Eurovision με φάλτσες νότες και ελληνικά… φάουλ

Τα «χασμουρητά» της Μαρίνας Σάττι και οι δηλώσεις των δύο χορευτών της. Η 11η θέση και τα παραλειπόμενα από τα παρασκήνια

Γιουχαΐσματα, απειλές και προκλητικές δηλώσεις περί «Τούρκων της Δυτικής Θράκης» στον 68ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision που πραγματοποιήθηκε υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας στη σουηδική πόλη Μάλμε. Η εκπρόσωπος της Ελλάδας Μαρίνα Σάττι έριξε τη μουσική… ζαριά της λίγο μετά τις 11 το βράδυ του Σαββάτου επιτυγχάνοντας μια άρτια on

stage performance -σαφώς πολύ ανώτερη από την εμφάνισή της στον β’ ημιτελικό,- αλλά δυστυχώς το «Ζάρι» της δεν έφερε… εξάρες, ούτε καν ντόρτια. Απεναντίας, η συμμετοχή της χώρας μας βρέθηκε εκτός δεκάδας, συγκεκριμένα στην 11η θέση, αφού «χαντακώθηκε» στις ψηφοφορίες των επιτροπών των περισσότερων χωρών. Ούτε, όμως, το ευρωπαϊκό κοινό στήριξε το τραγούδι μας στον βαθμό που περίμεναν οι Ελληνες eurofans λόγω και της viral πορείας του στα social media από την ημέρα που πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΡΤ.

Είναι πολύ πιθανό η στάση της Μαρίνας Σάττι στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε την πρόκρισή της, το βράδυ της Πέμπτης, όταν χασμουρήθηκε επιδεικτικά την ώρα της συνέντευξης της Ισραηλινής συμμετέχουσας Eden Golan, να έπαιξε κάποιο ρόλο σε αυτό. Παρότι η ίδια απολογήθηκε την επόμενη μέρα σημειώνοντας πως δεν είχε πρόσθεση να προσβάλει κανέναν, ήταν μάλλον αργά, αφού είχε προλάβει να διχάσει πάλι τα πλήθη με κάποιους να την αποθεώνουν και άλλους (περισσότερους!) να της «χρεώνουν» ανωριμότητα και κακή διαχείριση της εκπροσώπησης της χώρας μας στον διαγωνισμό, αφού -όπως σχολιάστηκε- ο λόγος που την έστειλε στη Eurovision η δημόσια τηλεόραση δεν ήταν να ασκήσει εξωτερική πολιτική υπέρ της Παλαιστίνης και κατά του Ισραήλ!

Ωστόσο είναι γεγονός πως το μεγάλο φάουλ της ελληνικής αποστολής δεν «χρεώνεται» στη Μαρίνα Σάττι, αλλά σε δύο από τους χορευτές της, οι οποίοι με τις δηλώσεις που έκαναν σε ξένο τηλεοπτικό δίκτυο έβαλαν… μπουρλότο στα social media, εγείροντας μέχρι και εθνικό πολιτικό ζήτημα. Μπορεί οι Huseyin Cetintas και Yasin Ametoglou, όπως είναι τα ονόματά τους, να έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό πάνω στη σκηνή, όμως μετά τα έκαναν μαντάρα!

Σε συνέντευξη που έδωσαν σε κανάλι του Αζερμπαϊτζάν μίλησαν τουρκικά και σε ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με την καταγωγή τους απάντησαν: «Είμαστε Ελληνες Τούρκοι της Δυτικής Θράκης». Οπως ήταν φυσικό, ο εν λόγω αυτοπροσδιορισμός έφερε θύελλα αντιδράσεων στα social media, καθώς η Ελλάδα, ως γνωστόν, δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχει τουρκική μειονότητα στη Δυτική Θράκη και αναφέρεται σε μουσουλμανική μειονότητα της συγκεκριμένης περιοχής. Το γεγονός, μάλιστα, ότι όλο αυτό συνέβη λίγο πριν από τη σημερινή προγραμματισμένη επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Αγκυρα το κάνει ακόμη χειρότερο. Ορισμένα σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ρίχνουν ευθείες βολές στην ΕΡΤ «περί αμφισβήτησης από τους χορευτές της Σάττι της Συνθήκης της Λωζάνης», ακόμη και για «προδοσία κατά των εθνικών μας συμφερόντων».

Πάντως, μετά τον σάλο που προκλήθηκε, ένας εκ των δύο χορευτών της ελληνικής συμμετοχής «τα μάζεψε» απολογούμενος μέσω Instagram. Συγκεκριμένα σε story του ανέφερε ότι: ««Θέλω να ζητήσω συγγνώμη για τη παρεξήγηση κατά τη διάρκεια μιας σύντομης συνέντευξης που δώσαμε σχετικά με την υπέροχη συνεργασία που είχαμε με τη Μαρίνα Σάττι και προς μεγάλη μας έκπληξη είδαμε ότι η συνέντευξη διαστρεβλώθηκε. Οταν είπαμε ότι είμαστε Ελληνες Τούρκοι, δεν εννοούσαμε ότι είμαστε Τούρκοι πολίτες. Η αλήθεια είναι απλή. Είμαι Ελληνας πολίτης και ο Huseyin (ο άλλος χορευτής) είναι Γερμανός πολίτης, γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε στη Γερμανία. Προφανώς μιλάμε και τουρκικά και πάντα θέλουμε και ευχόμαστε οι δυο χώρες, Ελλάδα και Τουρκία, να ζουν ειρηνικά» έγραψε.

