LIVE A LIVE | Review

Ας αρχίσουμε από τα βασικά. Τo Live a Live (προφέρεται λάιβ αλάιβ, αν λάβουμε υπ’ όψη μας τα katakana της ιαπωνικής έκδοσης) πρωτοκυκλοφόρησε στην Ιαπωνία το μακρινό 1994, όταν τα JRPGs μεσουρανούσαν στις 16bit κονσόλες. Δυστυχώς, δεν κυκλοφόρησε ποτέ στη Δύση λόγω χαμηλών πωλήσεων, αν και ένα fan translation

εμφανίστηκε κάποια στιγμή. Εν έτει 2022 η Square Enix κυκλοφορεί στο Nintendo Switch ένα ολικό remake του τίτλου, χρησιμοποιώντας την HD-2D τεχνοτροπία των Octopath Traveller και Triangle Strategy.

Όπως είπαμε, πρόκειται για ένα παραδοσιακό, 16bit JRPG, που παρ’ όλο που όπως είπαμε δεν κυκλοφόρησε ποτέ επίσημα στη Δύση, απέκτησε ένα αξιοσημείωτο cult following, για διάφορους λόγους. Ένας από αυτούς είναι ότι director του αρχικού παιχνιδιού είναι ο Takashi Tokida, και μάλιστα το Live a Live ήταν το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Ο Tokida δούλεψε έπειτα σε πάρα πολλά παιχνίδια της Square, ενώ το επόμενό του project ήταν ένα μικρό παιχνίδάκι ονόματι Chrono Trigger… Στο Live a Live δούλεψαν και άλλοι γνωστοί designers, όπως η Yoko Shinomura στη σύνθεση της μουσικής στην πρώτη της δουλειά στην Square. Η Yoko Shinomura έπειτα δούλεψε σε άλλους τίτλους όπως το Parasite Eve και τη σειρά Kingdom Hearts.

Έτερος σημαντικός λόγος του cult status του παιχνιδιού είναι ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του και το ξεχωριστό ύφος του. Μπορεί από τα screenshots ο νους μας να πηγαίνει στα πρώτα Final Fantasy και το Chrono Trigger, αλλά η δομή και το συνολικό στήσιμο του τίτλου τον κάνουν να ξεχωρίζει πραγματικά. Ξεκινώντας το παιχνίδι, θα δούμε ότι μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε 7 διαφορετικούς χαρακτήρες από διάφορες χρονικές περιόδους της ανθρώπινης Ιστορίας. Οι χαρακτήρες ποικίλλουν από έναν προϊστορικό άνθρωπο, έναν νίντζα, έναν πιστολέρο στην Άγρια Δύση και ούτω καθεξής… Μέχρι και στο μακρινό μέλλον θα φτάσουμε ελέγχοντας ένα μικρό ρομπότ σε ένα αστρόπλοιο.

Τα διαφορετικά αυτά chapters δίνουν στον τίτλο μια αξιοσημείωτη και εν πολλοίς απολαυστική ποικιλία. Άλλο setting φυσικά, άλλη μουσική αλλά και διαφορές στο gameplay κάνουν κάθε κεφάλαιο ξεχωριστό. Τα 7 chapters θέλουν το καθένα από μισή μέχρι περίπου τρεις ώρες για να ολοκληρωθούν, με τα περισσότερα να απαιτούν περί την μιάμιση με δύο ώρες. Είναι εντελώς ανεξάρτητα το ένα με το άλλο και μπορούν να παιχτούν με οποιαδήποτε σειρά, ενώ επίσης μπορούμε να γυρίσουμε στο αρχικό μενού και να διαλέξουμε κάποιο άλλο κεφάλαιο και να συνεχίσουμε αργότερα από εκεί που σταματήσαμε. Φυσικά, κάποια στιγμή θα αντιληφθούμε ένα κοινό νήμα που συνδέει όλους του χαρακτήρες, ενώ όταν ολοκληρώσουμε και τα 7 αρχικά κεφάλαια συμβαίνει κάτι άλλο που δεν θα αποκαλύψουμε, προσπαθώντας να αποφύγουμε όσο το δυνατόν τα spoilers.

