,9% για την Αθήνα, 2,7% για τη Θεσσαλονίκη και 2,6% για την υπόλοιπη Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, το β΄ εξάμηνο του 2022, οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 2,4% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, για το σύνολο της χώρας (προσωρινά στοιχεία).

Οι αντίστοιχοι ρυθμοί μεταβολής ήταν 1,9% το β΄ εξάμηνο του 2021 και 2,8% το α΄ εξάμηνο του 2022 (αναθεωρημένα στοιχεία). Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, το β΄ εξάμηνο του 2022 οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών κατέγραψαν αύξηση 3,2% στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και 1,5% στη Θεσσαλονίκη και στην υπόλοιπη Ελλάδα, σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022.

Για το σύνολο του 2022, τα μισθώματα των καταστημάτων όλων των κατηγοριών σε ονομαστικούς όρους, για το σύνολο της χώρας, κατέγραψαν μέση ετήσια αύξηση 4,6% (προσωρινά στοιχεία). Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των μισθωμάτων ήταν ο ίδιος (4,6%) τόσο για την Αθήνα όσο και για τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα.

Κατά το β΄ εξάμηνο του 2022, τα μισθώματα των καταστημάτων αυξήθηκαν κατά 1,8% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022 για το σύνολο της χώρας (προσωρινά στοιχεία). Οι αντίστοιχοι ρυθμοί αύξησης των μισθωμάτων ήταν 1,5% κατά το β΄ εξάμηνο του 2021 και 2,9% κατά το α΄ εξάμηνο του 2022 (αναθεωρημένα στοιχεία).

Σύμφωνα με τα όσα δηλώνει στο BusinessNews.gr ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μεσιτών Ελλάδος κ. Δημήτρης Μπινιάρης, «οι τιμές των εμπορικών ακινήτων στην Αθήνα, ειδικά σε περιοχές όπως το κέντρο ή κάποιες πιάτσες των Βορείων Προαστίων ήταν αυξημένες το 2023 σε σχέση με το 2022, ωστόσο βλέπουμε κάποια σταθεροποίηση για την χρονιά που έρχεται. Αυτό σημαίνει ότι στο σύνολό τους τα περισσότερα θα έχουν τις ίδιες τιμές, δεν αναμένουμε αύξηση, αλλά δεν αναμένουμε και μείωση. Αν θα δούμε αυξήσεις, αυτές θα είναι σε πολύ καλά ποιοτικά ακίνητα, της τάξης του 3-4%».

Κατά τον κ. Μπινιάρη, πλέον η αγορά εμπορικών ακινήτων έχει φτάσει σε ένα επίπεδο όπου υπάρχει κορεσμός στα ‘’ποιοτικά’’ ακίνητα που να επιιθυμεί να μισθώσει ή να αγοράσει μια εταιρεία: «Η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που ήταν στην οικονομική κρίση. Δεν βλέπεις πλέον σε εμπορικούς δρόμους ποιοτικά εμπορικά ακίνητα να είναι ξενοίκιαστα, αυτή η εποχή έχει πλέον περάσει. Οι μεγάλες εταιρείες θέλουν να έχουν πλέον τα καλύτερα ακίνητα στις καλύτερες περιοχές. Ενδεικτικό του γεγονότος ότι πλέον η αγορά των εμπορικών ακινήτων έχει απογειωθεί είναι ότι πλέον έχει επανέλθει και ο ‘’αέρας’’ που πρέπει να πληρώσει κάποιος μισθωτής για καλά ακίνητα στην Ερμού, το Κολωνάκι και τη Γλυφάδα, κάτι που τα χρόνια της κρίσης, είχε εκλείψει».