Σε κάθε περίπτωση η Eurovision είχε φέτος έντονο πολιτικό άρωμα. Μέχρι και λίγη ώρα πριν αρχίσει ο διαγωνισμός, φιλοπαλαιστίνιοι διαδήλωναν έξω από το στάδιο στο Μάλμε φωνάζοντας πως η εκδήλωση «ξεπλένει» καλλιτεχνικά τον πόλεμο του Ισραήλ κατά της Χαμάς στη Γάζα, ενώ η εκπρόσωπος της χώρας ήταν συνεχώς κλεισμένη στο δωμάτιό της και υπό διαρκή φύλαξη, καθώς, όπως είχε γίνει γνωστό, είχε δεχτεί μέχρι και απειλές για τη ζωή της. Και μέσα στο στάδιο, όμως, τα γιουχαΐσματα ήταν πολύ έντονα κατά την εμφάνιση της Eden Golan και, παρά το γεγονός ότι οι τεχνικοί φρόντισαν να τα «καλύψουν» με τεχνητά χειροκροτήματα, δεν τα κατάφεραν εντελώς. Σημειώνεται ότι πριν από την έναρξη του τελικού η Σουηδή περσινή νικήτρια Loreen ανακοίνωσε στους διοργανωτές ότι σε περίπτωση νίκης του Ισραήλ δεν θα παρέδιδε η ίδια το τρόπαιο. Από την πλευρά της η EBU ωστόσο υπερασπίστηκε έντονα την παρουσία του Ισραήλ στον διαγωνισμό, επιμένοντας ότι ο διαγωνισμός είναι απολιτίκ .

Συνεργασία

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Μάλμε για τις ανάγκες του διαγωνισμού, ο νικητής της φετινής Eurovision Nemo ήρθε πολύ κοντά με τη δική μας Μαρίνα Σάττι. Οπως ανακοίνωσε στα μέσα ενημέρωσης, θα έρθει σύντομα στην Ελλάδα για να συνεργαστούν μουσικά.

Η ψηφοφορία-θρίλερ και το ρεκόρ τηλεθέασης που κατέγραψε η ΕΡΤ

«Αλλού βαρούν τα τύμπανα, αλλού χορεύει η νύφη» λέει η παροιμία και φαίνεται να ταιριάζει στον τρόπο που ψήφισαν φέτος οι κριτικές επιτροπές των χωρών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό και το ευρωπαϊκό (και όχι μόνο) κοινό που τον παρακολούθησε. Οι διαφορές στις προτιμήσεις τους ήταν σημαντικές, προσδίδοντας έτσι στοιχεία θρίλερ στο τελικό αποτέλεσμα. Την πρώτη θέση, όπως προαναφέραμε, κατέκτησε ο εκπρόσωπος της Ελβετίας, ενώ ακολούθησαν η Κροατία, η Ουκρανία, η Γαλλία και το Ισραήλ. Ωστόσο, μέχρι να δώσει τις ψήφους του το κοινό τα αποτελέσματα ήταν διαφορετικά, με μόνη εξαίρεση την Ελβετία, που κρατούσε και πάλι την πρώτη θέση, αφού οι επιτροπές της έδωσαν 365 ψήφους. Στη συνέχεια, όμως, ακολουθούσαν η Γαλλία με 218 ψήφους από τις επιτροπές, η Κροατία με 210 και η Ιταλία με 164. Την πεντάδα συμπλήρωνε μέχρι τότε η Ουκρανία με 146 ψήφους.

Το Ισραήλ δεν πήρε πολλές ψήφους από τις επιτροπές, μόλις 52. Το κοινό όμως του χάρισε μια καλύτερη θέση στον βαθμολογικό πίνακα. Παρά τις αποδοκιμασίες που ακούστηκαν και πάλι στη Malmo Arena, η πιο αμφιλεγόμενη φετινή συμμετοχή πήρε τη δεύτερη μεγαλύτερη βαθμολογία από το κοινό (323 βαθμούς) και από τη 12η που ήταν ανέβηκε τελικά στην 5η θέση. Πρώτη για το κοινό ήταν η Κροατία, με τον Baby Lasagna να λαμβάνει 337 πόντους, ενώ τρίτη στις προτιμήσεις του κοινού βγήκε η Ουκρανία, η οποία από την 5η ανέβηκε τελικά στην 3η θέση με 307 ψήφους. Η Ελλάδα με το «Ζάρι» της Μαρίνας Σάττι πήρε 41 βαθμούς από τις επιτροπές και 126 από το κοινό τερματίζοντας 11η. Ακόμη πιο κάτω, στη 15η θέση, βρήκε το τελικό αποτέλεσμα την Κύπρο και τη Σίλια Καψή, καθώς το κομμάτι της «Liar» έλαβε συνολικά (από κοινό και κριτική επιτροπή) 78 βαθμούς.

Πάντως, ο μεγάλος νικητής της βραδιάς ήταν η ΕΡΤ, που κατέγραψε ποσοστά ρεκόρ στους πίνακες τηλεθέασης της Nielsen. Στο δυναμικό κοινό η Eurovision 2024 σημείωσε μέσο όρο 71,6% και ανέβηκε σε τέταρτο (01.15-01.30) στο 80,3%. Στις 23.05 που εμφανίστηκε η Μαρίνα Σάττι στη σκηνή το ποσοστό ήταν στο 69,2%. Οσον αφορά το γενικό σύνολο, η Eurovision κατέγραψε μέσο όρο 68,6%, ενώ το υψηλότερο ποσοστό που έφτασε στην εν λόγω κατηγορία ήταν το 78,9% στο τέταρτο 01.15-01.30. Κατά τη διάρκεια που η Μαρίνα Σάττι βρισκόταν στη σκηνή το ποσοστό στο γενικό σύνολο ήταν στο 67,2%.

Keywords
Τυχαία Θέματα