Πόλεμος αθεϊστών για το Ισλάμ

Τους χαρακτηρίζουν συχνά «Η Μη-Αγία Τριάδα» -μια τριάδα από ιδιαίτερα λαμπρούς και μαχητικούς ακαδημαϊκούς, οι οποίοι χρησιμοποιούν την επιστήμη για να αποδυναμώσουν αυτό που πιστεύουν ότι είναι η μεγαλύτερη ανοησία του κόσμου: η θρησκεία.

Αλλά τώρα ο Richard Dawkins, ο Christopher Hitchens και ο Sam Harris αντιμετωπίζουν επικρίσεις από συναδέλφους τους φιλελεύθερους, οι οποίοι επίσης δεν πιστεύουν, και υποστηρίζουν ότι ο αθεϊσμός τους έχει πάψει να είναι μια επιστημονικά αυστηρή επίθεση εναντίον όλων των θρησκειών και έχει γίνει μια λαϊκίστικη και χονδρή έχθρα ενάντια στο Ισλάμ.

Κατά το τελευταίο δεκαπενθήμερο, μια σειρά από στήλες που έχουν γραφτεί καταγγέλλουν το αποκαλούμενο Νέο Αθεϊστικό κίνημα, το οποίο σύμφωνα με τα λόγια ενός συγγραφέα, προσδίδει μια «λαμπερή επικάλυψη επιστημονικής αξιοπρέπειας στην σημερινή πολιτικά χρήσιμη μισαλλοδοξία».

Η συντονισμένη επίθεση ξεκίνησε στις αρχές του μήνα με μια πολεμική από τον Nathan Lean στην ιστοσελίδα Salon.com. Ο Lean, με καταγωγή από την Ουάσινγκτον και ειδικός σε θέματα Μέσης Ανατολής, έγραψε πρόσφατα ένα βιβλίο για τη βιομηχανία ισλαμοφοβίας, απαντώντας σε μια σειρά από tweets που έγραψε τον περασμένο μήνα ο καθηγητής Dawkins, επιτιθέμενος στο Ισλάμ μέσα από τους 140 χαρακτήρες.

«Δεν έχω διαβάσει το Κοράνι, κι έτσι δεν μπορώ να παραθέσω το κεφάλαιο και το στίχο, όπως μπορώ να κάνω για την Αγία Γραφή. Αλλά συχνά λένε ότι το Ισλάμ είναι η μεγαλύτερη δύναμη του κακού σήμερα» έγραψε ο εξελικτικός βιολόγος του Cambridge την 1η Μαρτίου. Για έναν άνθρωπο ο οποίος έχει κάνει καριέρα έξω από την ακαδημαϊκή αυστηρότητα, η παραδοχή ότι ο συγγραφέας του βιβλίου Η Περί Θεού Αυταπάτη δεν είχε μελετήσει το ιερό βιβλίο του Ισλάμ εξέπληξε πολλούς και οδήγησε σε πολλές απαντήσεις τόσο από τους επικριτές όσο και από τους θαυμαστές του. Τρεις εβδομάδες αργότερα – σε μια εύστοχη απεικόνιση του νόμου του Godwins (η ιδέα ότι όσο επιμηκύνεται μια διαδικτυακή συζήτηση, η πιθανότητα μιας σύγκρισης που θα περιλαμβάνει τους ναζιστές και τον Χίτλερ προσεγγίζει τη μονάδα) – ο Dawkins πρόσθεσε:« Φυσικά και μπορείς να έχεις μια άποψη για το Ισλάμ, χωρίς να χρειάζεται να διαβάσεις το Κοράνι. Δεν χρειάζεται να διαβάσεις το Mein Kampf για να έχεις μια άποψη για τον ναζισμό».