Εκτιμήσεις για μικρές αυξήσεις σε μισθώματα και τιμές αγοράς σε ό,τι αφορά τα εμπορικά καταστήματα κάνει ο Πρόεδρος Μεσιτών Θεσσαλονίκης Κώστας Τζάρος. Κατά όσα τονίζει στο ΒusinessNews.gr ο κ. Τζάρος «αυξημένες είναι οι τιμές στους πρώτους κάθετους δρόμους της Τσιμισκή, ενώ ήδη από το 2022 υπάρχουν αυξήσεις σε μισθώματα σε καταστήματα που είναι στα πέριξ των σταθμών του Μετρό, προτου καν αυτό ανοίξει. Αυτό που βλέπουμε, επίσης, είναι ότι υπάρχει μια τάση προς τα πάνω για κάποιους δρόμους οπως πχ η Γρηγορίου Λαμπράκη στην Τούμπα και η Μεγάλου Αλεξάνδρου στον Εύοσμο. Σε αυτές υπάρχει μια ελαφρά ανοδική τάση για τιμή πώλησης, κατά 5% σε σχέση με το 2022».

Ο κ. Τζάρος στέκεται ιδιαίτερα στην περίπτωση του Μετρό και στο πώς επηρεάζει -και θα επηρεάσει ακόμα περισσότερο όταν ξεκινήσει τη λειτουργία του- τις τιμές των εμπορικών ακινήτων: «Έχουμε δει και αυξήσεις ακόμα και 30%, ενώ γνωρίζω ότι υπάρχουν όροι σε συμβόλαια καταστημάτων ότι θα υπάρχει άνοδος σε μίσθωμα όταν ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό».

Από την πλευρά του, το στέλεχος της εταιρείας Cushman και Wakefield, Παναγιώτης Τσαούσης αναφέρει πως αυτή τη στιγμή στα εμπορικά ακίνητα της Αθήνας υπάρχουν τρεις ταχύτητες που συνδέονται με τρεις δρόμους: Ερμού, Γλυφάδα, Κηφισιά. Για τον ίδιο «όπου όπου υπάρχει αγοραστική δύναμη, τα μισθώματα θα είναι ανοδικά και οι αποδόσεις θα πηγαίνουν καλά. Για να δούμε πως θα προχωρήσει το 2024, θα πρέπει πρώτα να κλείσει το κεφάλαιο ''τουρισμός'' για το 2023, που σε ό,τι αφορά τους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας, αυτό είναι πλέον το βαρόμετρο».

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε ό,τι αφορά την πώληση, το τετραγωνικό σε ένα καλό εμπορικό ακίνητο στην Ερμού έχει πλέον άνω των 300 ευρώ, όταν στην Κηφισιά έχει 110, με την επιρροή του τουρισμού να είναι σαφής.

Logistics: Δύο μέτρα και σταθμά σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Την ίδια στιγμή, τα Logistics εξακολουθούν να είναι σε ανάπτυξη στην Αττική και σε μια συγκρατημένη άνοδο στη Θεσσαλονίκη. Όπως τονίζει ο κ. Μπινιάρης: «Όλοι θέλουν να κάνουν ένα logistics hub στον Ασπρόπυργο και δεν υπάρχουν πια ακίνητα. Αυτή είναι μια κορεσμένη αγορά. Τώρα πλέον τα οικόπεδα έχουν 100 ευρώ το τετραγωνικό, όταν είχαν στην κριση 60 και κάτω. Επόμενες επιλογές είναι η Μάνδρα και η Μαγούλα, όπου όμως είναι πιο μακριά και κοστίζουν περισσότερο σε διαδρομές και εργατοώρες».

Σε σχέση με την αγορά Logistics της Θεσσαλονίκης, πάντως, ο κ Τζάρος σημειώνει ότι βρίσκεται σε αναμονή για ανάπτυξη: «Υπάρχουν συζητήσεις, σκέψεις, πράξεις, έχουμε την προσδοκία ότι μπορεί στη Θεσσαλονίκη να αναπτυχεί ένα κέντρο Logistics, ωστόσο ακόμα είναι πολύ περιορισμένες οι κινήσεις που έχουν γίνει. Μιλάμε δηλαδή για μια ή δύο επενδύσεις. Αυτό που θεωρώ είναι ότι το ακίνητο που κάνει η Dimand στο Φιξ μπορεί να είναι η αρχή για να γίνει μία σοβαρή δουλειά σε ό,τι αφορά τα logistics στην περιοχή της Θεσσαλονίκης».

Keywords
Τυχαία Θέματα