Ανακύκλωση: «Call to action» μέσω της ενημέρωσης και εκπαίδευσης του κοινού

Την ανάγκη καλύτερης ενημέρωσης και εκπαίδευσης, επισημαίνουν τόσο οι πολίτες όσο και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ανακύκλωσης. Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας της Metron Analysis για λογαριασμό του ΕΔΣΝΑ (Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής) και της Περιφέρειας Αττικής οι κάτοικοι του νομού διαπιστώνουν προβλήματα στη διαχείριση των απορριμμάτων αλλά και έλλειμμα στην ενημέρωση. Το 81% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η ανακύκλωση δεν γίνεται σωστά. Περαιτέρω, μόνο ο μπλε κάδος

αναγνωρίζεται σαφώς ως «κάδος ανακύκλωσης» από τους πολίτες, με έναν στους τρεις, εξ αυτών, να μη γνωρίζει ποιο είδος σκουπιδιών πρέπει να καταλήγει στον καφέ κάδο. Ενώ το 85% δηλώνει ότι κάνει ανακύκλωση, οι ερωτηθέντες επισημαίνουν ότι θα τους παρακινούσαν να ανακυκλώσουν περισσότερο, μεταξύ άλλων, οι καλύτερες εγκαταστάσεις στον δήμο κατοικίας τους (91%), η διαβεβαίωση ότι τα απορρίμματα πράγματι ανακυκλώνονται (90%), οι περισσότερες πληροφορίες για το πώς και πού διαχωρίζονται τα απορρίμματα (83%) και οι περισσότερες πληροφορίες για τη σημασία της ανακύκλωσης (73%). Τα αποτελέσματα καταγράφουν τόσο το αίτημα για καλύτερη ενημέρωση όσο και την πρόθεση για περισσότερη ανακύκλωση.

Η αποσπασματική και ευκαιριακή ενημέρωση είναι ένας από τους λόγους στους οποίους αποδίδει η Σαλώμη Διακρούση, Υπεύθυνη Επικοινωνίας της ΑΦΗΣ ΑΕ τα χαμηλά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, επίπεδα στην ανακύκλωση αποβλήτων. Στους παράγοντες που επιδεινώνουν την κατάσταση η ίδια τοποθετεί την έλλειψη αξιοπιστίας και διαφάνειας αλλά και την έλλειψη παιδείας, ανοίγοντας με αυτό το τελευταίο στοιχείο το θέμα της εκπαίδευσης των ανθρώπων από την παιδική ηλικία.

Η εκπαίδευση των πολιτών του… αύριο
«Οι επιδόσεις θα μπορούσαν να βελτιωθούν με την ένταξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα σχολεία με μεθοδικό τρόπο», επισημαίνει η Διακρούση. Από την πλευρά του και ο Μάριος Ιντζελέρ, Διευθύνων Σύμβουλος της Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ εστίασε στη σημασία της εξοικείωσης των παιδιών με τη διαδικασία της ανακύκλωσης, αναφερόμενος σε δράσεις που υλοποιεί η εταιρεία του: «Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση μέσω συστηματικών εκπαιδεύσεων στους “πολίτες του αύριο”, όπως αποκαλούμε τους μικρούς μαθητές, καθώς υλοποιούμε σχολικές ενημερώσεις προκειμένου τα παιδιά να εξοικειωθούν με την ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και να γνωρίσουν τι και πού μπορούν να ανακυκλώσουν».

Ο ρόλος της επικοινωνίας
Σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύεται η σημασία της επικοινωνίας με στόχο την ενημέρωση και μεγαλύτερη ενεργοποίηση των πολιτών, με τις εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο να προχωρούν σε νέες συνεργασίες και σε αντίστοιχες καμπάνιες τη χρονιά που μας πέρασε.