Γενικά η γραφή και η εξέλιξη της ιστορίας μάς ικανοποίησε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Δεν μπορούμε να πούμε ότι το παιχνίδι πιάνει επίπεδα Chrono Trigger, αλλά η απλή και κατανοητή ιστορία κάνει τη δουλειά της και καταφέρνει να μας ενθουσιάσει σε σημεία, και να μας συγκινήσει σε άλλα. Όπως είπαμε, οι ξεχωριστές χρονικές περίοδοι κρατούν το ενδιαφέρον, όπως φυσικά και η προσμονή του παίκτη να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από τις ιστορίες των 7 πρωταγωνιστών… Υπάρχουν βέβαια και σημεία που η ποιότητα της γραφής πέφτει λίγο και γίνεται αρκετά τυποποιημένη, όπως και απόπειρες χιούμορ που σε άλλους θα αρέσει και άλλοι θα το θεωρήσουν cringe. Υπάρχουν όμως και εντελώς επικά σκηνικά, που αυξάνουν την απόλαυση στα ύψη.

Σε γενικές γραμμές, η ιστορία ακολουθεί τις επιταγές της εποχής της κυκλοφορίας του original τίτλου. Έχει τέλος ενδιαφέρον η σύνδεση του παιχνιδιού και οι πιθανές επιρροές του στο Chrono Trigger, αν και οι δύο τίτλοι αναπτύσσονταν περίπου ταυτόχρονα. Υπάρχει ένα πολύ βοηθητικό minimap που μας δείχνει ανά πάσα στιγμή το σημείο που θα προωθήσει το main quest μας, αλλά μπορούμε αν θέλουμε να το κλείσουμε. Όσο για τη συνολική διάρκεια, είδαμε τους τίτλους τέλους σε περίπου 20 ώρες.

Ας περάσουμε τώρα στο σύστημα μάχης του παιχνιδιού, το οποίο έχει φυσικά κάποια κοινά με τα 16bit RPGs της Square αλλά ταυτόχρονα και αρκετές διαφορές. Είναι turn- based, αλλά οι χαρακτήρες, φιλικοί και εχθρικοί, είναι τοποθετημένοι σε ένα 7×7 grid και μπορούν να κινηθούν τετράγωνο με τετράγωνο επάνω σε αυτό. Ο χαρακτήρας μας μπορεί να δράσει όταν μια κίτρινη μπάρα γεμίσει (ας την πούμε Active Time Battle όπως στο Chrono Trigger). Όσο όμως ο χαρακτήρας μας κινείται, τόσο γεμίζει το ATB και των εχθρών.

Δεν υπάρχουν απλές επιθέσεις, αλλά κάθε χαρακτήρας έχει τις δικές του ξεχωριστές abilities οι οποίες αυξάνονται σε αριθμό με το level up. Το κάθε ability έχει όμως το δικό του range. Έτσι, άλλες χτυπούν τους εχθρούς που βρίσκονται δίπλα μας, άλλες όμως χτυπούν όσους είναι σε κάθετη ή οριζόντια γραμμή με μας στο grid, σε ένα ή δύο τετράγωνα διαγώνια με μας και ούτω καθεξής. Επίσης, παίζει ρόλο και αν χτυπάμε κάποιον πισώπλατα ή από μπροστά. Βλέπουμε λοιπόν ότι η τοποθέτηση του χαρακτήρα μας σε σχέση με τους εχθρούς έχει καίριο ρόλο.

Δεν υπάρχουν επίσης mana points ή κάτι αντίστοιχο, και έτσι μπορούμε άφοβα να χρησιμοποιούμε όποια ability θέλουμε, ακόμα και τις πιο ισχυρές μας. Απλώς κάποιες από αυτές ενεργοποιούνται άμεσα και κάποιες θέλουν λίγο χρόνο. Να αναφέρουμε εδώ ότι κάθε ability ανήκει σε κάποια ξεχωριστή κατηγορία, όπως strike, pierce κ.λπ. ή σε κάποια elemental κατηγορία όπως fire και ice. Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές κατηγορίες, ενώ πολλοί εχθροί που έχουν τις δικές τους weaknesses και resistances, και πρέπει φυσικά να επιλέξουμε τη σωστή ability για κάθε περίπτωση. Μας έκανε εντύπωση ότι με το τέλος της κάθε μάχης τα hit points της ομάδας μας αναπληρώνονται πλήρως.

