4+2 συμβουλές και τεχνικές φωτογραφίας που πρέπει να γνωρίζεις

14:48 15/5/2024 - Πηγή: Contra

Υπάρχει μια λανθασμένη εκτίμηση ότι ο εξοπλισμός κάνει τον καλλιτέχνη. Ενώ είναι αλήθεια ότι δεν έχουν όλες οι φωτογραφικές μηχανές την ίδια ποιότητα και οι επαγγελματίες έχουν άλλες ανάγκες από τους ερασιτέχνες η σωστή λήψη είναι θέμα γνώσης και εμπειρίας. Με ότι camera και αν δουλεύεις, οι παρακάτω συμβουλές είναι βασικές για να βελτιώσεις τις φωτογραφίες σου.

1. Κανόνας των Τρίτων (RuleofThirds)

Ο κανόνας των τρίτων είναι ίσως ο πιο βασικός κανόνας για την σύνθεση ενός κάδρου. Είναι πολύ εύκολο να τον αξιοποιήσεις αφού

όλες οι μηχανές αλλά και τα smartphones έχουν την δυνατότητα να ενεργοποιήσεις τον οδηγό αυτό στην οθόνη σου. Ο κανόνας λέει ότι αν διαιρέσεις το κάδρο σου σε ένα grid 3x3 με δύο κάθετες και δύο οριζόντιες γραμμές μπορείς να πετύχεις πιο δυναμικά κάδρα αν αξιοποιήσεις τα σημεία τομής αυτόν των γραμμών. Ουσιαστικά με αυτή τη μέθοδο αποφεύγουμε να τοποθετήσουμε το κεντρικό μας θέμα στο κέντρο της σύνθεσης. Ανάλογα το θέμα της φωτογραφίας μας αξιοποιούμε τα 2/3 ή το 1/3 του κάδρου μας. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούμε δυναμικές εικόνες που προτρέπουν το βλέμμα του θεατή να κινηθεί στην σύνθεση μας για να επικεντρωθεί στο θέμα μας. Πρόκειται για βασικό και απλό κανόνα που μόλις αρχίσεις να το χρησιμοποιείς οι λήψεις σου θα βελτιωθούν!

2. Μάθε το Τρίγωνο της Έκθεσης.

Στην φωτογραφία ο στόχος είναι ο έλεγχος και η απόδοση του φωτός. Υπάρχουν τρεις λειτουργίες που επιδρούν στην ποσότητα και την ποιότητα του φωτισμού που λαμβάνει ο αισθητήρας της μηχανής μας: διάφραγμα (f-stop), ταχύτητα κλείστρου (shutterspeed) και ευαισθησία (ISO). Επειδή και οι τρεις ρυθμίσεις επηρεάζουν το φως η χρήση της μιας επηρεάζει και τις άλλες. Αν έχεις τη μηχανή στο AUTO επιλέγει αυτή πως θα τα ρυθμίσει και ενώ μας προσφέρει τεχνικά άρτιες εικόνες μας στερεί τον δημιουργικό έλεγχο. Πριν αρχίσεις να πειραματίζεσαι με τις ρυθμίσεις που είναι καλύτερος τρόπος για να μάθεις, πρέπει να ξέρεις τι αλλάζει κάθε ρύθμιση.

Το διάφραγμα ορίζει την ποσότητα φωτός που επιτρέπει ο φακός να περάσει προς τον αισθητήρα. Όσο μικρότερος αριθμός f-stop τόσο περσότερο φως. Αυτή η ρύθμιση πέρα από την φωτεινότητα επηρεάζει και το βάθος πεδίου, δηλαδή τα επίπεδα εστίασης στην εικόνα.

Η ταχύτητα κλείστρου επηρεάζει τον χρόνο που ο αισθητήρας μας δέχεται το φως. Η ρύθμιση αυτή επηρεάζει το πως καταγράφονται τα κινούμενα υποκείμενα. Χαμηλή ταχύτητα δημιουργεί το motiontrail ενώ η υψηλή ταχύτητα παγώνει την κίνηση.

Τέλος η ευαισθησία ρυθμίζει το πόσο δεκτικός είναι ο αισθητήρας στο φως. Ανεβάζοντας τα ISO μπορείς να φωτογραφήσεις με λιγότερο φως αλλά κινδυνεύεις να έχεις αυξημένο θόρυβο.

Επειδή το να πας κατευθείαν στο Manual μπορεί να είναι κάπως τρομακτικό ξεκίνα επιλέγοντας, ανάλογα με το θέμα σου, είτε aperture-priority είτε shutter-priority.

3. Αξιοποιήσε την κατεύθυνση του φωτός.