Συγκεκριμένα, τον περασμένο Μάρτιο η ΑΦΗΣ ΑΕ διενήργησε media spec, με νικήτρια τη Webjar, η οποία συνεργάζεται με τη New Advisors, και μαζί ανέλαβαν το κομμάτι της αγοράς διαφημιστικού χρόνου και χώρου στα διαδικτυακά Μέσα και τα τηλεοπτικά κανάλια. Σημειώνεται ότι το concept της διαφημιστικής καμπάνιας της εταιρείας είχε μήνυμα «Κάνε την ανακύκλωση μπαταριών συνήθεια» και slogan «Μπαταρίες πήρες;», και δημιουργήθηκε από τη διαφημιστική εταιρεία Admine.

Νέες συνεργασίες ξεκίνησε τον Οκτώβριο και η Polygreen, η οποία επέλεξε τις εταιρείες Weber Shandwick/ McCann Athens και Socialdoo για την επικοινωνιακή υποστήριξη των δραστηριοτήτων της. Συγκεκριμένα, η Weber Shandwick/ McCann Athens ανέλαβε τον σχεδιασμό της στρατηγικής προϊοντικής επικοινωνίας για την πλατφόρμα Just Go Zero, δημιουργικές παραγωγές καθώς και ενέργειες ψηφιακού περιεχομένου. Αντίστοιχα, στη Socialdoo ανατέθηκε η υποστήριξη του εταιρικού επικοινωνιακού πλάνου, το stakeholder engagement, η επέκταση στρατηγικών συνεργειών και η υποστήριξη σε δράσεις εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας.

Στο λανσάρισμα καμπάνιας με πρωταγωνιστή «το τέρας των σκουπιδιών» προχώρησε ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) και η Περιφέρειας Αττικής με την «υπογραφή» της The Newtons Laboratory. Υπενθυμίζεται ότι το καλοκαίρι του 2021 η The Newtons Laboratory αναδείχθηκε νικήτρια στον διαγωνισμό του ΕΔΣΝΑ με τίτλο «Ενέργειες προβολής και επικοινωνίας των δράσεων και πολιτικών διαχείρισης στερεών αποβλήτων». Η ανάθεση πραγματοποιήθηκε έναντι 3.845.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη συγκεκριμένη καμπάνια, η διαφημιστική εταιρεία απέσπασε Silver Drum στα Golden Drum Awards 2022 και την κατηγορία «Motion Craft (Video/ Moving images), Special/ Visual Effects».

Η βελτίωση της εμπειρίας
Η βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή μέσα από την επέκταση των υποδομών είναι επίσης ένα από τα σημεία που επισημαίνεται. Όπως τονίζει η Χάρις Μαρκάκη, Business Development Director της Polygreen, πέρα από την εκπαίδευση και την ενημέρωση, υπάρχουν και άλλα προαπαιτούμενα: «Η εμπειρία μας μέσα από την παροχή ολοκληρωμένων και καινοτόμων λύσεων κυκλικής οικονομίας παγκοσμίως δείχνει ότι η θεωρία, την οποία λίγο-πολύ όλοι γνωρίζουμε, περνά στην πράξη μέσα από τέσσερα στάδια:

την εκπαίδευση πάνω στους τρόπους που συλλέγουμε, προετοιμάζουμε και υλοποιούμε τον διαχωρισμό,την εντατική ενημέρωση πάνω στα είδη που μπορούμε να ανακυκλώσουμε και τα οφέλη της ανακύκλωσης,την προσεκτική μελέτη εγκατάστασης εύχρηστων και φιλικών προς τον χρήστη υποδομών ανακύκλωσης καιτα μετρήσιμα αποτελέσματα που απεικονίζουν την πρόοδο και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή μας στη διαδρομή προς το μηδενικό αποτύπωμα».

Η ανάπτυξη του δικτύου είναι ένας από τους στρατηγικούς στόχους που θέτει η Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ, όπως εξηγεί ο Μάριος Ιντζελέρ: «Για τον επόμενο χρόνο σκοπεύουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη των σημείων συλλογής μας σε καταστήματα λιανικής, όπως καταστήματα πώλησης ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού και super market, ώστε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο κοντά σε ακόμη περισσότερους πολίτες. Η συμμετοχή των καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αυξάνεται κάθε χρόνο και το 2022 θα ξεπεράσει το 30% της ποσότητας που συλλέγεται».

