Euromonitor: Οι καταναλωτικές τάσεις που θα διαμορφώσουν το 2023

#1 Αυθεντικός αυτοματισμός
Ενώ η ψηφιακή τεχνολογία κυριαρχεί, δεν μπορεί να υποκαταστήσει πλήρως τον ανθρώπινο παράγοντα. Ο αυτοματισμός σε συγκεκριμένες χειρωνακτικές δουλειές προσφέρει στους καταναλωτές ταχύτητα, ευκολία και εξοικονόμηση χρημάτων, ενώ η κατανάλωση γίνεται περισσότερο παθητική. Ωστόσο, υπάρχουν σημεία του customer journey που μπορούν να εξυπηρετηθούν καλύτερα από τους ανθρώπους. Μια εταιρεία που βασίζεται υπερβολικά στην τεχνολογία

μπορεί να θέσει σε κίνδυνο το brand engagement. Οι καταναλωτές μπορεί να χάσουν τη σύνδεση με το brand αν ο ανθρώπος αφαιρεθεί πλήρως από την εμπειρία. Από την άλλη, 8 τους 10 καταναλωτές κάτω των 29 ετών δήλωσαν ότι θα αισθάνονταν άνετα να αλληλεπιδράσουν με ρομπότ, ενώ και οι μεγαλύτερες γενιές δείχνουν να υιοθετούν σταδιακά ανάλογες συμπεριφορές.

#2 Budgeteers
Ο πληθωρισμός και οι αυξημένες τιμές υπονομεύουν την αγοραστική δύναμη. Πλέον οι καταναλωτές είναι πιο μεθοδικοί στη διάθεση των χρημάτων τους, ενώ οι επιχειρήσεις χρειάζεται να εφαρμόσουν ή να αναπτύξουν λύσεις με τις οποίες θα τους βοηθήσουν. Σύμφωνα με την έκθεση, το 2022, το 75% των καταναλωτών δεν σχεδίαζε να αυξήσει τη συνολική του δαπάνη.
Οι προσιτές τιμές και οι προσφορές συχνά προπορεύονται του brand loyalty. Οι Budgeteers, επίσης, μετακινούνται στο e-commerce για να αποφύγουν τα έξοδα μετακίνησης και να ανακαλύψουν προσφορές. Το 2022, η βασική αιτία των online αγορών ήταν η καλύτερη τιμή. Περαιτέρω, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και οι discounters θα «κλέψουν» μερίδιο αγοράς από συγκεκριμένες κατηγορίες. Οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής και οι ισχυρές συνεργασίες μπορούν να επεκτείνουν τη βάση πελατών και να βοηθήσουν στη διατήρηση της ανταγωνιστικής θέσης.

#3 Έλεγχος του scroll
Οι άνθρωποι είναι ακόμα «παντρεμένοι» με τις συσκευές τους, ωστόσο γίνονται πιο επιλεκτικοί με το χρόνο που αφιερώνουν στις οθόνες τους. Ο τεράστιος αριθμός των εφαρμογών αποτελεί πρόβλημα. Έτσι, το 57% των καταναλωτών διέγραψε apps από το κινητό του το 2022. Επιπλέον, τον τελευταίο χρόνο πάνω από το 20% των καταναλωτών διέγραψε λογαριασμούς SoMe, που δεν χρησιμοποιεί συχνά. Αυτές οι επιλογές δεν αποτελούν ψηφιακή «αποτοξίνωση», αλλά μια έμφαση στη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητα. Οι καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους, δεν σχεδιάζουν να μειώσουν τη χρήση αλλά να γίνουν πιο επιλεκτικοί.

Από την πλευρά τους τα brands δεν θα πρέπει να δημιουργούν περισπασμούς. Αντιθέτως, οι ειδοποιήσεις χρειάζεται να είναι ελεγχόμενες, σκόπιμες και relevant. Οι λειτουργικότητες των εφαρμογών και των πλατφορμών πρέπει να αυξάνουν την αξία και να βοηθούν τους καταναλωτές να ελέγξουν το scroll. Αν τα ψηφιακά assets δεν ταιριάζουν, οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν να χάσουν πιθανά conversions.

#4 Οικο-οικονομικά
Η καταναλωτική συμπεριφορά στρέφεται λιγότερο στην απόκτηση και περισσότερο στη μείωση, η οποία επιδρά θετικά στον πλανήτη. Υιοθετώντας πιο βιώσιμες πρακτικές το 2022, το 34% των ερωτηθέντων καταναλωτών ήταν πρόθυμο να αγοράσει προϊόντα από «δεύτερο χέρι», το 55% μείωσε τη σπατάλη τροφίμων, το 43% μείωσε την κατανάλωση ενέργειας και το 42% την κατανάλωση νερού, το 40% επέλεξε την επισκευή από την αντικατάσταση, το 34% μείωσε τις εκπομπές άνθρακα οδηγώντας λιγότερο, και το 13% επέλεξε την ενοικίαση έναντι της αγοράς. Ωστόσο, το 41% των επαγγελματιών τονίζει ότι η απροθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν περισσότερο για βιώσιμα προϊόντα αποτελεί την πιο σημαντική πρόκληση.

