Τα 4 «στοιχήματα» για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής ναυτιλίας

11:15 14/1/2024 - Πηγή: Emea.gr

Η επιτάχυνση του βαθμού ψηφιοποίησης και εν γένει απλοποίησης του συνόλου των διαδικασιών που διέπουν τον κλάδο, η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, η διασφάλιση του αισθήματος ασφάλειας στα ελληνικά λιμάνια, καθώς επίσης και η μετάβαση σε μια βιώσιμη «πράσινη» ναυτιλία , αποτελούν τους στρατηγικούς στόχους της ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τόσο για το τρέχον έτος, όσο και την διάρκεια της τετραετούς θητείας της κυβέρνησης, όπως προέκυψε από την διπλή εκλογική αναμέτρηση του περασμένου καλοκαιριού.  

Μάλιστα, προς την κατεύθυνση επίτευξης των προαναφερθέντων

φιλόδοξων στόχων, το υπουργείο έχει στη διάθεσή του δύο ιδιαίτερα σημαντικά «όπλα» με την μορφή πολύτιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Συγκεκριμένα, από πλευράς αξιοποίησης των Ευρωπαϊκών πόρων, έχουν ήδη ενταχθεί για ολόκληρη την προγραμματική περίοδο έργα ύψους άνω του 1,1 δισεκατομμυρίου ευρώ, με τις ενισχύσεις να κατευθύνονται με συντονισμένο τρόπο προκειμένου να πολλαπλασιάσει τα οφέλη για τον κλάδο και τη χώρα συνολικότερα.

Διαβάστε εδώ την Business Voice

Σε επίπεδο πιστώσεων του Τακτικού Προϋπολογισμού για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αυτές ανέρχονται συνολικά σε περισσότερα από 311 εκατομμύρια ευρώ, μέγεθος αυξημένο κατά τουλάχιστον 27 εκατομμύρια ευρώ ε σχέση με ότι ίσχυε πέρυσι.

Επιπροσθέτως, ως… κερασάκι στην τούρτα θεωρείται και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο είναι αυξημένο κατά 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ αφορά κυρίως στην αποπληρωμή συμβάσεων της ακτοπλοΐας. Κίνηση, που εκτιμάται πως θα συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία της εγχώριας ναυτιλιακής αγοράς.

Έτος ναυτικής εκπαίδευσης το 2024

Η σημασία που προσδίδει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, υπό τον Χρήστο Στυλιανίδη, στην αναγκαιότητα της θεμελιώδους αναβάθμισης του θεσμού της ναυτικής εκπαίδευσης, γίνεται αντιληπτή και από το γεγονός πως πρόθεση της είναι το 2024 να ανακηρυχθεί σε έτος ναυτικής εκπαίδευσης!

Κάτι, που δικαιολογείται από την ζήτηση από μέρους του κόσμου της ναυτιλίας για την ύπαρξη ναυτικών με υψηλό επίπεδο γνώσης του αντικειμένου, προσαρμοσμένης στα σύγχρονα δεδομένα, έτσι ώστε να συμβάλουν με τη σειρά τους στη διατήρηση της ναυτιλίας σε κορυφαίο επίπεδο, όπως εξάλλου συμβαίνει και σήμερα.

Διαβάστε εδώ την Business Voice

Μάλιστα, ο κ. Στυλιανίδης σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις σημειώνει πως σύντομα αναμένεται να ληφθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και στοχεύσεις, με απώτερο σκοπό τη μεγιστοποίηση του όφελους προς όλους τους επηρεαζόμενους καθηγητές, φοιτητές, ακόμα -όμως- και τον ιδιωτικό τομέα και κυρίως, όσους ασχολούνται με τα θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης.

«Αντίο» γραφειοκρατία μέσω της ψηφιοποίησης

Η… καταιγίδα που έχει επέλθει τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και στη χώρα μας, συνέπεια των αποτελεσμάτων του ψηφιακού μετασχηματισμού, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον τομέα της ναυτιλίας, καθώς σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σχεδιάζεται η δραστική επιτάχυνση της ψηφιοποίησης και απλοποίησης του συνόλου των διαδικασιών που διαπερνούν και σχετίζονται με τον ίδιο τον κλάδο και τους αναρίθμητους stakeholders τους. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία η διείσδυση της ψηφιοποίησης σε συνδυασμό με την εξάλειψη πολλαπλών, όσο και περιττών λειτουργιών, συμβάλει καταλυτικά στην αποτελεσματική καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.