Επιπλέον, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ επισημαίνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που χρειάζεται να παίξει η τοπική αυτοδιοίκηση: «Παράλληλα, απαιτείται μια πιο ουσιαστική ενεργοποίηση σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι ΟΤΑ θα έπρεπε να έχουν ένα πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα ανακύκλωση των ΑΗΗΕ με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση “πράσινων σημείων”. Σήμερα τα ποσοστά ηλεκτρικών συσκευών, που λαμβάνουμε από τους δήμους, είναι μεταξύ 2 – 3% στο σύνολο της συλλογής, ενώ διαθέτουμε προς αυτούς το 35% των μέσων συλλογής μας».

Στην ενίσχυση του δικτύου συλλογής επαναφορτιζόμενων μπαταριών ιόντων λιθίου θα συνεχίσει να επενδύει και η ΑΦΗΣ ΑΕ σύμφωνα με όσα δήλωσε στο MW η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της.

Ενέργειες σε θεσμικό επίπεδο
Πέρα από την αναγνώριση από την πλευρά των πολιτών της σημασίας της ανακύκλωσης, αλλά και της προθυμίας τους να υιοθετήσουν νέες συνήθειες, η ενίσχυση των ποσοστών τίθεται ως στόχος και σε θεσμικό επίπεδο. Προσφάτως, η Κομισιόν πρότεινε νέους κανόνες για τη μείωση των αποβλήτων συσκευασίας, προκειμένου να επιτευχθούν δύο στόχοι: η μείωση απορριμμάτων συσκευασιών (-15 % κατά κεφαλήν έως το 2040, σε σύγκριση με το 2018) και δεύτερον η πλήρης ανακυκλωσιμότητα όλων των συσκευασιών που διατίθενται προς πώληση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα μέτρα που θα ληφθούν για την επίτευξη των στόχων είναι η μείωση των περιττών συσκευασιών, η απαγόρευση κάποιων ειδών συσκευασίας, ενώ για τις νέες πλαστικές συσκευασίες ορίζεται υποχρεωτικό ποσοστό ανακυκλωμένου υλικού. Τα μέτρα έρχονται καθώς ο όγκος των απορριμάτων αυξάνεται. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Eurostat, το 2020, κάθε κάτοικος της ΕΕ παρήγαγε κατά μέσο όρο 34,6 κιλά απορριμμάτων πλαστικών συσκευασιών. Δεκατρία κιλά εξ αυτών ανακυκλώθηκαν. Μεταξύ 2010 και 2020, ο όγκος απορριμμάτων πλαστικών συσκευασιών, που παράχθηκε ανά κάτοικο αυξήθηκε κατά 23% (+6,5 κιλά). Ο όγκος των ανακυκλωμένων απορριμμάτων πλαστικών συσκευασιών αυξήθηκε, την ίδια περίοδο, κατά 32% (+3,2 κιλά). Ωστόσο, παρά τη βελτίωση, η ποσότητα των πλαστικών συσκευασιών που δεν ανακυκλώθηκε αυξήθηκε κατά 3,4 κιλά ανά κάτοικο από το 2010, λόγω της μεγαλύτερης αύξησης της απόλυτης ποσότητας απορριμμάτων πλαστικών συσκευασιών.

Συνέργειες με brands
Επιδιώκοντας να ακολουθήσουν τις διεθνείς τάσεις αναφορικά με την υιοθέτηση των κριτηρίων ESG και τη βιωμότητα, τα brands υλοποιούν σχεδιασμένες δράσεις, με επίκεντρο την ανακύκλωση, ή προχωρούν σε συνεργασίες με αντίστοιχους εξειδικευμένους οργανισμούς.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Polygreen, η οποία μέσα στο 2022, ξεκίνησε συνεργασία με πολλές και από διαφορετικούς κλάδους εταιρείες, οι οποίες υιοθέτησαν το πρόγραμμα της, Just Go Zero, για την κυκλική διαχείριση των αποβλήτων τους. Συγκεκριμένα, η Optima Βank, το Public Συντάγματος και η Qualco «άνοιξαν» την κατηγορία δραστηριοποίησής τους στο δίκτυο συνεργατών του προγράμματος Just Go Zero. Τις νέες συνεργασίες της Polygreen συμπληρώνουν η αλυσίδα εστιατορίων McDonald’s, η Interamerican, το εστιατόριο IT σε Κολωνάκι και Χαλάνδρι, το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο Δεσμός, η ΑμΚΕ Συμμαχία για την Ελλάδα, ο όμιλος Μοτοδυναμική ΑΕΕ, η Socialdoo κ.ά. «Έχοντας την τεχνογνωσία και το όραμα, καταφέραμε να δημιουργήσουμε το πρώτο one-stop shop κυκλικής διαχείρισης αποβλήτων στην Ελλάδα, το “Just Go Zero”, το οποίο περιλαμβάνει από τη συλλογή και τον διαχωρισμό, ως την καταγραφή και τη διαχείριση, αλλά και το reporting όλης αυτής της διαδρομής, και το έχουν ήδη υιοθετήσει πολλές επιχειρήσεις», ανέφερε η Χάρις Μαρκάκη.