Οι Μουσουλμάνοι, έγραψε ο Lean για τον Dawkins, είναι «μια ομάδα που έχει έρθει να καταλάβει μια ιδιαίτερη θέση στην γραμμή του πυρός του- και στο μυαλό μιας μεγάλης ομάδας αθεϊστών, οι οποίοι έχουν αναγάγει γρήγορα τον αθεϊσμό σε μια δημοφιλή, εγκεφαλική και περισσότερο πολεμοχαρή έκδοση του παλαιού εαυτού του». Ο Lean υποστηρίζει ότι, ιστορικά, λίγοι άθεοι στο δυτικό κόσμο έδωσαν μεγάλη προσοχή στο Ισλάμ, εστιάζοντας αντ ‘αυτού στην απομυθοποίηση του Χριστιανισμού και, σε μικρότερο βαθμό, του Ιουδαϊσμού. Όμως, μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, οι Νέοι Άθεοι «βρήκαν τον στόχο τους». Η κριτική όλων των θρησκειών επί ίσοις όροις ήταν το ένα πράγμα. Αλλά οι Νέοι Άθεοι, υποστήριξε, έχουν αρχίσει να φλερτάρουν με την ισλαμοφοβία, χρησιμοποιώντας παράλογο μίσος, σε αντίθεση με την ορθολογική κριτική, για να επιτεθούν σε μια ήδη βαθιά παρεξηγημένη και κατακριτέα από πολλούς πίστη.

«Οι συνομιλίες σχετικά με την πρακτική αδυναμία της ύπαρξης του Θεού και την επιστήμη που βασίζεται στον παραλογισμό μιας μετά θάνατον ζωής γλίστρησε αθόρυβα στην ξενοφοβία από τη μετανάστευση των Μουσουλμάνων και την πρακτική της απόκρυψης», έγραψε ο Lean. «Οι Νέοι Άθεοι έγιναν οι νέοι ισλαμόφοβοι, με τις κατηγορίες τους σε βάρος των μουσουλμάνων να μοιάζουν με τις θορυβώδεις, ασυναρτησίες των υπανάπτυκτων ρατσιστών και όχι με εκτιμήσεις που βασίζονται σε νοημοσύνη, ορθολογισμό και λογική». Γράφοντας στην ιστοσελίδα του στο Al Jazeera λίγες μέρες αργότερα, ο Murtaza Hussain, αναλυτής της Μέσης Ανατολής με έδρα στο Τορόντο, έγραψε μια ακόμα πιο καυστική κριτική. Αυτό που κάνουν οι Νέοι Άθεοι, υποστήριξε, ήταν παρόμοιο με το είδος του επιστημονικού ρατσισμού που ήταν κυρίαρχο στους δυτικούς πολιτισμούς στο δέκατο όγδοο και δέκατο ένατο αιώνα, δεδομένου ότι προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν την ευγονική για την ταξινόμηση – και, κατά συνέπεια, τη νομιμοποίηση –της υποταγής ορισμένων φυλών.

Ο Hussain έτρεφε ιδιαίτερη οργή για τον Sam Harris, νευροεπιστήμονα του οποίου τα αθεϊστικά πονήματα, «Το τέλος της πίστης» και «Επιστολή προς ένα χριστιανικό έθνος» τον έχουν αναδείξει σε έναν από τους κορυφαίους πολέμιος των θρησκειών, της εποχής του. Ο Harris είναι ένας καταξιωμένος συγγραφέας και δημόσιος ομιλητής με ένα στερεό υπόβαθρο στην ακαδημαϊκή αυστηρότητα. Αλλά υπάρχουν πολλές δηλώσεις του κατά τη διάρκεια των ετών, στις οποίες αναμειγνύει όλους τους Μουσουλμάνους στο ίδιο καζάνι.

«Η ιδέα ότι το Ισλάμ είναι μια «ειρηνική θρησκεία που σφετερίστηκαν οι εξτρεμιστές είναι μια φαντασίωση και πλέον είναι μια ιδιαίτερα επικίνδυνη φαντασίωση για τους μουσουλμάνους» έγραψε στο «Επιστολή προς ένα χριστιανικό έθνος». Έχοντας μια σαφή περιφρόνηση για το Ισλάμ, έχει γράψει επίσης υπέρ των βασανιστηρίων, της προτίμησης στα πυρηνικά χτυπήματα και του προφίλ όχι μόνο των μουσουλμάνων, αλλά «όποιου φαίνεται ότι θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι μουσουλμάνος».