Πηγή: «Top 10 Global Consumer Trends», Euromonitor International

#5 Tο παιχνίδι συνεχίζεται
Το gaming έχει γίνει πλέον ο «ηγέτης» της ψυχαγωγίας, ενώ οι διαφορές μεταξύ των γενεών γίνονται λιγότερο εμφανείς, και η στερεοτυπική εικόνα του gamer αμφισβητείται. Η μέχρι πριν λίγα χρόνια niche αγορά μετατρέπεται σε μαζική. Σύμφωνα με τα δεδομένα της έκθεσης, το 30% των καταναλωτών κατείχε μια κονσόλα gaming το 2022, ενώ το 37% έπαιρνε μέρος σε online video games κάθε βδομάδα. Τα esports έχουν αποκτήσει αφοσιωμένους ακολούθους και προσελκύουν εκατ. θεατές παγκοσμίως. Αυτοί οι «παθιασμένοι» οπαδοί έχουν την τάση να επιλέγουν brands τα οποία χρησιμοποιούν οι αγαπημένες τους ομάδες ή παίκτες. Οι χορηγίες, οι διαφημίσεις οι αγορές εντός παιχνιδιού και οι προϊοντικές καινοτομίες αποτελούν τις βασικές πηγές εσόδων, μέχρι στιγμής. Παράλληλα, οι επενδύσεις σε τεχνολογίες AR ή VR δεν δείχνουν σημάδια υποχώρησης.

#6 Εδώ και τώρα
Η τάση του «εδώ και τώρα» αφορά το να ζει κανείς τη στιγμή. Ο χρόνος, η υγεία, η ευδαιμονία είναι σημαντικά για τους καταναλωτές. Έτσι, δηλώνουν πρόθυμοι, σε ποσοστό 44%, να δαπανήσουν χρήματα για να εξοικονομήσουν χρόνο. Επίσης, στο 33% αρέσει να περιηγείται στα μαγαζιά ακόμα κι αν δεν χρειάζεται να αγοράσει κάτι, το 29% σε τακτική βάση δαπανά χρήματα σε προσωπικές μικρές απολαύσεις και το 19% συχνά κάνει παρορμητικές αγορές. Οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν καμπάνιες με στόχευση σε ιδιαίτερες περιστάσεις. Οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής μπορούν να επιμερίσουν το κόστος ενώ εξυπηρετούν την άμεση κατανάλωση. Σύμφωνα με το Euromonitor, η αξία δανεισμού του μοντέλου «buy now, pay later» άγγιξε τα 156 δισ. δολάρια το 2022.

#7 Πίσω στις ρουτίνες
Η μετά την πανδημία εποχή είναι εδώ. Οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να ανακαλύψουν ξανά τον κόσμο παρά τις αβεβαιότητες που διαφαίνονται στο μέλλον. Το 39% δήλωσε ότι στις περισσότερες από τις καθημερινές του δραστηριότητες θα έχει φυσική παρουσία τα επόμενα πέντε χρόνια. Οι εταιρείες θα πρέπει να προετοιμαστούν για ένα κύμα κατανάλωσης εκτός του σπιτιού. Οι επιχειρήσεις χρειάζεται να επενδύσουν στη δημιουργία θετικών συναισθημάτων, να επαναπροσελκύσουν τους καταναλωτές και να τους βοηθήσουν να νιώσουν μια αίσθηση κανονικότητας, σύμφωνα με την έκθεση.

#8 Έμφυλη ισότητα
Η δίκαιη εκπροσώπηση, η ισότητα και η συμπερίληψη αποτελούν βασικά κριτήρια στην αγοραστική επιλογή των γυναικών. Το 59% των καταναλωτριών πιστεύει ότι οι επιλογές και οι δράσεις τους μπορούν να κάνουν τη διαφορά στον κόσμο. Το 48% εξισώνει την ομορφιά με το να νιώθει κανείς καλά στο σώμα του, ενώ το 46% προτιμά να αναλαμβάνει ευθύνες και να καθοδηγεί. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αγνοήσουν την τάση της γυναικείας ενδυνάμωσης. Η ισότητα των φύλων δημιουργεί ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, τόσο ως εργοδότες, όσο και εμπορικά.

#9 The thrivers
Η κούραση είναι διάχυτη καθώς οι καταναλωτές περιηγούνται σε έναν χαοτικό κόσμο με την εξάντληση να «χτυπά» το υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών. Έτσι, οι τελευταίοι βάζουν πάνω απ’ όλα τις προσωπικές ανάγκες. Το 53% έθεσε ένα αυστηρό όριο μεταξύ εργασίας ή εκπαίδευσης και προσωπικής ζωής το 2022.

#10 Νέοι & διαφορετικοί
Οι καταναλωτές αυτής της γενιάς έχουν «ανοσία» στην παραδοσιακή διαφήμιση. Η αυθεντικότητα και ο κοινωνικός αντίκτυπος κάνουν γι’ αυτούς τη διαφορά. Το 48% των Gen Z καταναλωτών επιθυμεί να έρχεται σε επαφή με τα brands με στόχο να επηρεάσει την καινοτομία των προϊόντων, το 30% βασίζει τις αγοραστικές του επιλογές στις κοινωνικές και πολιτικές πεποιθήσεις και το 24% μποϊκοτάρει τις μάρκες που δεν συμμερίζονται τις ίδιες κοινωνικές και πολιτικές πεποιθήσεις.

Keywords
Τυχαία Θέματα