«Είναι φανερό ότι οι εταιρείες και οι οργανισμοί έχουν στην πλειοψηφία τους αντιληφθεί ότι η σύμπλευσή τους με τη διαδρομή που ορίζει η προσέγγιση των ESG κριτηρίων έχει σημαντικά οφέλη και ισχυροποιεί την ανάπτυξη τους. Γι’ αυτό και πλέον προσεγγίζουν πιο ουσιαστικά τη βιωσιμότητα και σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό συνειδητοποιούν την αξία της συνετής χρήσης και απόθεσης των υλικών. Από τη θεωρία, περνούν στην πράξη, και αναλαμβάνουν το μερίδιο της περιβαλλοντικής τους ευθύνης, για ένα λειτουργικό σύστημα αειφορίας», πρόσθεσε η ίδια.

Η ευκαιρία των συσκευών
Ένα από τα στοιχεία που επηρέασαν σημαντικά την κατηγορία τον τελευταίο χρόνο, όπως επισημαίνει ο Μάριος Ιντζελέρ, ήταν το πρόγραμμα ανακύκλωσης συσκευών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. «Η φετινή χρονιά είναι ιδιαίτερη για τον κλάδο μας, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα “Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή”, ΕΣΠΑ 2014-2020, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ είναι φορέας πληρωμής και πιστοποίησης του προγράμματος, καθώς και φορέας ανακύκλωσης των ηλεκτρικών ειδών. Και για τον επόμενο χρόνο αναμένουμε αντίστοιχα προγράμματα, τα οποία έχουν στο επίκεντρο την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Διακρίνουμε ότι οι καταναλωτές πλέον κατά την επιλογή μιας ηλεκτρικής συσκευής ενδιαφέρονται για τα επίπεδα κατανάλωσης και για τα μελλοντικά οφέλη εξοικονόμησης ενέργειας και αυτή η τάση ενισχύεται διαρκώς».

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετείχαν ενεργά μεγάλοι retailers της ελληνικής αγοράς, επενδύοντας στις αντίστοιχες επικοινωνιακές ενέργειες για την προσέλκυση του καταναλωτικού κοινού. Μια από αυτές ήταν η τηλεοπτική καμπάνια της The Newtons Laboratory για λογαριασμό της Κωτσόβολος. Με δημιουργικό εύρημα το τραγούδι του Αντώνη Ρέμου «Δεν τελειώσαμε», το οποίο τραγουδουν οι παλιές ηλεκτρικές συσκευές στον ιδιοκτήτη τους, η καμπάνια έρχεται να δείξει πώς το καταναλωτικό κοινό μπορεί «να τελειώσει οριστικά με αυτές».