Βλέπουμε λοιπόν πως το σύστημα μάχης έχει κάποια κοινά σημεία με άλλα παιχνίδια της κατηγορίας, αλλά καταφέρνει να εισάγει και τα δικά του που το κάνουν να ξεχωρίζει. Η συνολική γεύση όμως που μας αφήνει θυμίζει βέβαια ξεκάθαρα τις 16bit καταβολές του παιχνιδιού και αυτό θα πρέπει να το έχουν υπ’ όψη τους όσοι θέλουν να παίξουν κάτι πιο σύγχρονο και θεωρούν αυτούς τους μηχανισμούς ξεπερασμένους. Να αναφέρουμε επίσης ότι σημαντικό ρόλο στη μάχη παίζουν και τα διάφορα items, τόσο για healing όσο και για επιθέσεις. Τα αντικείμενα όμως, όπως και τον εξοπλισμό μας, τον βρίσκουμε μόνο μέσω της εξερεύνησης καθώς δεν υπάρχουν χρήματα και καταστήματα. Να ένας καλός λόγος να αγνοούμε το minimap και να εξερευνούμε κάθε γωνιά του κόσμου…

Βαδίζοντας σιγά προς το τέλος, ας πούμε δυο λόγια για τον τεχνικό τομέα. Τα γραφικά όπως είπαμε ακολουθούν την HD-2D τεχνοτροπία της Square, την οποία εν πολλοίς θεωρούμε άκρως ενδιαφέρουσα. Μπορεί το στοιχείο της έκπληξης να μην είναι τόσο ισχυρό πλέον όσο ήταν στο Octopath Traveller, αλλά δεν το κρύβουμε ότι υποκειμενικά τα γραφικά και αυτό το στυλ συνολικά φαντάζει στα μάτια μας πανέμορφο, ενώ η χτυπητή διαφορά των πιξελιασμένων sprites με τα λεπτομερέστατα, σχεδόν φωτορεαλιστικά σε σημεία περιβάλλοντα, έχει κατά τη γνώμη μας ακόμα και καλλιτεχνικές βλέψεις. Γενικά, τα γραφικά θα ικανοποιήσουν πιστεύουμε τόσο τους retro όσο και τους μοντέρνους φανς, ενώ αν παίξουμε σε μια καλή τηλεόραση ή στην oled οθόνη του τελευταίου μοντέλου Switch, αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο.

Όσο για τον ήχο και τη μουσική, μας ικανοποίησαν και αυτά πάρα πολύ. Όπως είπαμε, η Yoko Shinomura δεν είναι τυχαία και το ταλέντο της φαίνεται ακόμα και τόσο πρώιμα στην καριέρα της. Τα μουσικά θέματα που θα ακούσουμε είναι βέβαια remastered από το αρχικό παιχνίδι και στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι πάρα πολύ όμορφα, ενώ ταιριάζουν φυσικά και με το εκάστοτε setting.

Να σημειωθεί ότι χρησιμοποιήθηκαν φυσικά όργανα και αυτό αναδεικνύει ακόμα περισσότερο την ομορφιά των θεμάτων -για παράδειγμα της Άγριας Δύσης ή της Αυτοκρατορικής Κίνας. Ειδική μνεία θα κάνουμε στην boss battle music, ή οποία έχει τα φόντα να κολλήσει εσαεί στο μυαλό σας όπως πολλά κλασικά θέματα άλλων παιχνιδιών που δεν τα ξεχνάμε ποτέ. Ο τίτλος διαθέτει και μπόλικο speech, σε γενικές γραμμές σωστά εκτελεσμένο και ταιριαστό. Δυστυχώς, κάποιοι ηθοποιοί δεν αποδίδουν το ίδιο καλά και ακούγονται αρκετά “στεγνοί” και όχι τόσο φυσικοί.

Εν κατακλείδι, το Live a Live είναι το remake ενός άγνωστου -τουλάχιστον στη Δύση- αλλά cult και σημαντικού για την ιστορία της Square παιχνιδιού. Οι φίλοι των HD-2D τίτλων αλλά και των 16bit JRPGS γενικότερα, θα βρουν εδώ άλλο ένα εξαιρετικό και ξεχωριστό δείγμα του είδους, που μάλιστα συμπληρώνει θα λέγαμε και ένα κομμάτι της ιστορίας του.

Το LIVE A LIVE κυκλοφορεί από τις 22/7/22 για το Nintendo Switch. Το review μας βασίστηκε σε review code που λάβαμε από τη CD Media.

The post LIVE A LIVE | Review appeared first on GameOver.

Keywords
Τυχαία Θέματα