Σε απάντηση, ο Hussain έγραψε: «Οι σαρωτικές γενικεύσεις του για έναν κατασκευασμένο πολιτισμό που περιλαμβάνει πάνω από ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους συνοδεύονται από πυρετώδεις προειδοποιήσεις – παράλληλα με την πιο επιβλαβή προπαγάνδα του παρελθόντος – για την υποτιθέμενη δημογραφική απειλή κατά των μεταναστών μουσουλμάνων στον δυτικό πολιτισμό». Και πρόσθεσε: «Κάνοντας τους μουσουλμάνους τον θεμέλιο λίθο του βίαιου κακού – χωρίς να λαμβάνουμε υπόψιν τους αμέτρητους μουσουλμάνους που έχασαν τη ζωή τους ειρηνικά διαμαρτυρόμενοι για την συνεχιζόμενη κατοχή και εθνοκάθαρση της πατρίδας τους – ο Harris εμπλέκεται σε μια υπαινικτική έκδοση του ίδιου ρατσισμού που άσκησαν οι προκάτοχοί του στον επιστημονικό ρατσισμό, στις συζητήσεις τους για τα χαρακτηριστικά των “νέγρων”».

Ο Dawkins μέχρι τώρα είχε παραμείνει σιωπηλός σχετικά με τις επιθέσεις, ενώ ο Hitchens, ο οποίος απεβίωσε το Δεκέμβριο του 2011 μετά από μια μακρά μάχη με τον καρκίνο, δεν είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Αλλά ο Harris δεν ήταν πρόθυμος να αφήσει τα πράγματα στην ησυχία τους. Όταν ο αριστερός αμερικανός αρθρογράφος Glenn Greenwald ξανατουίταρε το αρχικό άρθρο του Harris, αυτός του απάντησε, περιγράφοντας το κομμάτι ως «σκουπίδι», «δυσφημιστικό» και μια άσκηση στην «εξόρυξη αποφθεγμάτων». Σε μια μακρά ανταλλαγή email που ο Greenwald δημοσίευσε online, ο Harris επέμεινε ότι δεν υπήρχε τίποτα ελάχιστα ρατσιστικό στις επικρίσεις του για τους μουσουλμάνους: «Εγώ επικρίνω τους λευκούς, δυτικούς νεοφώτιστους ακριβώς με τους ίδιους όρους», είπε. «Στην πραγματικότητα, τους επικρίνω ακόμα περισσότερο επειδή δεν τους έκαναν πλύση εγκεφάλου στην πίστη από τη γέννησή τους». Και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως «ισλαμοφοβία». Αυτός είναι ένας όρος της προπαγάνδας που αποσκοπεί στην προστασία του Ισλάμ από τις δυνάμεις της εκκοσμίκευσης, συγχωνεύοντας όλες τις επικρίσεις της με τον ρατσισμό και την ξενοφοβία. Και αυτό κάνει τη δουλειά του, γιατί άνθρωποι σαν εσάς το πιστεύουν».

Όμως, η ανταλλαγή e-mail δεν έπεισε τον Greenwald, ο οποίος έκτοτε ανταποκρίθηκε στην ιστοσελίδα της Guardian με ένα μακροσκελές κομμάτι που επιτίθεται στον Harris. Όπως ο Τσόμσκι, ο οποίος επίσης επικρίνει έντονα το Νέο Αθεϊσμό, κατηγορεί συγγραφείς σαν τον Harris για τη χρήση της ιδιαίτερα αντι-ισλαμικής ορθολογικής μη-πίστης για να δικαιολογήσει την αμερικανική εξωτερική πολιτική κατά την τελευταία δεκαετία.

«Όταν η κριτική της θρησκείας μορφοποιείται σε μια αδικαιολόγητη εστίαση για το Ισλάμ – κυρίως την ίδια στιγμή που ο δυτικός κόσμος έχει εμπλακεί σε μια δεκαετή έκρηξη βίας, επιθετικότητας και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε βάρος των μουσουλμάνων, που δικαιολογείται από μια διαρκή προπαγάνδα δαιμονοποίησης – τότε βρίσκω αυτές τις αντιρρήσεις για τους Νέους Άθεους εντελώς δικαιολογημένες» έγραψε ο Greenwald. «Εν ολίγοις, ο Νέος Αθεϊσμός ψεκάζει τον πνευματικό αθεϊσμό πάνω στον κανονικό νεοσυντηρητισμό και την δεξιά κοσμοθεωρία για τους μουσουλμάνους».

independent

Keywords
Τυχαία Θέματα