Από την άλλη, μία ανεκμετάλλευτη ευκαιρία φαίνεται να υπάρχει σε μια συγκεκριμένη κατηγορία συσκευών, τα κινητά τηλέφωνα, τα οποία πολλές φορές καταλήγουν ξεχασμένα στο συρτάρι. Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται διστακτικοί στο να «αποχωριστούν» smartphones που δεν χρησιμοποιούν πια, σύμφωνα με την έρευνα «Κυκλική Οικονομία και Χρήση Smartphones» που εκπόνησε πανελλαδικά, σε δείγμα περίπου 1.400 Ελλήνων καταναλωτών, το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, για λογαριασμό της Pandas, στα τέλη του 2021. Συγκεκριμένα, το 83% των ερωτηθέντων δήλωσε πως όταν δεν χρησιμοποιεί πλέον ένα smartphone, το αφήνει ξεχασμένο στο σπίτι. Ωστόσο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι θα ήταν περισσότερο πρόθυμοι να το ανακυκλώσουν αν τους παρέχονταν κίνητρα, περισσότερη ενημέρωση αλλά και μια απλή και ασφαλής διαδικασία.

Πιο αναλυτικά, αυξητικές τάσεις παρουσιάζει το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που φαίνεται πρόθυμο να πραγματοποιήσει στο μέλλον αγορά μεταχειρισμένων smartphones. Το 88% των καταναλωτών θα αντάλλαζε το παλιό του smartphone για εκπτωτικό voucher, μέσω του οποίου θα μπορούσε να αγοράσει καινούριο σε καλύτερη τιμή. Επτά στους 10 ερωτηθέντες ανέφεραν πως μια απλή, γρήγορη, και ασφαλής διαδικασία αποτελεί βασική προϋπόθεση για να προχωρήσουν στην πώληση ενός smartphone. Τέλος, εξίσου σημαντική με την παροχή κινήτρων είναι η εκπαίδευση των καταναλωτών στην έννοια και την αξία της κυκλικής οικονομίας, καθώς σύμφωνα με τα ευρήματα, ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 39% δηλώνει πως δεν είναι εξοικειωμένο με τον συγκεκριμένο όρο.

In the news

Τέλη Νοεμβρίου έγινε γνωστή η αποχώρηση της Ειρήνης Ψιλοπούλου από την Polygreen και τη θέση της Marketing Communications Manager. Η Ειρήνη Ψιλοπούλου ανήκε στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας για έναν χρόνο περίπου. Λίγες μέρες νωρίτερα είχε ανακοινωθεί η αποχώρηση της Έλλης Παναγιωτοπούλου από τη Polygreen και τη θέση της Group Communications & Corporate Affairs Director μετά από δύο χρόνια συνεργασίας.Μέλος του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδoς (ΣΔΕ) έγινε το 2022 η Polygreen.Μάριος Ιντζελέρ, Διευθύνων Σύμβουλος, Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ

«Απαιτείται δράση και συλλογική προσπάθεια»
«Στη χώρα μας, τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει σημαντικά βήματα στα θέματα ανακύκλωσης, με την περιβαλλοντική συνείδηση των πολιτών να αρχίζει να ωριμάζει. Έχει γίνει αντιληπτό ότι απαιτείται δράση και συλλογική προσπάθεια. Η Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ, ως φορέας ανακύκλωσης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών αποβλήτων, φροντίζει μέσα από δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης να ευαισθητοποιεί τους πολίτες αναφορικά με την αναγκαιότητα και τα πολλαπλά οφέλη, σε περιβαλλοντικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, της ανακύκλωσης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών».

Σαλώμη Διακρούση, Υπεύθυνη Επικοινωνίας, ΑΦΗΣ ΑΕ

Ενίσχυση δικτύου, συνεργασιών και στοχευμένη επικοινωνία
«Παρότι η συλλογή μπαταριών παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, εν τούτοις η απόδοση ανακύκλωσης των αποβλήτων που συλλέγονται από την ΑΦΗΣ ξεπερνά το 85%. Με αυτά τα δεδομένα, θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην ενίσχυση του δικτύου συλλογής επαναφορτιζόμενων μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στην καθημερινότητά μας, στη σύναψη νέων συνεργασιών και στη στοχευμένη 360° επικοινωνία προς το νεανικό κοινό, εστιάζοντας στα οφέλη της ανακύκλωσης που αντανακλώνται στην κυκλική οικονομία. Τα οφέλη αυτά περιλαμβάνουν την εξοικονόμηση ορυκτών μεταλλευμάτων, ενέργειας εξόρυξης και τη μείωση ρύπων άνθρακα, πλεονεκτήματα που τελικά συμβάλλουν στη μείωση του κόστους μπαταριών, μεταξύ άλλων».