Έργα και ασφάλεια στα λιμάνια

Ο τρίτος, μα περισσότερο ορατός και απόλυτα κατανοητός στο ευρύτερο κοινό, στόχος του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αφορά στο ζήτημα των λιμανιών που βρίσκονται διασκορπισμένα σε ολόκληρη την Επικράτεια. Τόσο σε επίπεδο εργασιών αναβάθμισης, λειτουργικότητας, εκσυγχρονισμού και καλλωπισμού, όσο και σε αυτό της ασφάλειας. Φυσικής, μα και λειτουργικής. Οι επισημάνσεις πολλές, οι απαιτήσεις μεγάλες, οι ανάγκες υπερπολλαπλάσιες και τα επιθυμητά έργα ακόμη περισσότερα.

Διαβάστε εδώ την Business Voice

Σε ότι αφορά στα κονδύλια που θα απαιτηθούν να βρεθούν προκειμένου να λάβουν «σάρκα και οστά» οι προαναφερθείσες κινήσεις, η κατεύθυνση προς την οποία θα στραφεί η κυβέρνηση δεν είναι άλλη από τα Ευρωπαϊκά ταμεία και προγράμματα. Το θετικό στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι πως το γεγονός ότι ο Χρήστος Στυλιανίδης βρίσκεται επικεφαλής, μπορεί να διευκολύνει έτι περαιτέρω τη διαδικασία αναζήτησης Ευρωπαϊκών πόρων, καθώς η γνώση του περί των σχετικών… διαδρόμων στις Βρυξέλλες, όπου διατέλεσε επί πενταετία (2014-2019)  Ευρωπαίος Επίτροπος Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων, μπορεί να αποδειχτεί ως εξαιρετικά πολύτιμη, όσο και αποτελεσματική.

Βιωσιμότητα και «πράσινη» ναυτιλία

Καθώς η αγορά της παγκόσμιας ναυτιλίας τείνει να στραφεί στην αναζήτηση περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον μορφών ενέργειας προκειμένου να τροφοδοτήσει και να λειτουργήσει τον στόλο των πλοίων που την απαρτίζουν, η εν λόγω πτυχή δεν θα μπορούσε παρά να βρίσκεται αρκούντως ψηλά στην σχετική ατζέντα με τις άμεσες υποχρεώσεις, του αρμόδιου υπουργείου. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία ο ελληνόκτητος στόλος που διασχίζει τις θάλασσες και ωκεανούς απ’ άκρη εις άκρη της υδρογείου κατατάσσεται μεταξύ των Top 3 σε επίπεδο πλήθους καραβιών.

Διαβάστε εδώ την Business Voice

Υπό αυτό το πρίσμα, ο κ. Στυλιανίδης προτάσσει την ταχεία μετάβαση σε μια βιώσιμη, ανταγωνιστική και εν τέλει “πράσινη” ναυτιλία, ενώ ήδη έχει προβεί στο πρώτο, μα εξαιρετικά αναγκαίο βήμα, που δεν είναι άλλο από το γεγονός πως επιχειρήθηκε από την ελληνική πλευρά στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και έγιναν δεκτές οι διατυπώσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), που σε ορισμένες περιπτώσεις βρίσκονταν σε ευθεία αντίθεση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και εν γένει κανονιστικά πλαίσια. Κι αυτό, καθώς από την πλευρά της Κοινότητας εξέλειπε το στοιχείο του ρεαλισμού σε ότι αφορά στους άξονες των πολιτικών και της εν γένει ακολουθούμενης στρατηγικής.

Πλέον, η χώρα μας έχει αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στον IMO, ενώ κατάφερε παράλληλα να εκλεγεί στην Κατηγορία Α του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Πρόκειται δε για μια σημαντική εξέλιξη και δη σε σχέση με τις επερχόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το διεθνές εμπόριο και η ναυτιλία, όπου καίριας σημασίας θεωρείται η «πράσινη» μετάβαση.

Διαβάστε εδώ την Business Voice

Keywords
Αναζητήσεις
ta-4-stoichimata-gia-ton-eksygchronismo-tis-ellinikis-naftilias.htm
Τυχαία Θέματα