Βασική λειτουργία ενός φωτογράφου είναι ο έλεγχος του φωτός. Σε συνθήκες στούντιο ελέγχουμε εμείς πλήρως τις θέσεις των φωτιστικών σωμάτων. Όταν είμαστε σε εξωτερικές συνθήκες επιλέγουμε την θέση μας ανάλογα με το επιθυμητό αποτέλεσμα Πέρα από την διαφορετική ποσότητα φωτός σε διαφορετικές ώρες, πρέπει να θυμάσαι τις βασικές διαφορές στην κατεύθυνση του φωτός.

Εμπρόσθιο Φως

Το φως είναι στην πλάτη σου και φωτίζει προς τη μεριά της λήψης σου. Με αυτό τον τρόπο έχεις εικόνες φυσικές με λιγότερες σκιές. Το μειονέκτημα αυτού του φωτισμού είναι ότι η αίσθηση του βάθους συχνά χάνεται.

Πλαϊνό Φως

Το φως έρχεται από τα δεξιά ή αριστερά του θέματος σου. Πετυχαίνεις και σωστές χρωματικές αποδόσεις αλλά επιπλέον έχεις και σκιές που ενισχύουν την αίσθηση του βάθους στην εικόνα σου και προσφέρουν πιο δραματικές εικόνες.

Οπίσθιο Φως

Το φως βρίσκεται πίσω από το θέμα σου και μπροστά από τον φακό σου. Με αυτή την συνθήκη έχουμε μεγάλο εύρος αντίθεσης και οι εικόνες μας είναι πιο δραματικές.

4. Επιλογή Φακού

Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι φακών που έχουν διαφορετική χρήση και λειτουργία. Πρώτα από όλα έχουμε τους φακούς prime, έχουν μια σταθερή εστιακή απόσταση και εσύ ρυθμίζεις μόνο την εστίαση. Οι φακοί prime διαχωρίζονται σε ευρυγώνιοι, νορμάλ και τηλεφακοί. Για τοπιά και φωτογραφία δρόμου συνήθως προτιμάμε τους ευρυγώνιους φακούς ή τον κλασσικς «νορμάλ» φακό των 50mm. Ο νορμάλ φακός καταγραφεί την πραγματικότητα όπως περίπου και τα μάτια μας, προσφέροντας φυσικές και ρεαλιστικές εικόνες. Οι ευρυγώνιοι φακοί στα 20, 28 και 35 mm για παράδειγμα καταγράφουν μεγαλύτερη γωνία θέασης και άρα παραπάνω πληροφορία.

Οι τηλεφακοί, πάνω από τα 60mm, σου επιτρέπουν να εστιάσεις σε λεπτομέρειες και σε σημεία που ίσως δεν έχεις πρόσβαση. Η προοπτική με ένα τηλεφακό είναι διαφορετική αλλά σίγουρα ενδιαφέρουσα. ΄

Η δεύτερη κατηγορία φακών είναι οι φακοί ζουμ που έχουν πολλαπλές εστιακές αποστάσεις. Ένας φακός 28-70 mm για παράδειγμα είναι ένας κλασσικός πολύ-λειτουργικός φακός που μπορεί να είναι από ευρυγώνιος μέχρι νορμάλ και τηλεφακός.

5. Αξιοποίησε το whitebalance

Η σωστή ισορροπία λευκού είναι κρίσιμη για λήψεις με τεχνητό φως που πρέπει να διασφαλίσεις τη σωστή χρωματική απόδοση. Φυσικά και στις λήψεις στην φύση αλλάζουμε ρύθμιση ανάμεσα στο έντονο φως και τη συννεφιά για φυσικά χρώματα. Η καλλιτεχνική φωτογραφία σου επιτρέπει αρκετό πειραματισμό. Αλλάζοντας λίγο ή πολύ τις ρυθμίσεις σου μπορείς να πετύχεις διαφορετικούς κορεσμούς χρώματος. Μπορείς να κάνεις την ίδια εικόνα να μοιάζει κρύα και αφιλόξενη ή ζεστή και ασφαλές! Άσε το autowhitebalance κλειστό και πειραματίσου.

6. Επένδυσε στη γνώση (πριν τον εξοπλισμό)

Σαν παροιμία λέμε ότι τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, έτσι και ο εξοπλισμός δεν θα σε κάνει φωτογράφο. Ξεκίνα από την κατανόηση των βασικών αρχών σύνθεσης και φωτός. Όταν ξέρεις τι κάνεις θα πετύχεις καλές εικόνες και με το κινητό σου ή απλές κάμερες. Διάβασε καλά το εγχειρίδιο της μηχανής σου και πειραματίσου άφοβα, κρατώντας σημειώσεις, με τις ρυθμίσεις μέχρι να σου γίνουν αυτόματες επιλογές. Και πάνω από όλα να θυμλασαι η φωτογραφία σαν τέχνη είναι διασκεδαστική, απόλαυσε την!

Keywords
Τυχαία Θέματα