Χάρις Μαρκάκη, Business Development Director, Polygreen

Call to… cycle
«Η Ελλάδα θεσμικά έχει ήδη ξεκινήσει να θέτει τους στόχους της κυκλικής οικονομίας στην πράξη, μέσω ενός Επιχειρηματικού Σχεδίου Κυκλικής Μετάβασης. Η κοινωνία έχει μπει, μεν, σε ωριμότερη φάση εφαρμογής της κυκλικής φιλοσοφίας, έχει, δε, ανάγκη αλλαγής κατεύθυνσης στην “καταναλωτική και παραγωγική” συμπεριφορά. Αυτό που τώρα χρειάζεται να γίνει είναι να θεσπιστεί ένα ευνοϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο που θα υποστηρίξει τη μετάβαση προς την κυκλική οικονομία για να μπορέσουν να συνεισφέρουν στον κοινό στόχο με γνώση και δράση όλα τα εμπλεκόμενα ενδιαφερόμενα μέρη, και από τον επιχειρηματικό τομέα. Ταυτόχρονα, μια επικοινωνιακή στρατηγική γύρω από την κυκλική οικονομία και τα βιώσιμα αποτελέσματα που φέρνει, αλλά και η επικοινωνία σε απλή και από όλους κατανοητή γλώσσα, ευνοεί τη διάχυση των μηνυμάτων, δίνει «call-to-action» και χτίζει την εμπιστοσύνη γύρω από την πρόοδο που φέρνουν οι πρακτικές αυτές, επηρεάζοντας την αντίληψη των καταναλωτών για τα ανακυκλωμένα και επαναχρησιμοποιημένα αντικείμενα».

Keywords
ανακυκλωση, super market, μπλε, αφησ, σχολεια, εταιρεία, media, weber, mccann, athens, καλοκαιρι, ΦΠΑ, golden, craft, video, images, business, συμμετοχή, super, market, ΟΤΑ, αηηε, eurostat, optima, public, interamerican, ελλαδα, αεε, shop, βιωσιμότητα, συγκεκριμένο, smartphones, αθηνα, voucher, group, σδε, δραση, κινηση στους δρομους, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , αυξηση φπα, θεματα πανελληνιων, αποτελεσματα πανελληνιων 2011, αποτελεσματα πανελληνιων, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, αξια, Καλή Χρονιά, αποτελεσματα πανελληνιων 2012, τελος του κοσμου, εσπα 2021, κοινωνια, αυτοδιοικηση, voucher, αποτελεσματα, αηηε, υιοθετηση, το θεμα, αφησ, γνωση, θεμα, κινητα, κινητα τηλεφωνα, κωτσοβολος, ογκος, οικονομια, πλαισιο, προγραμμα, public, αγορα, αεε, αξιζει, βιωσιμότητα, βρισκεται, γινει, γινεται, γλωσσα, δειχνει, δειγμα, δικτυο, δυναμικο, εγινε, εδαφος, ευκαιρια, ευρω, υπαρχει, ειρηνη, εκπαιδευση, ελλειψη, ενεργα, ενημερωση, εννοια, εξελιξη, επικοινωνια, επρεπε, επτα, ερευνα, ερχεται, ερχονται, εταιρεία, ιδια, ειδος, ηλικια, θεωρια, κιλα, μειωση, μπλε, μοτοδυναμικη, ομιλος, οραμα, ουσιαστικα, παιδια, προβληματα, προγραμματα, ρολο, συγκεκριμένο, συγκεκριμενα, συμμετοχή, σπιτι, σωματειο, ταση, τιμη, τοπικη αυτοδιοικηση, υλοποιηση, χαλανδρι, athens, group, αλυσιδα, super, βηματα, business, craft, eurostat, ειδη, εμφαση, ενωση, golden, χωρα, interamerican, shop, καδος, κομματι, mccann, media, μελετη, market, optima, πληροφοριες, πωληση, smartphones, θεματα, weber, ξεκινησε, super market
Τυχαία Θέματα